Päivähoidoissa oletetaan että 1-v osaa kaiken!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mira"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23462099]Että ei se ole hoitopaikasta kiinni..[/QUOTE]

No en ole niin väittänytkään.
Esikoiseni oli kotihoidossa 2,5-vuotiaaksi. Parivuotiaana vielä halusi että äiti syöttää, pukee jne. Ja minähän autoin kun aikaa oli.
Voihan se olla että kuopus esimerkin voimalla olisi muutoinkin oppinut aiemmin kuin isoveljensä.

Miten niin ei ehditä syöttää?
Itse ainakin kerkesin hyvinkin syöttää kolmeakin lasta saman aikaisesti. Jokaiselle vuorollaan omilta lautasilta ruokaa suuhun. Eikös nimenomaan tädit ole siellä niitä lapsia varten.. Ruuan jälkeen lapset meni päiväunille, jolloin oli hyvin se pari tuntia aikaa siivota ja tiskata jne.. Mitä kiireitä teillä on ollut ruoka-aikoina, ettei syöttää ole keritty syöttöä tarvitsevia?

Kyllä ne lapset aika omatoimiseksi oppii, kun on pakko. Jos ryhmässä on 20 alle kolme vuotiasta ja kolme tai neljä aikuista, niin laske siitä kuinka henkilökohtaista se hoito pahimmillaan on. Ja tarjoilu, astioiden keräys, siivous ja vessatus on käynnissä samaan aikaan.

[QUOTE="vieras";23462091]Siis eikö kenelläkään muulla hälytyskellot soi, jos ihan pikkulapsia ei ehditä edes syöttämään päivähoidossa! Eikä tätä edes kyseenalaisteta, vaan todetaan, että näin nyt vain on.

Ei voida hyväksyä hoitoa, jossa lapsi ei edes saa edes riittävästi ravintoa! Miten ihmeessä on muun hoivan ja läheisyyden laita, jos edes ihan ravinnon saannin perusedellytyksiä ei voida hoitaa? Eihän sellainen ole enää mitään hoitoa vaan varastointia! Eläimiäkin hoidetaan kohta paremmin, kyllä siihen puututtaisiin, jos jotain vasikoita ei ruokittaisi riittävästi![/QUOTE]

Soi, ja ihmettelinkin tuossa ylempänä, mitä ovat nämä muut kiireet sitten. Itse päiväkodissa työskennelleenä jäin haavi auki ko. kommentista.

Ei kai kukaan 1v noita kaikkia osaa. Mutta jos päikyssä on kymmenen muutakinipanaa, niin onhan se hyvä etukäteen vähän tietää mitä teidä lapsi osaa, jos esim ei osaa itse kiivetä sängystä alas niin tädit sitten vahtii millon tarvitsee apua alas tuloon jnejne.

Meillä ainakin päikyssä on tosi mukavasti otettu lapsi ja lapsen taidot huomioon. ja meidän "keski-ikäinen" pienten ryhmäläinen menee edelleen (liki 2v) pienempien mukana ja saa aikalailla palvelua osakseen :D Tosin puheltiin juuri päikyn tätien kanssa että voisi alkaa pikkusen harjotuttamaan riisumisessa tms kun poikaa sellanen kiinnostaa.
Ja vaikka meillä on kuopus edelleen täysin vaipoissa (on kai pissaanut pottaan jonkun 5 kertaa kaikenkaikkiaan) niin sinnikkäästi vievät istumaan potalle toisten mukana :)
Ja kyllä sielä syötetään nitä jotka ei osaa itse vielä syödä.

[QUOTE="Mira";23462023]

Miksi pieniä lapsia ei pidetä enään pieninä?[/QUOTE]

no miksei se lapsi sitten saisi olla reilusti pieni ja kotona vanhemman kanssa vielä vuoden-pari? siellähän sitä saisi juuri niin yksilöllistä hoitoa lapselle kuin itse haluaa antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja entinen tarhantäti;23462126:
Kyllä ne lapset aika omatoimiseksi oppii, kun on pakko. Jos ryhmässä on 20 alle kolme vuotiasta ja kolme tai neljä aikuista, niin laske siitä kuinka henkilökohtaista se hoito pahimmillaan on. Ja tarjoilu, astioiden keräys, siivous ja vessatus on käynnissä samaan aikaan.

