Päivähoidon työntekijä ja nimetön lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko ädille sanottu liian pienistä vaatteista? Miten reagoi vai reagoiko mitenkään? Kaikki perheet eivät harrasta ulkoilua, joten vanhemmat voivat olla vähän pihalla sopivanlaisesta ulkovaatetuksesta. Ehkä ajattelee, että no kait tuo puku nämä pari kuukautta vielä menee, eikä raaski ostaa uutta. Meidänkin lapsen päiväkodissa pari lasta ulkoili tavallisissa kumppareissa, vaikka pakkasta oli -5. Vanhemmat heräsivät vasta kun tädit mainitsivat asiasta, olin itse kuulemassa.

Ja tosiaan meilläkään ei ole koskaan ruokaa 5-vuotiaan mielestä, vaikka edellisenä päivänä olisi ostettu 200€ sapuskaa kaapit täyteen. Jos ei ole jäätelöä, pullaa jne.=ei ruokaa... Meilläkin lapset hakisivat jugurttia jääkaapista ja eläisivät sillä jos antaisin. Ja monessa perheessä lapset elävätkin jugurtilla ja leivällä, vaikka sitä lämmintäkin ruokaa olisi tarjolla.

En halua puolustella, mutta joskus tosiaan voi kyse olla tällaisista "laiminlyönneistä". On erikoista jos ap sinä olet päiväkodista ainoa työntekijä, jonka mielestä perheellä on jotain ongelmia...

meillä lapsille on huomautettu päiväkodista pukeutumisesta mutta yleensä päiväkotiin lähdön suorittaa lasten isä. Itse siis jo töissä kun lapset viedään hoitoon. Miehelle olen koittanut asiaa rautalangasta vääntää että puhtaat vaatteet ja riittävästi ettei tule kylmä. Onnistuminen on mitä sattuu sillä mies herää myöhään ja aika ei tunnu riittävän. Huomasin että mies pukee monta kokoa pienemmän talvipuvunkin vaikka uusi ja sopivakin löytyy! huoh..

työajan takia olen koittanut saada miestä hoitamaan lääkäriajat etc.mutta ajantilaaminen ei tunnu onnistuvan. Stressaan usein siitä että joudun oikeasti olemaan yh avioliitossa kun mies kämmää kokoajan! Kokoajan pullaa/vaunukasta ja muuta roskaaruokaa tunkemassa lapsillle kun oikeaa ruokaa ei tajua kai antaa... ls-ilmoitusta siis odotellessa kun puoliso ampuu jalkaan toiminnallaan :((

Keskutelkaa perheen kanssa, ohjatkaa apua ja sitten vasta ne isommat aseet käyttöön. Toisilla ei vaan aika riitä kellosta! itse elän kelloa missä on 26h ja aika on kortilla kokoajan. Jos ei olisi tätä työtä ei olisi asuntoa eikä muutakaan.

Voit aina soittaa lastensuojeluun ja pyytää konsultaatioapua. Et kerro perheen nimeä, mutta kerrot huomiostasi ja kysyt onko tarvetta ls- ilmoitukselle. Jos lastensuojelun mielestä tarvetta on, niin kerrot heille, että esimiehesi on ilmoitusta vastaan ja neuvottelet hänen kanssaan vielä asiasta ja palaat asiat myöhemmin.
Ja muistathan että aina kun teette päiväkodista sen oikean ls-ilmon siitä PITÄÄ kertoa perheelle etukäteen aina paitsi silloin kun tosi vakavasta ongelmasta, joka vaatii pikaista puuttumista.

Mä en kyllä käsitä näitä tyyppejä jotka oikein suuttuu kun pitäis oikeasti tehdä ilmoitus. Itse elin lapsuuteni väkivaltaisessa kodissa, olin tokaluokalla kun juoppohullu isäpuoleni muutti meille, ja samasta hetkestä eteenpäin musta ja mun sisaruksista ois kuka tahansa aikuinen nähnyt ihan varmaksi ettei meillä ollut asiat hyvin. Reippaista lapsista muuttui yht äkkiä hiljaisia ja pelokkaita hissukoita, joilla oli naama ja muutkin paikat vähän väliä mustelmilla. Pelkäsimme hysteerisesti kotoa myöhästymistä, jälki-istuntoa, sääntöjen rikkomista, sillä kotona rangaistukset olivat hyvinkin sadistisia. Lisäksi näkymättömiä merkkejä jätti vuosikausien henkinen väkivalta, nöyryyttäminen, haukkuminen, sekä tuntikausien nurkassa putkeen seisottamiset tai tunnin kyykkyhyppelymaratonit jne.

