Päiväkodin isot ruokamäärät syynä lapsen lihavuuteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdintaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
en usko että päiväkoti on yksin syynä lihavuuteen, kuten otsikossa lukee. Vaan kokonaisruuan saanti suhteessa liikkumiseen.

Mikäli tavoitteena on laihduttaminen, toki varmasti päiväkodissakin pitää rajoittaa ruokaa. Mutta ne energiat jossain laihoissa kiisseleissä eivät varmasti ole niin merkittäviä, että sillä saadaan aikaiseksi 10kiloa lisäpainoa. Kuitenkaan suurin osa päivähoidossa olevista lapsista on ihan normaaleja, vaikka ottavat toisenkin annoksen ruokaa.

Mutta hyväksyisitkö itse, että hoitaja arvioisi lapsesi olevan liian pullukka ja kieltäisi ottamasta lisää ruokaa ilman että neuvottelisi sinun kanssasi?

En osaa sanoa. Jos lapsi olisi selvästi ylipainoinen, niin luulen, että hyväksyisin. Onneksi oma lapsi on keskipainoinen, enemmänkin hoikka.
Kysyin lapselta, että ottaako hän yleensä lisää ruokaa ja sanoi, että ei ota. Kuulemma saa lisää niin paljon kuin ruokaa riittää, jos lapsi pyytää.

Tänään (Maanantai, 12.10.2009):
Aamupala: Neljänviljanpuuro, tuorepala, leipä
Lounas: Nakkikastike, perunat, salaatti
Välipala: Omenakiisseli, leipä, tuorepala

Tiistai, 13.10.2009:
Aamupala: Vehnähiutalepuuro, leipä, tuorepala
Lounas: Kalapuikot, perunasose, salaatti
Välipala: Marjapuuro, leipä, hedelmä

Keskiviikko, 14.10.2009:
Aamupala: Ruishiutalepuuro, leipä, tuorepala
Lounas: Mangoinen broilerikastike, perunat, raaste
Välipala: Boysenmarjakiisseli, leipä, tuorepala

Torstai, 15.10.2009:
Aamupala: Kaura-lesepuuro, leipä, salaatti
Lounas: Hernekeitto, leipä, tuorepala
Välipala: Ohukaiset, hillo, leipä

Perjantai, 16.10.2009:
Aamupala: Riisihiutalepuuro, leipä, sose
Lounas: Jauhelihamureke, perunasose, salaatti
Välipala: Jogurtti, leike, leipä , hedelmä

Eli ei jälkiruokia, mutta aika hiilaripitoista tuo välipalaosasto. Ei ihme, että lapselle on oltava ruoka valmiina max puoli tuntia päiväkodista paluun jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juuri vilkaisin tämän viikon listan. En antaisi kotona lapselle mehukeittoa, kiisseliä, vispipuuroa ja jogurttia välipalalla joka päivä. Ja monesti on marjapiirakkaa, pullaa tms.

Vaan mitä? Puuroa? Noissa sokerin määrä on varmasti aika kohtuullinen ja määrät rajallisia.

Juuri vilkaisin tämän viikon listan. En antaisi kotona lapselle mehukeittoa, kiisseliä, vispipuuroa ja jogurttia välipalalla joka päivä. Ja monesti on marjapiirakkaa, pullaa tms.

Vaan mitä? Puuroa? Noissa sokerin määrä on varmasti aika kohtuullinen ja määrät rajallisia.

Leipää tai hedelmä meillä yleensä on kotona välipalalla, porkkanaa tms.
Veikkaisin, että esim. jogurtti on sitä normijogurttia, jossa on "vaivaiset" 10 sokeripalaa (vai kuinka paljon sitä nyt olikaan). Eli en ehkä ihan puhuisi kohtuullisesta sokerin määrästä. Miksi ylipäänsä pitää olla joka päivä jotain makeaa välipalaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oho...lapset on just aloittaneet päiväkodissa ja harvakseltaan oon ruokalistaa katsellu...kiisseleitä näyttäis usein olevan välipalalla ja leipää ja kerran on tässä kuukauden aikana ollu jäätelöä jälkkärinä hernekeittopäivänä!
Pitänee alkaa lueskelemaan ruokalistoja tarkemmin....oon aina kuvitellu, et pk:ssa on terveellistä ruokaa!