Plus että aina joku on jossain muualla, saattaa olla sijaistamassa toisessa ryhmässä mistä puuttuu aikuisia jne...päiväkodeissa se aikuistilanne katsotaan talokohtaisesti, ei suinkaan ryhmäkohtaisesti.

Nuistaha osa on sellaisia et ei kaikki 3v:tkään osaa.. ei kaikki 3v:t ole vielä kuivia eikä kaikki osaa pukea ite. Saati 2 tai 1v.

Meil esim esikoinen söi 1v:nä ite mut ei kävelly ei sisällä eikä ulkona. Mut taas keskimäinen juoksi, kiipeil niin sisällä kuin ulkonaki mut ei osaa syödä ite, lakin ja kegät pukee ite. Isosisko oppi kuivaksi vasta 3v vaik harjoitukset aloitettiinki aikasemmin

On kyllä joitain vähän kieroutuneita yksilöitä jotka eivät tunne lapsen kehitystä ja haluavat stressata toisia et pitäisi jotain mitä ei ole, kuvittelevat että patistaminen kuuluu heidän ammattitaitoonsa. Jos tälläinen ilmapiiri on niin ota puheeksi myös johtajan kanssa koska tälläisiä määräaikaisia lasten vihaajia ei kuulu vakinaistaa.

Olen työssä pienten osastolla pk:ssa ja kyllä 1-vuotiaita autetaan mitä ehditään. joskus kun on hlökuntapulaa niin syöttäminen on liki mahdotonta. Siinä sitten 1-vuotiaat yrittävät itse syödä ja ehkä pari lusikallista menee suuhunkin asti :( Tilanne on mielestäni jo hälyyttävä. Olen ollut tässä työssä jo 20 vuotta ja vasta nyt alan tuntea riittämättömyyttä.

nyt tämän ketjun ja tuon radio-ohjelman innoittamana minun on pakko sanoa kuinka paljon mulla vituttaa päiväkodin hoitajat, jotka tylyttää siitä kuinka "ei ehditä syöttää aina kaikkia, ei ehditä sylitellä ei ehditä antaa aikaa ja that's it, elämä on." jne. on niin niin rankkaa. on varmasti joo työtä, mutta niin on niilläkin joiden lapset siellä hoidossa on. jos se tuntuu niin rankalta ja vaikeelta ja kiireiseltä niin olisiko syytä katsoa peiliin/tai jopa vaihtaa alaa. kiitos.

Jos ne olettas että kaikki osataan niin ei ne kyselis. Pitäähän niiden tietää mitä lapsi on jo saanu syödä ettei ensimmäiseks laiteta eteen täyttä kippoa mansikoita joille lapsi saattaa olla vaikka allerginen kun ei ole kotona saanu niin ei voida tietää.

[QUOTE="mamm";23462181]nyt tämän ketjun ja tuon radio-ohjelman innoittamana minun on pakko sanoa kuinka paljon mulla vituttaa päiväkodin hoitajat, jotka tylyttää siitä kuinka "ei ehditä syöttää aina kaikkia, ei ehditä sylitellä ei ehditä antaa aikaa ja that's it, elämä on." jne. on niin niin rankkaa. on varmasti joo työtä, mutta niin on niilläkin joiden lapset siellä hoidossa on. jos se tuntuu niin rankalta ja vaikeelta ja kiireiseltä niin olisiko syytä katsoa peiliin/tai jopa vaihtaa alaa. kiitos.[/QUOTE]

Aloitas kuule se vinoilu, vaikka niistä päättäjistä jotka jatkuvasti pienentää määrärahoja ja suurentaa yksikkökokoja. Ja sitten voit siirtyä niihin vanhempiin, jotka kauniisti hyväksyy tilanteen ja kieltäytyy hyväksymästä realiteetteja joilla niiden lapsia hoidetaan. Jos tilanteeseen halutaan muutos, niin tehkää jotain!!

Voin kertoa, ettei kukaan siellä sen liksan takia huhki vaan ihan muista syistä siellä ollaan. Ite onneksi tein vain sijaisuuksia ja pystyn muuta tekemään elämässäni. On kuule monet itkut tullu itkettyä turhautumista, enkä omaa lastani laittaisi ikinä pienten puolelle! Turha niitä hoitajia syyttää, kun itseä ei kiinnosta senkään vertaa, että tekisi asioille jotain!

