Painokontrollissa olevat vauvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton tapaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vierailijana:
9kk iässä tyttömme 6,3kg 67senttiä, kukaan ei ole ollut huolissaan. Kavu tasaisesti 300g/kk ja pituutta pari senttiä/kk, painokontrollit on. Lapsi syö erittäin hyvin, minäkään en hätäilisi kuitenkin 8 kiloa ja 70 cm painavan lapsen suhteen. Ei niiden kaikkien mitään läskimakkaroita tarvitsekaan olla, joten paniikki seis.

No onhan meilläkin pojalla kokoa mutta kun kasvu notkahtaa niin kai sitä vähän täytyy huolestua. Ja meidän poika oli siis 8kk neuvolassa 71,5cm ja 8490g.

Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:
9kk iässä tyttömme 6,3kg 67senttiä, kukaan ei ole ollut huolissaan. Kavu tasaisesti 300g/kk ja pituutta pari senttiä/kk, painokontrollit on. Lapsi syö erittäin hyvin, minäkään en hätäilisi kuitenkin 8 kiloa ja 70 cm painavan lapsen suhteen. Ei niiden kaikkien mitään läskimakkaroita tarvitsekaan olla, joten paniikki seis.

No onhan meilläkin pojalla kokoa mutta kun kasvu notkahtaa niin kai sitä vähän täytyy huolestua. Ja meidän poika oli siis 8kk neuvolassa 71,5cm ja 8490g.

Kavu voi notkahtaa ihan monestakin syystä. Esim pikkuvauva-ajan jälkeen puolivuotiaana meidän "normaalimittaiselle" pojallekin on niin käynyt, ja tämä oli selitettävissä sillä että maidonjuonnin osuus väheni, lapsi myös alkoi liikkua. Minä kun olen kuullut monelta taholta että kasvun tasoittuminen siinä puolenvuoden jälkeen on täysin tavallista. Eihän kukaan voi loputtomiin kasvaa kiloa kuukaudessa, kuten ensimmäisinä elinkuukausinaan.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Wursti Makkaravarvas:

Kavu voi notkahtaa ihan monestakin syystä. Esim pikkuvauva-ajan jälkeen puolivuotiaana meidän "normaalimittaiselle" pojallekin on niin käynyt, ja tämä oli selitettävissä sillä että maidonjuonnin osuus väheni, lapsi myös alkoi liikkua. Minä kun olen kuullut monelta taholta että kasvun tasoittuminen siinä puolenvuoden jälkeen on täysin tavallista. Eihän kukaan voi loputtomiin kasvaa kiloa kuukaudessa, kuten ensimmäisinä elinkuukausinaan.

Siis kasvu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
hei, minulla poika on pian 2v ja paino 11.500kg eikä koskaan oltu huolissaaan. pituutta joku 90cm

Anteeksi, mutta en osaa verrata, kun ei ole kokemusta paljonko tuon ikäisen sitten pitäisi painaa?
Ei siis pahalla, vaan menee liian isoksi ero, kun ei pysty tajuamaan.

heips, mun poitsu on käyny noissa painokontrolleissa, on siis hoikka ja pitkä, mutta varsinaisesti sen painon takia ei kontrolloitu vaan sen takia kun sitä painoa tuli lisää niin heikosti..
jokainen lapsihan menee omalla käyrällään ja jos sitten siinä omassa käyrässä tulee niit notkahduksia niins itten otetaan kontrolliin...

pojan syntymä mitat: 3750g ja 51cm
1kk 4900g ja 55,7cm
2kk 5870g ja 61cm
3kk 6450g ja 63,5cm
4kk 7030g ja 66,2cm
5kk 7370g ja 68cm
6kk 7900g ja 71,3cm
7kk 8000g ja 72,4cm
8kk 8150g ja 74cm
9kk 8710g ja 75,6cm
10kk 9200g ja 77cm

12kk 9585g ja 80,1cm (tässä vaiheessa taas painokontrolli...)
13kk 9780g ja 80,8cm
14kk 10150g ja 83cm (kontrolli väli piteni taas)
18kk 11kg ja 87,7cm

2v 12,270kg ja 94cm

eli meillä on noita välipunnituksia ja mittailuja ollut suht tiuhaan.. aina kun painoa on kertynyt liian vähän noiden neuvolakertojen välillä on otettu välimittauksia enenn seuraavaa virallista neuvolaa...

Yhteistyössä