Koko lapsuuteni mä toivoin että joku aikuinen auttaisi meitä. Kuka tahansa, naapuri, sukulainen, opettaja, olisipa joku tehnyt meistä ilmoituksen. Mutta ei, vaikka varmasti päivittäin meiltä kuului naapuriin lapsien hakkaamisen äänet, huuto ja itku. Vaikka kerran viikossa pakenimme rappuun tai ulos pakoon seonnutta isäpuolta, vaikka moneksi yöksi meidät jätettiin yksin yöksi tai jopa päiväkausiksi ilman ruokaa ja rahaa kun vanhemmat hävisivät ryypylle. Ei vaikka koulussa varmasti nähtiin ruhjeemme. Edes sukulaiset eivät puuttuneet, vaikka nyt aikuisena kun olen kysynyt, ovat tilanteestamme tienneet. Mun suurin haave lapsena oli että joku mukava perhe olisi adoptoinut mut. Samaan aikaan kuitenkin lapsen omatunnolla järkeilin etten saa hylätä äitiäni, vaan minun täytyy häntä suojella. Siksi en koskaan kertonut kellekään millainen koti meillä oli, en halunnut äitini jäävän yksin. Vaikka olisi sen minusta kertomattakin nähnyt, jos vain olisi halunnut.

Tässä apn kertomassa tapauksessa lapset ovat kuitenkin uskaltaneet kertoa lapsen näkökulmasta todella isonasian, ja osoittaneet näin suurta luottamusta päiväkodin työntekijöitä kohtaan. Mä väittäisin että lapsesta kyllä näkee milloin hän on tosissaan ja milloin puhuu höpöjuttuja. Varsinkin näin vakavassa asiassa. Kuitenkin aina tulisi katsoa kokonaisuutta, ja tässähän on jo muitakin viitteitä kuin vain lasten puheet.

Jos ei päiväkodin johtaja tai lastentarhanopettaja puutu asioihin, niin eikö asiasta voi käydä juttelemassa koko teidän kunnan päivähoidon johtajan kanssa?

Hiljainen tyttö: Oon pahoillani sun kohtalosta.Toivottavasti asiat on sul nyt hyvin. Tosi hyvä että kerroit kuitenkin oman tarinas täällä, ikäänkuin valaisevana esimerrkkinä, miks ls-ilmotuksen tekemist ei sais koskaan jättää tekemättä jos merkkejä löytyy.

[QUOTE="Kenzo";28170555]Hiljainen tyttö: Oon pahoillani sun kohtalosta.Toivottavasti asiat on sul nyt hyvin. Tosi hyvä että kerroit kuitenkin oman tarinas täällä, ikäänkuin valaisevana esimerrkkinä, miks ls-ilmotuksen tekemist ei sais koskaan jättää tekemättä jos merkkejä löytyy.[/QUOTE]

kiitos. Asiat ovat nykyään niin hyvin kuin pystyy. Olen kyllä vieläkin vähän päästäni kipeä, mutta se ei onneksi vaikuta liikaa jokapäiväiseen elämääni. En ole enää nykyään vanhempieni kanssa tekemisissä, mikä on tosi hyvä juttu psyykeeni kannalta.

Hei AP, sun velvollisuus on ks ilmoitus jos näet aihetta. Suomessa ei taida enää oikeesti olla oikeita lastensuojelua, kun tässäkin ap ei halua ongelmia itselleen.täällä on vain viranomaissuojelu.

