Painon nousu raskausaikana ylipainoisella äidillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No sitten vaan kyselet reippaasti niitä vinkkejä ja ohjeita, niin et yksin joudu painiskelemaan sen asian kanssa. Onhan se hyvä että saa jonnekin purkaa mieltään.

Minä luulen että itse taidat syyllistää itseäsi paljon enemmän kun ne tädit, ja siksi sinusta tuntuu että nekin syyllistää. Sinun parasta ne vaan tahtoo.
[/quote]

Voi olla näinkin. Tuntuu tyhmältä enää kysellä, kun tiedän ne kaikki vinkit ja neuvot... Olisin kovasti halunnut että olisi alusta saakka ollut sama terkka, jotta olisi ollut tietoinen taustoista jne.[/quote]

Juu toi on ikävää jos terkka vaihtuu koko ajan. Ja ehkä semmosta henkistä tukea on enemmän se siitä asiasta juttelu, en tarkottanutkaan että et sinällään tietäis miten homma tapahtuu.

Onnea projektiin!

Ihan turhaan sä stressaat. Painoa tulee jos tulee, ei kaikkea voi vaan kontrolloida niin tarkasti. Ymmärsinkö oikein, että olet viikolla 20 (21?) ja painoa tullut vain 1 kg? Ei tuo maata kaada, tai sun terveyttäs, tai lapsen.

Mulla oli lähtö BMI 29 ja oon lihonu ensimmäisen 20 viikon aikana 9kg. joista 2 on nestettä. Mun neuvolan täti sitten ilmoitti,että mä joudun ravitsemus neuvontaan. Kerroin ettei tartte että tiedän kyllä mitä pitää syödä että oon ite hoitaja koulutukseltani. Oon joutunu syömään epäterveellisesti kun ruoka ei oo maistunu ja oon joutunu houkuttelemaan itteäni syömään,mutta oli myös ankarat pahoinvoinnit alkuvaiheessa joista tietty tulee sitten rebound kiloja. Nooh sitten kun ilmotin etten tartte sitä ravitsemus neuvontaa niin täti alko inttää että "no kyllä se pitää" mä sitten että ei kiitos ja sitten täti totes että "nooh pitäähän meidän käydä kuitenkin se ruokavalio sen sun sokerirasituksen jälkeen" eli suoraan vihasi siihen että mulle tulee raskausdiabetes nyt tästä. Tää painon nouseminen aiheuttaa mulle megalomaanista stressiä ja se etten pystyny pitämään tuota ruokavaliota alussa kurissa niin harmittaa niin se täti oikein hiero suolaa haavoihin. Paino on nyt 2viikkoa pysyny samana,en usko että tää riittää sille eukolle.

No mulla ainakin oli reippaasti ylipainoo kun raskaaksi tulin. Neuvolantäti sano, et paino sais nousta maksimissaan sit enää vajaan 10kg, eli sen mitä raskaus kaikkineen normaalisti suurinpiirtein nostattaa... Mutta ei siitä kyllä mitään lappuja kirjottaa tarvinnut.

Mulla paino laski kuitenkin terveellisillä elämäntavoilla joka raskaudessa 7-12kg, joten painonnoususta ei ollut huolta. Sokerirasituskokeessa jouduin käymään.

Koko ketjua lukematta, kyseessä on varmaankin ollu jokin yhteinen suunnitelma. Terkka on halunnut varmistaa, että otat asian todesta ja se on tavallaan nyt sinun itsesi vastuulla. Aika moni menee äitineuvolaan vähän sillä asenteella, että mä oon asiakas ja sinä vastaat, jos mulle/sikiölle jotain tapahtuu. Ei tuosta sopimuksesta ainakaan mitään haittaa ole. Pidät mielessä, että nyt olet tarkempi syömisiesi suhteen. Sinun ja sikiön terveyttä siellä vaalitaan. Eikä ylipaino mitään hyvää aikaan saa. Jos sinun on vaikeuksia pysyä raiteilla, niin pyydä aika ravitsemusneuvojalle. Ole nyt hyvä ihminen iloinen, että joku seisoo sinun takanasi tässä asiassa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä olisin soittanut lakimiehele ,onko tommonen edes lailista,pakostakin tulee 6 kg....

Oispa hauska nähdä lakimiehen ilme, kun soittais sinne että "yhyy yhyy, terkka ajatteli mun terveyttä ja koitti saada mutkin sitoutettua sen edistämiseen, eihän oo pakko jos ei haluuuu?"

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
mä olisin soittanut lakimiehele ,onko tommonen edes lailista,pakostakin tulee 6 kg....

Oispa hauska nähdä lakimiehen ilme, kun soittais sinne että "yhyy yhyy, terkka ajatteli mun terveyttä ja koitti saada mutkin sitoutettua sen edistämiseen, eihän oo pakko jos ei haluuuu?"

Ei oo pakko jos ei haluu. Jos toi kaavake ei ole virallinen terv.ministeriön kaavake ni en oo varma että onko tota ees laillista jakaa julkisessa neuvolassa.

