Hoitopäivän kesto - gallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tintti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tintti"

Vieras
Yhdessä ketjussa jaksetaan narista, kun lapset tuodaan hoitoon päiväkotiin klo 7-17 eli 10 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa... Antaen ymmärtää, että tämä on enemmän sääntö kuin poikkeus. Onko todella näin palstalaisten lapsilla?

"Omassa" 20-30 lapsen päiväkodissa kukaan lapsista ei ole 10 tuntia hoidossa. Suurin osa lapsista on haettu pois klo 16 maissa. Omat lapset 4- ja 6-vuotias ovat 7-9 tuntia hoidossa viitenä päivänä viikossa riippuen omista työvuoroista, miten aikaisin lapset hoitoon vien. Mies hakee klo 16. Keskiarvona lasten hoitopäivät tulevat noin 8 tuntia päivässä, hiukan alle. Joskus harvoin olen joutunut hakemaan lapset pois hoidosta vasta puoliviiden maissa ja meidän lapset ovat aina silloin olleet viimeiset lapset hoidossa.

Kun lapset aloittivat päivähoidon 1v4kk iässä ja nuorempi 1v2kk iässä, yritettiin pitää päivät lyhyempinä 6-8 tuntisina, ka 7 tuntia päivässä.

Meidän lapset ovat olleet kahdessa päiväkodissa ja kummassakaan 10 h hoitopäivät eivät olisi edes onnistuneet. Toinen avautui klo 7.30 ja toinen klo 8, kumpikin sulkeutui klo 17. Kummassakin päiväkodissa ollut, että aikaisin tuodut haettiin aiemmin ja jos lapsi haettiin vasta lähellä pk:n sulkeutumisaikaa, hänet tuotiin myöhemmin. Suurimmalla osalla lapsista on ollut n. 7 tunnin hoitopäivät, niin myös omillani.

Meillä 1-3-vuotiaiden puolella suurin osa tuodaan klo 8 aamupalalle ja haetaan viimeistään klo 15. Meillä on aika pitkät työmatkat (45min), joten ei olla kovin lyhyeksi päivää saatu, vaikka teen lyhennettyä työaikaa. Mies vie lapsen klo 7:45 (aamupala alkaa klo 8) ja minä haen noin klo 15. Muutaman kerran olen hakenut vähän myöhemmin ja klo 16 lapseni on ollut viimeinen haettava...

Jonkun kerran olen päiväkodin ohi mennyt kauppaan klo 17 aikoihin ja aina on pk ihan pimeänä. Olettaisin, että lapset haetaan viim. 16:30.

Lapseni ryhmässä taitaa olla kaksi lasta, joiden äiti on kotona pienemmän kanssa, muiden vanhempien olettaisin olevan töissä. Ihmettelen kyllä, miten kaikilla vanhemmilla voi olla noin lyhyet päivät. Pisimmät päivät ryhmän lapsista taitaa olla kanssani samassa työpaikassa olevalla yh-äidin lapsilla, joka vie klo 7 aikoihin lapset hoitoon ja hakee klo 15 aikaan (tekee myös lyhennettyä päivää pitkällä työmatkalla).

Meillä suurimmalla osalla vanhempien työaika on 8-16, joten muutamista muuttuvista tekijöistä johtuen nuo lapset ovat hoidossa 7.30-16.30.
Sitten on niitä, jotka tuovat hoitoon vaikka
- itsellään vapaapäivä
- aamulla aikaisin vaikka itse menee vasta iltavuoroon
- lomilla...
Ja jostain syystä nämä lapset ovat niitä ns. hankalia tapauksia :whistle: Kun ei oma hermo kestä, tyrkätään hoitoon...

Ja sitten on niitä, jotka pitävät lapsiaan hoidossa TODELLISEN tarpeen mukaisesti, järjestävät lapsille lomaa, ylimääräisiä vapaapäiviä, lyhyempiä hoitoaikoja jne :)

Kun työaika on 8-16 ja matkaa työpaikan ja päiväkodin välillä on julkisilla runsas 30 min suuntaansa, eivätkä linja-autot kulje minuutilleen silloin kuin olisi "paras", niin väkisinkin lasten pitää olla päiväkodissa 9,5-10 tuntia päivässä.

Aamulla noin klo 7-7.05 ovat päiväkodilla. Vaatteet pois, lapset ryhmiin ja sitten kävellen 500 metriä bussipysäkille, josta bussilla noin 30 minuuttia ja jälleen noin 500 metriä pysäkiltä työpaikalle. Työaika alkaa klo 8, joten seuraavalla bussilla ei enää ehtisi, vaikka tuolla bussilla työpaikalla onkin sen 5-10 minuuttia etukäteen.

Työaika päättyy klo 16. Bussi menee työpaikan pysäkiltä noin klo 16.10-16.15 eli päiväkodilla noin klo 16.45-16.50, kun huomioi sen noin 5 minuutin kävelyn pysäkiltä.

