Painonpudotuksesta. Ateria"ohjelma", miltä kuulostaa?

onni löytyy arjesta

Aktiivinen jäsen
06.08.2007
4 064
0
36
saisiko tällä pelillä painoa tippumaan? Mulla on kait addiktiluonne ja yhtään herkuttelua en kestä, heti jää "putki" päälle..
Ajattelin koittaa seuraavaa ja joka päivä joko sauvakävelyä tai stepperillä. Ulkona teputtaa tunnin (väh.) ja stepperillä ehkä alkuun vähän vähemmän. Mutta syömispuolella koittaisin näin:

Aamupala:
mysli/puuro sekä marjoja. Kahvi
Lounas:
Lämmin ruoka (terveellinen mitä muukin perhe syö ), mutta pieni annos ja paljon kasviksia.
Välipala:
Hedelmä tai porkkana
Päivällinen:
Salaatti. yksi ruisleivänsiivu, päällä juustoviipale ja kurkkua (vähän kevyt levitettä )
Iltapala:
Ananasta+piimää (leikin et se on rahka..) hedelmiä

Koitan joka aterialla juoda vettä. Light colaa kuluu päivässä paljon. Onhan siinä lisäaineita, mut joku pahe sallittakoon.. Jos haluan oikein herkutella, syön low fat pop corneja.

Pudotettavaa minulla on runsas 20kg. Miltä kuulostaa?
Kaikki kommentit ja vinkit ovat erittäin tervetulleita.

Hyvältä kuulostaa, mutta jos liikuntaa rupeet harrastaan " paljon ja paljon " niin proteiinia sun tarvii saada ja hyviä rasvoja, tarvii niitä siltikin vaikka ei nyt kauheesti liikuntaa harrastaiskaan.

Syö vaikka aamupalalla sen puuron ja kahvin kanssa omena tai appelsiini. Vettä on hyvä juoda ainakin 2l pv

Mä suosittelen käyttämään netin kalorilaskuria. Osoitetta en nyt muista, mutta löytyy kyllä kalorilaskuri nimellä. Maksaa 1,90e 15 päivää ja on todella kätevä. Se ottaa huomioon pituuden, painon, liikunnan, jne. päivittäisessä kalorimäärässä. Näkee samalla syökö tarpeeksi proteiinia, hiilareita ja rasvaa. Sen avulla uskaltaa syödä vaihtelevammin ja jotain hyvääkin välillä, kun pystyy katsomaan jääkö kalorit vaille vai meneekö yli. Kaikinpuolin kätevä ja halpa!

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energyintake.pl?session_id=6ddd0142acb2f9d057809c41b16637f6

Ihan ilmainen virtuaaliravintola, joka laskee kalorit. Sivustolla myös paljon muuta hyödyllistä tietoa :)

tuo kuulostaa hyvältä, takuulla sillä paino tippuu, jollet tosiaan sorruuseasti herkutteluun :) Mä olen kans pudottanut melkein 15 kg ihan vaan liikunnan ja vähärasvaisten aterioiden turvin, olo on hyvä eikä enää edes tee mieli mässäilyyn

No aamiaisen ja lounaan väliin sopisi ihan hyvin myös joku hedelmä tai rasvaton jugurtti
Toi sun päivällinen on kyl aika vähäinen, ja illalla saattaa nälkä tulla, ja jossain vaiheessa sorrut.
Tuossa näyttäisi olevan aika vähän, joten vaikka söisit päivällisellä esim kanan filettä tms vähärasvaista lihaa, laihdut silti. Liikunnassa kannattaa aina pitää vähintään yksi lepopäivä. Elimistökin tarvitsee leponsa.
Todella vähän sulla on tuossa kalsiumia-maitotuotteita siis, joten ehkä tabletti saattaa olla paikallaan.
Puoli kiloa vihanneksia/hedelmää päivässä, n.3-litraa nesteitä kaikkiaan, maitoa,lihaa kalaa..
Se koulusta tuttu ruoka-aine ympyrä ei ole ollenkaan huono juttu!
Usein syöt, vähän kerrallaan.
Onnea koitokseen!!

