Päivähoito ja kosteussuojavaatteet+kuravaatteet. Miten teillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Saako vanhemmat itse valita puetaanko kosteussuojavaatteiden päälle ulos vielä kurahousut? Miten olette valinneet? Vai puetaanko ne aina kaikille?

Jos on oikein litilätikuramoskamutasää niin olisiko parempi suojata se kosteussuojapukukin kuriksilla vai onko se vaan turhaa kun sen takiahan se kosteussuojattu puku on että kuriksia ei tarvita...?

Näin miettii pienen päivähoitoa aloittelevan 3v:n äiti

Kurikset vaan päälle. Kun haet lapsen päikystä,niin ne kurikset voi huuhtasta ja jättää päiväkotiin huomiseksi. Näin voit kantaa autoon suht siistin lapsen. Ei tarvi stressata että auto ja istuin likaantuu.

Täällä puetaan kaikille vaikka sanoisi ettei tarvi, vastaus on että jos "Tiinalle" ei laitetan kuravaatteita niin kukaan muukaan ei halua niitä laittaa... Siksipä olen ostanutkin hoitoon ihan halpis pukuja ja kotiin kunnon kosteuden kestävän puvun.

Meillä on kuravaatteet mukana hoidossa ja hoitajat pukevat ne päälle jos keli sitä vaatii. Itse tykkään, että on kuravaatteet päällä kun on kurakelit, koska muuten kosteussuojattu puku pitäisi pestä joka päivä.

Me ei pidetä yleensä kotona kuriksia kosteussuojavaatteiden päällä, kun ne on helppo pyyhkiä puhtaaksi heti kun tulee sisään, jos ei nyt ole ihan hirveä kaatosade/kurakeli. Tarhassa yleensä kurikset vedetään päälle. Alkuun mua ärsytti, mutta oikeestaan olen nyt ihan tyytyväinen, koska vaatteitahan ei siellä mitenkään pyyhitä, joten ovat kyllä aika hirveässä kunnossa jos kurat kuivuvat aamupäiväulkoilun jälkeen kiinni ja vaikea enää vain pyyhkäistä puhtaaksi.

Kiitoksi vastauksista!

Meillä hoitajat kysyivät, että halutaanko että pistävät kurahousut vielä siihen päälle, mutta heti perään sanoivat että heidän mielestä ei kannata koska Reimatec kuitenkin kestää niin hyvin vettä. Nyt katselin ja kyllä suurimmalla osalla oli kurikset, mutta meidän muksulla ei ollut. Toisaalta ihan ok, toisaalta mietin että tosiaan näillä säillä saa konetta pestä koneessa liki joka päivä, maa on päiväkodissa tosi mutainen eikä lähde vain pyyhäisemällä. Että kumpi olisi parempi. Toisaalta käyttöönhän se on ostettu :)

Minusta on ihan hyvä että pukevat kurahousut päiväkodissa. Se kosteussuojattu puku on sitä varten ettei lapsi kastu, kurahousut taas suojaavat kuralta, eli mnusta käyttötarkoitus noilla vaatteilla on ihan eri. Ihan mukava kun haen lapsen päiväkodista makaamasta hiekkapihalta kuralätäköstä makaamasta, että voi jättää ne kurahousut ja -rukkaset sinne. Sitä kosteussuojattua haalaria tarvitaan kotimatkalla kun kävellään sateessa kotiin ja hypitään vesilätäköissä.

Olen itse päiväkodissa töissä ja näin meillä: kuravaatteet puetaan vanhempien toivomusten mukaan tai ellei sitä ole esitetty/kysytty, niin työntekijöiden arvion mukaan. Tuo ikivanha "puetaan kaikille, ettei Mikolle tule paha mieli kun Maijan ei tarvitse pukea" on aivan typerä tapa. Onhan lapsilla kaikki muutkin vaatteet erilaisia, joten kuravaatteiden pukemista on aivan turha sillä perustella.
Omassa ryhmässäni teimme kyselyn joku aika sitten vanhemmille halusivatko puettavan lapselleen kurikset vai ei, kun selviä lätäköitä ei vielä ollut. Vastauksena vain yhden lapsen vanhemmat halusivat. Nyt kun piha on täynnä lammikoita, puemme kaikille kurikset oli puku mikä tahansa (ellei vanhempi siis toisin sanonut).
Itselläni on kaksi pk ikäistä lasta ja olen tyytyväinen, että näillä säillä heilläkin kurikset käytössä. Eipä tarvitse uusia reimatecejä pestä harvase ilta, riittää kun kurikset huuhtelee. Koihoidossa sen sijaan ei kuriksia meillä käytetty juuri koskaan, ehkä äidin laiskuudesta johtuen:) Mutta kysäisepä ap tulevasta pk.stasi heidän toimintatavoistaan ja esitä vapaasti toivomuksia, jos sinulla niitä on!

