Päivähoito vst vuorohoito, ihmettelyä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierasx
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierasx

Vieras
Meillä siis on kolme lasta, 3,5-vuotias esikoinen ja 2v kaksoset. Molemmat vanhemmat teemme vuorotyötä, hyvin epäsäännöllistä sellaista. Työvuorot 6-16t pituisia ja voivat olla mihin kellonaikaan tahansa. Käytännössä vuoromme menevät aika paljon ristiin, joten lapsilla on tullut hoitopäiviä vain 1-4 /vko.

Lapsemme aloittivat maaliskuun alussa ympärivuorokautisessa päiväkodissa, olin siis kotona siihen kunnes kaksoset tulivat 2-vuotiaaksi. Mielestämme kokonaisuuden kannalta nyt oli hyvä aika palata työelämään.

Ihmetystä on nyt aiheuttanut usean(!) sukulaisen reaktiot. He ovat aivan kauhuissaan, kun lapset ovat YÖTÄKIN päiväkodissa, ja kun ovat siellä NIIN KAMALAN PITKÄÄN kerrallaan.

Kysyin miehen veljen vaimolta, onko heidän lasten päivähoitoa taivasteltu ja sanoi, että ei todellakaan olla.

Katsoimme oikein viimeisen 4 viikon hoitoaikoja. Heillä lapset olivat olleet hoidossa 4 vkon aikana 17 päivää, keskimääräinen hoitoaika oli ollut 8,5 tuntia päivässä. Ovat siis ihan tavallisessa päiväkodissa, hoitoaika klo 7 ja 17 välillä.

Meidän lapset olivay olleet viimeisen 4 viikon aikana 9 päivää. Keskimääräinen hoitoaika oli ollut 7t päivässä (tässä huomattavaa vaihtelua, lyhin hoitopäivä 1,5t, pisin 14t 45min)

Nyt siis kysynkin, miksi ihmeessä MEIDÄN lasten hoidossa oloa kauhistellaan? Kauhistelijat ovat vieläpä niin läheistä sukua, että aika tarkkaan ovat perillä siitä, milloin meillä lapset on vapaalla jomman kumman vanhemman kanssa, milloin vaihdetaan hoitovuoroa lennosta ja milloin ovat hoidossa. Onko se yö tai viikonloppuhoito todella lapselle niin vaurioittavaa, verrattuna todella täydet päivä-päiväkodin ryhmät, joissa lapsi on ison ryhmän keskellä metelissä 8-9 tuntia päivässä??

Ei se vuorohoito sinällään mutta tuo 14h vuoro on älytön. Itse olen ollut ympärivuorokautisessa töissä ja rankkaa se niille oli joilla oli esim yli 10h päiviä. Tai kun pieniä oli myöhään illalla. Joillain oli esim silleen että paikalle klo 19, yö hoidossa ja kotiin seuraavana iltapäivänä. Se on paljon kelle vaan lapselle. Itsessään se yö ei varmasti vaurioita. Tai se vkonloppuhoito. Ja se tietty tasottaa jos on niitä vapaita kuten vuorolaisten lapsilla on.

Tuo meidänkin pitkä hoitoaika on juurikin yöhoidosta, eli lapset menivät tarhaan klo 20.30 illalla (vein heidät ns. sänkyvalmiina, eli syötiin kotona iltapala, puettiin yökkärit, pestiin hampaat ja tarhassa saattelin heidät sänkyihin, toivotin hyvät yöt ja lähdin). Ja heidät haettiin seuraavana päivänä klo 14.45. Laskin tuon hoitoajan kahdelle päivälle, kuten laskutuksessakin tehdään, eli keskiviikolle tuli 3,5t ja torstaille 14t 45min. Käytännössä lapset nukkuivat tuosta suuren osan, olivat heränneet 7-8 aikaan + päiväunet toki myös.

Eipä tuo hirveältä kuulosta. Olen kuullut paljon hurjempiakin hoitopäiviä lapsilla olleen yhteen soittoon.
Sitten siihen ihmettelyyn. Toisten asiat vaan on niin ihmeteltäviä. En oikein osaa muuta sanoa, koska saan itse kans ihmettelyitä osakseni ja kun vertaan toisiin mietin aina miksi minä olen se jonka asioita pähkäillään. Vastausta en siis tiedä, mutta sen tiedän että ihmiset ihmettelee ja kovasti.

