päiväkodin lasten kiusaamisesta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "laura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lisää vielä sen verran, että meillä poika aloitti päiväkodin elokuun alussa ja täytyy myöntää, että aikas pihalla olimme aluksi päiväkodin järjestelyistä. Onneksi päiväkoti järjesti vanhempainillan, jossa esiteltiin kaikki hoitajat, käytiin läpi päivärytmi sekä kerrottiin muistakin käytännönjärjestelyistä. Ja virallisen osuuden jälkeen vanhemmat tietysti saivat esittää mieltään vaivaavia kysymyksiä.

[QUOTE="laura";24562280]sehän se onkin hauskaa kun en edes tiedä oliko tämä nainen lapseni ryhmästä vai ei. kun haen lapseni joku ihan oudon näköinen kertoo päivästä "että on ollut väsynyt tai jotain" joten en tiedä kuka on sitten mistäkin ryhmästä. olisi kyllä todella kiva tietää mutta silloin kun käytiin tutustuun niin ei siellä kukaan esitelly ja vaikka kysyin että kuka on mistäkin ryhmästä sanoivat etteivät tiedä kuka tulee mihinkin. ehkä se pirjo tai katri... mutta siihen se jäi.[/QUOTE]

Outoa. :eek: Eivät taida päiväkodissa oikein ajatella sitä millaisen vaikutuksen tekevät asiakkailleen...

Kuulostaa vähän oudolta.. Kyllä ryhmässä pitää aikuisen olla lasta ottamassa vastaan. Aamuisin saattaa olla pieni kiire päällä aamupalan ja hoitoon tulevien lasten osalta ja ihan aina ei ainakaan meidän ryhmässä ehditä jokaista lasta tulla eteiseen vastaan tai tulla kyselemään kuulumisia kovin pitkäksi aikaa. Kuitenkin lasta ja vanhempaa tervehditään kunnolla ja ei lähdetä "kahvihuoneeseen" karkuun, vaan korkeintaan laittamaan lapsille aamupalat.. Eteiseen saakka ei tulla vastaan, vaan vanhempi auttaa aamulla lapsen vaatteet naulaan, tossut jalkaan ja hoitaa käsienpesun. Kun vanhempi tuo lapsen ryhmätilaan, niin tervehditään ja otetaan lapsi "vastaan" ohjaamalla hänet leikkiin/toimintaan mukaan (tai sinne aamupalalle).

enpä ole tiennytkään että minä vien sen lapsen sinne ryhmätilaan. yleensä käännyn heti eteisestä pois kun olen auttanu vaatteet naulaan. Olen ajatellut ettei sinne kehtaa mennä.

ja itse kyselin päivärytmit sun muut mutta niihinki sain vastauksen "en tiedä vielä kun en ole oikeasti tämän pk:n työntekijä vaan eskarin täti joka on täällä siihen saakka kun eskarit alkaa" great!

Ei sun tarvitse heti heitä syyllistää. Sano, että lapsi on ollut kotona vähän surullinen, apea ja kertoi että päiväkodissa on tapahtunut tällaista syrjintää. Että mistäköhän on kyse? Onko tämä nyt alkuhankaluutta ja kuuluu asiaan, vai onko sitten kiusaamista? Ehkä jotenkin näin voisit aloittaa. Silloin et syyllistä, mutta olet ottanut asian esiin. Ja voisit kysyä, mitä asialle voitaisiin tehdä (mitä sinä ja he voisitte tehdä), että lapsen olisi mukavampi tulla hoitoon, että itselläsikin on jo paha mieli lapsen puolesta.

[QUOTE="laura";24562344]enpä ole tiennytkään että minä vien sen lapsen sinne ryhmätilaan. yleensä käännyn heti eteisestä pois kun olen auttanu vaatteet naulaan. Olen ajatellut ettei sinne kehtaa mennä.[/QUOTE]

Tässä on tainnut käydä, niin kuin päiväkodissa välillä käy. Ei kerrota vanhemmille asioita, kun niitä pidetään itsestäänselvinä. Ja ne eivät tosiaan ole itsestäänselviä vanhemmalle, jonka lapsi ei koskaan ole ollut päiväkodissa.

Mutta juu, kyllä lapsi meidänkin päiväkodissa pitää ehdottomasti saattaa ryhmään, jotta vastuu ikäänkuin siirtyy selvästi vanhemmalta päivähoidolle. Ja onhan se luontevaa toivotella vanhemmankin hyvät huomenet ryhmän aikuisille.

Kuulostaa kamalalta! Etkö voi vaihtaa päiväkotia, minusta tuo vaikuttaa hirveältä paikalta. Sinuna kyllä nostaisin kissan heti reippaasti pöydälle! Kai sinne päiväkotiin voi vaikka soittaa? Olisi kätevämpi tapa saada asia esille HETI ja niin, etteivät lapset ole kuuntelemassa.

En veisi lastani tuonne, tuosta jää ikuiset arvet. Jos ei olisi muuta mahdollisuutta kuin viedä, olisin ennemmin leijonaemo lasta puolustaen kuin hiiri, joka vaikenemalla viestittää lapsellekin, että tuo kaikki on ok. Oletko yrittänyt jutella asiasta lapsesi kanssa? Meidän 4-vuotias kertoilee aika paljonkin päiviensä kulusta.

