Painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anni

Vieras
Tulin juuri neuvolasta ja sen jälkeen en ole muuta kuin itkua tihrustanut kotona. Painoa oli tullut 1300 g/vko ja hirveät tenttaukset neuvolatädiltä, että mistä moinen johtuu. Voin rehellisesti sanoa, että en koko raskauden aikana ole syönyt herkkuja yhtään normaalia enempää, ehkäpä vielä vähemmän kuin normaalisti. Karkkipussin olen ostanut suunilleen kolme kertaa enkä yksin ole syönyt yhtään kokonaan. Jäätelöä kyllä olen syönyt menneiden helteiden aikana, mutta kukapa ei olisi, kun ei oikein muuta voinut syödä kuumuuden vuoksi.Nyt on täynnä rv 35 ja painoa on tullut yhteensä 16 kg. Ei tunnu kivalta, kun neuvolassa joka kerta kiinnitetään huomiota pelkästään minun painonnousuun, eiköhän se vauvan hyvinvointi ole kaikkein tärkeintä, eikä äidin painonnousu? Tottakai pitää siihenkin kiinnittää huomiota, mutta eikai minun paino kokonaisuudessaan ole niin paljon noussut, että olisi todella aihetta huoleen? Pitää koittaa saada seuraavat neuvola-ajat iltapäivälle, ettei mene koko päivä aamusta asti pilalle.

Jostain luin, että loppuraskaudessa ""sallittu"" painonnousu on 500 g viikossa. Mulla on se käsitys, että suurempi nousu saattaa olla oire esim. raskausmyrkytyksestä. Korjatkaa, jos olen ihan hakoteillä.

Suurin osa sunkin painonnoususta johtuu varmaan turvotuksesta. Mun tuttavalla nousi loppuraskaudessa välillä kilon viikossa ja välillä paino tippu saman verran.

Älä anna tämmösen pilata raskaudesta nauttimista, jos vauvalla on kaikki hyvin! Onnellista loppuodotusta!

Siis juuri tuon raskausmyrkytyksen takia tarkkailevat loppuraskaudessa tarkemmin isoja viikottaisia painonnousuja, se kun voi olla vaarallinen sekä sinulle, että vauvallesi, ja oikeastaan ainut keino parantua siitä on synnytys.

Tämän vuoksi varmaankin kyseli että jos olisit voinut selittää painonnousun esim. laiskottelulla ja kunnon herkuttelulla ja turvotuksella.

Onnellista ja turvallista loppuraskautta!

Vähän menee off topic, mutta samaa asiaa koskee niin laitan tähän =)

Mistä painoa tulee, jos esim. harrastat säännöllisesti liikuntaa, katsot mitä syöt, eli herkuttelua erittäin harvoin, toisin sanoen et syö yli oman kulutuksesi?
Eli mistä kilot kertyvät, jos painoa tulee vaikkapa 15kg lisää raskauden myötä vaikka vietät suunnilleen samanlaista elämää kuin ennen?

Mites sitten tapaukset, joissa odottava äiti on jo raskaaksi tullessaan huomattavasti ylipainoinen, mutta kiloja ei tule raskauden aikana ollenkaan lisää? Onko tämä vaan onnekasta sattumaa???

Kyselee asioista ulalla oleva Hennis

Jos et syö enempää kuin oman kulutuksesi verran (jos esim vahdit kaloreita) niin painoasi lisäävät mm. vauvan paino, istukan paino, lapsivesi, lisääntynyt verimäärä, kerääntynyt neste. Noilla ei kuitenkaan kerätä 15 kg, joten jos tietää energian kulutuksensa ja syö vain sen mukaan koko raskausajan, ei pitäisi lihoa 15 kg.

Äiti, joka on jo raskautensa alussa ylipainoinen, syö yleensä jo silloin enemmän kuin oman kulutuksensa verran. Tällaisella äidillä herkuttelu ei välttämättä lisäänny yhtään, joten kilojakaan ei välttämättä kerry juurikaan montaa.

Painonnousu on kuitenkin joka raskaudessa niin erilainen että niitä on mahdotonta verrata. Toinen laihtuu, toinen lihoaa, toinen voi pahoin, toinen ei jne.