Juu tokihan sitä saisi ylipainoisena aina parantaan tuota ruokailupuolta, ihan jo sikiön terveyttäkin vaaliakseen. Mutta semmoinen syyllistäminen ei ole kyllä mistään kotoisin! On se nyt kumma jos pitää alkaa stressaamaan mokomien painonatsien takia ylimääräistä, ikäänkuin siinä odotuksessa itsessään ei olisi stressaavia asioita tarpeeksi!

Itselläni oli BMI ekalla neuvolakäynnillä keväällä 31 siitäkin huolimatta että alkuvuoden aikana olin saanut tiputettua yli 10kg painostani. Alkuraskauden aikana, kun jaksoi vielä liikkua normaalisti + pahoinvointi ja sitä seurannut huonohko ruokahalu saivat painon laskemaan vielä useamman kilon. Olen vasta tässä viime viikkoina saavuttanut aloituspainoni, vaikka kevyttä parinsadan gramman viikkopainonnousua onkin ollut. Painosta me ei mun terkkarin kanssa keskustella sen enempiä, sokerirasituksessakin kävin ja siellä arvot ok. Itselleni on ollut kuitenkin tärkeää, että paino on ollut hallinnassa, enkä enää puolivälin jälkeen ole jaksanut stressata jatkuvasta tasaisesta nousustakaan, kun tiedän että kokonaispainonnousu tulee jäämään kuitenkin alle kymmeneen kiloon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:
Juu tokihan sitä saisi ylipainoisena aina parantaan tuota ruokailupuolta, ihan jo sikiön terveyttäkin vaaliakseen. Mutta semmoinen syyllistäminen ei ole kyllä mistään kotoisin! On se nyt kumma jos pitää alkaa stressaamaan mokomien painonatsien takia ylimääräistä, ikäänkuin siinä odotuksessa itsessään ei olisi stressaavia asioita tarpeeksi!

Kyllähän se nyt vaan niin on, että sen jälkeen se sitten stressi pukkakin, jos paino alkaa nousemaan ja joutuu käymään sokerikontrollissa, verenpaineen mittauksessa jne. harva se päivä. Lisäksi pelko loppuraskauden ja synnytyksen sujumisesta. Ei kun lisää liikuntaa ja terveellisempi ruokavalio. Ei, sitä sen kummemmin tarvitse stressata.

Usein hoikkien äitien ruokailutottumuksia ei sillätavalla seurata,vaikka heillä ei paino nouse niin samalla tavalla epäterveellinen ruokavalio vaikuttaa veriarvoihin,sikiöön ja raskausdiabetekseen..jotenkin tosiaan tuntuu hullulle että noita käyriä on kaksi..toinen ylipainoisille ja toinen normaalipainoisille. Sinänsähhän BMI on varauksellinen arvo kuten eräs lääkärituttuni sanoi sillä esim kehonrakentajilla ja urhelijoilla on lihasmassaa joka painaa.

Alkuperäinen kirjoittaja muuten:
Usein hoikkien äitien ruokailutottumuksia ei sillätavalla seurata,vaikka heillä ei paino nouse niin samalla tavalla epäterveellinen ruokavalio vaikuttaa veriarvoihin,sikiöön ja raskausdiabetekseen..jotenkin tosiaan tuntuu hullulle että noita käyriä on kaksi..toinen ylipainoisille ja toinen normaalipainoisille. Sinänsähhän BMI on varauksellinen arvo kuten eräs lääkärituttuni sanoi sillä esim kehonrakentajilla ja urhelijoilla on lihasmassaa joka painaa.

Luultavasti kuitenkin jokainen erottaa lihaksen ja läskin. Keskivyötärö lihavuus tuo aina diabetesriskin.

Mulla ylipainoa löytyy vaikka muille jakelis, painoa tuli molemmissa raskauksissa n. 10kg. Eikä tosta kukaan natissu yhtään mitään.
Eihän tässä saakutti vieköön uskalla enää raskautuakaan, jos joutuu jotain sopimuksia allekirjoittamaan ja sanktioita vielä pelkäämään. :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja kattilaa soimaa:

Luultavasti kuitenkin jokainen erottaa lihaksen ja läskin. Keskivyötärö lihavuus tuo aina diabetesriskin.

Vyötäröllä ei ole mitään tekemistä raskaudiabeteksen kanssa,eikä ole painollakaan. Kyseessä on kehon hormonaalinen pettäminen. Lue enennenkuin möläyttelet. Ongelmana on myös se että on liian vähän ohjeita raskausdiabetekseen kun kaikki on II diabetekseen joka on täysin eri juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:
Mulla ylipainoa löytyy vaikka muille jakelis, painoa tuli molemmissa raskauksissa n. 10kg. Eikä tosta kukaan natissu yhtään mitään.
Eihän tässä saakutti vieköön uskalla enää raskautuakaan, jos joutuu jotain sopimuksia allekirjoittamaan ja sanktioita vielä pelkäämään. :kieh:

Ettekö te lue lainkaan näitä ketjuja? Mitä sanktioita? Mitä sopimuksia? Se oli hoitosuunnitelma, ap:han kertoi jo, ei mitään "sanktioita"!

