PÄIVÄHOITOASETUKSISTA TIETÄVÄT..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen

Vieras
tyhmä kysymys, mutta mietin vain, että kun yli 3-vuotiaiden kohdalla täytyy 7 lasta kohden olla 1 hoitaja, niin pitääkö sen käytännön tasolla toteutua koko ajan, vai onko ok, että esim muutama tunti päivässä hoitajia on 2 ja lapsia 18?

Alkuperäinen kirjoittaja kyselen:
tyhmä kysymys, mutta mietin vain, että kun yli 3-vuotiaiden kohdalla täytyy 7 lasta kohden olla 1 hoitaja, niin pitääkö sen käytännön tasolla toteutua koko ajan, vai onko ok, että esim muutama tunti päivässä hoitajia on 2 ja lapsia 18?

Pitäisi tottakai toteutua, mutta arvaa toteutuuko??

voi tossa 18 lapsen joukossa olla puolipäiväisiä, jolloin laskennallisesti oikein, tai muuten koko päiväkodin lasten ja aikuisten suhdeluku täyttää asetuksen määräykset. 21 lapsen (yli 3 v) riittää että vaikka vain lounasaikaan on 3 aikuista.

juu, sen kyllä tiedän, että käytäntö ei aina suunnitellusti toteudu, mutta mietinkin, onko lähtökohtaisesti oikein, että pk aukeaa klo 8.30 (töissä 2 hoitajaa 13.30 saakka) ja sulkeutuu klo 17.30 (kaksi iltavuorolaista tulevat klo 11.30)? eli vaikka olisi osapäivähoidossakin olevia, niin mielestäni väkisinkin tulee säännöllisesti pari tuntia liian pienellä miehityksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
meillä 24 lasta ja 3 hoitajaa,kyseessä yli 3v. ryhmä...mutta joukossa myös joitain puolipäiväisiä niin kuulemma ok.

no jos teillä esim klo 7 aukeaa, ja paikalla on silloin kaksi työntekijää, ja kymmenen lapsista paikalla vain esim 9-14 ja iltavuorolainen on klo 9-17 paikalla, niin silloinhan on ok.

siis mielestäni tuo voi toimia jos työntekijät tekevät täyttä päivää, mutten käsitä miten tuollaisella lyhennetyllä työajalla.. :/

Siis pitää olla ylipäätään kaikilla lapsilla 1 hoitaja / 7 lasta. Ystäväni tuossa kertoi, että hänellä oli ollut aika rankka aamupvä, kun toinen työntekijä oli jäänyt tulematta ja hän vastasi muutaman tunnin yksin 14 lapsesta, eskarilaisesta. Eli mun käsittääkseni se pitää jatkuvasti olla ainakin ulkona tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Siis pitää olla ylipäätään kaikilla lapsilla 1 hoitaja / 7 lasta. Ystäväni tuossa kertoi, että hänellä oli ollut aika rankka aamupvä, kun toinen työntekijä oli jäänyt tulematta ja hän vastasi muutaman tunnin yksin 14 lapsesta, eskarilaisesta. Eli mun käsittääkseni se pitää jatkuvasti olla ainakin ulkona tms.

Tuo 7/aikuinen koskee 3-5 vuotiaita, eskareita saa taas olla enemmän.

Itse olen yksityisessä päiväkodissa, ja meillä aika tarkkaan katsotaan että noita ylityksiä ei juuri tulisi.Toki niitä päivittäin saattaa tulla pieniä, koska lapsia ei tuoda/haeta joka päivä tasan samaan aikaan jotta saisi henkilökunna vuorot suunniteltua sen mukaan. Sitten taas olen kuullut puhuttavan että kunnallisella olisi niin että riittää kun päivän aikana toteutuu tuo suhdemäärä lapsi/aikuinen. Varmaksi en tosin tuota voi sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:

Itse olen yksityisessä päiväkodissa, ja meillä aika tarkkaan katsotaan että noita ylityksiä ei juuri tulisi.Toki niitä päivittäin saattaa tulla pieniä, koska lapsia ei tuoda/haeta joka päivä tasan samaan aikaan jotta saisi henkilökunna vuorot suunniteltua sen mukaan. Sitten taas olen kuullut puhuttavan että kunnallisella olisi niin että riittää kun päivän aikana toteutuu tuo suhdemäärä lapsi/aikuinen. Varmaksi en tosin tuota voi sanoa.
mitkä ne rajat on eskareiden kohdalla? kyllähän sen ymmärtää, jos tulee jotain pieniä poikkeamia, mutta jos tosiaan joka päivä esim kolme tuntia tulee suunnitellusti, niin silloin ihmetyttää?!

teettekö te täyttä päivää vinja sinun työpaikallasi?

Kyllä mun mielestä eskarilaisilla on sama suhdeluku.. Vai mikä se on?

Musta toi ap:n mainitsema esimerkki ei ole oikein. Silloin se on tiedossa oleva asia ja jatkuvaa, päivittäistä. Silloin se ei ole enää satunnaista, mikä olisi lain mikaan sallittua.

Kun esiopetus järjestetään päivähoitopaikassa, jossa lapsi on koko päivän, noudatetaan päivähoitoasetuksen 6 § 1 momentin säännöstä eli seitsemää yli kolmevuotiasta lasta kohden tulee olla yksi kasvatusvastuussa oleva henkilö. Kun esiopetusta järjestetään päivähoitopaikassa vain esiopetukseen osallistuville lapsille, sovelletaan henkilöstömitoituksessa päivähoitoasetuksen 6 §:n 2 momenttia eli yhtä kasvatusvastuussa olevaa henkilöä kohden voi olla enintään 13 lasta.

^tuollainen asetus löytyi, eli näköjään pelkkään eskariin osallistuville rajat on melkein tuplasti isommat. mutta en nyt silti tiedä selviskö toi mun kysymys yhtään. :xmas:

Eskareilla on 12 (tai saatto olla 13, nyt en muista kun meillä ollut vajaat eskariryhmät monta vuotta :ashamed: ) per aikuinen.

Täydet tunnit on kaikilla, opeilla 7h ja hoitajilla 7h40min. Meillä kyllä lyhyet aukioloajat kun ollaan auki 7.15-17.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:

Hmm... Ehkä sitten on eri käytännöt? Ystäväni sanoi, että myös eskarissa pitää olla 1 hoitaja / 7 lasta. Samaa sääntöä käyttävät myös partiossa.

Tuohan se selvittikin, että jos on eskarilainen kokopvä hoidossa, 1/7- sääntö, mutta jos vain on eskaripaikka (4h), voi olla useampi lapsi kuin 7 yhtä hoitajaa kohden.

Yhteistyössä