No eipä siinä muiden taivastelut paljon hetkauttaisi, pakko mikä pakko. Ja ainakin meillä tuo vuorohoitopaikka on rauhallinen ja viihtyisä. Meillä molemmat vanhemmat käy vuorotyössä samassa työpaikassa (työpaikkaromanssista se ajatus silloin lähti) Itse emme halua jättää yöksi hoitoon joten käymme eri vuoroissa töissä mutta mitä olen kuullut niin hienosti lapset siellä pärjää :)

Meillä myös kolme lasta vuorohoidossa, ja samanlaista päivittelyä on kuultu.
Meillä hoitotunteja tulee kuukaudessa 80-100h, mikä on helposti vain puolet siitä, mitä "normaalissa" päivähoidossa. Sitä moni kauhistelija ei tule ajatelleeksi.

Ihmetystä on myös herättänyt se, että "Onko teidän lapset itsenäisyyspäivänä/äitienpäivänä hoidossa, ai kauheeta?"

Vuorohoidossa ryhmäkoot ovat yleensä pieniä, koska lapset jakautuvat koko vuorokauden ajalle. Esim. klo 18-07 välillä paikalla ei ole kuin neljä lasta, joista kolme kuuluu meille. Ei se jatkuvasti ole hälinää ja huisketta, kuten normipäiväkodissa.

Meillä on kaksi lasta vuorohoidossa ja kauhistelijoille olen aina vastannut että toivottavast ette koskaan kukaan tarvitse meidän palveluita yöaikaan ettekä viikonloppuisin niin voidaan mekin jäädä päivätöihin. Minä olen sairaanhoitajana teholla ja mieheni on poliisi.

No, pidemmän päällehän tuo ei onnistu, että molemmat vanhemmat tekisivät kolmivuorotyötä. Kun lapset menevät kouluun, niin sama kuin antaisi lapsensa adoptoitaviksi, yhtä paljon näkee jos itse tekee yövuoroa. Että ala vaan katsella uutta duunia.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29905689:
Kun lapset menevät kouluun, niin sama kuin antaisi lapsensa adoptoitaviksi, yhtä paljon näkee jos itse tekee yövuoroa. Että ala vaan katsella uutta duunia.

No mä kyllä nukun kun lapset ovat koulussa ja lähden töihin kun he menevät illalla nukkumaan :D

No ihmiset nyt jaksaa kauhistella aivan kaikkea, mikä poikkeaa yleisestä. Meillä kauhisteltiin jo pelkkää päivähoitoa, sitten kauhistelu jatkui, kun kuulivat että ovat vuoropäiväkodissa. Kamalaa!!! Meidän lapset eivät ole edes yötä hoidossa ja silti se on niin kauheaa. Mutta eipä se laitetaan sairaalat yöksi ja pyhiksi ja viikonlopuiksi kiinni niin voidaan mekin (lääkäripariskunta) olla lasten kanssa kotona. Tsemppiä siis aloittajalle ja anna kauhistelijoiden kauhistella! Ehkä se antaa heidän elämäänsä puuttuvaa sisältöä :) Tuo hoitopäivän keston kauhistelu on myös niin hauskaa ja uskomatonta!! ei se lapsi siinä 14 tunnin hoitopäivässä vaurioidu!!! Eihän niitä nyt joka päivä ole!! Eikä se vuoropäiväkodin elämä ole mitään jatkuvaa kiireistä pyöritystä. Meidän päiväkdoin illat ainakin monesti tosi rauhallisia ja hoitajilla on lapsille silloin kunnolla aikaa. saavat syliä ja huomiota niin paljon kuin itse haluavat. Mutta joo, samaa olen ihmetellyt kuin ap ja nykyään annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos :)

Ja se on uskomattominta kun ihmettelijöissä on niitä joiden isommat muksut on hoidossa, vaikka äiti on vauvan kanssa kotona!!! Kyllä minä olen omat lapset hoitanut kotona, kun siellä olen. Tekisi vain yhden, jos ei jaksa enempää hoitaa kerralla :) Ja nyt joku vetää herneen tai koko palon nenään, mutta ihan vapaasti tämä on minun mielipiteeni :)

Kommentoin vain sen verran et olen itse töissä vuorohoitoryhmässä päiväkodissa, ja joillakin lapsilla on tosi vähän hoitopäiviä just sen takia kun molemmat vanhemmat tekee vuorotyötä. ja päivät saattaa olla tosi lyhkäsiä.

Yhteistyössä