[QUOTE="vieras";28169593]Mitä olette mieltä tai onko kellään kokemuksia?
Olen siis päiväkodissa töissä, ryhmässäni on sisarukset, joiden perheessä ei ole kaikki hyvin. Lapsille ei hankita vaatteita, lapsille ei tehdä ruokaa kotona (syövät mitä löytävät jääkaapista), lapset tulevat mustelmilla ja naarmuilla hoitoon (selityksenä että ovat käyneet toistensa kimppuun) jne. Toinen lapsista tarvitsisi tutkimuksia selvittämään kehityksen hitautta, mutta äiti ei soita aikoja, vaikka lähetteitä on eri tutkimuksiin. Ja paljon muuta, joita en tässä viitsi kertoa, ettei henkilöllisyydet paljastu. Mielestäni perhe tarvitsee apua, äidille on ehdotettu kaikenlaista mutta äiti ei halua hakea apua. Sanoin, että haluaisin tehdä lastensuojeluilmoituksen, mutta pk:n johtaja ja lastentarhanopettaja ovat sitä mieltä ettei sellaista pidä tehdä. Tekisinkö siis sen nimettömänä? onko mun kerrottava että olen päiväkodissa töissä ja meneekö tieto päiväkotiin ja lasten äidille? en haluaisi itselle ongelmia...[/QUOTE]

sinä olet työsi puolesta velvollinen tekemään ilmoituksen NIMELLÄSI! mistä sä tiedät että lapsille ei tehdä ruokaa kotona? onhan mun lapsiki sanonut että hoitotäti ei antanut ruokaa ollenkaan(vaikka tosiasiassa lapsi ei ollut syönyt koska ei ollut tykännyt ruuasta).

lapset voivat hyvin tapella keskenään,niin ainakin minun lapseni,ja jos en ehdi väliin niin siitä voi tulal mustelmia. MUTTA sata kertaa enempi mustelmia on tullut lapsille AINA päiväkodissä! kuin mitä kotona. eli mistä sä tiedät ettei ne mustelmat ole tullut päiväkodin pihalla kun teillä hoitajilla on usein tapana vain juoruta keskenään, ja lasten turvallisuus on 2asia.

jos johtaja on sitä mieltä että ls ilmoitusta ei tarvita, niin mikä sä olet sitte sitä tekemään?eiköhän he ole ammattitaitoisempia asiaa arvioimaan.

ja tiedän ihan kokemuksesta että ei niitä aikoja tartte soittaa!! jos johonkin on lähete sieltä tulee aika postitse! ja todellakin lähetteen laittamisesta saatta ahyvinkin mennä puol vuotta ennenku eka aika tulee.

jos lapsella on kehityksessä hitautta niin tukitoimethan ovat samat oli diagnoosia tai ei! el ijärjestäkää päiväkotiin lapsen vaatimat tukitoimet. ja ps. minulla on useampia sisaruksia joista yksi on vaikeasti autistinen, hänon aikuinen kuntoutettu yli16vuotta, hän ei puhu vieläkään. pitäskö tehdä ls ilmoitus? on kyllä ollut 14v hoitolaitoksessa..

nini ja se lastensuojelu ei voi lapsen kehitykseen vaikuttaa. joten mitä sä haet takaa lastensuojelu ilmoituksella? että kun kaikki ei toimi sun pääsi mukaan niin sitte pitää saada jok upainostamaan heitä?

Alkuperäinen kirjoittaja hiljainen tyttö;28170496:
Mä en kyllä käsitä näitä tyyppejä jotka oikein suuttuu kun pitäis oikeasti tehdä ilmoitus. Itse elin lapsuuteni väkivaltaisessa kodissa, olin tokaluokalla kun juoppohullu isäpuoleni muutti meille, ja samasta hetkestä eteenpäin musta ja mun sisaruksista ois kuka tahansa aikuinen nähnyt ihan varmaksi ettei meillä ollut asiat hyvin. Reippaista lapsista muuttui yht äkkiä hiljaisia ja pelokkaita hissukoita, joilla oli naama ja muutkin paikat vähän väliä mustelmilla. Pelkäsimme hysteerisesti kotoa myöhästymistä, jälki-istuntoa, sääntöjen rikkomista, sillä kotona rangaistukset olivat hyvinkin sadistisia. Lisäksi näkymättömiä merkkejä jätti vuosikausien henkinen väkivalta, nöyryyttäminen, haukkuminen, sekä tuntikausien nurkassa putkeen seisottamiset tai tunnin kyykkyhyppelymaratonit jne.