Lisään vielä, että tomaatit, kurkut, salaatit jne, niissä ei tarvitse säästellä. Syö niinpaljon kuin jaksat! Marjoja, vihanneksia, hedelmiä.
Unohtamatta myös " oikeaa " ruokaa.

Myslissä on kyllä tosi paljon rasvaa ja kaloreita. Maitotuotteet, kuten iltapalan piimä, on myös hyvä olla rasvattomia. Lounasta ja päivällistä tehdessä kannattaa myös käyttää kevytkermoja tai mahdollisesti pärjätä vallan ilman niitä. Juusto kevytjuustoa ja leikkele myös vähärasvaista.

Mitä tää päivällisen salaatti sisältäisi? Jos pelkkiä kasviksia niin minusta kuulostaa jopa liian rajulta. Minusta paras tapa laihduttaa on sellaisella ruokavaliolla, missä ei ole liian vähän kaloreita ja minkä ruuista tykkää. Olennaistahan on se, että jaksaa pysyä dieetillä tarpeeksi pitkään. Jos dieetti on liian raju tai sellainen mistä ei tykkää, harva siinä pysyy vaan repsahtaa heti.

Myslistä kannattaa huomata, ettei sitten mitään muromysliä. Niissä on karmeasti rasvaa ja sokeria.

Pelkästä hedelmästä tai vihanneksesta välipalana minulla tulisi vain enemmän nälkä.

Kuullostaa ihan hyvältä. Mä ajattelin ruveta huomisesta lähtien puolikarppaajaksi. Puolikkaaksi sen takia, että käytännössä olen karpannut viimeiset 11 päivää ja eilen jouduin ottamaan Metalaxia. Täyskarppaus ei siis onnistu mulla. Jätän siis vaan pois aterialla perunan, riisin ja pastan. Valkoista leipää en syö muutenkaan. Juustotkin saavat jäädä, joitakin vähärasvaisia voin joskus käyttää. Kattauksessa junnulle normaali ruokalautanen ja mulle leipälautanen. Hedelmiä ja marjoja paaaaaaaljon :p

Kuullostaa ihan hyvältä. Mä ajattelin ruveta huomisesta lähtien puolikarppaajaksi. Puolikkaaksi sen takia, että käytännössä olen karpannut viimeiset 11 päivää ja eilen jouduin ottamaan Metalaxia. Täyskarppaus ei siis onnistu mulla. Jätän siis vaan pois aterialla perunan, riisin ja pastan. Valkoista leipää en syö muutenkaan. Juustotkin saavat jäädä, joitakin vähärasvaisia voin joskus käyttää. Kattauksessa junnulle normaali ruokalautanen ja mulle leipälautanen. Hedelmiä ja marjoja paaaaaaaljon :p
Mihis mun nikkini katosi? :o

Alkuperäinen kirjoittaja öttismönkiäinen:
Keittis, sustako on tullut kummitus? et oo enää pelkkä noita?
Ootko muuten ajatellut ottaa osaa telkkarin köksäkisaan?
Juu, multa on vissiin viety mun virtuaali-identiteettini :'( :'( En ole kuullutkaan koko kisasta enkä kyllä osallistu...ei liene aikaa.

