Perhepäivähoitajan päivä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pph"

Vieras
Kello soi aamulla klo 5.30. Ensimmäinen lapsi on tulossa klo 6. Juon aamukahvit ja hätäisesti luen lehden. Ensimmäinen taapero tulee, ei haluaisi pitkän vapaan jälkeen erota äidistään. Otan syliin ja lapsi itkee jonkin aikaa, kun äiti lähtee..... Taapero lähtee itkujen jälkeen leikkeihinsä. Klo 7 saapuu seuraavat sisarukset. Laitan telkkarin päälle ja katsovat lastenohjelmia. 7.45 saapuu viimeinen ja äiti pahoittelee, että hanskat jäivät kotiin.... Onhan minulla varahanskoja, toki.

Kahdeksalta alamme aamupalalle ja lähetän kuopuksen koulumatkalle. Kaksi ei suostu syömään juuri mitään ja narina aamupalasta alkaa... Pyydän sanomaan kiitos ja poistumaan pöydästä. Menevät leikkimään ja pian kuuluu tappelun nujakkaa. Kun kaikki ovat syöneet pyydän lapsia piirtämään, että meno vähän rauhoittuisi.Valmistelen lounasta: kinkkukiusausta. Ensimmäisellä on kakat silloin vaipassa. 8.30 alamme valmistautumaan uloslähtöön ja haen yhdelle puuttuvat hanskat.

Klo 9 lähdemme ulos. Yksi lapsista huutaa sisälle jo 15 minuutin päästä. Muut viihtyvät hyvin pulkkamäessä. Klo 10 teemme paluuta kotiinpäin ja 10.30 olemme sisällä. Valmistan salaatin. Lapset ruokapöytään ja taas valitusta: miksi tätä, en mä tykkää kinkkukiusauksesta... Ok, no syö leipäsi ja juo maitosi.... Siivoan kaatuneen maidon pöydältä... Vaihdan vaipat ja potatan. Luen sadun ja pesen kakat. Vihdoin pääsemme päivälevolle klo 11.30 ja pienin simahtaa heti. Isoin lapsista ei nukahda ja yhdessä nousemme sitten pois "nukkarista". Lapsi haluaa kovasti seurustella ja ei keskity leikkimään itse. Annan muovailuvahat joihin jaksaa keskittyä noin 5 minuutin ajaksi.... Yritän juoda päiväkahviani samalla.

13.15 herää ensimmäinen ja kakat vaipassa, menemme pesulle. 14 mennessä heräävät loput. Tarjoan päivälevon aikana valmistamaani hedelmäsalaattia ja leipää. Osa syö vain leivän eivät koskekaan hedelmäsalaattiin. Vapaata leikkiä...

Klo 15 pihalla ja ensimmäistä haetaan melkein heti. Onneksi sillä alkoi taas vaatimaan sisälle pääsyä... Loput laskevat pulkalla rinnettä alas ja tekevät lumihommia. Klo 16 haetaan seuraavat ja yksi jää jäljelle. Häneltä loppuu tekemiset kun kaverit lähtivät. Kouluikäiseni saapuu pihalla hälle kaveriksi. 16.30 tulee ilmoitus, että vanhemmat ovat ruuhkassa ja myöhästyvät 15 min. 15 min. päästä toinen ilmoitus, että vielä myöhästyvät, kun on huono keli ja ruuhkaa ja ja ja.... Lopulta tulevat hakemaan lastansa 17.15. Lapsi on jo kylmissään ja nälkäinen. Käytiin välillä eteisessä lämmittelemässäkin.... Tulen sisälle, siivoan murut, roskat... Käyn valmistamaan ruokaa omalle perheelleni...Kohta syömään =)

Halusin vain kirjoitttaa tämän ja lukea tämän itse.... Toivottavasti sinäkin jaksoit ja kommentoida voi, jos haluaa... Hyvää viikonloppua kaikille lapsille ja vanhemmille!

eihän pph:lla ole mitään ylitöitä vaan kaikki maksetaan tunti tunnista tyyliin.

voimia sinne. arvostan työtänne. minusta ei siihen olisi t: päiväkodin täti

Totta. Ruuhkassa ollessa voi myöhästyä. Sille ei vain voi mitään, jos et etukäteen tiedä onnettomuutta jossain tien osuudella. Tänä aamuna onneksi kuulin radiosta jo ennen Turun moottoritielle menoa, että siellä on 2 onnettomuutta, joten enpä mennytkään, vaan kiersin Kauniaisten kautta pikkutietä työpaikalleni. Nostan hattua tuolle pph.n ammatille. Teette arvokasta työtä pienellä palkalla.

