päivähoidon aloittaminen ja päiväunille nukahtaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

riinu

Vieras
Täällä kun on ollut päivähoitokeskustelua niin tuli mieleen vaan kun vien lapseni parin kuukauden päästä hoitoon ja hän ei ole koskaan nukahtanut päiväunille muuten kuin tissille tai vaunuihin/rattaisiin. Tuskinpa edes pph:lla on aikaa lähteä lykkimään rattaita kesken päivän, joten jotain tuolle asialle pitäisi varmaan tehdä. Unirätti on käytössä ja sen ottaa mielellään viereen aina kun mennään nukkumaan, joten se ehkä helpottaa vähän. Lapsi on mulle esikoinen, eikä päivähoidon rutiinit ole mulle muutenkaan erityisen tutut, joten mietin esim. kuinka siellä nukutetaan lapset päiväunille. Viedään sänkyyn ja luetaan kirjaa tai lauletaan? Olisiko vinkkejä, miten voisin valmistaa lasta siihen että nukahtaminen olisi hoidossa helpompaa. Lapsi on hoitoon viedessä noin vuoden ikäinen.

Kannattaa ehdottomasti opettaa tavoille ennen hoitoa. pph ei ainakaan voi lähteä työtelemään. Tarhassa näitä ongelmatapauksia on mutta onneksi enemmän porukkaa.

Meillä tyttö oli/on 1.8v kun aloitti hoidossa. Jännitin myös tuota nukkumista. Mutta kuinkas ollakaan, tyttö oli ihan heti nukahtanut! :) Hoitaja sanoikin, että usein ovat kovin väsyneitä, kun aikaisin tulevat ja muiden esimerkki auttaa myös. Tytöllä on oma pehmokoira mukana.

:attn: Jos mulle tulee hoitoon vuosikas, joka on tottunu nukkumaan rattaissa ulkona, niin sit se saa meilläkin nukkua ulkona!!
Kaikilla pph:jilla tämä ei tietysti ole mahdollista. Isommat, sisällä nukkuvat lapset mä nukutan silleen, et yhdessä valitaan satu, ja se sitten luetaan. Itse asetun pienimmän / levottomimman lapsen viereen, ja sadun loputtua toivotan hyvää päiväunta, sittenpä ollaan ihan hissukseen kaikki, pienintä / levottominta ehkä silittelen.

Mulla on ollut juuri tuollainen hoitolapsi, äiti sanoi ettette sitten varmasti saa tätä nukkumaan sisälle ja ilman pulloa tms. :) mutta niin ne lapset oppi!!!
Tämäkin neito alkoi heti nukkumaan sisälle ilman pulloa. Toisten mallilla on myös paljon vaikutusta!

Meillä oli aika sama tilanne eli muksu nukkui rattaissa ulkona, mut toi ei ollu tarhassa mahdollista. Jo ensimmäisestä kerrasta eli siitä kerrasta, ku muksu ekaa kertaa jäi yksin hoitoon niin, että oli myös päikkäriajan, nukkui muksu kerrasta ja koko ajan.

En ite tota olis uskonu ja odottelinkin sitten sen tunnin enne ku muksu heräs :)

Jos tiedät, että mihin lapsi on menossa niin kysy suoraan sieltä, että miten nukutus tehdään. Ei kannata alkaa opettamaan sellaista, mitä hoitaja ei sitten voi toteuttaa. Ja joissain paikoissa voi tuo ratasnukuttaminen onnistua!

Jos menee pph:lle, voi riittää, että opetat nukahtamaan vaunuihin ilman lykkimistä. Minä ainakin olen monia lapsia laittanut tuohon pihalle vaunuihin. Pukkaan vaan vaunuihin ja jätän siihen. Vahdin ikkunasta ja tarvittaessa itkuhälyttimen avulla. Mutta yleensäpä nuo nukahtavat melkein heti, kun ovat niin väsyneitä.

Mutta toki kaikkien asunnot eivät ole sellaisia, että tuo on mahdollista.

Lohduttavaa kuulla, että moni on oppinut nukahtamaan hoidossa. Niinhän se varmaan onkin, että siellä väsyttää paremmin kuin kotona, kun on paljon tekemistä ja kavereita. Jos yrittäisin totutella lasta nukahtamaan lauluun. Iltaisin se joskus onnistuukin, mutta päiväunille mentäessä vaatii kyllä vielä liikuttelua tai sitten sen tissin. Imetyksen lopettaminen tietysti voi vielä muuttaa asiaa.

hei riinu, olehan ihan huoleti päikkäreiden suhteen. Vaikka lapsi kotosalla nukahtaa teidän tottumusten mukaisesti tissille tai vaunuihin niin ei se tarkoita sitä, että pph:lla hoidossa unille alkaminen on ongelma. Vie hyvillä mielin pikkuisesi hoitoon, pph:lla on joka päivä sama tietty tapa ja rytmi laittaa lapsoset unille ja on totta että touhuaminen hoidossa väsyttää joten unille on kiva mennä. Juttele pph kanssa ajatuksistasi/huolestasi etukäteen niin helpottaa sinua =)

Jossain päiväkodeissa nukuttavat pienimmät rattaisiinsa ulos. Kaiksissa paikoissa tämä ei tietenkään ole mahdollista. kaikki tuntemani perhepäivähoitajat nukuttavat pikkuiset ulos. Eivät toki lenkille lähde, mutta pihalla heijaavat.