Minulla tuli sanomista painosta jo raskausviikolla 20+2.Ja heti neuvolantäti tenttasi mitä juon ja syön ja kuinka paljon liikun.Mielestäni olen syönyt myös samaan tapaan kuin ennen raskauttakin.Sitten hän luetteli syitä mistä liian iso kohtu ja liiallinen painonnousu voi johtua.Eniten epäili raskausajan diabetestä.Kuulemma ensi kerralla sitten katsotaan pitääkö laittaa lähete sokerirasitustestiin.Seuraava neuvola on 9.8 jolloin raskausviikkoja 24+2.Tuli miultakii itku kun heti alkaa ajatella että enkö tosiaan osaa hoitaa itteäni ja miten se vaikuttaa vauvaan.Vaikka vauva kuulosti sydänäänten perusteella erittäin hyvinvoivalta ja minulla kaikki muut asiat oli hyvin.Nyt kyllä on nämä kaksi viikkoa ollut sellasta ettei tiiä mitä uskaltaa syödä ja kuinka paljon että uskaltaa ensi kerralla mennä neuvolaan.

Se unohtui kertoa, että minulla oli painonnousua 1175g viikkoa kohden.Edellisellä käynnillä oli vain 140g viikkoa kohden niin silloin sitten ihmeteltiin sitä ja nyt tätä.Että tämmöstä tämä sitten on.

Hei Hennis,

""Mistä painoa tulee, jos esim. harrastat säännöllisesti liikuntaa, katsot mitä syöt, eli herkuttelua erittäin harvoin, toisin sanoen et syö yli oman kulutuksesi? ""

Raskaus vaikuttaa hormonien kautta aineenvaihduntaan. Esimerkiksi raskauden aikana ruoka kulkee ruuansulatuskanavan läpi hitaammin, jotta kaikki ravintoaineet saadaan mahdollisimman tarkkaan talteen. Muutenkin on edullista varastoida kaikki mahdollinen talteen tulevaa imetystä ajatellen. Eli vaikka ruokailu- ja liikuntatottumukset eivät muuttuisi, niin hyötysuhteen kasvaessa kiloja kertyy helpommin kuin ennen. Lisäksi ummetus ja turvotus tuovat lisäkiloja.

Kehon rasvaprosentti vaikuttaa hormonituotantoon, joten laihalla ja pulskalla odottajalla raskaus vaikuttaa hieman eri tavalla - jos rasvavarastoja on jo entuudestaan yllin kyllin, niin lisävarastoille ei ole samanlaista tarvetta.

Minulla on tullut 3-4 kiloa ensimmäisen 12 viikon aikana, joka on mielestäni aika paljon. Olin/olen varsin hoikka ja ennen raskaaksi tuloa lääkäri neuvoi pulskistumaan, jotta kuukautiskierto säännöllistyisi ja tulisin helpommin raskaaksi. Painonnosto ei onnistunut, kun ei vain tehnyt herkkuja mieli ja enkä viitsinyt väkisinkään mättää. Nyt maistuu karkit ja sipsit ja paino nousee varsin helposti. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että hoikille 20 raskauskiloa on ihan sopiva määrä ja valmiiksi pulskien olisi hyvä yrittää kerätä vain noin 10 kiloa.

Yritän olla stressaamatta painonnoususta vaikka vaikeatahan se on, kun farkut ja muut suosikkivaatteet puristaa ja aamulla saa miettiä mitä tänään mahtuisi päälle. Tulisi jo kunnon vauvamasu eikä tämmöinen löysä röllömaha. Keväällä sadattelin, kun vaatteet roikkuvat päällä - ilmeisesti olin laihtunut vuodessa 5 kiloa ihan vain murehtimalla lapsettomuutta. Yritän pysytellä parhaani mukaan erossa epäterveellisistä herkuista, jotta painonnousu pysyisi suht kohtuullisena. Haluan mahtua imetyksen jälkeen piukkoihin pöksyihini. Toisaalta, saahan niitä kaupasta uusia ja isompia :) Nyt on olo kuin teinillä, kun keskivartalo pursuaa farkuista kuin muffinsi vuuastaan....

Ei tästä aiheesta pitäisi tosiaankaan kiistellä, kun kaikilla se painonnousu on niin yksilöllista. Itse esimerkiksi lopetin tupakan kun tulin raskaaksi ja olen varma, että pelkästään siitä syystä on tulut varmaan 5 kg lisää. Aineenvaihdunta kun hidastunut aika paljon...

Toki painonnousu on jokaisella yksilöllistä, sitähän kun ei etukäteen voi tietää =)

Parhaillaan yritämme saada jälkikasvua aikaiseksi, ja painonnousu huolestuttaa lähinnä terveydellisistä syistä. Itse olen aktiivinen urheilija ja toivonkin (jos tulen raskaaksi), että voin jatkaa urheiluharrastusten parissa niin pitkälle kuin mahdollista. Ruokailutottumukseni ovat terveelliset ja herkuttelen kerran viikossa, silloinkin kyseessä max. 100g irtokarkkeja tai pizza ja pizzankin pyydän aina normaalia vähemmällä juustolla. Pelkään, että raskauden myötä löysään otteitani niin, että syön ja syön ja paisun kuin pullataikina, tämä liittyy vääristyneeseen kehonkuvaani ja siinä toinen syy huoleeni painonnoususta noiden terveydellisten seikkojen lisäksi.

