Päivähoito- oikeuden rajaaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AivanSama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

AivanSama

Tunnettu jäsen
06.11.2013
23 611
6 621
113
Mitä mieltä te olette päivähoidon lakimuutoksesta, jonka varjolla työttömät vanhemmat eivät enää voi pitää lastaan kokopäiväisenä päivähoidossa, ellei sitten ole maahanmuuttaja?

Itse pidän lakialoitetta hyvänä. On ihan kohtuullista, että vanhempien ollessa kotona myös lapset voivat viettää enemmän aikaa kotona. Sitä en ymmärrä, että miksei tämä laki koske maahanmuuttajia? Eikö laki oli silloin syrjivä kantasuomalaisia kohtaan? Miksi tässä tilanteessa on oikein erotella ihmisiä rodun tai etnisen taustan perusteella?

Mä luulen, että tossa on ideana se että maahanmuuttaja-lapsoset oppivat hoidossa kieltä paremmin kuin kotona.

Mutta joo, mun mielestä lapset hoidetaan kotona jos edes jompikumpi vanhemmista on muutoinkin kotona. Kaikenmaailman virike-höpötykset ovat höpötyksiä kokolailla. Niinko toi kielijuttukin.

ehkä yks typeryys taaas muiden joukossa laki joka tuo lisää duunia . Byrokraateille pähkäillään että kuka on oikeutettu ja kuka ei ja sitten stiä venklaillaan kun byrokraatti päättää kenelt supistetaan ja keneltä ei nythän tuo on oman moraalin varassa kuinka kauan ja hyvä niin. Säästösyihin on turha vedota ennenkun kaikki puolueet lopettaa puoluetuen maksattamsien itselleen jnee. eli koko laki monimutkaistaa monen elämää ja luo lisää stressiä lisäksi on sellaisia vanhempia jotka lapsen saatuaan on alottanu uuden elämän ja etsivät vaikka noormaalei ihmisiä uusiksi kavereiksi itselleen koska ne on tärkeitä myös. täysin idioottimaista myös siksi että 4 tunnin kohalla päivkodeissa on päikkäri aika joten tuoltakaan osin ei ole loppuun harkittu.

Itse suhtaudun aika skeptisesti lakimuutokseen. Veikkaan että se vain lisää hallinnollista työtä ja sotkee päiväkotien toiminnan totaalisesti. Näinä pätkätöiden kulta-aikana lapset vaihtavat jatkuvasti statusta täysipäiväisestä hoidokista siihen parin tunnin oikeutettuihin tai ei ollenkaan hoitoon oikeutettujen ryhmään. Päiväkoti laskee ryhmän maksimikoon niiden puolikkaiden lasten perusteella ja varaa hoitajat sen mukaan. Seuraavalla viikolla kaksi lasta siirtyykin täysipäiväiseksi ja sitä seuraavalla viikolla kolmas. Ja yhtäkkiä ryhmäkoko onkin jo lain sallimaa isompi ja hoitajiakin on liian vähän. Miten sitten toimitaan.

Ja yleensäkin se ryhmän koko lasketaan niiden osa-aikaisten perusteella ihan liian suureksi, kun lapset voidaan laskea puolikkaina, vaikka käytännössä ovat kumminkin kaikki siellä samaan aikaan.

Täysin typerää ja lyhytnäköistä. Tämä muutos tulee näkymään eniten työttömien ja syrjäytymisvaarassa olevien lasten tulevaisuudesssa. Varhaiskasvatus on se, jolla syrjäytymiskierteeseen voidaan parhaiten vaikuttaa. Kouluiässä on jo myöhäistä. Onko Suomella varaa tähän?

Kohta asuinalueista julkaistaan tilastoja, joissa on erikseen virikihoidettavat lapset eli käytännössä syrjäytyvät. Niiden perusteella taas jatkuu white flight. Ei kukaan halua lastaan sellaiseen kouluun, johon tulee lapsia, jotka olisivat tarvinneet enemmän varhaiskasvatusta, mutta eivät sitä saaneet. Häiriöt näkyvät koulussa ja siellä ei ole resursseja mitään enää tehdä. Luuletteko, että harkinnanvaraisia paikkoja myönnetään, kun kuntien talous on tiukalla? Luuletteko, että ongelmaiset vanhemmat edes jaksavat laajempaa hoitoaikaa hakea?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Lasten kannalta tämä on todella huono juttu, koska vaikka 20 tuntia viikossa hoidossa olevat lasketaan paperilla puolikkaina, ovat he hoidossa ihan kokonaisia lapsia. Lapset tarvitsevat arkeensa ja ihmissuhteisiinsa pysyvyyttä. Kun on paljon näitä osapäivää tai -viikkoa tekeviä lapsia, ryhmän kokoonpano ei pysy vakaana. Suuri ryhmäkoko ja kokoonpanon vaihtelu aiheuttaa lapsille turhaa stressiä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Itsekkin tässä juuri pohdin että miten meillä käy tuon kokopäivähoidon kanssa, kun kotona olen lapsen kanssa ja olen yhäiti. Meillä ei paljoa sosiaalisia suhteita pojalla ole, eli siis ikäistänsä leikki seuraa..itse opiskelin mutta koulu piti jättää kesken selkäleikkuun takia, ja alan vaihto edessä kun parannun kunnolla leikkuusta. Mukava odottaa että mitä päättävät

