Päivähoidon työntekijä ja nimetön lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ollaanpas täällä vastahankaan.
Ihme juttu kun miettii että Eerikan tapauksen jälkeen luulisi ihmisten toivovan että laiminlyönti tapauksiin TODELLA puututtaisiin.

Tee ilmoitus, tavalla tai toisella. Jos perheen äiti ei kerran kehotuksista huolimatta halua hakea apua on sitä hänelle hommattava jonkun muun!
Juttele muiden pk:n työntekijöiden ja johtajan kanssa,
jos tilanne on oikeasti huolta aiheuttava on jo velvollisuuskin tehdä ilmoitus.

Toivottavasti perhe saa tarvitsemaansa apua ja tukea.
Eihän LS ilmo tarkoita automaattista huostaanottoa...
Vaan sitä että asiaa tutkitaan, perheen kanssa jutellaan, tarjotaan apua, tukea, neuvoja, ohjataan oikeille raiteille yms.

Siis olettavatko pk:n muu henkilökunta että sossu huvikseen huostaanottaa vai onko heidän mielestään lasten asiat niin huonosti että huostaanotto on väistämätön? Jos jälkimmäinen niin sittenhän juuri pitäisi tehdä se ilmo! Ihme porukalta kuulostavat.

Tee se ilmoitus omalla nimelläsi jos et saa muuta henkilökuntaa kannallesi. Edelleen, miksi et voisi tehdä nimelläsi?

Sanot päiväkodin johtajalle, että sinä teet ilmoituksen mikäli he eivät ota vastuuta. Näin minä olen kerran joutunut "uhkaamaan" ja ilmoitus lopulta tehtiin, kun toinen työntekijä sanoi, että hänenkin mielestään johtajan pitäisi ottaa vastuu.
Selvisi perheestä hirveitä juttuja ja kaikki kuusi lasta otettiin huostaan.

Ja teet rohkeasti omalla nimelläsi sen ilmoituksen. JOs tulee kyselyitä, niin kerrot huolesi. Ilmo tehdään jos on syytä epäillä, että kasvu ja kehitys vaarantuvat. Sinulla on syy ilmoon, joten et varmasti mitään potkuja saa, vaikka joku tuolla muuta huutaa.

[QUOTE="vieras";28169704] Lapset ovat 3-5 vuotiaita. Lapset ovat kertoneet asioita, jotka äiti perään kieltää. Nuorempi ei vielä juurikaan puhu.[/QUOTE]

Epäilen, että kaikki kenellä on, tai on ollut 3-5-vuotiaita lapsia, tietävät että lapset puhuvat vaikka kuinka usein puuta heinää... varsinkin jos heiltä kysyy jotain, saattavat vastaukset mitä mielenkiintoisempia. Tiedätkö sinä ylipäänsä mitään yleisestikään lapsista? Monetkaan 3-vuotiaat ei vielä paljoa puhua pukahda, tai puhe on kovin epäselvää... isolla osalla se taas on jo täysin sujuvaa. Et voi vetää näistä mitään johtopäätöksiä.

Voit tehdä ilmoituksen nimettömänä, vaikka olet saanut tietosi työsi kautta. Erityisen hyvä peruste nimettömyydelle on se, että ilmoituksen tekemiseen et saa työyhteisösi tukea. Joissain paikoissa pelätään niin paljon vanhempien reaktiota, että ennemmin hyssytellään. Lastensuojelun tehtävä on selvittää perheen tilanne. Lastensuojelulaki menee muiden lakien ohi, joten ei tarvitse kantaa huolta salassapidosta. Ennemminkin kannattaa olla huolissaan siitä, jos lapsille käy jotakin ja asiaa selviteltäessä käy ilmi, että päiväkodissa on nähty ongelmat, mutta asiaan ei ole puututtu. Olen itse tehnyt ilmoituksen esimieheni tahdon vastaisesti. Ongelmat kotona olivat isommat, kuin oppilaan puheista olin päätellyt. Päällepäin ei lapsesta olisi mitään arvannut. Onneksi avasi suunsa. Sielläkin lapset söivät miljoona-asunnossa itse kaapista, kun äityli makasi sammuneena. Isä oli tehnyt pesäeron koko huusholliin. Nuorin oli vielä vauva. Älä piittaa näistä turhista ilmoituksista suivaantuneista. Niitäkin on nähty työelämässä monet kerrat. Energiaa ei riitä lapsen asioiden hoitoon, mutta annas olla, kun ilmoitus tehdään. Sillä virralla, millä viranomaisten kimppuun käydään, hoitaisi jo kymmenen vekaran tarpeet. Nykyisen lastensuojelulain mukaan pelkkä huoli riittää ilmoituksen tekemiseen.

