Päiväkodin erityisryhmä

ImpiEllenAnna

Aktiivinen jäsen
21.04.2004
8 208
0
36
Esikoinen aloitti maaliskuussa päiväkodissa.. tyttö laitettiin erityisryhmään tasapainottamaan ryhmää.. keväällä neiti valitti vähän väliä, että kukaan ei leiki hänen kanssaan yms.. ajattelin, että se johtui siitä että silloin ryhmässä suurin osa oli eskarilaisia.. tyttö täytti huhtikuussa 5v, joten oli selvästi ryhmän nuorimpia..

Nyt on kolmisen viikkoa päiväkotia takana syksyn osalta.. ryhmä on muuttunut sen verran, että eskarilaisia on vain 3 ja suurin osa 3-4 vuotiaita.. vieläkään ei kukaan leiki tytön kanssa.. vanhempainillassa ohjaajat sanoivat, että meidän tyttö ei leiki mitään vaan tekee mieluummin palapelejä tai pelaa pelejä.. kaikkialla muualla tyttö leikkii oikein mielellään kotileikkejä ja muita roolileikkejä.. esim. kerhossa ja kyläillessä, kotonakin siskon kanssa.. mutta ilmeisesti tuolla ryhmässä ei ole ketään sellaista, joka leikkisi hänen kanssaan noita..

Mitä mun pitäisi tehdä? Vai pitäisikö tehdä mitään? Tarvisko tytön vaihtaa ryhmää? Mä tykkään itse tuosta ryhmästä kun siinä tehdään hirveästi kaikkea..

Juttelet reippaasti vaan niien ohjaajien kanssa. Meidän lapsi oli erityisryhmässä ja siellä aikuiset todella pitivät huolta, että kaikilla riitti leikkikavereita, eikä annettu pelkästään aina samojen lasten leikkiä keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juttelet reippaasti vaan niien ohjaajien kanssa. Meidän lapsi oli erityisryhmässä ja siellä aikuiset todella pitivät huolta, että kaikilla riitti leikkikavereita, eikä annettu pelkästään aina samojen lasten leikkiä keskenään.

On kyllä juteltu, mutta ei se auta.. kun siinä ryhmässä ei kerran ole yhtään sellaista lasta, joka jaksaisi keskittyä/osaisi jo leikkiä roolileikkejä.. tyttö pääsee välillä toiseen ryhmään leikkimään..

Siis sun tyttö on "normaali" (inhottava sana) lapsi, joka on ns. tukilapsena erityisryhmässä?

Pyytäisin siirtoa toiseen ryhmään, jos lapsi ei nykyisessä ryhmässään viihdy eikä saa siellä leikkikavereita.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Siis sun tyttö on "normaali" (inhottava sana) lapsi, joka on ns. tukilapsena erityisryhmässä?

Pyytäisin siirtoa toiseen ryhmään, jos lapsi ei nykyisessä ryhmässään viihdy eikä saa siellä leikkikavereita.

Juu on ns. normaalina siellä.. siinä se ongelma onkin kun tyttö viihtyy muuten hyvin, mutta ei saa leikkikavereita..

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
meillä vähän sama tilanne mutta kyse on ihan ormali pk ryhmästä ja olen kans miettinyt mitä asialle voi tehdä vai voiko edes mitään:(

Keskustelet ryhmän ohjaajien kanssa. Ammattitaitoiset henkilöt osaavat hämmentää siellä pakkaa, jolloin samat lapset eivät aina leiki keskenään.

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:

Juu on ns. normaalina siellä.. siinä se ongelma onkin kun tyttö viihtyy muuten hyvin, mutta ei saa leikkikavereita..

Mutta siis ei kai lapsesi ole ainoa ns. tukilapsi ryhmässä? Ymmärrän että erityislasten kanssa voi olla hankalaa luoda keskittymistä vaativia leikkejä, mutta eikö muista tukilapsista löydy leikkikaveria?