Koko lapsuuteni mä toivoin että joku aikuinen auttaisi meitä. Kuka tahansa, naapuri, sukulainen, opettaja, olisipa joku tehnyt meistä ilmoituksen. Mutta ei, vaikka varmasti päivittäin meiltä kuului naapuriin lapsien hakkaamisen äänet, huuto ja itku. Vaikka kerran viikossa pakenimme rappuun tai ulos pakoon seonnutta isäpuolta, vaikka moneksi yöksi meidät jätettiin yksin yöksi tai jopa päiväkausiksi ilman ruokaa ja rahaa kun vanhemmat hävisivät ryypylle. Ei vaikka koulussa varmasti nähtiin ruhjeemme. Edes sukulaiset eivät puuttuneet, vaikka nyt aikuisena kun olen kysynyt, ovat tilanteestamme tienneet. Mun suurin haave lapsena oli että joku mukava perhe olisi adoptoinut mut. Samaan aikaan kuitenkin lapsen omatunnolla järkeilin etten saa hylätä äitiäni, vaan minun täytyy häntä suojella. Siksi en koskaan kertonut kellekään millainen koti meillä oli, en halunnut äitini jäävän yksin. Vaikka olisi sen minusta kertomattakin nähnyt, jos vain olisi halunnut.

Tässä apn kertomassa tapauksessa lapset ovat kuitenkin uskaltaneet kertoa lapsen näkökulmasta todella isonasian, ja osoittaneet näin suurta luottamusta päiväkodin työntekijöitä kohtaan. Mä väittäisin että lapsesta kyllä näkee milloin hän on tosissaan ja milloin puhuu höpöjuttuja. Varsinkin näin vakavassa asiassa. Kuitenkin aina tulisi katsoa kokonaisuutta, ja tässähän on jo muitakin viitteitä kuin vain lasten puheet.

no jos sä niin toivoit apua,niin miksi et itse avannut suutasi??

ja jäähyhän toimii niin että se aika alkaa niin kauan alusta että se lapsi pysyy koko jäähyn ajan nurkassa. sen enempää en nyt ota kantaa sun juttuus.

ps. munkin lapsi väitti päivä kodissa että isä koettaa lyödä äitiä ja äiti pomppii superpallona karkuun. aivan tuulesta temmattu juttu,mieheni ei koskaan voisi lyödä/satuttaa ketään hän on kiltti ja rauhallinen. en tiedä miksi tai mistä lapsi oli tuollaisen höpöjutun keksinyt. mutta todestahan se otettiin päiväkodissa, onneksi ls oli astetta järkevämpi!

Eikö ketään kummastuta se, että ammattihenkilö tulee selvittelemään työpaikan asioista avoimelle keskutselupalstalle, eikä hoida tehtäviään virallista tietä työpaikalla? Lastensuojeluilmoitus ei ole mikään pikkujuttu, ei työntekijälle, saati perheelle. Se, joka virkansa puolesta huolestuu lapsien tilanteesta, on velvollinen tekemään ilmoituksen, omalla nimellään ja tätyyy löytä myös selkärankaa informoida siitä kyseisellä perheelle. Työntekijällä on velvollisuus ottaa vanhempien kanssa huolensa esille. Lastensuojeluilmoitus ei saa tulla viranomaiseten taholta ns. puun takaa.

Ihan oikeasti ap, ota asia omassa työyhteisössäsi esille, älä levittele huoliasi asiakkaittesi asioista kaikelle kansalle internetissä!! JOs sinulla ei ole alalle koulutusta, kannattaa kuunnella niitä, joilla on.

[QUOTE="madame";28170619]sinä olet työsi puolesta velvollinen tekemään ilmoituksen NIMELLÄSI! mistä sä tiedät että lapsille ei tehdä ruokaa kotona? onhan mun lapsiki sanonut että hoitotäti ei antanut ruokaa ollenkaan(vaikka tosiasiassa lapsi ei ollut syönyt koska ei ollut tykännyt ruuasta).

lapset voivat hyvin tapella keskenään,niin ainakin minun lapseni,ja jos en ehdi väliin niin siitä voi tulal mustelmia. MUTTA sata kertaa enempi mustelmia on tullut lapsille AINA päiväkodissä! kuin mitä kotona. eli mistä sä tiedät ettei ne mustelmat ole tullut päiväkodin pihalla kun teillä hoitajilla on usein tapana vain juoruta keskenään, ja lasten turvallisuus on 2asia.

jos johtaja on sitä mieltä että ls ilmoitusta ei tarvita, niin mikä sä olet sitte sitä tekemään?eiköhän he ole ammattitaitoisempia asiaa arvioimaan.

