päiväkodin hoitaja ei suostunut pukemaan villahaalaria lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja jos kerran tietyt vaatteet ovat päiväkodissa "kiellettyjä" niin eikö päiväkoti vois jo hoitosuhteen alussa kertoa millasia vaatteita pitää olla? En mä ainakaan halua ensin ostaa jotain- sitten päiväkodista tulee noottia ja sitten vasta hankin tädeille kelpaavat vaatteet. Enkä todellakaan aio sanoa hoitajille, että "kertokaa heti jos joku vaate ei teitä miellytä niin hankin heti paremmat vaatteet." Onko kaikki vanhemmat todella niin rikkaita, että on mahdollisuus ostella hoitotätien sanelemat liukuhihnavaatteet??

[QUOTE="kerttu";27362027]Joo-o. Kuten sanoin niin villahaalari mahtuu vallan mainiosti kun sen alle ei jätetä sisähousuja. Ihan turha ruvata esittämään, että se sisähousujen poisotto ois joku 10 minuutin ylimääräinen homma, jonka takia kaikki lapset odottavat hikisinä eikä kukaan ehdi ulos leikkimään. Varsinkin kun sen pukemisen/riisumisen tekee se lapsi itse.[/QUOTE]

No kai se sitten osaa vetää sen villahaalarinkin päällensä.

Ja jos kerran tietyt vaatteet ovat päiväkodissa "kiellettyjä" niin eikö päiväkoti vois jo hoitosuhteen alussa kertoa millasia vaatteita pitää olla? En mä ainakaan halua ensin ostaa jotain- sitten päiväkodista tulee noottia ja sitten vasta hankin tädeille kelpaavat vaatteet. Enkä todellakaan aio sanoa hoitajille, että "kertokaa heti jos joku vaate ei teitä miellytä niin hankin heti paremmat vaatteet." Onko kaikki vanhemmat todella niin rikkaita, että on mahdollisuus ostella hoitotätien sanelemat liukuhihnavaatteet??

No kyllä meille ainakin on kerrottu mitä pitää olla, hoitosuhteen alussa. Vaatteiden pitää olla helposti puettavia(niin että lapsi saa itsekin puettua) ja niin että virheellisen pukemisen mahdollisuus on pieni, tämä sekä hoitajia että lapsia ajatellen esim just että lapsi yrittää pukea vaatteita väärässä järjestyksessä.
Tietysti vaatteet pitää olla mahdollisimman mukavia päällä, ja kumpparit ja kuravaatteet pitää olla.

Mitä tlee alkuperäiseen kysymykseen, jos lapsi on niin iso että osaa itse pukea haalarin päivävaatteiden alle niin mun mielestä voi sitä haalaria sitte käyttää. Muutoin pitää huomioida hoitajien työn helppous, mieluiten näillä keleillä yksi kerros päivävaatteita ja toppahaalari ilman mitään alisvaatteitteita tai villavaatteita. Kerrospukeutumista sitten talvella kun sitä oikeasti tarvii.

No kai se sitten osaa vetää sen villahaalarinkin päällensä.

No niinhän se vetääkin!!! Hoitajan pitäis vain muistuttaa, ettei jätä haalarin alle sisähousuja. Sisähousujen kanssa ruskovillan haalarit on liian tiukat koske ne ovat kapean malliset ja ribbineulosta- ja tarkoitettu vaatteiden alle. Päiväkodin täti ei tätä ymmärrä vaan luulee, että kun collareiden kanssa puku on tiukka niin se on liian pieni lapselle ja äidin pitää ostaa heti uusi. Ja niin näyttää ajattelevan myös suurin osa tän laatupalstan mammoista. Kiitos mielipiteistänne!:)

Niin ja 'näillä keleillä' tarkotan siis että jossain päin suomea ilmeisesti on lähellä nollaa kun villahaalareista puhutaan. Täällä on yli kymmenen astetta niin ei tulis mieleen niitä pukea.

hirvee mesominen jostain villahaalarista...Minä olen ainakin itse pyrkinyt hankkimaan lapsille sellaiset vaatteet että ne on HELPPO itse lapsen tarhassa pukea :) ikää 3 ja pukee kaikki vaatteensa itse. Kaikki kunnioitus vaan tarhan tädeille/sedille että edes ulos melkein joka päivä selviävät siinä rumbassa :)

• Tykkää
Reactions: HeavyMetalMama-77
Mä olen kyllä kuunnellut henkilökunnan toiveita, esim kun sanottiin, että sadehattu voisi olla lapselle hyvä kun huppu ei pysy päässä, niin samana iltana kipaisin kaupasta hatun. Ja muutenkin pyrin siihen, että lapsen vaatteet ovat hyvän kokoiset ja käytännölliset. Ja kaikki asianmukaiset asusteet päiväkodista löytyy, keliin kuin keliin.