Vaikka ap. sinua epäröittääkin tehdä ilmoitus niin tee se lasten vuoksi. Ehkä äiti tarvitsee arkeen apua ja neuvoja, ei ensin olla huostaanottamassa. Ole sinä se hyvä aikuinen. Voimia.

Töissä keskustelisin asiasta ensijaiseti lähimmän esimiehen kanssa jos siitä ei ole apua niin kertoisin asioista esim. elto:lle ehkä kysyisinneuvoa sosiaalityöntekijältäkin ennen varsinaisen ilmoituksen jättöä.

[QUOTE="Vieras";28169915]Epäilen, että kaikki kenellä on, tai on ollut 3-5-vuotiaita lapsia, tietävät että lapset puhuvat vaikka kuinka usein puuta heinää... varsinkin jos heiltä kysyy jotain, saattavat vastaukset mitä mielenkiintoisempia. Tiedätkö sinä ylipäänsä mitään yleisestikään lapsista? Monetkaan 3-vuotiaat ei vielä paljoa puhua pukahda, tai puhe on kovin epäselvää... isolla osalla se taas on jo täysin sujuvaa. Et voi vetää näistä mitään johtopäätöksiä.[/QUOTE]

Niin, tämäkin varmaan riippuu. Tämä esimerkki on ehkä kaukaa haettu mutta menkööt kuitenkin. Me muksun ollessa 4-vuotias oltiin Unkarissa pari viikkoa. Tuolloin muksu hokasi että suomea ei puhuta kaikissa paikoissa. Kun me sitten reissun jälkeen oltiin bussipysäkilla jonne tuli kaksi vierasta kieltä puhuvaa ihmistä niin muksu kysyi multa mitä he kieltä puhuvat. Mä en tiennyt, veikkasin sille kielen. Muksu sitten siihen totesi että tämä maa on Suomi, täällä puhutaan suomea. Tarina muksun kommentin takana on se että kun se Unkarissa tajusi että siellä puhutaan unkaria niin mä sille seliltin kielistä niin että Ruotsissa puhutaan ruotisia, Englannissa englantia, Tanskassa tanskaa, Unkarissa unkaria jne. jokaisella maalla on oma kielensä. Jos joku jolla ei olisi ollut tietoa taustoista olisi ollut bussipysäkillä tuolloin meidän muksun kanssa niin johtopäätösähän olisi varmaan ollut se että sillä on nationalisti vanhemmat jotka tykkää että Suomessa puhutaan suomea eikä muita kieliä ole hyvä käyttää. Lapsen sanossa on totuutta, mutta totuus ei välttämättä ole niin mustavalkoinen kuin aikuinen sen ymmärtää ;)

No jos nyt todella olet kaikkesi tehnyt työyhteisösi suhteen etkä tukea saa niin soita lasuun ja kysy miten toimia. Periatteessa sun pitäis tehdä nimelläsi se ilmo, koska huoli on ilmennyt työsi kautta. Mietin vaan, että jos huolesi on todellinen, miksi haluat tehdä ilmon anona? Eikö lasten hyvinvointi mene niiden "sulle mahdollisesti koituvien" ongelmien edelle?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Vai, että lastensuojelulaki menee muiden lakien ohi. Paskapuhetta. Kaikki lait ovat samanarvoisia, perustuslakia lukuunottamatta. Ei voi olla yhtä lakia, joka rikkoo muita lakeja tai menee niiden ohi.

Kertomuksesi mukaan olisi syytä tehdä ilmoitus. Ja kerrottavaa selvästi riittäisi, joten varmasti tarpeeksi syytä tehdä ilmoitus. Älä pelkää äidin reaktiota, tee ilmoitus nimettömästi jos pelkäät liikaa.

