Päivä elämästäni perhepäivähoitajana.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph, yksi "niistä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph, yksi "niistä"

Vieras
Klo 6.30 soi kello, en jaksaisi vielä herätä. Ensimmäisen lapsen pitäisi saapua klo 7.15, joten ehdin hyvin esivalmistella lounasta ja keittää aamupuuron. Vedän aamutakin päälle ja haen postin ja keitän kahvit. Klo 7.00. Oho, ovikello soi. Mitä, sen ensimmäisen piti tulla 7.15? Menen avaamaan oven ja hätäisesti vedän vielä housut jalkaan...

Aamupuuro odottaa, ensimmäinen on jo syönyt. Seuraava saapuu klo 7.30. Ihan ajallaan. Mutta ovella isä ilmoittaa, että xxx:n sadevaatteet jäivät vahingossa kotiin, huokaisen " ei se mitään, lainataan tyttäreni sadevaatteita". Ja lapsi puurolle.

Heti perään tulee 3. lapsi. On nukkunut huonosti ja syönyt huonosti. Kuumetta ei ole. Ovella aivastaa ja vihreä räkä roikkuu nenästä. Haen paperia ja pyyhin nenän. Lapsi puurolle. Ei syö mitään, on tukkoisen ja hengästyneen oloinen.

Odottelen 4. lasta jonka piti tulla 7.45. Klo on nyt 8. Puuro odottaa lautasella. Äiti soittaa klo 8.10. Myöhästyvät, unohti ilmoittaa että xxx:llä on neuvola aamulla. Kippaan puuron roskiin...

Klo 9 olen saanut aamutoimet hoidettua ja lähdemme ulos. Neuvolasta palaaja saapuu klo 9.15 ja suunnistamme lähipuistoon. Siellä leikimme 1½ tuntia. Nuhainen lapsi ei jaksa. Itkee ja sanoo, että kurkkuun sattuu... Istutan hänet rattaisiin ja osakseni vihaisia katseita: "jaahas, taas pph istuttaa lapsia vain rattaissa". Kiellän ja komennan kahta lasta, jotka heittelevät toistensa päälle hiekkaa... Vettä alkaa satamaan.

Tullaan sisälle. Nuhainen lapsi on aivan kipeän oloinen. Mittaan kuumeen: 37.8. Soitto äidille - ei vastaa- soitto isälle - ei vastaa. Jätän vastaajaan viestin. Isä soittaa klo 12.15, ja odottelen kuumeisen kanssa sohvalla. Muut ovat jo sängyissään. Yhdelle piti lämmittää maitopullo vielä mukaan sänkyyn. Kuumeisen isä ei ehdi vielä, on kokouksessa, mutta voisinko please mitenkään pitää klo 13 asti? Pidänhän minä - toki. Isä tulee ja lapsi on nukahtanut syliini. Lapsi kannetaan autoon.

Yksi lapsista heräsi kuumeisen lapsen isän ovikellon soittoon, vaikka sanoin, että ei soittaisi. Alan siis seurustelemaan lapsen kanssa. Pian alkaa olla koko jengi jo hereillä ja klo 13.30.

Alan valmistelemaan välipalaa. Omat koululaiseni tulevat kotiin ja kyselen samalla kuulumisia ja läksyjä. Annan heillekin välipalaa.

Klo 15 taas pukemaan ja ulos. Toinen lapsi lähtee klo 15.30 ja kolmas klo 16.15. Neljäs lapsi on kanssani pihallamme ja tulee tekstiviesti: "sorry ollaan myöhässä, tullaan noin klo 17.15..." Jaahas, myöhässä siis puoli tuntia. Alan järkkäämään toista kyytiä koululaiselle, jonka pitää olla salibandyhallissa 17.30. Itse en sinne ehdi.

Klo 17.15 sisälle ja ruoanlaittoon. Ensin siivoan lelut, hiekan eteisestä, järkkään keittiön...

Klo 18 saan tekstiviestin: "xxx onkin huomenna pidemmän päivän, sopiihan".... Tottakai se sopii.....

Nyt olen ihan poikki ja menen nukkumaan. Huomenna on uusi päivä. Ensimmäinen tulee klo 5.30.... Jollei sitten satu ilmoittamaan poissaolosta klo 7.... Minähän herään kuitenkin klo 5 häntä odottamaan, joten olenhan hereillä jo klo 7 kun tiedon saan......

Tätä on pph:n arki "parhaimmillaan" :)

tuttu tunne :hug: mun hoitolapsi saattoi aamulla tulla tunnin myöhässä ja äiti ilmoittaa, että "joo oksensi se viimeyönä, mut en voi olla töistäkään pois" :headwall:

Ei oo varmasti mitenkään helppoa työtä, nostan kyllä hattua teille jotka jaksatte! :flower: Toivottavasti kuitenkin viihdyt työssäsi. Itsellä ei lapsi vielä ole hoidossa eikä asia ajankohtainen, mutta varmasti meillä vanhemmillakin olisi välillä syytä katsoa peiliin ja ajatella asioita muultakin kuin omalta kannalta..