Mulla on torstaina ensimmäinen neuvolakäynti ja ajattelinkin heti silloin sanoa, että toivoisin, että painoani kommentoitaisiin mahdollisimman vähän. Olen 14-vuotiaasta asti viettänyt ihan tarpeeksi aikaa murehtien painoani, enkä halua tehdä sitä raskausaikana.

Olen nyt 11 viikolla ja painoni on tippunut 65 kilosta 63 kiloon. (Pituutta on 170 cm.) En ole voinut huonosti, mutta kun punaviini ja siideri ovat taaksejääneitä iloja, niin vyötröltä on lähtenyt turvotusta.

Itselle tuo painonnouu on juuri siksi paha paikka kun minun on käsketty laihduttaa alle ala-asteikäisestä saakka. Olen taistellut painoni kanssa tähän saakka, ja taistelu jatkuu edelleen. Toki hoikistuinkin paljon kun aloin taas aktiivisesti urheilemaan, mutta miellän itseni edelleen hervottomaksi läskivuoreksi vaikka todellisuudessa olen ihan normaalivartaloinen nainen. Jotekin sitä ei vaan suostu uskomaan peilikuvaansa todeksi vaan kuvittelee sen iahn joksikin muuksi, taas meni ohi aiheen, mutta tulihan vähän purettua tuntoja =)

Kysymys alkuperäiselle: Mitä ne vastas siellä neuvolassa syyksi mahdolliseen painonnousuun, kun kerroit, että ei johdu syömisestä? Ihmettelen vaan sitä, että kaippa ne kyselee syytä painonnousuun (itseaiheutettu vai joku muu) vauvan tilan takia. Kuitenkaan en ole koskaan kuullut, että paasauksen lisäksi olisi ollut syytä lisätutkimuksiin tms. Eli jos ei sitten ole painonnousu vaarallista niin miksi viitsivät valittaa. Olen ymmärtänyt, että se 500 g/vko on normaali painonnousu ts. kaikki on hyvin.

Eikä sinulla itseäsi sitten ole huolestuttanut noin hurja painonnousu viikossa? Älä ymmärrä väärin, sillä en tarkoita painonnousulla lihomista, jos itse tiedät että et ole aiheuttanut painonnousua vaan siis, että jokin on vialla? Eikö tällöin olisi syytä ottaa yhteyttä neuvolaa/lääkäriin, että tutkitaan onko kaikki kunnossa.

Moi Anni!
Älä mieltäsi pahoita neuvolantätien hysterisoinneista. Mulla oli painoo tullut mielestäni viime neuvolakäyntiin (rv 27+2)mennessä tosi vähän (n 5 kg ja sekin melkein kaikki tuntuu olevan tisseissä) ja silti neuvolassa jo rupesi tulemaan tädillä toruva sävy ääneen kun paino oli noussut kuukaudessa vajaa kaks kiloo. Höpsis pöpsis! Mun painohan vaihtelee kilon jo riippuen kellonajasta ja paljonko oon just
syönyt! Raskaudet on erilaisia: toisilla aineenvaihdunta heittää hullunmyllyä tai tulee tajuttomat turvotukset ja toisilla taas ei.

Tässä ""keskivertoistaimisessa"" mennään mun mielestäni neuvolassa aivan liian pitkälle. Odottavia äitiraukkoja, jotka muutenkin on huolissaan kaikesta mahdollisesta, kiusataan ja syyllistetään ihan turhaan! Riskit on tietenkin hyvä tietää, mutta kyllä ne sitten testailee jos on tarpeen ja vasta jos testit jotain näyttää, niin on syytä huolestua.

Kun kerran sulla on hyvä olla ja lapsi on terve, niin nauti raskaudesta ja jätä neuvolan (ja syyllistävät keskustelupalstan) kommentit omaan arvoonsa!

""Tässä ""keskivertoistaimisessa"" mennään mun mielestäni neuvolassa aivan liian pitkälle. Odottavia äitiraukkoja, jotka muutenkin on huolissaan kaikesta mahdollisesta, kiusataan ja syyllistetään ihan turhaan! Riskit on tietenkin hyvä tietää, mutta kyllä ne sitten testailee jos on tarpeen ja vasta jos testit jotain näyttää, niin on syytä huolestua. ""

Kyllä niillä neuvolantädeillä täytyy olla jokin fakta johon tukeutua ja josta he voivat päätellä, että jokin voi olla vinossa. Jos sitten joku lihoo liikaa ja sitä ei noteerata ja jotain pahaa tapahtuu niin ei ole vaikea arvata ketä ollaan syyttämässä. Tietenkin ""syyttely"" on ikävää, jos kaikki on kunnossa, mutta mistäs sen tietää milloin on kaikki kunnossa ja milloin ei.