Ensinnäkään ap EI OLE rikkonut vaitiolovelvollisuutta kertomalla täällä ko asioita. Vai tunnistiko joku lapset tällä kertomalla? Ikävä kyllä tilanne taitaa olla suomessa se, että tämä kuvaus sopii hyvin moneen muuhunkin perheeseen.

Toiseksi ap; olet lain mukaan velvollinen tekemään ls-ilmoituksen. Ilmoitusta et voi tehdä nimettömänä. Toivottavasti se ei kuitenkaan estä sinua sitä tekemästä, muista lasten etu ja em. lainmukainen velvollisuus. Ensisijainen toimenpide ei ole huostaanotto vaan perhe voi saada apua arkeen.

Huoli lapsesta on riittävä syy ja myös velvoite ammattilaiselle lastensuojeluilmoituksen tekoon. Muistuta tästä esimiestäsi ja tee ilmoitus omalla nimelläsi, se on velvollisuutesi.

Ei ls-ilmoituksen tekijän tarvitse TIETÄÄ, että lapsilta puuttuu kotona riittävä suoja, turva ja hoito. Riittää, että hän EPÄILEE, että näin on. Lastensuojelun tehtävä on sitten selvittää, onko näin ja mitä tukea ja apua perheelle järjestetään, jos sitä tarvitaan. Ilman muuta on ilmoitus tehtävä, jos ammattilainen epäilee lasten elämässä asioiden olevan pielessä. Mä juttelisin vielä työkavereiden, mutta myös vanhempien kanssa siitä, miten vakava huoli lapsista päiväkodissa on herännyt. Silläkin voi saada jo vanhemmat heräämään tilanteeseen. Jos tästäkään ei ole apua, niin sitten viimeistään ilmoituksen tekoon.

Mä tein tässä ihan taannoin ls-ilmoituksen, kun asiakkaani (olen päidehuollossa töissä) soitteli mulle ympäripäissään itsetuhoisissa ajatuksissa. Ei halunnut kertoa missä on, niin en saanut apua hänen luokseen lähtemään. Mutta halusin varmistaa, että asiakkaan alle kouluikäisellä lapsella on kaikki ok, niin tein ilmoituksen. Asiasta oli aiemmin jo puhuttu asiakkaan kanssa, että jos tämmöistä tulee, niin teen ilmoituksen. Suuttui hän silti ihan kamalasti, mutta kyllä siitäkin selvitään. En halua jättää omalle tunnolleni yhtään lapsen mahdollista pahoinvointia. Sitä, että lapsi sanoo isona, ettei kukaan puuttunut.

Itse ihmettelen kuinka te näitä ilmoja teette ja ensimmäinen pelko ettei nimenne mene kenekään tietoon :O
Jos on niin kova huoli perheestä niin miksi ette kysy suoraan?

Eikös tämä nyt sitten kuulu sen johtajan hommiin jos se on tietoinen asiasta?
Niin että se harkitsee tarttiskos tehdä jottai.
Ja jos se ei tee mitään, niin anna lasten kuolla hankeen ilman vaatteita niin alkaa tapahtua jotain.
Sinuna kuitenkin kuvaisin todisteina lasten huonot ja riittämättömät varusteet ja huolehtisin että pystyt todistamaan että johtaja oli tietoinen asiasta sitten kun ne löydetään sielt hangesta ettei sinua syytetä...

Tässä se nähdään jeesustelijat. Suuri osa on sitä mieltä, että ei tehdä lmoa kun joku voi suuttua ja johtajakin kieltää.

Lastensuojelussa työskentelevänä on tullut vastaan lukuisia kertoja se, että koulun/päiväkodin henkilökunta pelkää vanhempien reaktiota eikä tee lastensuojeluilmoitusta. Lapsen etu ei kiinnosta, vaan se, että ei tulisi itselle seurauksia. Lapset ovat olleet joskus ihan hirveissä oloissa ja ammatti-ihmiset hyssyttelevät. Hävettää olla ihminen kun katselee sellaista ja lukee täältä.