Oli meidänkin pk:ssa listat, mutta varsinkaan välipalat eivät pitäneet paikkaansa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap :

Veikkaisin, että esim. jogurtti on sitä normijogurttia, jossa on "vaivaiset" 10 sokeripalaa (vai kuinka paljon sitä nyt olikaan). Eli en ehkä ihan puhuisi kohtuullisesta sokerin määrästä. Miksi ylipäänsä pitää olla joka päivä jotain makeaa välipalaa?

Mä luulen, että välipalaksi tarjoillaan sellaista, että suurimmalle osalle kelpaa. Sillä pikku tankkauksella lapsen pitää jaksaa vielä monta tuntia, ja jos jää kokonaan syömättä, niin aterioiden väli on kamalan pitkä. EIkä joku parivuotias ehdi/jaksa välipalalla nakertaa kuin ehkä yhden pienen porkkanan.

Sä et taida olla yhtään perso sokerille :) Mä en taas nää mitään ongelmaa sillä että lapsi syö pari lusikallista jotain laihaa mehukeittoa päivässä. Siitä ei kyllä tule ne 10 kiloa ylipainoa sitten millään. Ja sokerien määrä on yhä ihan kohtuullinen. Kuitenkaan kotona ei iltaisen edes ehdi syödä mitään "herkkua". Taitaa oma poikani olla samaa sorttia kanssasi, joten määrät pysyvät aina kohtuudessa. Ei tykkää esim siitä normijugusta vaan maustamattomasta.

Pelkkä porkkana tai hedelmä voi olla aika kevyt välipala runsaasti liikkuvalle lapselle. Kyllä sen seurana saa syödä jotain muutakin. Se on ennemmänkin aikuisen toimistotyöläisen välipala.

Sä et taida olla yhtään perso sokerille :) Mä en taas nää mitään ongelmaa sillä että lapsi syö pari lusikallista jotain laihaa mehukeittoa päivässä. Siitä ei kyllä tule ne 10 kiloa ylipainoa sitten millään. Ja sokerien määrä on yhä ihan kohtuullinen. Kuitenkaan kotona ei iltaisen edes ehdi syödä mitään "herkkua". Taitaa oma poikani olla samaa sorttia kanssasi, joten määrät pysyvät aina kohtuudessa. Ei tykkää esim siitä normijugusta vaan maustamattomasta.

Pelkkä porkkana tai hedelmä voi olla aika kevyt välipala runsaasti liikkuvalle lapselle. Kyllä sen seurana saa syödä jotain muutakin. Se on ennemmänkin aikuisen toimistotyöläisen välipala.

Arvasit oikein, en pidä makeasta itsekään. Ehkä siksi en ymmärrä, miksi lapsikaan pitäisi totuttaa päivittäiseen makeaan.
Oma poika on erittäin liikkuvaa sorttia, mutta ei syö juuri ikinä välipalaa -ei ole nälkä. Tarjotaan kyllä. Syö viikonloppuisin aamupalan, kunnon lounaan ja iltaruuan ja iltapalan. Enkä muuten syö itsekään välipaloja lounaan ja iltaruuan välissä.

Ne pk:n kiisselit, piirakat, vispipuurot yms. on kyllä aika vähäsokerisia. Tai siis ainakin meillä on. Jogurtti ja vanukkaat on kyllä sokerista, mutta joguttia on ehkä kerran/2vko ja vanukasta ehkä kerran kk, jos silloinkaan. Näitä ei myöskään saa lisää vaan niitä on varattu 1/lapsi. Jäätelöä ehkä sen kerran kk, ja sitäkin varattu pieni pala/lapsi.

En kyllä usko, että pelkästään pk:n ruoilla lapsi kovin lihoo, kyllä meillä ainakin rajoitetaan selkeää ylensyöntiä.

Ja se miksi lapsi laihtuu kun menee kouluun: kannattaa vähän tutustua lapsen fyysiseen kehitykseen, lapsi kasvaa pituutta juuri koulun alkaessa, ja kehon mittasuhteet muttuvat. Lisäksi koulumatkat kuljetaan usein kävellen, pk matkat autolla, joten kulutuskin lisääntyy.

Arvasit oikein, en pidä makeasta itsekään. Ehkä siksi en ymmärrä, miksi lapsikaan pitäisi totuttaa päivittäiseen makeaan.
Oma poika on erittäin liikkuvaa sorttia, mutta ei syö juuri ikinä välipalaa -ei ole nälkä. Tarjotaan kyllä. Syö viikonloppuisin aamupalan, kunnon lounaan ja iltaruuan ja iltapalan. Enkä muuten syö itsekään välipaloja lounaan ja iltaruuan välissä.