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden ajatuksenahan on että jos erityistä syytä ei ole niin oikeutta ei silloin ole. On päivän selvää että maahanmuuttajilla erityinen syy toteutuu koska hehän ovat tänne kutsuttaja kunniakansalaisia. Kantiksilta saa leikata mutta ei matuilta!

Subjektiivisen päivähoito-oikeuden ajatuksenahan on että jos erityistä syytä ei ole niin oikeutta ei silloin ole. On päivän selvää että maahanmuuttajilla erityinen syy toteutuu koska hehän ovat tänne kutsuttaja kunniakansalaisia. Kantiksilta saa leikata mutta ei matuilta!
Vai sopeutuskohan ne näin paremmin yhteiskuntaan. Mitä luulet? Oppis niinku tavoille, Ymmärrätkö?

ja tuota jos joku haluaa "lusmuilla" niin senkun vetää lapsen paperit toisen nimiin ja häivyttää oman nimensä talon papereista ja voi taas viedä lapsen 8 tuntii hoitoon. elikkäs tällä vaan sotketaan kaikkien elämää eikä mitää hyötyä ole

Toivottavasti sita paivahoitoa saa jatkossakin, edes osa-aikaisesti myos tyottomien jne. lapset.

Lapsellani oli puheenkehityshairio, ja asiaa ei auttanut se, ettei ymparistossa ollut ikaistaan leikkiseuraa. Kotona luettiin ja puhuttiin paljon, mutta kun ei ollut "ulkopuolista motiivia", ei se puhetta kehittanyt. Lapsi tiesi vanhempien ymmartavan vaikka ei kunnolla puhuisi. Kun lapsi paasi puolipaiva hoitoon, puhe parani suurilla harppauksillabihan parissa kuukaudessa. Kun han aloitti 6h/pva tarhan, on puhe puolessa vuodessa kivunnut ikaryhmansa tasolle, sanavarasto ja muu on jo ikaistaan edella, ja puheterapian tarve poistunut.

Ainakin meidan kohdalla kehitys ei olisi ollut nain huima ilman paivahoitoa. Lapsi tavallaan pakon edessa joutui alkamaan puhumaan, muuten ryhman muut lapset eivat olisi alkaneet leikkia hanen kanssaan. Eli silla paivahoidolla voi olla todella suuria vaikutuksia lapsen elamaan ja kehitykseen.

Voi niitä lapsiparkoja, joiden äiti käy töissä ja isä on työtön lusmu, joka viihtyy baareissa, viettää aikansa pelikoneilla tai muuten vain hengeilee kavereidensa kanssa ja omilla reissuillaan päivät pitkät. Tällaiset perheet ovat tähän asti pysyneet kasassa joten kuten, kun äiti on pystynyt vastaavaan kaikesta. Hunsvotti-isälle ei lapsia ole uskaltanut jättää koko päiväksi valvottavaksi. Toivottavasti jatkossa edes lasten takia älyävät ottaa eron, jotta lapset eivät jää heitteille kokonaan päivien ajaksi.

Voi niitä lapsiparkoja, joiden äiti käy töissä ja isä on työtön lusmu, joka viihtyy baareissa, viettää aikansa pelikoneilla tai muuten vain hengeilee kavereidensa kanssa ja omilla reissuillaan päivät pitkät. Tällaiset perheet ovat tähän asti pysyneet kasassa joten kuten, kun äiti on pystynyt vastaavaan kaikesta. Hunsvotti-isälle ei lapsia ole uskaltanut jättää koko päiväksi valvottavaksi. Toivottavasti jatkossa edes lasten takia älyävät ottaa eron, jotta lapset eivät jää heitteille kokonaan päivien ajaksi.

