paivahoito/kotihoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla Makia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milla Makia

Aktiivinen jäsen
12.08.2006
2 730
0
36
Ensimmaista kertaa tata asiaa taalla kommentoin. Mua kun ihmetyttaa se, etta miksei taalla Englannissa asiaa vatvota samalla lailla kuin Suomessa. Taalta puuttuu taysin tuo helvetinmoinen syyllistaminen ja lynkkausmeininki, joka siella tuntuu vallitsevan. Taalla kun tuntuu jotenkin vain asia olevan niin, etta kukin tehkoon parhaaksi nakemallaan tavalla. Ikina mun ei ole tarvinnut puolustella tai edes vastata ihmetteleviin kyselyihin, etta miksi lapsi tarhassa ja miksi sinne meni niin aikaisin kuin meni. Mistahan tamakin sitten mahtanee johtua.

En tiedä miten kauan Suomessa tämä keskustelu on ollut näin kiihkeää, ei ainakaan vielä 70-luvulla, kun minun ikäpolveni oli pakko viedä hoitoon. Olen ap:n kanssa samaa mieltä siitä, että Suomessa keskustelu on mennyt ihan väärille raiteille. Miksi ihmisten ei anneta tehdä omia valintoja? Aina löytyy joku, joka tietää paremmin kuin sinä itse, mikä sinun perheellesi sopii parhaiten.

Ja täällä Norjassa ihmetellään suuresti, ellei lapsi ole tarhassa vaikka äiti olisi työtön tai kotona pienemmän kanssa. Vaikkakin täällä on esimerkiksi Bergenissä todella huutava pula tarha paikoista, voi joutua jonottamaan 1,5 vuottakin ennen kuin saa tarhapaikan.

No, kysehän on siitä, että suomalaisilla ja siis suomalaisäideillä on niin h'''n huono itsetunto, että jollain pitää oman arvon tuntoaan kohentaa. Ja kun ei muuta oo keksitty, niin haukkumalla toisia ainakin voi kiillottaa omaa kruunuaan.

Kun kaikkea suoritetaan ja kun kaikki on nykyajattelussa johdettavissa yksilöön. On Yksilön oma valinta mitä tekee ja valinnoista sitten voi syyllistää. Ei nähdä, että ehkä yhteiskuntakin asettaa joitakin reunaehtoja eivätkä kaikki valinnat ole aina yksilön vapaasta tahdosta johtuvia vaikka siltä se saattaisi näyttää.

Mikä suomalaisia siis vaivaa? Miksi täällä kaikki ahdistuu vai miten se nyt meni?

No tää palsta on kyllä aikamoinen, täytyy myöntää. Täällä on se paha olo potenssiin kymmenen!

Alkuperäinen kirjoittaja Milla Makia:
Ensimmaista kertaa tata asiaa taalla kommentoin. Mua kun ihmetyttaa se, etta miksei taalla Englannissa asiaa vatvota samalla lailla kuin Suomessa. Taalta puuttuu taysin tuo helvetinmoinen syyllistaminen ja lynkkausmeininki, joka siella tuntuu vallitsevan. Taalla kun tuntuu jotenkin vain asia olevan niin, etta kukin tehkoon parhaaksi nakemallaan tavalla. Ikina mun ei ole tarvinnut puolustella tai edes vastata ihmetteleviin kyselyihin, etta miksi lapsi tarhassa ja miksi sinne meni niin aikaisin kuin meni. Mistahan tamakin sitten mahtanee johtua.

Ihmettele kuule ihan rauhassa, onpahan sinullakin jotain tekemistä sillä aikaa kun lapsi ei pyöri jaloissa:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihmettele kuule ihan rauhassa, onpahan sinullakin jotain tekemistä sillä aikaa kun lapsi ei pyöri jaloissa:)

:laugh: See what I mean

Mietin vain ap:n kirjoitusta... olen asunut Englannissa, ja siellä ei ollut kyllä nuorilla hyvä olla, koulukiusaaminen oli jotain todella järkyttävää... Sen takia lapsille soisin mahdollisimman pitkän ja onnellisen lapsuuden, että tunnepuoli kehittyisi tasapainossa kaiken muun älyllisen kehityksen kanssa. Toki ymmärrän tarhavalinnan, mutta en ymmärrä joidenkin lasten 8-10-tuntisia päiviä siellä! Ei ole niin monesta vuodesta kiinni, etteikö voisi osa-aikaa tehdä sen aikaa....

Vältyttäisiin näiltä kouluammuskeluiltakin, jos ei nuoren tarvitsisi lapsesta asti suoritaa ja ansaita rakkautta...

Mietitään lasta välillä, eikä "perheen" eli vanhempien tarpeita. Lapsia pitäisi mielestäni sen verran kunnioittaa, ettei niitä tänne maailmaan synnytetä vain sen takia että ne kuuluu tehdä, lapsi on jotain aivan ihanaa, nautitaan hänen seurastaan!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

:laugh: See what I mean

Ei mennyt sullakaan kauaa, kun jo näit todisteen tästä suomalaisesta menosta! Voi jessus! Ihan pimeetä! Ihan uskomattomia ihmisiä kyllä...

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
Mietin vain ap:n kirjoitusta... olen asunut Englannissa, ja siellä ei ollut kyllä nuorilla hyvä olla, koulukiusaaminen oli jotain todella järkyttävää... Sen takia lapsille soisin mahdollisimman pitkän ja onnellisen lapsuuden, että tunnepuoli kehittyisi tasapainossa kaiken muun älyllisen kehityksen kanssa. Toki ymmärrän tarhavalinnan, mutta en ymmärrä joidenkin lasten 8-10-tuntisia päiviä siellä! Ei ole niin monesta vuodesta kiinni, etteikö voisi osa-aikaa tehdä sen aikaa....

Vältyttäisiin näiltä kouluammuskeluiltakin, jos ei nuoren tarvitsisi lapsesta asti suoritaa ja ansaita rakkautta...

Mietitään lasta välillä, eikä "perheen" eli vanhempien tarpeita. Lapsia pitäisi mielestäni sen verran kunnioittaa, ettei niitä tänne maailmaan synnytetä vain sen takia että ne kuuluu tehdä, lapsi on jotain aivan ihanaa, nautitaan hänen seurastaan!

Tässä on jotain lempeetä. :heart:

Yhteistyössä