Trust me, ei se ole opettamisesta kiinni. Olen peräisin vähäsokerisesta perheestä ja mä olen ihan järkyttävä sokerihiiri. Lapsuuden patoutumat ne varmaan tai sitten osa ihmisistä tykkää makeasta ja toiset eivät. Eikä se ole mistään oppimisesta kiinni.

Mielummin opetan lapseni kohtuukäyttöön enkä "hysteerisesti" vahdi jokaista sokerinpalaa... Ensin terveellinen ruoka, jossa on riittävästi vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Jos sen jälkeen vielä tekee mielä jotain pientä, niin se on ihan ok.

Trust me, ei se ole opettamisesta kiinni. Olen peräisin vähäsokerisesta perheestä ja mä olen ihan järkyttävä sokerihiiri. Lapsuuden patoutumat ne varmaan tai sitten osa ihmisistä tykkää makeasta ja toiset eivät. Eikä se ole mistään oppimisesta kiinni.

Mielummin opetan lapseni kohtuukäyttöön enkä "hysteerisesti" vahdi jokaista sokerinpalaa... Ensin terveellinen ruoka, jossa on riittävästi vihanneksia, hedelmiä ja marjoja. Jos sen jälkeen vielä tekee mielä jotain pientä, niin se on ihan ok.

Just näin. Itse vedin lusikalla sokeria ja hunajaa purkista lapsena, kun mitään herkkuja ei ikinä saanut ja se makeanhimo oli aivan valtava. Olen silti normipainoinen/laiha, kuten lapsenikin, koska ensin syödään se terveellinen ruoka ja sitten saa jälkkäriksi vähän jotain makeaa.

Meillä lapsen painokäyrä nousi "räjähdysmäisesti" kun aloitti vuosi sitten eskarin. Sitä ennen ollut kotihoidossa pienemmän sisaruksen kanssa. Olen kritisoinut opettajille, hoitajille ja keittiöhenkilökunnalle tuosta ruokamäärän suuruudesta.

Saavat hakea ruokaa kolmekin kertaa ja oma lapseni on ainakin sellainen, että hakee ruokaa sen kolme kertaa jos ruoka on hyvää. Ei niinkään sen takia että olisi vielä nälkä. Nyt lapsen painokäyrä +20 ja koulun opettaja ihmettelee miksi kiellämme lasta hekemasta lisää ruokaa niin paljon. Eri juttu tietenkin jos lapsi ottaa ensin pienen annoksen jos ei ole varma pitääkö ruuasta.

Voisi sanoa että v*tuttaa tuollainen toiminta. Tehdään lapsista ylipainoisia. Ohjattua liikuntaa lapseni harrastaa 3x/vko.

Alkuperäinen kirjoittaja espoo:
Meillä lapsen painokäyrä nousi "räjähdysmäisesti" kun aloitti vuosi sitten eskarin. Sitä ennen ollut kotihoidossa pienemmän sisaruksen kanssa. Olen kritisoinut opettajille, hoitajille ja keittiöhenkilökunnalle tuosta ruokamäärän suuruudesta.

Saavat hakea ruokaa kolmekin kertaa ja oma lapseni on ainakin sellainen, että hakee ruokaa sen kolme kertaa jos ruoka on hyvää. Ei niinkään sen takia että olisi vielä nälkä. Nyt lapsen painokäyrä +20 ja koulun opettaja ihmettelee miksi kiellämme lasta hekemasta lisää ruokaa niin paljon. Eri juttu tietenkin jos lapsi ottaa ensin pienen annoksen jos ei ole varma pitääkö ruuasta.

Voisi sanoa että v*tuttaa tuollainen toiminta. Tehdään lapsista ylipainoisia. Ohjattua liikuntaa lapseni harrastaa 3x/vko.

On varmaan monenlaista syytä tuohon. Mut ohjattu liikunta ei ole vielä riittävä määrä liikuntaa lapselle. Arkiliikunta on tärkeämpää kuin ohjattu toiminta. Eli olis ideaalitilanne, jos sinne liikuntapaikkaan voisi vaikka alkuverryttelynä hölkätä/kävellä tai mennä pyörällä. Oletanko oikein, kun oletan, että lapsi menee harrastamaan ohjattua liikuntaa joko julkisilla tai yksityisautolla kuljetettuna?