Tämäkin on muuten ihan huomionarvoinen seikka. Mitä jos siitä kotona olevasta vanhemmasta ei ole hoitamaan lapsia?
Jotenkin sitä kuvittelisi, että kaikki sellaiset vanhemmat, jotka suinkin kykenevät pitävät lapsia vähemmän päivähoidossa, kun siihen on mahdollisuus. Ne jotka eivät niin tee... niin niillä saattaa olla siihen hyvä syy.

Taustalla varmaan se, etta maahanmuuttaja taustaidten lasten halutaan oppivan kielen ja kulttuurin sopeutuakseen paremmin yhteiskuntaan.

Onhan suomessakin syrjäytyneitä ja huono- osaisia lapisa, joille päivähoito tekee enemmän hyvää kuin pahaa. Nämä syrjäytyneet vanhemmat kai ovat harvemmin vaatimassa lapsilleen oikeuksia, joten taas jätetään omat lapset heitteille ja paapotaan maahanmuuttajia.
Olishan maahanmuuttajille vaikka mitä seurakunnan järjestämiä muskareita ym. joihin he voisivat osallistua ja auttaa lapsiaan integroitumaan. Eihän se ole ihan reilua, että suomalaislapsia on ok syrjiä ja ajaa vain maahanmuuttaja lasten oikeuksia kaikenlaisilla verukkeilla.
Ylipäätään on outoa, että jonkun etninen tausta voi olla oikeutus toisten syrjimiselle.
Mä en pidä tästä touhusta sitten yhtään.

Jos lapsen työtön isä hoitaa lasta, lapsi olisi jo haudassa. On niin monta läheltäpiti-tilannetta ollut kun olen ollut paikalla. Isä saattaa myös nukkua sohvalla kun taapero kaivaa sähköpistorasioita tai syö isukin pöydälle jättämiä tupakoita. Herravarjele mitä minä sitten teen kun eivät hoitoonkaan kelpuuta!!!

Subjektiivinen oikeus on sellainen, joka on olemassa. Ei siis tarvita mitään erityistä syytä.

Suhtaudun myös hyvin epäillen, koska ihan selvästi tuo tulee lisäämään syrjäytymisvaaraa köyhien lapsille. Sekin pieni ilo otetaan pois, ei sitä lasta voi syyttää vanhempien työttömyydestä. (Ja minusta on todella typerää leimata kaikki työttömät juoppolusmuiksi, kun tässä maassa työttömiä on hyvin paljon).
Mitä tulee mamulasten kielen oppimiseen, sen huomaa jo koulussa ettei siitä ole ollut juurikaan hyötyä. Nämä leikkivät melkein pelkästään omiensa kanssa eikä suomen kieli kehity tarvittavalla tasolle. Lapsillani on koulukavereita jotka 12-vuotiaina hädin tuskin osaavat suomea, vaikka ovat täällä syntyneet ja päiväkodit täyttäneet.

Päiväkoti eli kunta voi määritellä lapsen hoitoajan omista lähtökohdistaan. Eli se on se 20h/vko. Jos perheellä olisi jotain muita tarpeita otettavaksi huomioon lapsen hoitoajoissa, niihin ei tarvitse suostua.

Meillä 5-vuotias on ollut osaviikkoisessa hoidossa, mutta hoitoajat sovittiin niin, että ne olivat eskarilaisen kanssa samat ja selvisimme yhdellä kuljettelulla. Jos virikehoito määritellään niin älyttömäksi, ettei päivän aikana ehdi tekemään muuta kuin kuljettelemaan lasta, niin moni jättää sen 20h:kin käyttämättä... ja taas lapsi kärsii.

Itse opiskelin sivutoimisesta (= tein gradua) äitiyslomalla. Tämä ei riitä täysipäiväiseen hoitoon. Lisäksi hoidin läheistä vanhusta ja autoin häntä päiväaskareissa (ei onnistu lapsilauman kanssa). No, tällaiset jää sitten pois, jos perhe ei itse voi määritellä hoidon tarvettaan :(

Jos lapsen työtön isä hoitaa lasta, lapsi olisi jo haudassa. On niin monta läheltäpiti-tilannetta ollut kun olen ollut paikalla. Isä saattaa myös nukkua sohvalla kun taapero kaivaa sähköpistorasioita tai syö isukin pöydälle jättämiä tupakoita. Herravarjele mitä minä sitten teen kun eivät hoitoonkaan kelpuuta!!!
Eli oikeasti sun mies tarvitsee kokopäiväisesti huoltajaa. Kannatskohan heittää pihalle?