Mitenköhän tuota päivää voisi lyhentää, jos on kerran liian pitkä? Ehdotuksia?

Kyllä mun lapsi oli päiväkotiuransa pääsääntöisesti hoidossa 10 tuntia/hoitopäivä. Työpäivän pituus 8 tuntia, matkoihin tunti suuntaansa. Menin töihin jo seitsemään, joten lapsi oli hoidossa klo 6-16.

Mun 5-vuotiaan tytön hoitopäivä on 6,5 tuntia, klo 9-15.30. Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että aika moni muukin tuo lapsen vasta yhdeksäksi. Toisaalta moni myös hakee samoihin aikoihin kuin itse haen. Eli enemmistöllä ei ainakaan veny hoitopäivät kauhean pitkiksi. Kiva tietenkin, että myös työssäkäyvät vanhemmat ovat pystyneet sumplimaan työaikojaan, ainahan se ei ole edes mahdollista.

Esikoinen joutui välillä, ja yhdessä välissä vallan, olemaan hoidossa seitsemästä viiteen. Oli se kamalaa, kävi surku lasta ja päiväkodin palautekeskustelussakin siitä puhuttiin. Silloin ei vaan asialle mitään voitu.

Kuopus on hoidossa pääsääntöisesti 9.00-16.45. Minä vien, mies hakee. Eikä valitettavasti pääse hakemaan aiemmin. Pojan mummi onneksi hakee maanantaisin ja perjantaisin aiemmin. Ja välilläminä onnistun irrottautumaan töistäni aiemmin. Yleensä, jos näin käy, torstaisin.

Muuten en pode yhtään huonoa omatuntoa aiitä, että poika on päiväkodissa. Hänellä on lievä dysfasia ja päiväkoti on ehdottoman hyvä asia hänelle. Hän on nyt 5v5kk.

Toki varmasti on lapsia, joiden hoitopäivät ovat 10 tuntisiakin. Kun omassa päiväkodissa ei kukaan lapsi tällaisia aikoja hoidossa ole, ärsyttää yleistys keskusteluissa, että kaikki lapset ovat hoidossa 10 tuntia päivässä.

Jos työpäivä on 8 tuntinen ja työmatkaa on, väkisin sitä hoitopäivällekin tulee pituutta. Ellei sitten ole kahta henkilöä perheessä, joista toinen pystyy viemään myöhemmin ja toinen hakemaan aikaisemmin hoidosta. Jos mun työpäivien mukaan veisin lapset hoitoon ja hakisin, joutuisin viemään lapset vuorohoitopäiväkotiin. Koska mun työaika loppuu useimmiten klo 17 jälkeen, ja oma päiväkoti on vain klo 17 asti auki, ja olisivat ainakin 9,5 tuntia päivässä hoidossa. Mutta kun mies pystyy hakemaan aikaisemmin kuin minä, pystyy hoitopäivätkin pitämään lyhyempinä.

Meillä 3 ja 6v ovat hoidossa eri paikoissa. Vien nuoremman hoitoon 7.45 ja jatkan siitä isomman kanssa 8:ksi. Iltapäivällä nuorempi haetaan kl 16 ja isompi 16.15. Yleensä ovat ekojen ja vikojen joukossa hoitopaikoissaan. En tajua, miten ihmiset yleensä onnistuvat järjestämään päivänsä niin, että hoitoaika on niin lyhyt!

Mulla työpäivä 8h ja työmatka kestää 45min suuntaansa, jos ei ole ruuhkaa. Lapset on tarhassa 7 aikaan (tai vähän yli) ja mä oon töissä vähän ennen kasia, viimeistään kasilta. Kotiin lähden klo 16 ja lapset haen 16:45-17:00 välillä. Eli se 10h tulee melkolailla tarkkaan täyteen päivittäin.

Olen yksityinen perhepäivähoitaja, ja mun tarjoama hoitoaika on 7.30-16.30. Yleensä eka lapsi tulee hoitoon pian puoli kasin jälkeen, ja loput kolme viimeistään kasilta. Ketään ei ole tavallisesti haettu ennen neljää, siinä 16.10-16.30 yleensä haetaan kaikki neljä lasta peräkkäin. Kaikki lapset alle 3-vuotiaita, mikäli se tähän mitään vaikuttaa.

Kollega on "auki" 7-17, ja kaksi lapsista käyttää tämän ajan tarkasti hyväkseen, joskus on vanhempi ovella jo ennen seiskaa aamulla, ja viimeinen hakija saattaa tulla viiden jälkeen. :/

Pitkiä on mun kokemuksen mukaan lasten päivät pph:ssa, lähipäiväkoti on neljän aikaan tosi hiljainen.

Meillä mies vie lapset hoitoon yleensä puoli yhdeksän ja yhdeksän välillä, ja minä haen puoli neljän ja neljän välillä, eli hoitopäivien pituus on useimmiten n. 7 tuntia. Joskus ovat 8 tunnin päivän, mutta koskaan ei tätä pidempää päivää.

Yhteistyössä