Alkuperäinen kirjoittaja espoo:

On varmaan monenlaista syytä tuohon. Mut ohjattu liikunta ei ole vielä riittävä määrä liikuntaa lapselle. Arkiliikunta on tärkeämpää kuin ohjattu toiminta. Eli olis ideaalitilanne, jos sinne liikuntapaikkaan voisi vaikka alkuverryttelynä hölkätä/kävellä tai mennä pyörällä. Oletanko oikein, kun oletan, että lapsi menee harrastamaan ohjattua liikuntaa joko julkisilla tai yksityisautolla kuljetettuna?

Arkisin toki liikkuu päivittäin, ja viikonloppuisin. Pihalla jatkuvasti leikkimässä hippaa, kirkonrottaa, pyöräilemässä, potkulautailemassa jne. Koulumatkat kävelee.

Autolla mennään harrastuksiin koska matkaa reilu 15 km.

kyllä varmaan on kuntakohtainen juttu tuo päiväkotien ruokalista, meillä kyllä saa siunauksen tuo lista näiden herkkujenkin osalta eli ainakin meillä on kyllä erittäin perusruokaa ilman herkkuja. Herkut tulevat sitten enimmäkseen synttäritarjoiluina ym. mitä ekstraa päivän aikana on.
itselläni 3v. syö jo kotona puurolautasen, tarhassa ainakin toisen ehkä jopa 2, päiväruokaa kanssa pyytää lisää, samoin välipalaa ja jo 4 maissa on kamala nälkä, eli siis kyllä lapsenkin oma peruskulutus jotain määrää...

[quote="ap"
Etenkin, kun tuon lapsen vanhemmat ovat sitä kanssani moneen otteeseen pohtineet ja oma lapsi on myös samassa päiväkodissa. Minustakin ruoka on siellä epäterveellistä ja sitä annetaan ilmeisesti liikaa. [/quote]

No kai ne vanhemmat ovat osanneet sen suunsa myös päiväkodissa avata ja sanoa, että miten rajoittaa lapsen syömistä. Ei se paljoa auta, jos he pohtivat sitä sinun kanssasi.

Ongelmansa kullakin. Mulla kaksoset päiväkodissa, toinen syö kaksi annosta kaikkea ja toinen ei muuta kuin leipää ja maitoa. Että sanoisin asian olevan aika paljon lapsestakin kiinni, tarviiko syömistä rajoittaa. Ovat niin kovin erilaisia.

Äitini on opettaja ja joskus kertonut miten hankalaa on 1-luokkalaisten ylipainon tarkkailu koulussa. Kun tekis jonkun kerran niin kovin lapsen mieli syödä 2-3 lautasellista ruokaa, kun se vaan nyt on hänen mielestä niin hyvää. Lapsia vahdittavana melkoinen lauma, ala siinä sitten yhden kanssa taistella että sä et enempää saa, mutta NicoPetterin pitäisi syödä nyt lautanen tyhjäksi.

Onpa erikoinen pk, kun on pizzaa ja jälkkäreitäkin. Ei täällä meillä vain. Kohta varmaan pitää lapselle pakata omat eväät...

Mutta vaikea kuvitella, että pk-ikäinen söisi itsensä perusruoalla tuhtiin ylipainoon. Ehkäpä sit kuitenkin kotona on monenmoista muuta "turhaa" ruokavaliossa?

Peesi! Mistäs tuollaisen pk:n löytää?

Ja todellakin uskon, että tavallisella ruoalla ja säännöllisillä ruoka-ajoilla (jotka pk:ssa on ) ei lasta, eikä aikuista lihoteta. Toki perintötekijät ja aineenvaihdunta yms. varmasti vaikuttaa, mutta uskoisin, että liikalihavuuteen löytyy syy jatkuvasta napostelusta ja jatkuvista epäterveellisistä ruokatavoista. Olen esim. omaa lastani miettinyt, että hän syö todella paljon ja painokäyrä menee nollilla tai jopa miinuksella. Kun juttelin kaverini kanssa hänen herkästi lihovan lapsensa ruokavaliosta, tajusin syyn miksi hänen lapsensa lihoo ja meidän paljon syövä ei: meillä syödään tiettyinä ruoka-aikoina ja herkkuja saa vain pieniä määriä, kaverin lapsi saa ruokaa milloin vain ja herkkumäärät oli moninkertaisia verrattuna meidän muksuun. Esim. jos kahvipöydässä on herkkua, meillä poju saa pullapalan ja keksin ja on tyytyväinen, heidän lapsi syö niitä herkkuja siitä pöydästä niin paljon kuin niitä riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Onpa erikoinen pk, kun on pizzaa ja jälkkäreitäkin. Ei täällä meillä vain. Kohta varmaan pitää lapselle pakata omat eväät...