Mä oon kuvitellut sut sinne köökkiin hääräämään :) Näkisi sinutkin livenä :D noitatötsä ja mitäsnyt paita päällä.
Ei kai sulle identiteettikriisi iske päälle? :) Meillä kyllä asuu keittiökummitus joka syö kaikki herkut pois, niin että mulle ei jää mtn

Vastailen nyt monelle samalla kertaa..

mm:
Olen tosi huono juomaan maitoa. Mutta tuo iltapiimämäärä on kait liki puoli litraa.. En tiedä mistä tapa tullut, mut munsta on vaan sairaan hyvää piimä+ananas. Että kuinka paljon päivässä sitä maitotuotetta pitäisi?
Itsekin ajattelin välipalaa aamiaisen ja lounaan väliin, mut hankala toteuttaa. Yleensä se aika lasten kanssa ulkoillaan tai kerhoillaan.
Ehkä se yksi lepopäivä liikunnassa on ihan paikallaan.. Pelkään vaan, että siinäkin heti jää "löhövaihe" päälle.

Umbrella78:

Lasten myötä meillä muuttui kaikki joko rasvattomaksi tai vähärasvaiseksi. Muroja ei käytetä, lapset syövät aamuin illoin pääsääntöisesti puuroa. Toisinaan mysliä. Katsoin pussista, että myslissä, jota käytämme on 100g:ssa 330kaloria.

Noppis:

Kasviksia sisältäisi päivällisen salaatti ja raejuustoa. Ehkä voisin siihen jotain lihapuoltakin laittaa, koska usein illalla se puputus iskee..

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Ehkä voisin siihen jotain lihapuoltakin laittaa, koska usein illalla se puputus iskee..
Mä lähden nyt Wallenderin pariin iltapuputtamaan. Puputukseksi on tomaattimurskaan tehty tex-mex-tyyppinen dippikastike sekä porkkanoita, paprikaa, kurkkua ja kesäkurpitsaa.

Vastailen nyt monelle samalla kertaa..

mm:
Olen tosi huono juomaan maitoa. Mutta tuo iltapiimämäärä on kait liki puoli litraa.. En tiedä mistä tapa tullut, mut munsta on vaan sairaan hyvää piimä+ananas. Että kuinka paljon päivässä sitä maitotuotetta pitäisi?
Itsekin ajattelin välipalaa aamiaisen ja lounaan väliin, mut hankala toteuttaa. Yleensä se aika lasten kanssa ulkoillaan tai kerhoillaan.
Ehkä se yksi lepopäivä liikunnassa on ihan paikallaan.. Pelkään vaan, että siinäkin heti jää "löhövaihe" päälle.

Umbrella78:

Lasten myötä meillä muuttui kaikki joko rasvattomaksi tai vähärasvaiseksi. Muroja ei käytetä, lapset syövät aamuin illoin pääsääntöisesti puuroa. Toisinaan mysliä. Katsoin pussista, että myslissä, jota käytämme on 100g:ssa 330kaloria.

Noppis:

Kasviksia sisältäisi päivällisen salaatti ja raejuustoa. Ehkä voisin siihen jotain lihapuoltakin laittaa, koska usein illalla se puputus iskee..

Puurolautasellisessa on n. 150kcal eli myslissä niitä kaloreita tulee kyllä enemmän. Et maininnut mehujen juontia, mutta varoitukseksi sekin, että tuoremehuissakin on lasillisessa lähes 100kcal eli janoon kannattaa todellakin mielummin juoda vettä. Mutta suosittelisin silti ruuan kanssa maitoa, kalsiumin, d- ja b-vitamiinien vuoksi. Valiolla on esim. hyvää vähäkalorista rasvatonta profeel maitojuomaa, johon on lisätty mysö kuituja eli osaltaan täyttää ja pitää kylläisyyden tunnetta yllä pidempään. Myös iltapalan piimän sijaan voisit joskus kokeilla rasvatonta maustamatonta jugurttia, johon on myös lisätty kuituja, ainakin Ingmannilta löytyy litran purkeissa sellaista. Marjoja jos sekoittaa banaanin kanssa niin ei tarvi erikseen makeutukseen sokeria, ainakin minun makuuni banaani makeuttaa marjaseoksen todella hyvin. Lisäksi kannataa tosiaan huolehtia mysö kuidun saannista, ripotella ruokaan, puuroon jne. leseitä niin itävät juuri kylläisenä pidempään. Sokerin olen vaihatnut leivonnassa ja muutenkin hedelmäsokeriin, sillä siinä on sama kalorimäärä mutta sitä tarvitaan 1/3 osa vähemmän kuin tavallista sokeria niin käytössä sekin tekee tuo keveyttä ruokavalioon =)