Meillä on ihan fleecet, jotka tulee sisävaatteiden päälle.

[QUOTE="äippä12";27363771]Mä olen kyllä kuunnellut henkilökunnan toiveita, esim kun sanottiin, että sadehattu voisi olla lapselle hyvä kun huppu ei pysy päässä, niin samana iltana kipaisin kaupasta hatun. Ja muutenkin pyrin siihen, että lapsen vaatteet ovat hyvän kokoiset ja käytännölliset. Ja kaikki asianmukaiset asusteet päiväkodista löytyy, keliin kuin keliin.

Meillä on ihan fleecet, jotka tulee sisävaatteiden päälle.[/QUOTE]

Vai ihan fleecet... ei kyllä tulis mieleenkään pukea lasta keinokuituun.

Mä hoidin jonkin aikaa kotonani neljää pientä ja omasta kokemuksesta sanon, että parempi kaikille mitä nopeammat ne vaatteet on pukea. Etenkin lapsille. Yksin kun puet, niin ne ekana puetut odottaa hiki päässä kun viimeisiä puetaan. Ei niitä yksin voi uloskaan laittaa. Ja sitten kun jonkun pitää päästä pissalle, niin tuot koko porukan sisään ja taas muut odottaa kuumissaan kun riisut, pissatat ja puet sen yhden alusvaatteista lähtien. Eli sanoisin että kyse ei ole laiskuudesta, vaan ryhmän toimivuudesta ja muiden(kin) lasten huomioon ottamisesta.

Nykyisin kun oma lapsi on päiväkodissa, olen pari kertaa hakenut siihen aikaan kun ryhmä on menossa ulos ja voitte uskoa että on varsinainen sirkus käynnissä. Parikymmentä lasta pukee, 1-2 aikuista auttaa ja yksi ottaa vastaan ulkona. Mitä nopeammin se käy, sitä pidempään lapset ehtivät ulkoilla. Meillä lapsi haetaan puoli neljältä hoidossa, välipala on kahdelta ja sen jälkeen aletaan hankkiutua ulkoilemaan. Usein lapsi on silti vielä sisällä kun haetaan tai juuri tullut ulos, koska pukemisrumba on vielä käynnissä.

Joten ajatelkaa niitä lapsia ja laittakaa helppoa vaatetta päälle.

Ihan omaa hölmöä itseäni varten kysyn, että jos collareiden pois otto ja villahaalarin pukeminen on liian aikaaviepää, niin onkos se ihan ok pyytää että muksulle laitetaan niiden collareiden alle sukkikset/välihousut? Siinähän on sama homma... Hoitaja on itekin sanonut ettei pidä lasta sisällä niissä välihousuissa, koska niillä liukastelee helposti ja jos taas pukee niiden päälle toiset sukat, niin lapsen jalat hikoaa. Eli olenko minäkin nyt ajattelemattomuuttani pilannut hoitajan päivän? Niin, lapsi on tosiaan pph:lla. Ehkä siellä on eri juttu. Entäs sitten kun on varahoidossa päiväkodissa...voinko silloin laittaa välihousut mukaan vai kuinka toimin?

Voi miten järjenkäöyhiä maalaisällittömiä kermaperseitä te oleet. Kyllä perkele niiden hoitajien arkea voi helpottaa sopivilla vaatteilla. Eikä vaikeuttaa jollain v**tun listalla miten meidä JaaannicaJuuliaana pitää pukea. Mutta kun ei. Omanapa paras napa - nehän tekee sitä työkseen. Mites arvon mammat, oletatte että lapsenne huomioidaan ja te ette osaa itse toista ihmistä lainkaan huomioida??? Mallia kerrakseen taas.

Pukekaa kotona miten lystäätte ja miten vaikeasti ikinä. Mutta kun tää maailma on just tätä- Ne hoitajatkin on vaan ihmisiä, ihmisiä joita voisi työssään helpotta (jotta ehtivät tekemään tärkeämpiä juttuja kuten viettämään lasten kanssa aikaa)

MINÄMINÄMINÄMINUNKERSAMINUKERSA:

ARGH, tätä se todellinen lähimmäisen rakkaus on. Ei välitetä kuin omasta piiristä ympärillä. Muut ihmiset on laiskoja paskoja ammattitidottomia luusereita.

