Päiväkodin joulujuhla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariliinuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariliinuska

Vieras
Ensi viikolla on päiväkodin joulujuhla. Haluaisin muistaa hoitotätejä jotenkin, mutta mietin, että onkohan tapana viedä jotain jo joulujuhlaan, vai antaako lahjan/kukan, kun lapsi on viimeistä päivää hoidossa ennen joulua? Meillä ei ole lapset aikaisemmin olleet päiväkodissa, enkä oikein tiedä miten toimitaan. Ajattelin ostaa hoitajille joulukukat. Kertokaapahan "päiväkotimaailmaan" paremmin tutustuneet, miten ja milloin hoitotätejä muistetaan näin joulunaikaan?

Mä olen päiväkodissa töissä, ja useimmat vanhemmat/lapset ovat tuoneet muistamisensa juuri joulujuhlaan. Muutamalta ollaan sitten saatu jotain (kortti, suklaata tms.) vielä juhlan jälkeenkin ennen joululomia. Mutta suurin osa siis on tuonut lahjuksensa juhlaan. :) Kukka on ihan kiva. Samoin esim. suklaa tai joku muu "kulutettava" juttu. Yhtenä jouluna saimme punaviinipullot, se oli tosi kivaa vaihtelua. Mutta mitäänhän ei ole PAKKO antaa, kiitoksetkin riittävät.

Itse olen kyllä aina muistanut niin päiväkodin hoitajia kuin koulussa opettajiakin. Yleensä lahjat ovat olleet kukkia tai suklaata. Joskus olen myös ostanut lähellä olevasta kukkakaupasta lahjakortin. Jos olen ollut enemmän varoissani, olen ostanut Kivi-tuikun kullekin. Kun tein lyhennettyä työaikaa, ehdin tehdä itse juttuja esim. tilkkutöinä patalappuja.

Jotkut antavat noita viinipulloja, mutta koska itse juon harvoin ja Suomessa alkoholismia on niin kauheasti, niin en ole niitä antanut. Vaikkei siis hoitotäti olisikaan alkoholiongelmainen, niin hänen puolisonsa saattaa olla.

Mulla on tapana
antaa lapsien viedä itse juuri ennen joulu-kesä-tms.lomalle lähtöä pikku
lahja opelle tai tarhantädille.
Jokainen saa esim. nyt jouluna pienen kynttilän ja
sellaisen puna-valkoraitaisen karkkikepin. Mukaan itsetehty pikku kortti,
johon voi laittaa vaikka lapsesta tarrakuvan, jos on.

Opettajat saa lisäksi lasisen punaisen sydämen, jonka voi laittaa joulukuuseen roikkumaan.
Kestävämpää lahjaa olen aina itsekin toivonut, sellaisia tykkään antaakin,
jos rahavarat antaa periksi.

Meillä kun koululaisilla on opettajat ja apuopettajia 3 per luokka,
tarhantätejä on 3 myös ja iltapäiväkerhojen ohjaajia on 4 per kerho,
siitä tulee aikamoinen menoerä.
MUTTA ; ostan jo ale-aikaan isompia paketteja esim.kauniita kynttilöitä,
joita paketoin kauniisti ja ehkä koristelenkin hieman.
Isosta paketista voi jakaa monelle iloa.

Esim. tän vuoden budjetti on 2 e / paketti, pääsinkin tässä hiukan alle kun laskin just.
Eli nyt menee 1,75 e / paketti - ja jokainen aikuinen saa paketin.
Pakkohan ei ole kenenkään viedä mitään,
sydämestä tuleva kiitos riittää oikein hyvin.

Tämä on toki ihan makuasia, mutta itseäni ala-asteen luokanopettajana lähinnä vaan vaivaannuttavat nämä joidenkin äitien ylimitoitetut joulu/kevätlahjat. Itselle paras "lahja" on lapsen kiitos ja hyvän joulun/kesän toivotukset. Tai vaikkapa itse tehty joulukortti. Mutta kun minunkin luokkallani näkee ideillä jo melkoista kilpavarustelua lahjojen suhteen, mikä on todella hämmentävää. Olen jo ajatellut ilmoittavani seuraavassa vanhempaintapaamisessa, etten enää vastaanota minkäänlaisia lahjuksia, keneltäkään. Että muistakaan hyvät äidit kohtuus kaikessa! Kortti, pieni kynttilä, konvehtirasia ovat vielä ihan hyviä, mutta Iittalan Kivi-tuikut jne. menee jo vähän överiksi.

Minä en jaksa ymmärtää tätä Suomeenkin rantautunutta lahjontaa. Päiväkodin työntekijät, opettajat ynm. lahjottavat tekevät työtään ja saavat siitä palkkaa. Ja tällä en tarkoita sitä ettenkö ole kiitollinen heille. Todellakin olen. Mutta että jokaiselle ja joka paikkaan pitäisi aina viedä sitä sun tätä kiitokseksi. Minusta myös pelkän kiitoksen pitäisi riittää. Tai juuri tuo edellä olevan opettaja-äidin sanoin, lapsen tekemä oma kiitoskortti ynms. Tuntuu, että nykypäivänä pitää antaa lahja postinkantajaa myöten. Tämäkin villitys on tullut Jenkeistä, jossa lahjomisen joten kuten ymmärrän, sillä siellä monet lahjottavat ovat matalapalkka-alalla ja heidän tienestinsä monesti lisääntyy tällä tavoin.

Itse muistamme hoitajia pienellä lahjalla jouluisin, se on joko kukka, joulukoriste, kynttilä tms, lisäksi olemme muistaneet myös pk:n keittiötätiä sekä ryhmässä toimivaa avustajaa.
Lahjan ei tarvitse olla rahallisesti mikään iso, mutta kyllä sen saaminen tuo hyvän mielen. Kaupallisuutta tai lahjontaa en tässä asiassa itse nää, joulu on toisten muistamisen aikaa, pelkkä kiitoskin on ihana saada:)
Itse myös pk:n tätinä ripustan joka joulu kuuseen hoitolapsilta vuosien varrella saamani koristeet ja samalla muistuu mieleen heistä taas jokainen:)

Me ei olla koskaan ostettu lahjoja päiväkodin tai koulun työntekijöille, mutta kun minulla on tapana askarrella joulukortit niin sellaiset on viety 1/luokka tai ryhmä kiitosten kera. Minusta on pääasia kiittää hyvin tehdystä työstä.

Vähän OT: Tässä joku aika sitten käytiin toisella keskustelupalstalla keskustelua siitä, että miten kätilöä pitäisi kiittää synnytyksestä. Keskustelun aloittaja oli antanut ensimmäisestä synnytyksestä vastanneelle kätilölle 100 euron lahjakortin ja pahoitteli nyt kun ei oikein olisi varaa niin suureen summaan. Minusta ainakin ihan käsittämätöntä, että kaikkia työtään tekeviä pitäisi muistaa kalliilla lahjoilla. Eikö kiitos enää ole minkään arvoinen?

Yhteistyössä