ja tiedän ihan kokemuksesta että ei niitä aikoja tartte soittaa!! jos johonkin on lähete sieltä tulee aika postitse! ja todellakin lähetteen laittamisesta saatta ahyvinkin mennä puol vuotta ennenku eka aika tulee.

jos lapsella on kehityksessä hitautta niin tukitoimethan ovat samat oli diagnoosia tai ei! el ijärjestäkää päiväkotiin lapsen vaatimat tukitoimet. ja ps. minulla on useampia sisaruksia joista yksi on vaikeasti autistinen, hänon aikuinen kuntoutettu yli16vuotta, hän ei puhu vieläkään. pitäskö tehdä ls ilmoitus? on kyllä ollut 14v hoitolaitoksessa..

nini ja se lastensuojelu ei voi lapsen kehitykseen vaikuttaa. joten mitä sä haet takaa lastensuojelu ilmoituksella? että kun kaikki ei toimi sun pääsi mukaan niin sitte pitää saada jok upainostamaan heitä?[/QUOTE]

Nyt olet kyllä hiukan hakoteillä. Ikävää että sinulla on lastensuojelusta noin negatiivisia kokemuksia. Ls-ilmoituksen tekemiseen on lain mukaan velvollinen hoitohenkilökinnasta KUKA TAHANSA. Se EI OLE johtajan homma yksinomaan.

[QUOTE="madame";28170630]no jos sä niin toivoit apua,niin miksi et itse avannut suutasi??

ja jäähyhän toimii niin että se aika alkaa niin kauan alusta että se lapsi pysyy koko jäähyn ajan nurkassa. sen enempää en nyt ota kantaa sun juttuus.

[/QUOTE]

Et ymmärrä mitään lapsen ajatusmaailmasta. Lapset ovat usein lojaaleja vanhemmilleen, ihan viimeiseen saakka, ja vaikka miten kärsisivät. Heitä on voitu myös pelotella, että heidät viedään pois, jos kertovat. Isommat lapset kokevat jo niin suurta häpeääkin, etteivät kehtaa kertoa kenellekään. Toisaalta lähellä ei välttämättä ole aikuisia, joihin lapsi luottaisi niin paljon, että kertoisi näin herkkäluonteisen asian. Et ilmeisesti osaa yhtään asettua lapsen asemaa, lienetkö itsekin joku lastenrääkkääjä.

[QUOTE="oooooo";28170673]Et ymmärrä mitään lapsen ajatusmaailmasta. Lapset ovat usein lojaaleja vanhemmilleen, ihan viimeiseen saakka, ja vaikka miten kärsisivät. Heitä on voitu myös pelotella, että heidät viedään pois, jos kertovat. Isommat lapset kokevat jo niin suurta häpeääkin, etteivät kehtaa kertoa kenellekään. Toisaalta lähellä ei välttämättä ole aikuisia, joihin lapsi luottaisi niin paljon, että kertoisi näin herkkäluonteisen asian. Et ilmeisesti osaa yhtään asettua lapsen asemaa, lienetkö itsekin joku lastenrääkkääjä.[/QUOTE]

no ite olen aikanaan suuni kyllä auki saanut. no sehän ei oel pelottelua että lapsi viedään pois,koska jos perheessä on asiat huonosti,niin sehän on ihan tosiasia että lapset voidaan viedä pois.

[QUOTE="madame";28170630]no jos sä niin toivoit apua,niin miksi et itse avannut suutasi??

ps. munkin lapsi väitti päivä kodissa että isä koettaa lyödä äitiä ja äiti pomppii superpallona karkuun. aivan tuulesta temmattu juttu,mieheni ei koskaan voisi lyödä/satuttaa ketään hän on kiltti ja rauhallinen. en tiedä miksi tai mistä lapsi oli tuollaisen höpöjutun keksinyt. mutta todestahan se otettiin päiväkodissa, onneksi ls oli astetta järkevämpi![/QUOTE]

en osaa tuohon ensimmäiseen kysymykseesi vastata tyhjentävästi. Olin lapsi, mut oli peloteltu hiljaiseksi, kielletty puhumasta ulkopuolisille, ja lisäksi kuten selitin, koin syyllisyyttä ja velvollisuutta vanhempiani kohtaan, heidän käytöksestään huolimatta.

