Päivähoitopaikan hakeminen ja paikan vaihtaminen,Vantaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapset hoitoon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapset hoitoon

Vieras
"Päivähoitopaikkaa tulee hakea viimeistään 4 kuukautta ennen hoidon tarpeen alkua." Onko toi kuin "päivänpäälle" tarkkaa? Eli jos hoidon tarve alkaa esim 1.9.,onko liian myöhäistä laittaa hakemus 5.5.? Vai voiko hoito alkaa aikaisintaan tasan 4 kk:n kuluttua hakemuksesta?

Entäs onko kellään kokemusta kuinka helppoa/vaikeaa hoitopaikan vaihtaminen on (Vantaalla/Helsingissä)? Ja millä aikataululla vaihto onnistuu? Meillä on siis tilanne että ollaan hakemassa pk-paikkoja lapsille mutta asunto on myynnissä ja seuraava hakusessa. Nyt pitäis sitten (pikaisesti!) päättää onko kannattavampi hakea hoitopaikkaa nykyisen kodin läheltä vai ehkä miehen työpaikan läheltä. Mun työpaikan sijainti ei ole vielä varma,mutta jos hoitopaikka olis miehen työpaikan lähellä lasten hoitoaika määräytyis miehen työn mukaan. Kodin lähellä olevasta mun taas olis huomattavasti helpompi hakea lapset (suurella todennäköisyydellä mun työ päättyy pari tuntia aiemmin kun miehen) jolloin hoitoajaksi tulis ehkä 6-8h/päivä.

Nyt vaan mietityttää toi asunnon vaihto. Jos ja kun muutto tulee tässä vuoden sisään,ehkä piankin,niin miten käy hoitopaikan? Onnistuuko vaihto "kesken kauden" kuin helposti ja millä aikataululla? Nyt kaipaan siis käytännön kokemuksia,osaan kyllä lukea mitä asiasta virallisesti sanotaan.

Ainahan ne hakemukset otetaan vastaan ja käsitellään, kesken kaudenkin, tottakai. Paikka saattaa irrota jos tilaa sattuu olemaan ja hoidontarpeelle/paikan vaihtamiselle tarpeeksi pätevät perusteet.

Varmaan riippuu myös ihan paikasta. Meille ei herunut uutta hoitopaikkaa kun muutettiin Vantaan sisällä saman hoitopaikkaalueen sisällä. Uuden kodin vieressä olisi ollut 2km säteellä 2 päiväkotia, mutta meidän piti jatkaa noin 5km päässä vanhassa päikyssä kun ei ollut tilaa muualla. Muutettiin tammikuussa ja elokuussakaan ei saatu uutta paikkaa.
Meidän työpaikat oli kotoota länteen ja päiväkoti itään, että mutkaa bussilla tuli ihan kiitettävästi.

Pitää hakea 4kk aikasemmin jos haluu olla varma että paikan saa. Mutta hakemusta voi muuttaa, ainakin Espoossa. Eli haet 4kk aiemmin ja jos muutatte niin sit vaihdat hakutoiveet.

Yhteistyössä