[QUOTE="mamm";23462181]nyt tämän ketjun ja tuon radio-ohjelman innoittamana minun on pakko sanoa kuinka paljon mulla vituttaa päiväkodin hoitajat, jotka tylyttää siitä kuinka "ei ehditä syöttää aina kaikkia, ei ehditä sylitellä ei ehditä antaa aikaa ja that's it, elämä on." jne. on niin niin rankkaa. on varmasti joo työtä, mutta niin on niilläkin joiden lapset siellä hoidossa on. jos se tuntuu niin rankalta ja vaikeelta ja kiireiseltä niin olisiko syytä katsoa peiliin/tai jopa vaihtaa alaa. kiitos.[/QUOTE]

Kuten aiemmin jo kirjoitin niin kiire on valtava, ei sitä vanhemmat edes usko ja kaikki ei näy ulospäin. Hymyiltävä on vaikka olis kuinka kiire ja voimat lopussa. Resurssien puute kun ei ole meidän työntekijöiden syy! Itse pidän alastani, mutta tämä riittämättömyyden tunne on saanut minut vakavasti harkitsemaan alan vaihtoa. Tai haluaisin yksityiseen, pieneen päiväkotiin töihin. Pian jään äitiyslomalle ja sen jälkeen ehkä olen vähän aikaa pph:na =)

Aluksi ei pitänyt kommentoida mitään kun aloittaja on jo päätöksensä ilmeisesti tehnyt, mutta tää nyt on vissiin menny yleisemmälle tasolle tää keskustelu...

Mun mielestä lapsi ei kuulu päiväkotiin ennen kun osaa noi kaikki listassa olevat asiat. Itse olen harkitsemassa lapselle päivähoitoa vain koska löysin aivan ihanalta kuulostavan paikan. Siellä on vain yli kolmevuotiaita lapsia, ruoka on kaikki luomua ja paikan päällä tehtyä, lapsilta odotetaan tietynlaista omatoimisuutta (joka on mielestäni 3-6 vuotiaille ihan hyvä juttu) ja ohjelma on lasten tarpeiden mukaan joustava. Koko päiväkodissa on enintään 14 lasta, kuluneella kaudella ollut vain 11.

1-vuotiasta en laskisi mihinkään päiväkotiin, hän ei saa mitään irti ryhmässä toimimisesta, eikä kukaan hoida lasta rakkaudella tuollaisessa paikassa. Yli kolmevuotiaat osaavat useimmiten jo muodostaa itse suhteita, niin kavereihin kuin henkilökuntaankin. Yksivuotias taas on niin totaalisen riippuvainen perushoidosta, etten pidä kovinkaan järkevänä laittaa hoitoon, ainakaan päiväkotiin.

Siis en ole tehnyt mitään päätöstä ja tajuan kyllä et nuo ovat vain kysymyksiä mutta en vain mahtanut sille mitään että tuli semmoinen olo "Pitäisköhän ton mun pikkusen jo osata nää asiat?"

Tietysti, nuo kysytään kaikilta joten voi olla että herkkänä ihmisenä aloin ajatella asioita liikaakin.

Päivähoidon tädeille erityisesti kysymys, miksei muillekin: Minne tuollaisista epäkohdista voi valittaa? Esim. siitä, että lasta ei ehditä kunnolla syöttämään?

Ja toisaalta, miksi ette kerro vanhemmille, jos ette ehdi vaikka syöttämään lasta jonain päivänä? Kyllähän vanhemman täytyy saada tietää tuollainen. Ja miten ihmeessä vanhemmat voisivat edes valittaa asiasta ylemmille tahoille ja saada teille lisää resursseja, jos eivät edes tiedä? Ymmärrättekö, että on lasten laiminlyönti on pitkälti teidän syytänne, jos salailette hoidon epäkohtia?

Aluksi ei pitänyt kommentoida mitään kun aloittaja on jo päätöksensä ilmeisesti tehnyt, mutta tää nyt on vissiin menny yleisemmälle tasolle tää keskustelu...

Mun mielestä lapsi ei kuulu päiväkotiin ennen kun osaa noi kaikki listassa olevat asiat. Itse olen harkitsemassa lapselle päivähoitoa vain koska löysin aivan ihanalta kuulostavan paikan. Siellä on vain yli kolmevuotiaita lapsia, ruoka on kaikki luomua ja paikan päällä tehtyä, lapsilta odotetaan tietynlaista omatoimisuutta (joka on mielestäni 3-6 vuotiaille ihan hyvä juttu) ja ohjelma on lasten tarpeiden mukaan joustava. Koko päiväkodissa on enintään 14 lasta, kuluneella kaudella ollut vain 11.

