Päivähoito, 1v lapsi ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdin

Vieras
Millaisia kokemuksia teillä on 1-vuotiaan laittamisesta päivähoitoon kun vielä imettää. Onnistuuko se? Onko huono ikä aloittaa hoito? Mikä olisi kokemuksen mukaan parempi? Pitäisikö imetys lopettaa jo ennen hoitoa?

Meillä meni niin, että ensin opetteli viikon kotona isin kanssa olemaan ilman äitiä. Aamuvarhaisella imetin, sitten kotiin tultua ja illalla vielä kolmannen kerran. Ihan hyvin meillä onnistui hoitoon meno.
Tosin, olin ensimmäiset 6kk osa-aikaisesti, eli tein töitä 3:na päivänä viikossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oletteko huomanneet eroahdistusta tms.?

No ensimmäiset viikot lapsi oli aika paljon minun seurassa sitten illat. Käveli perässä, minne ikinä meninkin.

Ei ole paljoa itkeskellyt aamuisin, kun on jätetty hoitopaikkaan.

meillä ei ollut hoidossa, mutta aloitin keikkatyöt lapsen ollessa 9kk ja palasin töihin lapsen täyetttyä 1v, mies jäi koti-isäksi. imetys jatkui 1v3kk ikäiseksi asti, ainakin yötyön kanssa toimi ihan hyvin.

Omia kokemuksia ei oo hoidon aloittamisesta tossa iässä, mut olin pari kuukautta töissä lapsen ollessa 9-10kk ikäinen, jolloin lapsi oli isän kanssa kotona. Meillä ainakin onnistui imetys ennen ja jälkeen työpäivän. Uskoisin, että teilläkin onnistuu, kunhan lapsi osaa myös juoda nokkamukista tms. Voit sitten imettää ennen ja jälkeen hoitopäivän. Yhtäaikaa ei ainakaan kannata aloittaa hoitoa ja lopettaa imetystä, tulee liian monta isoa muutosta lapsen elämään kerralla. Mieluummin jatkaisin imetystä hoidon aloituksen yli muutaman kuukauden, saisi lapsi tankata äidin läheisyyttä ja herkkumaitoa rankan hoitopäivän päätteeksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mieluummin jatkaisin imetystä hoidon aloituksen yli muutaman kuukauden, saisi lapsi tankata äidin läheisyyttä ja herkkumaitoa rankan hoitopäivän päätteeksi. :)

Näin olen ajatellut, mutta yksi lastentarhanopettaja sanoi että imetettävä lapsi olisi jotenkin hankala päiväkodissa... mene tiedä sitten. Mutta jotenkin tuntuu niin karulta laittaa tuollainen ihan pieni hoitoon, mutta minkäs teet.. raha pakottaa. :(

Mieluummin jatkaisin imetystä hoidon aloituksen yli muutaman kuukauden, saisi lapsi tankata äidin läheisyyttä ja herkkumaitoa rankan hoitopäivän päätteeksi. :)

Näin olen ajatellut, mutta yksi lastentarhanopettaja sanoi että imetettävä lapsi olisi jotenkin hankala päiväkodissa... mene tiedä sitten. Mutta jotenkin tuntuu niin karulta laittaa tuollainen ihan pieni hoitoon, mutta minkäs teet.. raha pakottaa. :(

Mieluummin mä ainakin omaa lastani "miellytän" kuin niitä päiväkodin tätejä. ;)

en tiedä onko se sen hankalampi. Ei meiltä ainakaan tyttö tissiä kärttänyt muilta kuin äidiltä, eli hyvin pärjäsi isin tai jonkun muun hoitajan kanssa yöt/päivät.

Mieluummin mä ainakin omaa lastani "miellytän" kuin niitä päiväkodin tätejä. ;)

;) niinpä

Ainoa haitta on, jos lapsi on tottunut nukahtamaan tissille. Sitten tulee olemaan nukkumaan menot hoidossa varmasti vaikeita... Mutta jos imetys ja nukahtaminen eivät liity toisiinsa, niin ei pitäisi olla ongelmaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Ainoa haitta on, jos lapsi on tottunut nukahtamaan tissille. Sitten tulee olemaan nukkumaan menot hoidossa varmasti vaikeita... Mutta jos imetys ja nukahtaminen eivät liity toisiinsa, niin ei pitäisi olla ongelmaa :)

Tuosta olin minä huolissani, meillä kun tuo tyttö nukahti aina tissille.

Hoitajien mukaan mitään ongelmaa ei ole ollut sen suhteen. Ihan helposti kävi siinä sen itsenäisen nukahtamisen oppiminen. Aika röyhkeää olikin siirtää vastuu siitä hoitajille. :ashamed:

Imetin 11kk ikäistä aamuisin ja iltaisin. Päivällä sai hoidossa korviketta ja pikkuhiljaa siihen sekoitettua tavallista maitoa. Aika pian kylläkin lopetin imetyksen kokonaan, kun en itse jaksanut enää... Mutta ei siitä muuten mitään ongelmia aiheutunut. Eikä pk:n hoitajat kertoneet, että mitään ongelmia siitä olisi ollut.

Yhteistyössä