Painonnousu raskauden aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoisen odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoisen odottaja

Vieras
Olen nyt rv26 ja tänään neuvolan punnituksessa kävi ilmi, että viimeisten viikkojen aikana mulla on noussut paino yli 600 g/ viikko. Onkos muilla tullut tällaisia "painopyrähdyksiä" ja jos, niin millä viikoilla? Rauhoittuuko tämä painon nousu jossain välissä, vai tuleeko se olemaan näin runsasta loppuun saakka?! En ole mielestäni syönyt mitenkään sen enempää tai epäterveellisemmin kuin aikaisemminkaan. Ainoat erot alkuraskauteen verrattuna on se, että mahan toiminta on hidastunut ja liikunnasta on tullut kevyempää kun ei vain jaksa enää samaa tahtia. Mutta tuo reilut 600 g / vk kuulostaa aika hurjalle! :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:19 Esikoisen odottaja kirjoitti:
Olen nyt rv26 ja tänään neuvolan punnituksessa kävi ilmi, että viimeisten viikkojen aikana mulla on noussut paino yli 600 g/ viikko. Onkos muilla tullut tällaisia "painopyrähdyksiä" ja jos, niin millä viikoilla? Rauhoittuuko tämä painon nousu jossain välissä, vai tuleeko se olemaan näin runsasta loppuun saakka?! En ole mielestäni syönyt mitenkään sen enempää tai epäterveellisemmin kuin aikaisemminkaan. Ainoat erot alkuraskauteen verrattuna on se, että mahan toiminta on hidastunut ja liikunnasta on tullut kevyempää kun ei vain jaksa enää samaa tahtia. Mutta tuo reilut 600 g / vk kuulostaa aika hurjalle! :(
Tuo on ihan normaali lukema =) Saattaahan se olla että vauva tekee semmosia pikku kasvupyrähdyksiä aina välillä ja se jos sulla on mahantoiminta huonontunut niin sekin voi kyllä vaikuttaa.Mutta älä nyt huolestu tosta määrästä =) Kaikki vaikuttaa kaikkeen =)

Mitä enemmän viikkoja ja sitä kovempi painon nousu, näin minulla. Nyt rv 37+4 ja eilen neuvolassa katsottiin, että 1600g/vko. (tosin tuosta osa on onneksi turvotusta, toivottavasti suurin osa!)
Alussa taisi olla jotain 300-400g/vko.
Ja nyt sitten kiloja tullut rapiat 20 :ashamed: :/ <br><br>

En olisi muuten huolestunut tuosta painonnoususta niin kovasti, mutta kun neuvolantäti heti muistutti että painon ei tulisi missään vaiheessa nousta yli 500 g / vk... ja aloin sitten itsekin laskea että aika paljonhan sitä kiloja ehtii kertyä jos sama tahti jatkuu! Pitänee vain luottaa / uskoa että pikkuisella on menossa kova kasvuspurtti, joka tasoittuu jossain vaiheessa. :heart:

Mulla rv 32+3 painoa tullut pikkusta vajaa 4kg 4 viikon aikana eli yli 900g viikossa!! Muulloin tullut sellaista 500g viikossa, mutta neuvolan täti sanoi että johtuu varmasti turvotuksesta. Onnexi sanoi niin...

Se vaihtelee ja suuresti tuo painon nousu.. On aikoja, kun ottaa niitä spurtteja ja on aikoja, kun tahtoo ottaa takapakkia, tai sitten ei..

En olisi huolissani.. Esikoista odottaessa sain koko raskausaikana vain 12kg ja silti muistaakseni jossain kohtaa nousu oli 1,2kg vkossa..

Nyt sitä on tullut tosi tasaista tahtia, kun odotan kolmatta, olen lihonut jo 21,5kg!!! Mutta mitä pienistä, se on sen ajan murhe, kun kiloista pitää päästä ja kaikki on jäänyt edellisissä synnytyksissä laitokselle ja paino pudonnut sitten vielä lisääkin imettäessä, että nyt luultavasti mun ei tarvi pelätä, että olisin anorektikon näköinen synnytytettyäni...

Nou hätä!!