Lapset ovat sopeutuvia, joten vaikka olisivat tottuneet nukahtamaan kotona ulos niin päivähoidossa voi uni alkaa tulla ihan hyvin sisätiloissa.

Meillä (päiväkodissa) pienimmät silitellään uneen. Tuo unirätti on hyvä juttu niin on tuttu tuoksu nukahtimsihetkellä.
Kannattaa jatkaa imetystä vielä niin lapsi voi selvitä vähemmällä sairastelulla saadessaan vastustuskykyä äidinmaidosta.

Mukavaa hoidonaloitusta.

Meillä alkoi hoito 2vko sitten. Varoittelin hoitajaa (pph), että ei oikein nukahda kuin vaunuihin. Niitä ei pidä lykkiä, mutta heijata joskus pitää. No, tyttö kuulemma nukahtaa siellä sänkyyn vajaassa 5 minuutissa. =) Meillä tosin pph ei pitänyt vaunuihin nukuttamista yhtään huonona vaihtoehtona, joten itselläni ei ollut paineita sen suhteen. Kesällä tosin harjoiteltiin usein sänkyyn nukahtamista, mutta siinä saattoi mennä 1.5 tuntia kevyesti.

Meillä alkoi hoito 2vko sitten. Varoittelin hoitajaa (pph), että ei oikein nukahda kuin vaunuihin. Niitä ei pidä lykkiä, mutta heijata joskus pitää. No, tyttö kuulemma nukahtaa siellä sänkyyn vajaassa 5 minuutissa. =) Meillä tosin pph ei pitänyt vaunuihin nukuttamista yhtään huonona vaihtoehtona, joten itselläni ei ollut paineita sen suhteen. Kesällä tosin harjoiteltiin usein sänkyyn nukahtamista, mutta siinä saattoi mennä 1.5 tuntia kevyesti.

Alkuperäinen kirjoittaja riinu:
Täällä kun on ollut päivähoitokeskustelua niin tuli mieleen vaan kun vien lapseni parin kuukauden päästä hoitoon ja hän ei ole koskaan nukahtanut päiväunille muuten kuin tissille tai vaunuihin/rattaisiin. Tuskinpa edes pph:lla on aikaa lähteä lykkimään rattaita kesken päivän, joten jotain tuolle asialle pitäisi varmaan tehdä. Unirätti on käytössä ja sen ottaa mielellään viereen aina kun mennään nukkumaan, joten se ehkä helpottaa vähän. Lapsi on mulle esikoinen, eikä päivähoidon rutiinit ole mulle muutenkaan erityisen tutut, joten mietin esim. kuinka siellä nukutetaan lapset päiväunille. Viedään sänkyyn ja luetaan kirjaa tai lauletaan? Olisiko vinkkejä, miten voisin valmistaa lasta siihen että nukahtaminen olisi hoidossa helpompaa. Lapsi on hoitoon viedessä noin vuoden ikäinen.

Kun sitten tiedät mihin päiväkotiin olette menossa, mene juttelemaan ajoissa etukäteen. Mieluiten niin että pyydät saada keskustella jonkun tietyn hoitajan kanssa joka tulee olemaan lapsesi ryhmässä. Mietitte yhdessä miten nukkuminen päiväkodeissa tapahtuu, ja muutkin asiat. Sitten menette lapsesi kanssa yhdessä tutustumaan usean päivän ajan (tunti-pari kerrallaan). Näin näet miten asiat tehdään ja voit samalla kysellä ja miettiä hoitajanne kanssa miten parhaiten lapsesi kohdalla tulisi toimia.

Mun tytön päiväkodissa se pienteryhmäläinen joka oli ilmeisesti tottunut nukkumaan rattaisiin laitettiin valjailla rattaisiin kiinni ja rattaat työnnettiin eteiseen. Siellä lapsi sitten YKSIN huusi itsensä uneen. Ja tämä toistui joka päivä.

Ja oma lapseni oli siis puolipäiväisenä isojen ryhmässä. Tein vaan tämän huomion kun hain omani aina tähän aikaan...

Yhteistyössä