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

Mutta siis ei kai lapsesi ole ainoa ns. tukilapsi ryhmässä? Ymmärrän että erityislasten kanssa voi olla hankalaa luoda keskittymistä vaativia leikkejä, mutta eikö muista tukilapsista löydy leikkikaveria?

Suoraan sanottuna en ole ihan varma, onko siellä muita tukilapsia.. ja jos on, niin ainakin ovat aika paljon nuorempia.. noista 5-6 vuotiaista yksikään ei ole "normaali".. ( kamalasti sanottu :/ )

Suurin osa ryhmäläisistä on siis 3-4 vuotiaita ja niistä varmaan joku on tukilapsenakin.. mutta tyttö kaipaisi kyllä ikäistään seuraa..

Suoraan sanottuna en ole ihan varma, onko siellä muita tukilapsia.. ja jos on, niin ainakin ovat aika paljon nuorempia.. noista 5-6 vuotiaista yksikään ei ole "normaali".. ( kamalasti sanottu :/ )

Suurin osa ryhmäläisistä on siis 3-4 vuotiaita ja niistä varmaan joku on tukilapsenakin.. mutta tyttö kaipaisi kyllä ikäistään seuraa..

Erikoinen tilanne. :/ Olen ymmärtänyt että näissä ns. integroiduissa ryhmissä ainakin puolet lapsista olisi "terveitä", juuri että perustoiminta säilyisi normaalina ja erityislapsilla olisi mahdollisuus ottaa mallia toisista. Pelkät erityisryhmät on sitten erikseen.

Mutta se tilanne että tukilapsia laitettaisiin vain muutama erityislasten keskelle ei kyllä kuulosta yhtään järkevältä. Siis kenenkään kannalta.

Erikoinen tilanne. :/ Olen ymmärtänyt että näissä ns. integroiduissa ryhmissä ainakin puolet lapsista olisi "terveitä", juuri että perustoiminta säilyisi normaalina ja erityislapsilla olisi mahdollisuus ottaa mallia toisista. Pelkät erityisryhmät on sitten erikseen.

Mutta se tilanne että tukilapsia laitettaisiin vain muutama erityislasten keskelle ei kyllä kuulosta yhtään järkevältä. Siis kenenkään kannalta.

Niin no mä nyt en ihan varma ole noista uusista 3-4 vuotiaista.. että ovatko tukilapsia vai mitä.. mutta ei heistä nyt kunnon leikkiseuraa ainakaan ole..

Niin no mä nyt en ihan varma ole noista uusista 3-4 vuotiaista.. että ovatko tukilapsia vai mitä.. mutta ei heistä nyt kunnon leikkiseuraa ainakaan ole..

Mutta silti, täytyisihän ryhmä ehdottomasti muokata sellaiseksi että teidänkin lapsella olisi siellä leikkikavereita. Ihan järjetön tilanne että tukilapsi jää tuossa yksin. Toivottavasti saatte asian selvitettyä!

Mutta silti, täytyisihän ryhmä ehdottomasti muokata sellaiseksi että teidänkin lapsella olisi siellä leikkikavereita. Ihan järjetön tilanne että tukilapsi jää tuossa yksin. Toivottavasti saatte asian selvitettyä!

Tytön kanssa puhelin tuossa illalla ja hän sanoi, ettei hän leiki sen takia päiväkodissa mitään kun ei ketään suostu leikkimään hänen kanssaan.. :/ meillä on kohta VaSun tekeminen päiväkodissa ja otan tämän asian sitten samalla puheeksi..