:o :o :o Uskomatonta!! Ensinnäkin mä itse neuvolassa sanoin raskauden alussa että tavoite on pitää paino samana. Johon sitten neuvolantäti sanoi että kyllä paino pitää nousta, lihavallakin. Sanoi että 8-10 kg pitäis painoa tulla lisää jotta vauva kasvaa normaalisti.

Ja tottakai sokeriarvoja, verenpainetta yms. seurattiin, mutta kun (lihavuudestani johtuvia) ongelmia ei ollut, niin eipä tuota lihavuutta mitenkään suurennuslasilla syynätty tai siitä motkotettu.

Niin ja mulla nousi paino lopulta peräti 22 kg lihavuudestani riippumatta :ashamed: . Mutta niistä oli turvotusta tosi iso osa.

Sinuna mä en ap nyt kyttäis lukemia mitä vaakasi näyttää ja antaisin piutpaut tuollaisille neuvolantädeille. Muistat ulkoilla, syödä säännöllisesti ja monipuolisesti ja välttää rasva-ja sokeripommeja. Niin pysyt itse terveenä, samoin kuin vauvasi.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:

Ei oo pakko jos ei haluu. Jos toi kaavake ei ole virallinen terv.ministeriön kaavake ni en oo varma että onko tota ees laillista jakaa julkisessa neuvolassa.

Mistäs lähtien neuvolassa ei ole enää saanut jakaa muuta kun terveysministeriön kaavakkeita? :D :D

Mä en ymmärrä miks ihmiset nostaa näin hirveän kiukkupotkun jos edes kainosti esitetään, että omillakin tekemisillä saattaa olla tekemistä oman/lapsen terveydentilaan?

Kuka muu sitä painoa/tupakointia/alkoholinkäyttöä voi vähentää kun oma itse?

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:

Vyötäröllä ei ole mitään tekemistä raskaudiabeteksen kanssa,eikä ole painollakaan. Kyseessä on kehon hormonaalinen pettäminen. Lue enennenkuin möläyttelet. Ongelmana on myös se että on liian vähän ohjeita raskausdiabetekseen kun kaikki on II diabetekseen joka on täysin eri juttu.

Kukas tässä tapauksessa on raskausdiabeteksesta puhunut? Ja, taatusti keskivartalo lihavuus on riski, olitpa sitten raskaana tai et. Ja, anteeksi mitä? Väitätkö, että painon liiallinen nousu ei muka ole riski saada raskausajan diabetesta? Painon lisääntyminen nimenomaan vaikuttaa hormonaaliseen tasapainoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Itsehän ne sangtiot saa ja pahimmassa tapauksessa sikiö ihan oman terveyden kautta. Hei, haloo! Mitä luulette sen lihavuuden saavan aikaa raskausprosessissa.

Mitä? Siis saa aikaan?

no muisteleppa omia raskauksiasi, ja kuinka vaikeaa oli edes raskautua...eikö olisi mitään tekemistä ylipainon kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Itsehän ne sangtiot saa ja pahimmassa tapauksessa sikiö ihan oman terveyden kautta. Hei, haloo! Mitä luulette sen lihavuuden saavan aikaa raskausprosessissa.

Mitä? Siis saa aikaan?

no muisteleppa omia raskauksiasi, ja kuinka vaikeaa oli edes raskautua...eikö olisi mitään tekemistä ylipainon kanssa?

Raskautuminen totta tosiaan oli vaikeeta. Ja todennäköisesti yksi syy oli ylipaino. Totta.

Kuitenkin eka raskaus oli täysin ongelmaton. Tää toka raskaus oli todella vaikea, mutta ylipainolla ei ollut sen asian kanssa tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja no johan on:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:

Kukas tässä tapauksessa on raskausdiabeteksesta puhunut? Ja, taatusti keskivartalo lihavuus on riski, olitpa sitten raskaana tai et. Ja, anteeksi mitä? Väitätkö, että painon liiallinen nousu ei muka ole riski saada raskausajan diabetesta? Painon lisääntyminen nimenomaan vaikuttaa hormonaaliseen tasapainoon.

Tottakai keskivartolihavuus vaikuttaa. Liiallinen painonousu vaikuttaa,kyllä mutta se ei ole merkitsevä rakausdiabeteksen syy. Samalla tavalla syömällä epäterveellistä ruokaa voi hankkia itselleen raskausdiabeteksen.Mutta pääsääntöinen syy on geeneissä ja ruokavalio pahentaa tilannetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hölömö:
Alkuperäinen kirjoittaja Pinnea:

Ettekö te lue lainkaan näitä ketjuja? Mitä sanktioita? Mitä sopimuksia? Se oli hoitosuunnitelma, ap:han kertoi jo, ei mitään "sanktioita"!

Juu ja tässä kohtaa saa ottaa huumorintajun käyttöön. :whistle: :D ;)

Yhteistyössä