1-vuotiasta en laskisi mihinkään päiväkotiin, hän ei saa mitään irti ryhmässä toimimisesta, eikä kukaan hoida lasta rakkaudella tuollaisessa paikassa. Yli kolmevuotiaat osaavat useimmiten jo muodostaa itse suhteita, niin kavereihin kuin henkilökuntaankin. Yksivuotias taas on niin totaalisen riippuvainen perushoidosta, etten pidä kovinkaan järkevänä laittaa hoitoon, ainakaan päiväkotiin.

Ilahduttavaa huomata, että olen kerrankin täysin samoilla linjoilla NinaTT:n kanssa!

Päivähoidon tädeille erityisesti kysymys, miksei muillekin: Minne tuollaisista epäkohdista voi valittaa? Esim. siitä, että lasta ei ehditä kunnolla syöttämään?

Ja toisaalta, miksi ette kerro vanhemmille, jos ette ehdi vaikka syöttämään lasta jonain päivänä? Kyllähän vanhemman täytyy saada tietää tuollainen. Ja miten ihmeessä vanhemmat voisivat edes valittaa asiasta ylemmille tahoille ja saada teille lisää resursseja, jos eivät edes tiedä? Ymmärrättekö, että on lasten laiminlyönti on pitkälti teidän syytänne, jos salailette hoidon epäkohtia?

Mikä nyt sitten on kunnolla syöttämistä? Milloin olet viimeksi kysynyt hoitopaikasta montako aikuista hoitaa ryhmää ja kuinka paljon hetkellisesti lakimääräisestä pätevien hoitajien läsnäolosta ryhmässä poiketaan? En mä väitä, että kaikkialla asiat olisi huonosti, mutta kyllä sellaisiakin paikkoja löytyy, joissa jatkuvasti työskennellään kiireessä.

On absurdia, että vanhemmat hyväksyy resurssien pienentämisen mukisematta, mutta tulokset on sitten hoitajien syytä. Ota selvää asioista, äläkä kuvittele että pienentämällä määrärahoja saadaan hoidon laatu pysymään hyvänä. Ihmiset on hyväksyneet sen, että kunnallisella puolella pitää jatkuvasti hakea säästöjä kunhan veroja alennetaan. Sitä saa mitä tilaa.

Joo, kyllä meiltäkin nuo kysyttiin ja vaikka pääosin vastaus oli ei en kokenut, että tädit noita taitoja vaatisivat.

Onhan heidän hyvä tietää, että meillä oli potatettu paljon, vaikka lapsi oli vasta 1v 3kk. Että osasivat itse potattaa. jne.

Ja esim ruokailun oppi kahdessa viikossa, vaikkei ite oltu kertaakaan edes annettu lusikkaa käteen. En pidä sotkusta. :)

Ja kerrottakoon vielä, että meillä on maaaaaaailman ihanin päiväkoti, lapsi saa enemmän siellä syliä kuin mitä itse kerkeän antamaan!!! Jopa nukkuu päiväunia tätien sylissä. En usko, että vaurioituu kovin, vaikka hoidossa onkin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja entinen tarhantäti;23462409:
Mikä nyt sitten on kunnolla syöttämistä? Milloin olet viimeksi kysynyt hoitopaikasta montako aikuista hoitaa ryhmää ja kuinka paljon hetkellisesti lakimääräisestä pätevien hoitajien läsnäolosta ryhmässä poiketaan? En mä väitä, että kaikkialla asiat olisi huonosti, mutta kyllä sellaisiakin paikkoja löytyy, joissa jatkuvasti työskennellään kiireessä.

On absurdia, että vanhemmat hyväksyy resurssien pienentämisen mukisematta, mutta tulokset on sitten hoitajien syytä. Ota selvää asioista, äläkä kuvittele että pienentämällä määrärahoja saadaan hoidon laatu pysymään hyvänä. Ihmiset on hyväksyneet sen, että kunnallisella puolella pitää jatkuvasti hakea säästöjä kunhan veroja alennetaan. Sitä saa mitä tilaa.

En ole kysynyt koskaan, sillä lapseni on vielä kotona hoidossa.