Mulla on mitä ihanin neuvolantäti joka kutsuu painokäyrää odottavan ""stressikäyräksi"" ja sanoo ettei tarvitse siitä olla huolissaan. On itse tikkulaiha (painaa varmaan alle 50 kiloa ja on about 165 cm) ja sanoo että lihosi molemmista raskauksista n 25 kiloa, ja kaikki on lähtenyt. Todellakin!

Mulle tullut edellisen punnituksen mukaan vasta nelisen kiloa koko raskauden aikana (rv 23), paitsi viime viikkona on tullut mätettyä herkkuja, joten nyt pitäisi vähän hillitä.. Kaikki on vain niin hyvää :)

Tsemppiä, kyllä imetys kilot viel!

Neuvolatätejä kiinnostaa sikiön hyvinvointi, ei äidin lihominen!

Miksi sitten painoa ja verenpainetta seurataan? Ohessa:

Liikaa tullut paino voi aiheuttaa sokeritaudin raskauden aikana. Korkeat verensokeriarvot voivat aiheuttaa paitsi suuren sikiön, siitä johtuvan hankalamman synnytyksen, myös epämuodostumisa sikiölle ym ongemia.

Toisaalta, kuten edellä on ansiokkaasti jo todettukin, nopea painonnousu voi olla merkki raskausmyrkytyksestä. Eikä silloinkaan olla huolissaan äidin korkeasta verenpaineesta vaan sikiön voinnista: istukan toiminta mättää ja sikiö on pulassa! Se korkea verenpaine, painonnousu ja turvotukse ovat vain oireita, joilla neuvolassa osataan epäillä ongelmia.

No voi herrajumala sentään!Ei kai painonnousu raskauden aikana voi haitata ketään jollei se ole terveydellisesti huono asia!!!
Mulle on tullut 20kg lisää nyt jo(rv33) ja alkupainoni oli 47kg...että repikää siitä! Mua ei pelota kilot,vaan ne tulee lähtemään tosi tosi nopeesti synnytyksen jälkeen,n.kuukaudessa.Sit voin taas olla laiheliini. Jos nyt raskausaikana pitää olla niin sairas kilojen suhteen niin ehkei kannattas lapsia tehdäkään!sori vaan!
syö,juo,ole liikkumatta jos olo muuten on ok!ja jos se ei ole terv.haitallista!
Eikä raskaana nyt kannata hirveesti liikkuakaan,ainakaan rehkiä. Mä kannan raskauskiloni ylpeenä ja kerrankin luvan kanssa-ehdin olla laiha taas kohta!!!

On painoa liikaa tai liian vähän aina siitä moitittavaa löytyy, jos oikein hakee. Itselläni nousi ensimmäistä odottaessa paino 6 kg. Näppärä neuvolantäti sanoi suoraan, että lapsi ei ole terve. Olin alle 20-v, esikoistani yksin odottava, joten tuntui kommentti ihan hirveältä, eikä oikein ketään kenelle tuskaa purkaa. No terve poika syntyi ihan ajallaan. Kolmatta odottaessani olen sanonut suoraan, ettei tarvitse painon noususta tai nousemattomuudesta alkaa niuhaamaan. (Toista odottaessa painoa tuli tosi reippaasti ja taas syynättiin!) Onhan se tietysti hyvä, että punnitaan, mutta jos nyt ei ihan käyrillä mene niin tarviiko siitäkään neuvolantätien pultteja repiä... Ja käsittääkseni itse ne kilot kukin kantaa, ei ne neuvolantädin jalkoja rasita.

Eihän minulla mitään normaalia raskauden aikaista painonnousua vastaan ole, en vain halua mitään ylimääräistä löllöä ympärille syömällä niin paljon kuin sielu sietää ja makaamalla sohvalla.
Katsos kun kaikki eivät ole luonnostaan hoikkia ja joillekin synnytyksen jälkeen on vaikeaa päästä kiloista eroon. Mutta hyvä, että joukkoon mahtuu kaikenlaista tallaajaa.

Ylimääräisen kertymiseenhän ei voi kukaan muu vaikuttaa kuin odottava äiti itse. Oma tavoitteeni siis syödä raskausaikana normaalisti ilman ylenmääräistä ahmimista ja toivon, että synnytyksen jälkeen pääsen suhteellisen nopeasti hyvään fyysiseen kuntoon (eli jatkan urheilua), joka on eri asia kuin olla laiha.

Yhteistyössä