[QUOTE="Outsa";23559973]Kurikset vaan päälle. Kun haet lapsen päikystä,niin ne kurikset voi huuhtasta ja jättää päiväkotiin huomiseksi. Näin voit kantaa autoon suht siistin lapsen. Ei tarvi stressata että auto ja istuin likaantuu.[/QUOTE]

Näin. Ja meillä jälkikasvu UI vesilammikoissa ja kuriksista tulee vesi läpi nilkoista. Näin ollen siellä alla tarvitaan ne kosteussuojavaatteet :) Kosteus siis nousee nilkoista ylöspäin, en usko että reikiää kuriksissa on.

Kosteussuojavaatteet ovat ensisijaisesti tarkoitettu myös vapaa-aikaan, missä niiden ominaisuuksia oikeasti hyödynnetään. Toki ne päiväkodissakin samalla menevät.

Ei täällä ihan pienestä kuriksia jalkaan vedetä.

Vähän säästä riippuen laitetaan kurikset. Yleensä ihan vesi/kurakeleillä laitetaan kurikset kaikille. Jos vähän tihkuttaa niin goretexeihin ei laiteta sadetakkeja, mutta kunnon vesisateella kaikille laitetaan. Vanhempien toiveiden mukaan mennään.

Itse luotan noihin tec-vaatteisiin ja ostan niitä omalle lapselle, mutta monet vanhemmat haluavat täyden kuravarustuksen silti. Omalleni ostin nyt kurakeleille elloksen kumipuvun ja kovasti hoitajat ovat sitä kehuneet ja lapsikin viihtyy siinä. Itse olen vaan miettinyt pitäisikö olla kuiva haalari silti päikyssä mukana kun autolla kuljetaan ettei olisi aina kurassa auto..

Meidän päiväkodissa sanottiin, ettei heillä ole tilaa kuivattaa henkarilla 21 reimatecciä, joten mieluummin kuravaatteet päälle. Lisäksi ne näyttävät tunkevat kuivauskaappiin ihan mitä tahansa, joten eipä harmita, kun lapsi päiväkodissa käyttää huonoa pukua ja kurahousuja ja kotona sitten vedenpitävää vaatetta ilman kurahousuja.

[QUOTE="joo";23560420]Meidän päiväkodissa sanottiin, ettei heillä ole tilaa kuivattaa henkarilla 21 reimatecciä, joten mieluummin kuravaatteet päälle. Lisäksi ne näyttävät tunkevat kuivauskaappiin ihan mitä tahansa, joten eipä harmita, kun lapsi päiväkodissa käyttää huonoa pukua ja kurahousuja ja kotona sitten vedenpitävää vaatetta ilman kurahousuja.[/QUOTE]

Teilläpä on outoja vaatteita kun ei niitä saa kuivauskaappiin laittaa. Meillä kaikki kosteussuojatut vaatteet saa laittaa kuivausrumpuun ja se on niille jopa ihan suositeltavaakin. Sellaisia vaatteita ei ole olemassakaan joita ei saisi laittaa kuivauskaappiin.

[QUOTE="vieras";23560445]Tecit saa muuten kuivata kuivauskaapissa, jos lämpötila on max 30. Asia Reimalta tarkastettu.[/QUOTE]

Kaikilla ei välttämättä ole niitä uusimpia jotka saa kuivata siellä kaapissa, vanhemmissa puvuissa on sellaisia jotka eivät sitä kestä.

[QUOTE="vieras";23559947]Saako vanhemmat itse valita puetaanko kosteussuojavaatteiden päälle ulos vielä kurahousut? Miten olette valinneet? Vai puetaanko ne aina kaikille?

Jos on oikein litilätikuramoskamutasää niin olisiko parempi suojata se kosteussuojapukukin kuriksilla vai onko se vaan turhaa kun sen takiahan se kosteussuojattu puku on että kuriksia ei tarvita...?