En tiedä miten tuo jäähykäytäntö toimii, en ole käyttänyt sitä kasvatuskeinona. Uskoisin kuitenkin että meillä ei tuota nurkassa seisottamista käytettiin lähinnä alistamismielessä. Vai kuulostaako susta oikealta tavalta seisottaa neljää lasta nurkassa yhden minuutin myöhästymisen takia 2-3h, ja jos lapsi liikkuu, tai suunnilleen edes hengittää näkyvästi, lyödään avarilla takaraivoon? Tai se että toisinaan kun joku meistä pyörtyi lopulta tunnin kyykyssä ympäri kämppää hyppelyn kesken, sai brutaalisti nyrkkiä ja pitkin seiniä paiskomista?

[QUOTE="Susu";28170663]Nyt olet kyllä hiukan hakoteillä. Ikävää että sinulla on lastensuojelusta noin negatiivisia kokemuksia. Ls-ilmoituksen tekemiseen on lain mukaan velvollinen hoitohenkilökinnasta KUKA TAHANSA. Se EI OLE johtajan homma yksinomaan.[/QUOTE]

käsittääkseni johtaja on se jonka kuuluu olla myös ilmoituksen takana jos johtaja ei ole,en usko että ls-ilmoitukseen on tarvetta!

ei minulla ole ls ikäviä kokemuksia vaan hakoteillä olevista pk täteistä :D

tai siis ju uonhan noita tapauksia jossa on pitäny antaa lakiapua,kun ls viranomaiset eivät ole itse noudattaneet lakia(mutta se onkin toinen juttu).

[QUOTE="madame";28170693]no ite olen aikanaan suuni kyllä auki saanut. no sehän ei oel pelottelua että lapsi viedään pois,koska jos perheessä on asiat huonosti,niin sehän on ihan tosiasia että lapset voidaan viedä pois.[/QUOTE]

Niin että jos sinä olet saanut pienenä tyttönä suusi auki niin kaikkien pitäisi saada etkä vain voi käsittää, että kaikki eivät siihen vain mitenkään pysty, ok... Kovin laajasti et siis asiaa pysty hahmottamaan lasten näkökulmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja hiljainen tyttö;28170702:
en osaa tuohon ensimmäiseen kysymykseesi vastata tyhjentävästi. Olin lapsi, mut oli peloteltu hiljaiseksi, kielletty puhumasta ulkopuolisille, ja lisäksi kuten selitin, koin syyllisyyttä ja velvollisuutta vanhempiani kohtaan, heidän käytöksestään huolimatta.

En tiedä miten tuo jäähykäytäntö toimii, en ole käyttänyt sitä kasvatuskeinona. Uskoisin kuitenkin että meillä ei tuota nurkassa seisottamista käytettiin lähinnä alistamismielessä. Vai kuulostaako susta oikealta tavalta seisottaa neljää lasta nurkassa yhden minuutin myöhästymisen takia 2-3h, ja jos lapsi liikkuu, tai suunnilleen edes hengittää näkyvästi, lyödään avarilla takaraivoon? Tai se että toisinaan kun joku meistä pyörtyi lopulta tunnin kyykyssä ympäri kämppää hyppelyn kesken, sai brutaalisti nyrkkiä ja pitkin seiniä paiskomista?

ei tietenkään!!!!!

jäähyhän on minuutti/ikävuosi-> ja jäähyaika alkaa siitä kun lapsi on nätisti jäähyllä, alkaa alusta jos esimerkiksi karkaa jäähyltä. (eli ekoillakerroilla voi mennäkkin vaikka 30min että lapsi on jäähynsä istunut) mutta mikään väkivalta ei ole kasvatuskeino!(paitsi ennenvanhaanhan se oli enemmän käytäntö ku poikkeus, mikä on ollut älytöntä)

sun täytyy kuitenkin päästä yli kokemuksistasi koska muuten ne pilaa loppuelämäsi! olethan saanut ammattiapua? toivottavasti.