=)

Jonnakar ja kolmas pikkuinen 36+6

Mulla tuli loppua kohti 1kg per viikko joskus jopa enemänkin ja koknais painon nousu raskausaikana jotain 20kg ja sitä painoa tuli vaikka mitä söin (siis vaikka kuin söin kevyttä niin sitä vain tuli ja tuli)mutta onneksi kaikki myös lähti ja vähän extraakin pois raskauden jälkeen.

Mulla tuli alkuaikoina vaan noin 150g/vko ja nyt sitten rv21 jälkeen tullut 600g/vko..ei mulle ainakaan sanottu tosta painonnoususta neuvolassa mitään eli varmaankin ihan normaalia..nyt painoa tullut noin 8,5kg (rv29+5)

Nyt kun odotan toista niin olen pyrkinyt tarkkaan katsomaan mitä suuhuni laitan ja liikkumaan hyvin...
Nyt rv 23+5 ja kiloja tullut 3kg...
Mulla on menny n. 350g mukaan per viikko...
Olen ylipainoinen mikä varmasti auttaa vauvaa ottamaan minusta sitä rasvaa itselleen...
paljolti kerääntyy nestettä....
esikoiselta tuli 12kg mutta kaikki lähtikin pois ennen jälkitarkastusta...
Mutta säännöllinen liikunta auttaa kyllä tosi paljon...

Tämähän on kauheen yksilöllinen asia ja riippuu toki lähtöpainostakin. Eka raskaudessa minulla oli rv33 tietämillä +19kg painoa lisää, joista suurin osa turvotuksia (raskausmyrkytys päällä). Nyt odotan toista samoilla viikoilla ja kiloja tullut +9kg, ei yhtään turvotuksia.
Kyllä tulee tuommoisia pyrähdyksiä painonnousussa. Sitten jos ne on jatkuvia, niin ruvetaan miettimään syytä niille (turvotukset, ruokavalion muutokset yms...)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2007 klo 17:19 Esikoisen odottaja kirjoitti:

mulla niin, että puoleen väliin mennessä tulee se 2-3kg ja loppupuolella n.6kg. nyt 17+2 ja ehkäpä tuo 2kg tullu. se painonnousun kovin pyrähdys on just tuossa 25-30vkolla, ainaski mulla. näin oli ed.raskaudessakin, jossaki välissä tuli 900g/vko mutta lopulta vain reilu 8kg tuli yht.
Ei siittä huolissaan kannate olla, kyl noita pyrähdyksiä tulee. =)

katoin tuosta esikoisen äitiyskortista et mulla painonnousu on ollut pienimmillään 525 g per viikko.olin kyllä aika alipainoinen ennen raskautta. paino nousi yhteensä n. 20 kg, iso osa turvotusta sillä 2 vkon kuluttua synntyksestä paino oli tippunut 10 kg.Muutama kilo jäi, mikä ei yhtään haittaa, nyt ole normaalipainoinen, aika hoikka. nyt odotan toista rv. 17 ja painan samanverran kuin esikoiselta viikolla 24.

Mulle ei oo neuvolassa kommentoitu painon noususta juuri mitään muuta kun että joskus tulee enemmän ja joskus taas vähemmän, kokonaisuutta on katsonut aina. Esikoisen aikana tuli 13 kiloa lisää. Yli meni viikolla ja viimeisesn viikon painonnousu oli 1kg!!! Kaikki lähti pois melko nopeaa vauvan syntymän jälkeen.

Nyt on tullut painoa 4kg ja rv23.

Mä mietin just tänään ihan samaa, tajusin et mun paino on noussut 5 viikon aikana melkein neljä kiloo, rv 23 ja huomen olis neuvola... :( Mä olen ollut hoikka aina, 59 kg lähtöpaino j nyt hirvittää ja ahdistaa... apua, onko normia?

No jaa, mulla tuli nyt viimesen viikon aikana 2,5 kg. Muutoin nousu on ollut sitä n. 500g/viikko. Jossain välissä tais tulla 1kg/vko.
Ja juuri tänään kävin asian takia näytillä ja sanottiin, että ihan normaalia loppuraskauden nousua, joillakin vain nousee lopuussa enemmän. Mulla muuten kaikki ok, ei siis liity raskausmyrkytykseen.
Nyt menossa rv 38.

Yhteistyössä