Painon nousu raskausaikana ylipainoisella äidillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Itsehän ne sangtiot saa ja pahimmassa tapauksessa sikiö ihan oman terveyden kautta. Hei, haloo! Mitä luulette sen lihavuuden saavan aikaa raskausprosessissa.

Mitä? Siis saa aikaan?

no muisteleppa omia raskauksiasi, ja kuinka vaikeaa oli edes raskautua...eikö olisi mitään tekemistä ylipainon kanssa?

Ei oo ollu ongelmia,ekasta kierrosta ekalla yrityksellä. Ei oo ollu ongelmia sokereitten,paineitten tai minkään kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä olisin soittanut lakimiehele ,onko tommonen edes lailista,pakostakin tulee 6 kg....

Oispa hauska nähdä lakimiehen ilme, kun soittais sinne että "yhyy yhyy, terkka ajatteli mun terveyttä ja koitti saada mutkin sitoutettua sen edistämiseen, eihän oo pakko jos ei haluuuu?"

Ei oo pakko jos ei haluu. Jos toi kaavake ei ole virallinen terv.ministeriön kaavake ni en oo varma että onko tota ees laillista jakaa julkisessa neuvolassa.

Mistäs lähtien neuvolassa ei ole enää saanut jakaa muuta kun terveysministeriön kaavakkeita? :D :D

Mä en ymmärrä miks ihmiset nostaa näin hirveän kiukkupotkun jos edes kainosti esitetään, että omillakin tekemisillä saattaa olla tekemistä oman/lapsen terveydentilaan?

Kuka muu sitä painoa/tupakointia/alkoholinkäyttöä voi vähentää kun oma itse?

Nimen omaan! Itse sitä on vastuussa terveydestään ja raskaudestaan. Terkka vaan yrittää vaalia ja seurata äidin ja sikiön terveyttä. Sitä on asiakkaan toisinaan aika vaikea ymmärtää. Omia tapoja on tietysti vaikea muuttaa, mutta kun ajattelee, että tuloksena on oma ja sikiön hyvinvointi, olis sen eteen vähän panostettavakin.

Kuten jo aiemmin mainitsin, olen pudottanut painoa 8 kg alkuvuoden aikana. Minulla on takana syömishäiriö, jolloin paino nousi. Tämä on kolmas raskaus, mitään ongelmia ei ole ollut minkään raskauden aikana. Kuten mainitsin, ymmärrän täysin riskit mitä ylipaino tuo tullessaan. Kyse ei ollut että olisi kritisoinut ohjeita tai neuvoja, vaan yksinkertaisesti se, että paino on noussut sen yhden kilon tämän raskauden aikana, ja en jaksaisi kuunnella mitään saarnoja. Olen noudattanut vähärasvaista ja terveellistä ruokavaliota, laskenut kaloreita, käynyt kuntosalilla 2 krt/vko ja tunnin sauvakävelyllä 3 krt/viikko. Käsittääkseni olen tehnyt kaikkeni jotta paino ei nousisi. En pysty vähentämään ruokaa alle 1600-1700 kcal/pvä, sillä silloin alkaa tuo vanha syömishäiriö palata. Tällä määrällä ruokaa laihduin n. 200g/viikko aiemmin. Omilla tekemisillä ja valinnoilla pystyy tekemään paljon, mutta kaikkeen sitä ei pysty.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kuten jo aiemmin mainitsin, olen pudottanut painoa 8 kg alkuvuoden aikana. Minulla on takana syömishäiriö, jolloin paino nousi. Tämä on kolmas raskaus, mitään ongelmia ei ole ollut minkään raskauden aikana. Kuten mainitsin, ymmärrän täysin riskit mitä ylipaino tuo tullessaan. Kyse ei ollut että olisi kritisoinut ohjeita tai neuvoja, vaan yksinkertaisesti se, että paino on noussut sen yhden kilon tämän raskauden aikana, ja en jaksaisi kuunnella mitään saarnoja. Olen noudattanut vähärasvaista ja terveellistä ruokavaliota, laskenut kaloreita, käynyt kuntosalilla 2 krt/vko ja tunnin sauvakävelyllä 3 krt/viikko. Käsittääkseni olen tehnyt kaikkeni jotta paino ei nousisi. En pysty vähentämään ruokaa alle 1600-1700 kcal/pvä, sillä silloin alkaa tuo vanha syömishäiriö palata. Tällä määrällä ruokaa laihduin n. 200g/viikko aiemmin. Omilla tekemisillä ja valinnoilla pystyy tekemään paljon, mutta kaikkeen sitä ei pysty.

Mielestäni sinä toimit juuri oikein, jotta paino ei nousisi. Joskus (etenkin raskaana) se voi silti nousta. Jatka samaan malliin ja älä välitä siitä vaikka paino pari kiloa nousisikin. Stressi asiasta on kuitenkin varmasti haitallisempaa kuin se pari kiloa vauvan kannalta. :hug:

Mulla oli bmi 29 kun raskauduin ja viikkoon 23 tuli 1kg lisää, sen jälkeen jouduin vuodelepoon ja kiloja tuli yht 13kg. (raskausmyrkytys) ONNEKSI terkkari ja lääkäri tajusivat, että minä en sille turvotukselle voinut mitään.
Kun lapsi oli 1v, bmi oli 25 : )

Yhteistyössä