[QUOTE="oooooo";28170712]Niin että jos sinä olet saanut pienenä tyttönä suusi auki niin kaikkien pitäisi saada etkä vain voi käsittää, että kaikki eivät siihen vain mitenkään pysty, ok... Kovin laajasti et siis asiaa pysty hahmottamaan lasten näkökulmasta.[/QUOTE]

hei kuule jos pysyttäis siinä asiassa mikä ap:n huoli on ja hänellä ei ole mitään mikä tukisi sitä että lapsia olis pahoinpidelty,hänellä on vain omat kuvitelmansa asiasta.

minä en henkilökohtaisesti ole nähnyt ainottakaan lasta jolla ei olisi mustelmia tai naarmuja ja tosiaan monesti sisarukset tappelee. ja oma kokemukseni on se että päiväkodissa niitä msutelmia tulee moninkertaisesti sen mitä kotona!

mulla on lapsella ollut hoitoviikon jäljiltä molemmat jalat täynnä mustelmia n20kpl. olisiko mun pitäny vetää tästä se johtopäätös että päiväkodissa hakataan lapsia ja tehdä ls-ilmoitus tuosta päiväkodista?

tiedän että siellä ei katsota esim ulkona lasten perään ja siksi niitä mustelmia tulee. olin yhteydessä varhaiskasvatuspäällikköön joka vähätteli asiaa! sitten olin yhteydessä perhepäivähoidon johtajaan joka lupasi ottaa asian puheeksi.

mistä ap tietää sen onko ne mustelmat äidin syytä vai hoitajien ittensä kun eivät vahdi lapsia?

minä henkilökohtaisesti inhoan sitä että aina ollaan syyttämässä vanhempia,vaikka ei olisi syytäkään!

jos tässä on yhen hoitajan sana montaa muuta ammattilaista vastaan niin kyllä mä uskon että silloin tämä yksi joka on ls-ilmon kannalla on väärässä!

[QUOTE="madame";28170721]ei tietenkään!!!!!

jäähyhän on minuutti/ikävuosi-> ja jäähyaika alkaa siitä kun lapsi on nätisti jäähyllä, alkaa alusta jos esimerkiksi karkaa jäähyltä. (eli ekoillakerroilla voi mennäkkin vaikka 30min että lapsi on jäähynsä istunut) mutta mikään väkivalta ei ole kasvatuskeino!(paitsi ennenvanhaanhan se oli enemmän käytäntö ku poikkeus, mikä on ollut älytöntä)

sun täytyy kuitenkin päästä yli kokemuksistasi koska muuten ne pilaa loppuelämäsi! olethan saanut ammattiapua? toivottavasti.[/QUOTE]

Kävin kyllä aikoinaan yht. seitsemän vuotta terapiassa. Mä olen jo kolmekymppinen akka, en mä enää joka päivä noita asioita vatvo, mutta lasten pahoinpitelystä puhuttaessa mulla usein kiehahtaa yli ja omat muistot nousee pintaan.

mitä tulee pieniin vaatteisiin syitä voi olla monia ,joista yksi voi olla se että uudet vaatteet maksaa! joskus voi tulla eteen tilanne jossa huomaa laskevansa senttejä! eisilloin jos ruokarhaa on vaikka 10e päivä, aleta ostaa haalareita yms. mutta eihän sitä tajua jos ei ole kokenu.

Alkuperäinen kirjoittaja hiljainen tyttö;28170740:
Kävin kyllä aikoinaan yht. seitsemän vuotta terapiassa. Mä olen jo kolmekymppinen akka, en mä enää joka päivä noita asioita vatvo, mutta lasten pahoinpitelystä puhuttaessa mulla usein kiehahtaa yli ja omat muistot nousee pintaan.

tottakai,ymmärrettävää. mutta sinänsä tässähän ei ole kyse siitä että lapsia pahoinpidellään oikeasti,vaan siitä että yksi hoitaja on jostain syystä pistämässä lasten mustelmia pahoinpitelyn piikkiin! vaikka todennäköisesti nuo mustelma ton tullu muualta. ehkä jopa sieltä päiväkodista

[QUOTE="madame";28170739]hei kuule jos pysyttäis siinä asiassa mikä ap:n huoli on ja hänellä ei ole mitään mikä tukisi sitä että lapsia olis pahoinpidelty,hänellä on vain omat kuvitelmansa asiasta.

[/QUOTE]

No hei kuule. Itse aloitit rönsyilemällä jonkun muun tarinaan liittyen, että "mikset avannut suutasi kun minä pystyin pienenä avaamaan" :D

Mutta hyvä joo, jos nyt palautat keskustelun taas raitelleen :D Oot kyllä aika erikoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja herran tähden;28170374:
Tässä se nähdään jeesustelijat. Suuri osa on sitä mieltä, että ei tehdä lmoa kun joku voi suuttua ja johtajakin kieltää.