Kasviksista vielä muuten sen verran, että meillä käytetään kasviksia joka ruuassa esim. kanakastikkeeseen paprikaa, kesäkurpitsaa, ananasta... jauhelihakastikkeeseen porkkanoita, omenaa jne. Ja lounaalla ja päivällisellä tietysti se salaatti täyttää puolet lautasesta. Mutta kun itse ruokakin koostuu suureksi osaksi kasviksista (joita ei olla kuorrutettu juustolla ja rasvalla) niin ateria on kokonaisuudessaan kevyt.

Kattauksessa junnulle normaali ruokalautanen ja mulle leipälautanen. Hedelmiä ja marjoja paaaaaaaljon :p

Karppauksessa ei kyllä noita heldelmiä kauheesti saa syödä, oo ite karpannu tammikuusta lähtien enkä oo ainuttakaan hedelmää syöny. Sit tosta ruuan määrästä että kyllä sitä pitää kerralla syödä niin paljon että tulee kylläiseksi joten kannattaa vaan pitää itelläki se normaali lautanen!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Karppauksessa ei kyllä noita heldelmiä kauheesti saa syödä, oo ite karpannu tammikuusta lähtien enkä oo ainuttakaan hedelmää syöny. Sit tosta ruuan määrästä että kyllä sitä pitää kerralla syödä niin paljon että tulee kylläiseksi joten kannattaa vaan pitää itelläki se normaali lautanen!
Mä sanoinkin, että musta tulee puolikarppaaja =) Tarvitsen kuituja.

Mä suhtaudun tuohon karppaukseen hieman epäilevästi. Monihan on sillä saanut tuloksia, mut mä en vaan tajua, mitä pahaa on hedelmien, marjojen ja esim. tomaatin syönnissä! En halua opettaa itselleni erityisruokavaliota, vaan haluaisin oppia ajtuksen syödä kaikkea, mutta kohtuudella!
Tsemppiä kuiteskin kaikille pudottajille tavasta riippumatta!!

Mä suhtaudun tuohon karppaukseen hieman epäilevästi. Monihan on sillä saanut tuloksia, mut mä en vaan tajua, mitä pahaa on hedelmien, marjojen ja esim. tomaatin syönnissä! En halua opettaa itselleni erityisruokavaliota, vaan haluaisin oppia ajtuksen syödä kaikkea, mutta kohtuudella!
Tsemppiä kuiteskin kaikille pudottajille tavasta riippumatta!!

Otappa selkoa Montignacin ruokavaliosta. Se menee karppailun puolelle, mutta hedelmiä saa syödä vapaasti esim. omena ja päärynää. Ja sallittua ovat myös täysjyvämurot/-leivät. Kokonaan jäävät pois aluksi peruna, vaalkoiset jauhot ja sokeri (paitsi hedelmäsokeria saa käyttää). Ja tummaa suklaata saa syödä =)
Voin kyllä täysin suositella tätä ruokavaliota, itse olen sillä ollut nyt 4vkoa ja 3kg on tippunut paino ja aivan ÄLYTTÖMÄN energinen ja pirteä olo! Ja se läski lähtee juuri oikeista paikoista, ainakin mulla on lähteny. Paikkarin pisteilä lähti rinnat eka ja viimeisenä masu (joka siis pahin) ja nyt kapeni kasvot eka ja sitten masu alkanu sulaamaan. Ja tämä on TOSI helppoa, eikä edes haluta mitään sokeimässyherkkuja!

Yhteistyössä