Aika rankan oloinen päivä. :P Hienoa kyllä, että jaksat tuollaista työtä tehdä. Itse en varmaankaan jaksaisi. :O

Jos samat vanhemmat on aina myöhässä, niin se ei tietenkään ole OK, mutta onhan se niinkin että joskus voi myöhästyä muusta kuin omasta syystään. Mullakin on tällä hetkellä työharjoittelussa sen verran tiukka aikataulu, että ehdin päiväkotiin hakemaan lapset 16:45 jos kaikki menee hyvin. Jos ilma ei ole huono, jos ei satu onnettomuutta, jos bussi on aikataulussaan jne. Ei se ihan aina mene niin, että ehtii jos haluaa.

Maksetaanko myöhästymisestä mitään? Ylityötähän se on. En tajua myöhästymistä kun itse en myöhästele. Ehtii jo haluaa.

Meillä on lapset pph.lla ja ylitöistä maksamme 10e/h. Kuulostaa hurjalta tuo sinun työpäivän pituus ap. Tuo pph. joka meillä on, niin ottaa vain sellaisia lapsia hoitoon, jotka tulevat aikaisintaan 7.30 ja lähtevät viimeistään klo 16, minusta se on ymmärrettävää.

Nostan kyllä hattua Teille pph.lle ja korkealle!

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin pph;22589344:
Tykkään työstäni, vaikka rankkaahan se välillä on.. Nyt itse äippälomalla- syksyllä taas työt jatkuu...

niin ja paitsi, että en laita iltasella ruokaa erikseen. Oma porukka syö lämmitettynä ruokaa jonka lounaalle teen..
Lounasta valmistelen jo aamupalalla- kuorin potut.. Ja edellisessä ryhmässä ei kyllä ruuasta valitettu.. :)

Lasten päivä vapaata leikkiä keskenään, hoitotäti valmistelee ruokia ja siivoaa kakkoja.

Missä ohjattu askartelu, ohjattu tekeminen, opettelu.

Oma lapseni on päiväkodissa ja siellä on toimintaa ja askartelua ja vallan hoitaja läsnä ja leikittämässä, sekä on myös vapaata leikkiä.

Aamulla on aamujumppa, aamupiiri,
On askartelu päivää, satupäivää, jolloin paikallisen kirjaston täti vierailee tarhassa tai sitten koko jengi menee kirjastoon.
Kaikenlaista toimintaa ja retkiä on paljon.

Halloweenjuhlat, pikkujoulut, kevätretket, metsäretket. Itsenäisyyspäiväjuhlat oli tänään.
joulujuhlat, johon harjoittelevat esityksen jne.

Ono pph:lla mitään tällaista. Jos kaikki päivät ovat edellä kuvatun kaltaisia, niin on kuin lapset olisi pph:lla säilytyksessä vanhempien työpäivän.

Lasten päivä vapaata leikkiä keskenään, hoitotäti valmistelee ruokia ja siivoaa kakkoja.

Oma lapseni on päiväkodissa ja siellä on toimintaa ja askartelua ja vallan hoitaja läsnä ja leikittämässä, sekä on myös vapaata leikkiä.

On askartelu päivää, satupäivää, jolloin paikallisen kirjaston täti vierailee tarhassa tai sitten koko jengi menee kirjastoon.

Halloweenjuhlat, pikkujoulut, kevätretket, metsäretket. Itsenäisyyspäiväjuhlat oli tänään.

Ono pph:lla mitään tällaista. Jos kaikki päivät ovat edellä kuvatun kaltaisia, niin on kuin lapset olisi pph:lla säilytyksessä vanhempien työpäivän.

Meidän pph:n ryhmällä oli kerran viikossa jumppa-aamu läheisen koulun jumppasalissa, kerran viikossa satutunti läheisessä kirjastossa, joka toinen viikko pyhäkoulu, metsäretkiä, leipovat pipareita ja laskiaispullia ja askartelivat itsenäisyyspäivä-, joulu-, ystävänpäivä-, pääsiäinen juhlateemoihin sopivia askarteluja.