Lastensuojelussa työskentelevänä on tullut vastaan lukuisia kertoja se, että koulun/päiväkodin henkilökunta pelkää vanhempien reaktiota eikä tee lastensuojeluilmoitusta. Lapsen etu ei kiinnosta, vaan se, että ei tulisi itselle seurauksia. Lapset ovat olleet joskus ihan hirveissä oloissa ja ammatti-ihmiset hyssyttelevät. Hävettää olla ihminen kun katselee sellaista ja lukee täältä.

Lastensuojelu ottaa huostaan VIIMEISENÄ vaihtoehtona, laki on siinä asiassa hyvin tiukka. Jos perheellä ei ole hätää, ilmoituksesta ei koidu yhtään mitään. Jos on hätä, lapsi kärsii joka päivä kun aikuiset ovat liian pelkureita.

Ap, älä anna kollegoiden hiljentää sinua. Soita itse vaikka nimettömästi lastensuojelun päivystyspuhelimeen ja kerro em. tilanne. Sieltä neuvotaan kyllä eteenpäin. Ammatti-ihmisenä ilmo on tehtävä nimellä.

Toistan vielä: et tee virhettä, jos perheellä on asiat ok. Lapset eivät saisi koskaan apua, jos asia olisi pakko pystyä todistamaan ennen ensimmäistäkään ilmoitusta. Lastensuojelu selvittää, onko syytä huoleen.

Jokainen voi miettiä, millainen oma moraali on. Katsonko sivuun ja annan puolustuskyvyttömän kärsiä vai otanko ikävätkin seuraukset vastaan ja teen oikein?

Alkoi minuakin ihmetyttää, että MILLAINEN päiväkodin johtaja haluaa hyssytellä tällaisia asioita?? Jotenkin törkeetä, eikö heitä yhtään kiinnosta miten oman päiväkodin lapset voivat? Jos äiti on selvästi kyvytön tai välinpitämätön että lapsilla on tarpeeksi lämpimät varusteet, ja kaiken lisäksi lapsilla mustelmia ja jälkiä useasti näkyvillä, niin ONHAN SILLOIN näillä lapsilla hätä!
Juuri tätä varten on lastensuojelu olemassa, ei niiden naapureiden nassikoita varten, joiden äitiä haluatte kiusata tahallaan. Vaan tällaisten lasten, joista ei PIDETÄ HUOLTA! Oikein vihastuttaa tällainen asenne, että olisi jotenkin väärin tehdä ilmoitus ja puuttua asiaan, mikä teidän motiivinne on, jotka tässäkin ketjussa olette sitä mieltä? Ei voi ymmärtää....

[QUOTE="vieras";28170428]meillä lapsille on huomautettu päiväkodista pukeutumisesta mutta yleensä päiväkotiin lähdön suorittaa lasten isä. Itse siis jo töissä kun lapset viedään hoitoon. Miehelle olen koittanut asiaa rautalangasta vääntää että puhtaat vaatteet ja riittävästi ettei tule kylmä. Onnistuminen on mitä sattuu sillä mies herää myöhään ja aika ei tunnu riittävän. Huomasin että mies pukee monta kokoa pienemmän talvipuvunkin vaikka uusi ja sopivakin löytyy! huoh..

työajan takia olen koittanut saada miestä hoitamaan lääkäriajat etc.mutta ajantilaaminen ei tunnu onnistuvan. Stressaan usein siitä että joudun oikeasti olemaan yh avioliitossa kun mies kämmää kokoajan! Kokoajan pullaa/vaunukasta ja muuta roskaaruokaa tunkemassa lapsillle kun oikeaa ruokaa ei tajua kai antaa... ls-ilmoitusta siis odotellessa kun puoliso ampuu jalkaan toiminnallaan :((

Keskutelkaa perheen kanssa, ohjatkaa apua ja sitten vasta ne isommat aseet käyttöön. Toisilla ei vaan aika riitä kellosta! itse elän kelloa missä on 26h ja aika on kortilla kokoajan. Jos ei olisi tätä työtä ei olisi asuntoa eikä muutakaan.[/QUOTE]

No, kannattaisko puhua sille puolisolle? Ei kai kukaan mies NOIN tyhmä ole?

Yhteistyössä