[QUOTE="hömelö";27364065]Ihan omaa hölmöä itseäni varten kysyn, että jos collareiden pois otto ja villahaalarin pukeminen on liian aikaaviepää, niin onkos se ihan ok pyytää että muksulle laitetaan niiden collareiden alle sukkikset/välihousut? Siinähän on sama homma... Hoitaja on itekin sanonut ettei pidä lasta sisällä niissä välihousuissa, koska niillä liukastelee helposti ja jos taas pukee niiden päälle toiset sukat, niin lapsen jalat hikoaa. Eli olenko minäkin nyt ajattelemattomuuttani pilannut hoitajan päivän? Niin, lapsi on tosiaan pph:lla. Ehkä siellä on eri juttu. Entäs sitten kun on varahoidossa päiväkodissa...voinko silloin laittaa välihousut mukaan vai kuinka toimin?[/QUOTE]

No Laita sille legginssit tai pitkät kalsarit ja jarrusukat? Tai sitte se toppahaalari jätät ne sukkahousut siihen aikaan talvella kun niitä oikeesti tarvii. Pakkasella sisätilatkin voi olla sen verran viileemmät että ei hikoa sukkahousuissa. Yleensä päiväkodissa ei alle lisäillä vaatetta vaan kaikki puetaaan sisävaatteiden päälle, sehän on mukavaa jos teidän pph siihen suostuu.

[QUOTE="hömelö";27364065]Ihan omaa hölmöä itseäni varten kysyn, että jos collareiden pois otto ja villahaalarin pukeminen on liian aikaaviepää, niin onkos se ihan ok pyytää että muksulle laitetaan niiden collareiden alle sukkikset/välihousut? Siinähän on sama homma... Hoitaja on itekin sanonut ettei pidä lasta sisällä niissä välihousuissa, koska niillä liukastelee helposti ja jos taas pukee niiden päälle toiset sukat, niin lapsen jalat hikoaa. Eli olenko minäkin nyt ajattelemattomuuttani pilannut hoitajan päivän? Niin, lapsi on tosiaan pph:lla. Ehkä siellä on eri juttu. Entäs sitten kun on varahoidossa päiväkodissa...voinko silloin laittaa välihousut mukaan vai kuinka toimin?[/QUOTE]

Päiväkodissa käytetään yleensä sisätossuja, joten siellä voi huoletta laittaa ne sukkahousut lapselle. Vakiohoitopaikkaan voisi olla ratkaisuna liukuesteelliset sukkikset?

oletteko ikinä seuraneet päiväkodin arkea. kun puetaan noin 20 lasta ulos, ensin pissatetaan ja vaipatetaan, ne käy potalla tai pytyllä, jotka osaa. sitten ulkovaatteet, tällä hetkellä lisäksi kuravaatteet, jos jokainen pitää vielä alkaa riisumaan ja laittamaan toiset vaatteet päälle, on turha edes yrittää ulos ja sehän on sama rumpa sitten kun ulkoa tulee. ei siihen ole päiväkodissa aikaa

[QUOTE="jepjep";27363577]olen itse pph ja puen kyllä lapset niihin vaatteisiin, mitä vanhemmat ovat hänelle mukaan laittaneet! ryhmässäni on 4 lasta ja yhdellä heistä myöskin villahaalari joka laitetaan alusvaatteiden päälle. En ole kokenut, että se olisi jotenkin ihan kamala homma, eihän siihen mene kuin muutama sekunti lisää! Samanlaisen haalarin olen ajatellut pakkasia varten hankkia omille lapsilleni, vaikka siitä tuleekin "lisää" työtä itselleni ;) Tärkeintä on, ettei lasta palele ja vanhemmat ovat tyytyväisiä :)[/QUOTE]

Ken guru hei, eipäs kirjoitella harmaana eri nikillä. :)

Kiitos vinkeistä. Ne sisätossut on tosiaankin kätevät liukumattomine pohjineen, hassua etten itse tajunnut :)
Mutta kuten joku tuolla aiemminkin sanoi, olen minäkin onnellinen että pph:lle lapseni sain hoitoon. Ja jos kunnan puolesta onnistuu, niin siellä hänet pidänkin eskariin saakka. Pph:n kanssa asiat ovat olleet ihanan mutkattomia. Hän selvästi pitää hoitolapsistaan ja lapset hänestä. Tarhaan kun yrittää olla yhteydessä tuntuu aina siltä että on keskeyttänyt jotain tärkeää, mikään ei oikein suju kun en selvästi osaa asioita tehdä heidän mielestään oikein, mutteivät kuitenkaan voi neuvoa oikeaa tapaa. Vähän olemme miettineet että seuraava mukula menee sitten yksityiselle pph:lle, niin ei tarvitse miettiä varahoitoa niille tasauspäiville. Varatarhan uusin kotkotus oli nimittäin se, ettei lapsi voi mennä harjoittelemaan sinne pariksi tunniksi kerrallaan, vaan pitäisi heti olla täys päivä. Olen nähnyt miten siellä hoidetaan itkevät arat lapset ja omaani en siihen soppaan ilman totutteluaikaa laita.