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
toi kuulostaa ihan jokapäiväiseltä kotiäidin elä,ältä..jäi vaan kaikki kotityöt ym telemättä tos sun listassas.

Lista ois loputon, jos joka kotityön mainitsisin.... ja ne jatkuu vielä työpäivän jälkeenkin :)

Ei tosiaan käy kateeksi. Juuri sen vuoksi en ole halunnut omia lapsia pph:lle. On vaikea uskoa, että ne ihanteet kodinomaisesta ja yksilöllisyyden huomioivasta hoitopaikasta sitten kuitenkaan toteutuvat kun yhden perheen toilailut voivat määrätä koko päivän rytmin jne. Puumattakaan hoitajien motivaatiosta.

Eikö p.päivähoitoon tehdä ihan samanlaiset hoitosopimukset kuin päivähoitoonkin mm. hoitoajasta?

Tuo on juuri se ärsyttävin osio, kun vanhemmat ajattelee että hoitoaikoja voi muutella lyhyellä varoitusajalla miten vaan, koska olet työpaikallasi valmiina jokatapauksessa! |O
Varsinkin jos iltapäivästä joudut omia menojasi perua sen takia että hoitolasta ei ehditä ajoissa hakea.

Tsemppiä sulle jatkossa, teet arvokasta työtä! :flower: Toivottavasti tätäkin duunia aletaan joskus arvostaa esimerkiksi palkankorotuksen muodossa. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Oisko mitään positiivista :( ?

mulla ainakin on ihanat lapset ja myös vanhemmat.en koe oma työtäni niin kuin ap,mutta mulla onkin vaan kahdesta perheestä lapset,yksi on oma.
päivääkään en ole katunut uutta työtä,on se van niin ihanaa olla lasten kanssa omien ja vieraiden,vaikka se eteinen onkin täynnä hiekkaa

;)

Varmaan rasittavaa tuollainen, ettei ilmoitetan myöhästymisestä/aikaistumisesta, enkä voi ymmärtää myöskään niitä äitejä jotka tuovat lapsensa sairaana hoitoon, jos ei muuten taudit leviä niin sillon ainakin.

Meillä taasen käynyt aika monesti niin, että kun ollaan töissä 9-16.30 niin hoitaja ilmoittaa vähintään kerran 2 viikossa, että nyt ois hieroja tai parturi tai joku muu meno, että kai pääsette hakemaan jo klo 16.00 ja siinä ei sitten oikein auta muu kuin koittaa hommata lapsille toista kyytiä tai lähteä itse aiemmin töistä....olenpa kaksi kertaa ottanut toisen lapsen mukaan töihinkin koska ei ollut silloin mahdollista hakea niin aikaisin että hoitaja pääsi sinne parturiin. Juu, meillä siis on perheyritys että jonkin verran voi joustaa, mutten minä voi oikein laittaa puljua kiinnikään ennen sulkemisaikaa....

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
toi kuulostaa ihan jokapäiväiseltä kotiäidin elä,ältä..jäi vaan kaikki kotityöt ym telemättä tos sun listassas.

Lista ois loputon, jos joka kotityön mainitsisin.... ja ne jatkuu vielä työpäivän jälkeenkin :)

Sitä paitsi joissakin kunnissa on sääntö että kotitöitä ei tehdä työpäivän aikana vaan vasta sen jälkeen...

Juu, itse olisin varmaan sanonut aamulla sairaana lapselle tuoneelle vanhemmalle, etten voi ottaa lasta hoitoon, koska on niin sairas. Eihän lapsi jaksa päivää jos on jo yön valvonut jne. Ja jos on muutenkin kipeän oloinen... ei aina se kuume. Että raivostuttaa kun vanhemmat ei yhtään ajattele. Menisivätkö he itse töihin jos olisivat yhtä kipeitä, kun lapset usein kun heidät viedään hoitoon?? grr...

Ehei, tuo kertoi vaan pph:n PÄIVÄSTÄ. Ne kotityöt tehdään sitten työajan (sitten jos/kun/ehkä) päätyttyä! Samoin siis kuin kodin ulkopuolella työskentelevilläkin.

Niin tehdäänkö normaalit hoitosopimukset? Jos tehdään niin en antaisi poiketa ajoista toistuvasti ilman sopimista, eihän se ole muissakaan hoitomuodoissa sallittua. Kyllähän ne venyttävät päiviä yms. jos antaa venyttää.

Yhteistyössä