Näin miettii pienen päivähoitoa aloittelevan 3v:n äiti[/QUOTE]

En tiedä onkohan kauhean järkevää suojata kosteussuojavaatetta kuravaatteilla. Hengittäähän se rematec (tai vastaava) silloin kun siinä puvun päällä ei ole mitään, mutta kun siihen tulee vielä toinen kosteutta pitävä pinta päälle, eli kuravaatetus, voi olla aika kamalaa lapsesta kun kosteussuojavaate ei hengitä, kuravaate ei hengitä, kaksinkerroin kamalampaa.

Eikö sinne voisi ostaa kuravaatteiden alle jotkut ihan perus- ulkovaatteet, ilman mitään ominaisuuksia. Kun ne päiväkodissa jokatapauksessa pitää usein niitä kuravaatteita tällasilla keleillä, ihan jo ulkovaatteiden suojaksi, eivätkä he siitä tingi yleensä. Meillä on esimerkiksi kuravaatteiden alle vain wind-fleecetakit ja tuulihousut. Kotona pidetään sadekelillä näitä reimatecejä, mutta kyllä näillä kurailmoilla on kuravaatteet erikseen. Fleecethän toimivat lämmikkeenä hyvin kuravaatteen alla, eikä tavallaan oel monia takkeja, kun se on enempi puseromainen päällä. Sitäkin voi kaikenlisäksi käyttää ulkoiluun erikseen paremmilla säillä tai vaikka sen reimatecin alla lämmikkeenä, ainakin meillä tämä on ollut ihan kätevä ratkaisu.

pelkällä reiamtecillä ei olla pärjätty koskaan, pahan näköisiksi menevät kyllä isompien leikeissä näillä keleillä, siksi kuravaatteet erikseen.

saavat hoidossa kyllä laittaa kurahousut vaikka meillä on kosteussuojatut vaatteet. muuten joutuu alvariinsa olla pesemässä sitä haalaria, kun kura ehtii kuivumaan kiinni. ja jatkuvasta pesemisestä ei kosteussuoja tykkää.

Kurahousujen ainoa funktio ei kai ole se, että ne pitäisivät kosteutta/ vettä, vaan myös se, että ne suojaisivat vaatteita mahdolliselsta ravalta. Kyllä kosteusuojatun puvunkin päälle voi olla jollain kelillä ihan perusteltua vetäistä kurahousut. Näin ainakin toivon omalleni laitettavan.

Mä olen sanonu, että kurahousut kurasäällä haalarin päälle, koska on paljon kivempaa huudella ne kurahousut ja laittaa kuivumaan kuin läträtä ja lääppiä haalaria puhtaaksi. Itse olen sen verran "huonolla" asuinalueella pk:ssa töissä, että siellä lähes kaikille puetaan kurikset päälle kura- ja sadesäällä eikä tartte kuivatella 21 reimateciä ja miettiä mitä kenellekin puetaan.

perhepäivähoidossa. En ole vienyt kuriksia. Ekana loskapäivänä ei ollut hoitaja uskonut, että Reimatec pitää vettä ja tuonut kaikki sisälle lapsen istuttua lätäkössä. Haalarissa oli ollut kuiva lapsi. Sen jälkeen ei ole kuriksien perään kysynyt.

Kaikilla ei välttämättä ole niitä uusimpia jotka saa kuivata siellä kaapissa, vanhemmissa puvuissa on sellaisia jotka eivät sitä kestä.

Ihan kaiken voi oikeasti laittaa kaappiin, kunhan se lämpötila ei ole kaakossa. Vai ajatteletteko että 30 asteen vesipesu olisi helläväraisempi kuin 30asteen tuulenhenkäys. Sehän tarkoittaa että viime kesänä meni monelta puvut pilalle, kun vaatekomerossa oli 30+astetta lämmintä heinäkuussa.

Järkeä saa käyttää.

Vähän ot mutta juuri tilasin lapselle Rasavilin Peukalopotit (vaimitkälie) ja niissä luki että ei sais kuivata kuivauskaapissa. Meneeköhän ne siitä oikeasti pilalle? Ei oo meillä aiemmin ollu tuota merkkiä.

Omilla lapsilla ei ole päiväkodissa kuriksia en ole vienyt ja ohjeeni on ollut hoitajille että jos poika ei pärjää ilman kuriksia niin sitten hommamme ne. Eipä ole kahteen vuoteen pyydetty tuomaan kuriksia poika on nyt 5v.
Hoitajana toimin itse niin että jos vanhemmat ovat tuoneet kurikset niin ne puetaan päälle ja jos niitä ei ole tulkitsen niin että vanhempien mielestä niitä ei tarvitse laittaa, ei edes päiväkodin varasellaisia.

Yhteistyössä