Painon nousu raskausaikana ylipainoisella äidillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omppu

Vieras
Sain neuvolasta ohjeet, että paino ei saisi nousta yhtään raskausaikana (BMI suuri ennen raskautta) Siitä piti myös tehdä "sopimus" allekirjoituksineen (onko tämä joku uusi tapa). Nyt on paino kuitenkin noussut kilon verran, vaikka olen yrittänyt pitää ruokavaliota.
Ahdistaa suunnattomasti seuraava neuvolakäynti :-( Viikkoja nyt siis 20, joten vielä puolet jäljellä, enkä varmasti pysty painoa pitämään samassa...

Mulla kans paljon painoa ja se ei tosiaan saisi nousta raskauden aikana! Nyt rv 22 menossa ja vielä -2 kg lähtöpainosta! Turvotuksellehan ei voi mitään jos sattuu loppupuolen tulemaan! Mutta pitää vain yrittää kovasti! Paljon hedelmää ja kasviksia ja kevyempää ruokaa ja pienemmät annokset! Ja vettä!

onpa törkeetä! mulla bmi raskauden alkaessa 39. kaikkiaan paino nousi noin 12kg ja kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen olin jo -1kg lähtöpainosta. en todellakaan tehnyt mitään sopimuksia painostani. tottahan toki keskustelimme, että olisi hyvä jos ei nouse kovin paljoa.

kyllä muakin ressas jatkuva punnitus ja loppuvaiheessa alkanut painon nousu(alussa paino vähän laski).

yritä ottaa rennosti, syöt terveellisesti ja liikut kevyesti niin ei varmasti nouse kohtuuttomasti. ja synnytyksen jälkeen putoaa helposti.

No jopas on älytöntä! Mulle kans terkkari nalkutti painon nousemisesta, kunnes käskin sen pitää turpansa kiinni... Lisäkiloja ei nimittäin ollu tullut juuri yhtään. Se vaan on kumma, kun käyrissä ylipainosilla on vaan se viiva ja normaalipainosilla kaks viivaa, joiden välissä painon tulis pysyä. Syrjintää, sanon minä. Mun terkkari tosin oli mäntti-idiootti muutenki ja vaihdoin toiselle lapsen synnyttyä. Sit siirryttiinki jo lasten neuvolan puolelle ja siellä on ollu kiva täti. (myös sijaiset)

kyllä paino saa nousta, mutta ei läheskään niin paljon kuin taas normaalia hoikemmilla odottavilla. Itsellä BMI oli odotuksen alussa 32, raskauden aikana kertyi 8 kg ja ne jäivät sairaalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla kans paljon painoa ja se ei tosiaan saisi nousta raskauden aikana! Nyt rv 22 menossa ja vielä -2 kg lähtöpainosta! Turvotuksellehan ei voi mitään jos sattuu loppupuolen tulemaan! Mutta pitää vain yrittää kovasti! Paljon hedelmää ja kasviksia ja kevyempää ruokaa ja pienemmät annokset! Ja vettä!

En tiedä onko turvotusta vai mitä... nousi itseasiassa ihan yhtäkkiä. Voisiko kuntosalille palaamisella voinut olla jotain tekemistä asian kanssa... Käytännössähän minä laihdun jos paino ei nouse, ja laihdutus on aina ollut minulla hidasta, max 200g / viikko, vaikka mitä tekisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En tiedä onko turvotusta vai mitä... nousi itseasiassa ihan yhtäkkiä. Voisiko kuntosalille palaamisella voinut olla jotain tekemistä asian kanssa... Käytännössähän minä laihdun jos paino ei nouse, ja laihdutus on aina ollut minulla hidasta, max 200g / viikko, vaikka mitä tekisi.