Mutta vaikea kuvitella, että pk-ikäinen söisi itsensä perusruoalla tuhtiin ylipainoon. Ehkäpä sit kuitenkin kotona on monenmoista muuta "turhaa" ruokavaliossa?

Peesi! Mistäs tuollaisen pk:n löytää?

Ja todellakin uskon, että tavallisella ruoalla ja säännöllisillä ruoka-ajoilla (jotka pk:ssa on ) ei lasta, eikä aikuista lihoteta. Toki perintötekijät ja aineenvaihdunta yms. varmasti vaikuttaa, mutta uskoisin, että liikalihavuuteen löytyy syy jatkuvasta napostelusta ja jatkuvista epäterveellisistä ruokatavoista. Olen esim. omaa lastani miettinyt, että hän syö todella paljon ja painokäyrä menee nollilla tai jopa miinuksella. Kun juttelin kaverini kanssa hänen herkästi lihovan lapsensa ruokavaliosta, tajusin syyn miksi hänen lapsensa lihoo ja meidän paljon syövä ei: meillä syödään tiettyinä ruoka-aikoina ja herkkuja saa vain pieniä määriä, kaverin lapsi saa ruokaa milloin vain ja herkkumäärät oli moninkertaisia verrattuna meidän muksuun. Esim. jos kahvipöydässä on herkkua, meillä poju saa pullapalan ja keksin ja on tyytyväinen, heidän lapsi syö niitä herkkuja siitä pöydästä niin paljon kuin niitä riittää.

Niinpä. Mulla on kaveri jonka kotona on esim. karkkipusseja sinne tänne "unohdettuina", ja niistä sitten napsii ne ketkä napsii milloin tahtoo. Ikinä ei oo maha ihan tyhjä tai ihan täynnä, kun koko ajan napostellaan jotain, vähemmästäkin menee tuntemus esim. siihen, mitä on nälkä. Ja jossain se annoskokokin opitaan - en usko että kotona normiannoksia syövä ja niihin tottunut alkaa yhtäkkiä päikyssä vetää 3 lautasellista ruokaa putkeen. Ei se laitosruoka nyt niin herkkua ole, tai ollut ainakaan mun aikana ;)

Olenko sanonut, että vahdin hysteerisesti jokaista sokeripalaa? Taas mennään ääripäästä toiseen.

Olenko sanonut, että vahdin hysteerisesti jokaista sokeripalaa? Taas mennään ääripäästä toiseen.

No siltä vaikutti, jos sinä olit se, jonka mielestä jokainen sokeria sisältävä "ruoka" on herkku, mitä ei voi syödä päivittäin. Siis vaikka purkillinen tavallista jugurttia kuului näihin paheisiin. Ymmärrän kyllä jos ei halua vetää suklaavanukasta 7 kertaa viikossa, ei se meilläkään kuulu ruokavalioon.

Meidän tyttö on kanssa sellanen, että kotona ei maittaisi ruoka, mutta päiväkodissa on joku kilpailu ja näyttämisen halu, että aina pitää hakea lisää ja olla nopea syömään. Tyttö ei kauheasti tykkää makeista kuten kekseistä ja piirakoista yms ja päiväkodissa ne pakottaa syömään noi jälkiruoatkin vaikka tyttö ei haluaisi ja jaksaisi. Tyttö on aina ollut painokäyrän ylälaidalla. Normaali 4 vuotiaan paino on 18kg niin meidän tyttö painaa n. 21 kg.

Alkuperäinen kirjoittaja mm:

Ihan tavallinen kunnallinen pk.
Melko epäterveellinen välipalalista siellä on, kun olen joskus katsonut. Kotona en itse syöttäisi joka päivä jotain herkkua.

Joskus olet katsonut?
Eli katsoppa kuukauden ajan ja arvostele vasta sitten.

Nämä aamupala, lounas ja välipala listat tulevat kunnan/kaupungin ruokahuollosta, että luulisi alan ammattilaisten osaavan terveellisen välipalan miettiä, päiväkodin henkilökunta tarjoaa sitä mitä ruokahuolto laittaa.

Yhteistyössä