Minä en hyväksy resurssien pienentämistä, mutta niistä on vaikea valittaa minnekään, jos pitää paikkaansa, että hoitajat eivät kerro aina edes kysyttäessä mitä ongelmia on. (Näin usein ketjuissa hoitajat kertovat, etteivät kerro vanhemmille mikä tilanne päiväkodissa oikeasti on.) Vaikea on valittaa, jos ei ole mitään konkreettista mistä tehdä valitusta.

Minä voisin yrittää tapella paremmat resurssit päiväkoteihin, jos sellainen tilanne kohdalle sattuu, mutta en minä pysty siihen, jos asioista ei edes puhuta kuin anonyyminä keskustelupalstoilla.

Kerro nyt siis ihmeessä minne minun kannattaa valittaa ja miten, jotta teille saataisiin niitä resursseja lisää, jos oma lapseni joutuu päiväkotiin, jossa niitä ei olisi riittävästi? Minä olen teidän puolellanne, mutta miten voin sen edes tehdä, jos ainoa neuvo on "sitä saa mitä tilaa".

En ole kysynyt koskaan, sillä lapseni on vielä kotona hoidossa.

Minä en hyväksy resurssien pienentämistä, mutta niistä on vaikea valittaa minnekään, jos pitää paikkaansa, että hoitajat eivät kerro aina edes kysyttäessä mitä ongelmia on. (Näin usein ketjuissa hoitajat kertovat, etteivät kerro vanhemmille mikä tilanne päiväkodissa oikeasti on.) Vaikea on valittaa, jos ei ole mitään konkreettista mistä tehdä valitusta.

Minä voisin yrittää tapella paremmat resurssit päiväkoteihin, jos sellainen tilanne kohdalle sattuu, mutta en minä pysty siihen, jos asioista ei edes puhuta kuin anonyyminä keskustelupalstoilla.

Kerro nyt siis ihmeessä minne minun kannattaa valittaa ja miten, jotta teille saataisiin niitä resursseja lisää, jos oma lapseni joutuu päiväkotiin, jossa niitä ei olisi riittävästi? Minä olen teidän puolellanne, mutta miten voin sen edes tehdä, jos ainoa neuvo on "sitä saa mitä tilaa".

Ota selvää kunnastasi, miten teillä on hoidettu päiväkotien asiat. Tilanne on kuntakohtainen. Ja sitä paitsi päiväkodissa työskenteleviä, koskee vaitiolovelvollisuus. Kovin yksityiskohtaiseksi näissä asioissa puhuttaessa netissä ei voi mennä, koska näistä ei ole lupa puhua kuin yleisellä tasolla.

Poliittiset päätöksentekijät vastaa kunnan budjettien tekemisestä, joten ota sinne yhteys ja kysele millä resursseilla asiat hoidetaan ja paljonko varoja vuosittain sinne on suunnattu. Sieltä sen vastuun pitäisi löytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja entinen tarhantäti;23462126:

Entinen tarhantäti varmasti tietää että jos ryhmässä on 20 alle 3v, niin työntekijöitäkin on oltava vähintään 5.

[QUOTE="a.p";23462276]Siis en ole tehnyt mitään päätöstä ja tajuan kyllä et nuo ovat vain kysymyksiä mutta en vain mahtanut sille mitään että tuli semmoinen olo "Pitäisköhän ton mun pikkusen jo osata nää asiat?"

Tietysti, nuo kysytään kaikilta joten voi olla että herkkänä ihmisenä aloin ajatella asioita liikaakin.[/QUOTE]

Oletin siis, että olet jo päättänyt viedä lapsesi päiväkotiin jolloin minulla ei ole mitään syytä sanoa asiasta mitään, kun se päätökseesi vaikuttaisi, olisi turhaa. Koska keskusteluun tuli muutama muu ja puhuttiin muistakin kun sinun lapsestasi niin ajattelin sanoa oman mielipiteeni. Toivottavasti et pahastunut.

Entinen tarhantäti varmasti tietää että jos ryhmässä on 20 alle 3v, niin työntekijöitäkin on oltava vähintään 5.

En tajua miksi tänne edes vaivautuu vastaamaan, kun paskaa tulee niskaan. Varmaan olet kuullut, että lakisääteisesti määrätystä määrästä voidaan joutua hetkellisesti joustamaan. Esim. sairastapaukset tai muut järjestelyt. Ei se, että laissa lukee 1 enintään neljää kohti takaa sitä, että siellä ryhmässä se koko ajan on.

Yhteistyössä