Juu pohjoisessa on tänään pakkasta :) Meillä yksi hoitaja menee pihalle ensimmäisenä puettujan kanssa, ei tule kuuma. Itse en kokisi ap:n villahaalaridilemmaa hankalana, en vaikka joka lapsella olisi vastaava tilanne. Ne jotka osaa, pukevat itse, ne jotka eivät, niitä autetaan. Välillä sitä joutuu vaihtamaan pikkusanterin pikkarit, kun pissalla käydessä vähän kastuivat, välillä just puetulta taaperolta pitääkin vaihtaa vaippa kun kakka tuli. Toiselta vähennetään ja toiselle lisätään vaatetta ulos. Kyllä ne lapset oppii tuntemaan ajan myötä, eikä tarvii edes pahemmin muistella. Tulee jo ns. selkärangasta.

Juu ja työkokemusta on pienten ryhmästä eskariryhmään, vuorohoitokodista, päiväkotiin, ryhmikseen ja perhepäivähoitoon :) Niin joo, sesonkiaikana meillä riittää lapsia hoidossa...

Mutta, kun MINÄ halua, mutta kun MINUN lapseni.... MINÄ, MINÄ ja MINÄ. SIellä hoidossa on kuulkaa muitakin lapsia kuin se oma kullannuppu. Hoitakaa kotona, jos haluatte yksilöllistä hoitoa. On sanomattakin selvää, että monessa päiväkodissa on se on nyky resursseilla liukuhihnaa...

Ap, aloituksen otsikossa sanoit ... Hoitaja ei suostunut PUKEMAAN..., mutta lapsi siis itse kuitenkin pukee? Pelkkä muistutus riittäisi ja sekin vain pari kertaa? Mikset sitten itse muistuttele lasta asiasta, luulisi hänen muistavan?

Ja tosta pukemisesta, meillä 3v joka kyllä osaa pukea itse. Mutta on niin pirun jääräpäinen, että jos päättää ettei pue niin siitä tapellaan aika pitkään. vaikka kasvatettu on ihan hyvin ja saa kyllä kiitostakin tavoistaan. Voin vaan kuvitella millaista kaaosta pukeminen on päiväkodissa, kun meillä kotona kahden lapsen ja pojan kerhossa 6 lapsen kanssa, se on jo aikamoista sirkusta. Siihen sitten lisätään kaikkien eri tavalla puettavat vaatteet ja kiukuttelut jne.

Minkälaisia päiväkoteja teillä oikein on, kun asiat on noin vaikeita. Omat kokemukset parista päiväkodista on se, että homma otetaan lungisti ja eipä ole vielä kertaakaan valitettu mistään vaatteista. Täällä noi pukemiset on porrastettu.

Itselläni on 2 lasta ja kun minä noita puen, niin puen ne myös porrastetusti, elikkä toiselle takki ja sitten toiselle, sitten kengät, niin ei sitten toinen joudu seisomaan tyhjänpanttina koko arsenaali päällä, kun toista alan pukemaan, sama riisumisen kanssa, tosin nykyään tuo isompi kyllä riisuu pääsääntöisesti itse, mutta päiväkotiin mennessä joudun auttamaan, niin avaan molemmilta vetskarit ja vähän niinkuin molempia siinä samaan aikaan riisun.

Harvemmin ne lapset siellä päiväkodissa kiukuttelee sen pukemisen kanssa, vaikka sitä kotona tekisivätkin, se on ihan eri asia, äitille uskalletaan enemmän kiukutella.

Minusta tuokin asia on asennekysymys ja taitaa monella hoitajalla olla huono asenne koko työhön ja siksi ihmettelenkin, että miksi ovat kyseisen ammatin valinneet, jos kaikki on niin hankalaa.

Nyt neljä lasta hoidossa ulos lähtö vessatuksineen kestää puoli tuntia.
Talvella 45 min.
Ja voin sanoa et kaikilla on hiki.

Osa lapsista heittäytyy täysin avuttomiksi.
Nikopetteri ei saa mitään vaatetta päälle, känkkäränkkä housuissa.
2v vilivaltteri heittäytyy veteläksi 20 kg kasaksi.
Miinamaija kränttää et mä en haluuuuu haalaria.

Näitä riittää.

Tuntuu et pukeminen on tosi haastavaa nyky ajan mukulien kanssa.

Ensinnäkään en käsitä miksi se villahaalari pitää tunkea kun ei vielä ole edes pakkasta? Mitä te puette päälle sitten kun on -25? Toiseksi, mulle kävis tuo jos lapsi osais pukea äidin vaatimalla tavalla ihan itse. On siellä pk:ssa aikaa, mutta kun se aika jaetaan jokaiselle lapselle se jäljelle jäävä aika on kovin lyhyt :/

Yhteistyössä