Itse olen vuosia työskennellyt 12 lapsen integroidussa erityisryhmässä. Meillä ainakin ryhmä koostuu 6 erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta ja 6 tukilapsesta, ikäjakauma 3-6v. Uskoisin kyllä, että lapsesi ryhmässä on myös muita tukilapsia.
Meillä ryhmän kokoonpano mietitään aina tukilasten kohdalta todella tarkasti, kriteereinä mm. soveltuvuus tukilapsiksi (osaavat olla erilaisten kanssa, olla mallina, eikä lapsella itsellä ole "suurempia" tuen tarpeita) sekä "jokaiselle kaveri" periaate. Aina katsotaan, että on suht samanikäisiä tyttöjä/poikia ja mahdollisesti samantyylisiä ts leikkitaitoisia lapsia.
Suosittelen sinua keskustelemaan asiasta päiväkodissa. Mikäli ryhmästä ei millään löydy leikkikaveria, eikä lasten siirto ryhmien välillä ole järkevää/mahdollista niin ainakin päivittäiset vierailut toisessa ryhmässä täytyy toteutua.

Sinuna vaatisin, että lapsi vaihdetaan ns "normaaliryhmään" .
Kirjoitit, että pidät erityisryhmastä, koska siellä tehdään kaikenlaista enemmän.

Normaaliryhmässä tehdään sopivassa määrin kaikkea ja siellä tyttösi voisi saada ystäviä ja ikäistään seuraa.

Tuo erityisryhmä ei kirjoittamasi perusteella ole lapsellesi hyväksi ja jos jatkatte sitä voi tehdä hallaa tytöllesi.

Erityisryhmään sopii tukilapseksi sellainen tuulispää, joka osaa mennä mihin tahansa leikkiin mukaan ja on sellainen yli ekstra utale rohkea pakkaus.

Kannataisi vahtaa ryhmää niin tyttösikin pääsee mukaan samanikäisten joukkoon ja niihin roolileikkeihin ja muuhun jotka kuuluvat tuonikäisille lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja lto:
Itse olen vuosia työskennellyt 12 lapsen integroidussa erityisryhmässä. Meillä ainakin ryhmä koostuu 6 erityistä tukea tarvitsevasta lapsesta ja 6 tukilapsesta, ikäjakauma 3-6v. Uskoisin kyllä, että lapsesi ryhmässä on myös muita tukilapsia.
Meillä ryhmän kokoonpano mietitään aina tukilasten kohdalta todella tarkasti, kriteereinä mm. soveltuvuus tukilapsiksi (osaavat olla erilaisten kanssa, olla mallina, eikä lapsella itsellä ole "suurempia" tuen tarpeita) sekä "jokaiselle kaveri" periaate. Aina katsotaan, että on suht samanikäisiä tyttöjä/poikia ja mahdollisesti samantyylisiä ts leikkitaitoisia lapsia.
Suosittelen sinua keskustelemaan asiasta päiväkodissa. Mikäli ryhmästä ei millään löydy leikkikaveria, eikä lasten siirto ryhmien välillä ole järkevää/mahdollista niin ainakin päivittäiset vierailut toisessa ryhmässä täytyy toteutua.

Kyllä mä nyt uskoisin, että jollain konstilla saatais tytölle joku kaveriksi sinne.. en haluaisi luopua tuosta ryhmästä, kun tekevät niin paljon enemmän kaikkea "erikoista" siellä kuin tavallisissa ryhmissä.. täytyy vaan ottaa puheeksi päiväkodissa.. harmittaa vaan tytön puolesta kun ei ole vielä löytänyt kaveria sieltä.. kuitenkin jo puoli vuotta ollut siinä ryhmässä..

Ymmärrän harmisi ja se on aivan oikeutettua! Kyllä lapsei täytyy joku leikkikaveri saada ryhmään. Olen samoilla linjoilla kanssasi, että erityisryhmä on myös tukilapselle hyvä asia. Ryhmässä on vähemmän lapsia, enmmän aikuisia ja aikuisilla enemmän aikaa lapsille ja monen moiselle tekemiselle. Itse jopa toivoisin, että lapseni pääsisivät päiväkotiin mennessään tukilapsiksi erityisryhmään.
Mutta siis, otat asian esille ryhmässä, kyllä asia järjestyy!!

Yhteistyössä