Raskausaikana ei saa laihduttaa. Sille ei mitän voi, jos paino ei nouse tai alkuun vähän laskee, mut saa se hieman noustakin.

ite en jaksa kohta ollenkaan noita neuvolan tätejä kuunnella missään asiassa...kolmatta kertaa jos tässä pitää siellä käydä niin saattaa kyllä jäädä minimiin asiointi jos tuommosta kohteluu sieltä saapi.. mulla kans paljon ylipainoo, bmi ei hajuakaan mutta siellä isoimmilla luvuilla mennään.. :| kakkosen aikaan ainoastaan on sanottu että 10kg sais tulla koko raskausaikana...no tuli sitten 18kg mutta jälkitarkastuksessa oli paino 100g vähemmän ku ekalla nla-kerralla, joten mitään siitä ei jäänyt.. tän vuoksi en ala mitään teho diettejä pitämään enkä sen enempään kattomaan mitä syön ja milloin.. tekee oikein pahaa katsoo vieresä kun kaveri nyt raskaana ja kans nla kokoajan paasaa painosta ja ettei sais tulla ja että heti sitten vauvan jälkeen alkaa painon pudotus..hän ei mitään oo uskaltanu syödä; ei herkkuja eikä edes kunnolla ruokaakaan ilman ettei kaikkee tartte laskee ja miettii et saako syödä jne...
raivostuttavaa!!!!!!!!!!!! |O |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja omituista:
kyllä paino saa nousta, mutta ei läheskään niin paljon kuin taas normaalia hoikemmilla odottavilla. Itsellä BMI oli odotuksen alussa 32, raskauden aikana kertyi 8 kg ja ne jäivät sairaalaan.

Nimenomaan sanoi moneen kertaan että paino ei saa nousta, ja viimeeksi kehui kun ei ollut noussut, vaan laskenut 50g ;-) Edellisen kanssa paino nousi 7,5 kg, ja kaikki jäi laitokselle, mutta nyt siis tiukempi meininki.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisko:
En kyllä usko tuota allekirjoitus-juttua ollenkaan. Jos sellainen olis oikeasti jossain tehty niin nostaisin kyllä metelin.

No näin se vaan on. ja kyseessä siis "yhteinen sopimus". Aluksi olin ihan samaa mieltä, hyvähän se olisi että paino ei nousisi, vaan olisi vauvan synnyttyä muutaman kilon kepoisempi kuin ennen raskautta, mutta alkoi nyt ahdistamaan kun en vain pysty pitämään painoa samassa :-(

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä olisin kyllä nostanut metelin ja vaihtaisin neuvolatäriä. tuohan on kauheaa painostamista ja suoranaista syrjintää.

Näinpä! Ite reilusti ylipainoisena muutenkin aina jännitin niitä punnituksia, niin vielä siihen tuollainen lisäpaniikki mukaan.

eiks se nyt kuitenkin oo ihan ihmisen oma asia paljon painoa tulee. ihan kauheeta tollanen kyttääminen.. :(
Mä hieman ylipainonen kun aloin odottaa,ja terkka vaan sano et paras ois kun vaan 10-12kg tulis,tuli sitten 16kg. ei onneksi asiasta mitään sanonut. enkä olis käynyt kuuntelemaankaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Minä olisin kyllä nostanut metelin ja vaihtaisin neuvolatäriä. tuohan on kauheaa painostamista ja suoranaista syrjintää.

Oonkohan minä sitten vaan kauhea nössö kun ei tullut mieleeni nostaa meteliä :-/ mielestäni se oli ihan ymmärrettävä juttu, että ihan omaa ja vauvan terveyttä ajatellen paino ei saisi nousta.
Mielenkiintoinen yksityiskohta sinänsä, että en ole edes vielä tavannut "omaa" terkkariani. Olen 2 kertaa käynyt neuvolassa, ja käytäntö on kuulemma nykyään se, että omalle pääsee vasta nyt seuraavalla kerralla (vkolla 22 minulla). En siis edes tiedä hänen kantaansa asiaan.

siis ootko tosissas? itekö se sen raapusti? ja mikähän siinä sitten jos se paino nousee?

ja kuule sun ei ees tarvii mennä vaakaan jos et halua! turhaan sä jotain terkkariakkaa pelkäät

Yhteistyössä