Ymmärrät varmaan, että pph tekee tätä YKSIN. Jos työpäivät ovat tuon pituisia niin ei siinä joka päivä askartelutuokioita järjestetä ja suurin osa pph:n lapsista on tosi pieniä, alle 2-vuotiaita. Olihan tuossa isoimmalle annettu mahdollisuus muovailuun ja aamulla piirsivät. Mitä muuta vielä pitäisi? Oma lapseni on pph:lla enkä todellakaan vaadi, että 2-vuotiaani siellä askartelisi. Pääasia, että pitää huolta, antaa hoivaa, ruokaa ja mahdollisuuden nukkua ja ulkoilla. Vapaa leikki se on tärkeämpää kuin ohjattu meininki. Pph:n hoito on kodinomaista ei laitosmaista kuten pk:ssa. Esikoiseni oli pk:ssa ja kyllä oli laitosmaista se touhu!

Perhepäivähoidossa ei ole vaatimuksena paljon ohjattua toimintaa. Hoito on ensisijaisesti alle 3-vuotiaiden hoitomuoto ja kodin omaista hoitoa..
Meillä askarrellaan (ohjattua) kerran viikossa, kerran viikossa vähintään lauluhetki, jumppaa vähintään pari kertaa kuussa. Muuten askarteluvälineet yms. lasten käytössä. Hoito yksilöllistä, huomioidaan lasten omat mieltymykset ja tuetaan niissä. Sylitellään, luetaan, lorutellaan...
Retkiä on yhdessä muiden hoitajien kanssa, halloweenjuhlat pidettiin, samoin vappujuhlat, syntymäpäiväjuhlat jokaiselle hotolaiselle, pikkujoulut yms. Joulujuhla on koko päivähoidon yhteinen ja kevätjuhla samoin..

Pph tekee arvokasta työtä. Jos tarkoitus oli herättää sympatiaa, sait sitä.
Mutta tämä on myös ammatinvalintakysymys. Itse olen koulutettu ja hyväpalkkaisessa duunissa.Työstä maksetaan erittäin hyvin enkä pienemmällä summalla näin vaativaa työtä tekisikään. Olen saavuttanut asemani ja palkkani kovalla työllä, siksi en sitä häpeä. Jos olet kutsumusammatissasi, niin fine. Jos et ole, vaihda työtä. Jokainen on oman onnensa seppä.

...vit.n "kutsumusammatti"?
Itse työskentelin muutaman vuoden päiväkodeissa, palvelutalolla ja varhaisnuorten keskuudessa koulutettuna. Silti tykkään enempi pph:n työstä. En kaipaa sympatiaa, tykkään työstä. Hikisempää ja raskaampaa minulle olis puurtaa jossain toimistossa, raahata aamulla ensin omat muksut hoitoon, hakea ne myöhään hoidosta, tulla väsyneenä kotiin ja yrittää hoitaa kotihommat ja mennä nukkumaan.. Ei sovi minulle.. Tykkään olla lasten kanssa kotona- omien ja vieraiden lasten siis. Ei siihen mitään kutsumusta tarvitse.. ;)

Pph tekee arvokasta työtä. Jos tarkoitus oli herättää sympatiaa, sait sitä.
Mutta tämä on myös ammatinvalintakysymys. Itse olen koulutettu ja hyväpalkkaisessa duunissa.Työstä maksetaan erittäin hyvin enkä pienemmällä summalla näin vaativaa työtä tekisikään. Olen saavuttanut asemani ja palkkani kovalla työllä, siksi en sitä häpeä. Jos olet kutsumusammatissasi, niin fine. Jos et ole, vaihda työtä. Jokainen on oman onnensa seppä.

missä on pph-n leikit/laulut lasten kanssa (ei maksa mitään).miksi odotat että lapset lähtisi nopeasti pois? tottakai ne haluaa sisälle koska aistii sen että hoitaja katsoo vaan kelloa.....miksi et leiki lasten kanssa? pidät vaan pienet väkisin pulkkamäessä?

Olen edelleen sitä mieltä, että:

- en ikinä alkaisi pph:ksi, se ei onnistuisi multa mitenkään, en jaksaisi, enkä edes haluaisi, liian rankkaa ja liian alipalkattua, päivät voi olla tosi pitkiä, silmät pitäisi olla selässäkin, lisäksi oman kodin yksityisyyden ikäänkuin menettää

- en haluaisi lapsiani pph:lle; kotimme on kodinomainen, päivähoidolta haluan varhaiskasvatusta ja virikkeitä enkä pelkkää hoitoa

[QUOTE="juu";22589753]miksi et menny sen viimeisen lapsen kanssa sisälle takaisin jos hän on kylmissään-haluatko että hän tulisi kipeeksi eikä tulisi hoitoon???? ilkeeta touhua!!![/QUOTE]

Niin, miksi et katsonut kristallipallostasi vanhempien saapumisaikaa ja ajoittanut ulkoilua sen mukaan :D

Yhteistyössä