Lastensuojelu ottaa huostaan VIIMEISENÄ vaihtoehtona, laki on siinä asiassa hyvin tiukka. Jos perheellä ei ole hätää, ilmoituksesta ei koidu yhtään mitään. Jos on hätä, lapsi kärsii joka päivä kun aikuiset ovat liian pelkureita.

Ap, älä anna kollegoiden hiljentää sinua. Soita itse vaikka nimettömästi lastensuojelun päivystyspuhelimeen ja kerro em. tilanne. Sieltä neuvotaan kyllä eteenpäin. Ammatti-ihmisenä ilmo on tehtävä nimellä.

Toistan vielä: et tee virhettä, jos perheellä on asiat ok. Lapset eivät saisi koskaan apua, jos asia olisi pakko pystyä todistamaan ennen ensimmäistäkään ilmoitusta. Lastensuojelu selvittää, onko syytä huoleen.

Jokainen voi miettiä, millainen oma moraali on. Katsonko sivuun ja annan puolustuskyvyttömän kärsiä vai otanko ikävätkin seuraukset vastaan ja teen oikein?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree ja Oisku
[QUOTE="Vieras";28169915]Epäilen, että kaikki kenellä on, tai on ollut 3-5-vuotiaita lapsia, tietävät että lapset puhuvat vaikka kuinka usein puuta heinää... varsinkin jos heiltä kysyy jotain, saattavat vastaukset mitä mielenkiintoisempia. Tiedätkö sinä ylipäänsä mitään yleisestikään lapsista? Monetkaan 3-vuotiaat ei vielä paljoa puhua pukahda, tai puhe on kovin epäselvää... isolla osalla se taas on jo täysin sujuvaa. Et voi vetää näistä mitään johtopäätöksiä.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä, mun poika 5 vuotiaana julisti päiväkodissa että meillä ei oo koskaan mitään ruokaa mitä voisi syödä. KÄytännössä se tarkoitti sitä että meillä ei siis ollu kaapissa mehua ja keksejä... Ja tyttömme oli 3 vuotiaana sitä mieltä että mä revin aina sitä tukasta. Peruste sille oli se kun tytöllä oli pitkä tukka jossa oli usein takkuja ja sitten kun niitä harjasi niin välillä nipisti vaikka miten yritti sitä takkua varovasti harjata, se olis tytön mielestä tukasta repimistä. Ja kun oltiin kaupassa ostamassa herkkuja yllärivieraita varten niin poika kyseli multa suureen ääneen että miksi me ei koskaan osteta terveellistä ruokaa. Siinäkin tilanteessa voi ulkopuolinen saada ihan väärän käsityksen :D

Itse en kyllä ihan kaikkea tuon ikäisten sanomaa niele purematta.

Kerrot johtajalle että jos hän ei ilmoitusta tee niin sinä teet. Kelton/elton mielipidettä pyytäisin myös. Huoli tosiaan riittää, ei tarvitse olla todisteita.
Olen itse joskus työni puolesta joutunut tekemään ilmoituksen puuttuvien varusteiden (ei toppapukua, vaatteet aivan liian pieniä ja olivat päällä pitkään), likaisuuden ja yleisen hoitamattomuuden vuoksi. Perhe sai apua eikä lapsia otettu huostaan.

[QUOTE="susu";28170281]Ensinnäkään ap EI OLE rikkonut vaitiolovelvollisuutta kertomalla täällä ko asioita. Vai tunnistiko joku lapset tällä kertomalla? Ikävä kyllä tilanne taitaa olla suomessa se, että tämä kuvaus sopii hyvin moneen muuhunkin perheeseen.

Toiseksi ap; olet lain mukaan velvollinen tekemään ls-ilmoituksen. Ilmoitusta et voi tehdä nimettömänä. Toivottavasti se ei kuitenkaan estä sinua sitä tekemästä, muista lasten etu ja em. lainmukainen velvollisuus. Ensisijainen toimenpide ei ole huostaanotto vaan perhe voi saada apua arkeen.[/QUOTE]

Kyllä jos oikea ihminen sattuu sen lukemaan niin siitä kyllä tunnistaa.
Ap on sellaisessa ammatissa että kannattaa pitää mölyt mahassa eikä tuoda niitä julki

Yhteistyössä