Hmm. Meillä kun vien tytön aamulla päiväkotiin, niin ovat ulkoilemassa. Joku hoitajista tulee silti heti luoksemme ja lähtee ohjaamaan tyttöä leikkeihin. Olisin todella raivoissani jos kukaan ei tulisi paikalle, eikä edes huomaisi, että lapsi tulee paikalle. Samoin kun iltapäivällä haen lapseni, hoitaja tulee kertomaan päivästä, miten on syönyt ja miten leikit sujuneet. Ja noin sen pitääkin mielestäni mennä.

Sinuna nostaisin kissan pöydälle ja kysyisin reilusti, että miten täällä on tapana aamulla toimia. Tuonko lapsen leikkitiloihin vai tuleeko joku hoitaja hakemaan? Samalla kysyisin, että kenen kanssa XX leikkii, kun kotona puhuu, että ei ole kavereita.

Luulen, että sinun oma epävarmuutesi ja arkuutesi ("ei sinne kehtaa mennä") heijastuu lapseesi niin, että hänkin jää sitten hieman epävarmana ja arkana vain seisoskelemaan. Toiset lapset voivat olla tarkoittamattaankin julmia sellaista osallistumatonta lasta kohtaan. Selvittäkää nyt ihmeessä aikuiset kaikki asiat: toimintatavat, käytännöt, pahaa mieltä ja huolta aiheuttavat asiat. Avaat suusi kunnolla, eihän sieltä tarvitse aggressiivista syyttelyä tulla, vaan kerrot reippaasti, että te taidatte olla vielä hieman pihalla kaikista käytännöistä ja tällainen asia nyt harmittaa. Siitä se selkenee.

[QUOTE="laura";24562344]enpä ole tiennytkään että minä vien sen lapsen sinne ryhmätilaan. yleensä käännyn heti eteisestä pois kun olen auttanu vaatteet naulaan. Olen ajatellut ettei sinne kehtaa mennä.[/QUOTE]

Ryhmätilaan saa varmasti mennä! Päiväkotiin on vanhempi tervetullut seuraamaan päivää ihan milloin vain. :) Jos joku ohjattu toiminta on kesken, niin lapsi kannattaa saatella hiljaisemmin ryhmään, mutta muuten ihan reilusti sisälle vain.

Kuten joku muukin jo ehdotti, niin kysy tosiaan ryhmän aikuisilta miten aamun saattamiset on tapana kyseisessä päiväkodissa hoitaa. Itse ainakin mielelläni juttelen ja opastan uusien lasten vanhempia päiväkodin käytäntöihin. Joitain asioita ei tule heti mieleen kertoa, mutta matkan varrella sitten ehtii kertoa lisää..

Vasukeskusteluiden aikatauluista ei kannata vielä olla huolissaan, uusiin lapsiin ja lapsiryhmään tutustuminen vie aikansa ja itse ainakin haluan saada ensin jotain "materiaalia" ennen keskustelua. Lapseen tutustumiseen (vaikka ihan päällisin puolin) menee helposti muutama viikko.

Voisitko sä pyytää sellaista ylimääräistä tapaamista tai edes juttutuokiota? (Kun vasua ei vielä ilmeisesti lähiaikoina ole). Sanot, että sulle ei oo kaikki käytännöt ym. täysin tuttuja ja samalla juttelisit tuosta lapsen kokemasta kiusaamisesta myös.

Jos sulla on tiedossa päiväkodin/jonkun ryhmän hoitajan sähköposti, niin voisin sitäkin kautta lähestyä. Ihan ystävällisesti, mutta se tekisi asiasta tietyssä määrin "virallisempaa", niin eivät voi ihan olankohautuksella ohittaa.

? Missä päiväkodissa hoitajilla on aikaa oleskella kahvihuoneessa? Mä en ole ikinä edes nähnyt missään päiväkodissa kahvihuonetta. Kai siellä nyt joku niiden lasten kanssa jää!?

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;24562871:
? Missä päiväkodissa hoitajilla on aikaa oleskella kahvihuoneessa? Mä en ole ikinä edes nähnyt missään päiväkodissa kahvihuonetta. Kai siellä nyt joku niiden lasten kanssa jää!?

Nukkariaikaan yleensä kahvitauko järjestyy. Joissain paikoissa on ulkoilua porrastettu siten, että vuorollaan pääsee tauolle. Usein myös aamuvuoroon tulleelle järjestetään myös aamulla kahvitauko kun ryhmän koko henkilökunta on tullut paikalle. Aamuaikaan ei siis tauolla käy muut kuin tuo ensimmäinen työhön tulija.

Minua on alkanut tässä työssä rasittaa lähes eniten se, että lasten on oikeasti mahdotonta selvitä suurien ryhmien sosiaalisista suhteista. Päivittäin tulee niin paljon kiistoja kun on liian paljon lapsia samoissa tiloissa. Ja isojen päiväkotien pihoilla on ikävä meininki. Ei siellä ole yhdellä hoitajilla kymmentä silmää päässä eikä korvia tarpeeksi.

Tässä ei voi kaikelle mitään, vaikka vuodattaa viimeisetkin hikipisaransa (joskus myös veripisaroita) lasten hyvinvoinnin vuoksi. Joutuu vaan toteamaan, että teen sen mihin ihminen kykenee ja loppu menee sitten niin kuin menee. Valitettavasti kurjissa merkeissä lasten repiessä ja huitoessa toisiaan kun väliin ehtii vasta sitten kun jotain on tapahtunut.

Ei päiväkoti nykyisellään sosiaalista, vaan aiheuttaa päinvastaista ilmiötä lapsissa.

Meidän pk:ssa kyllä on aina ollut hoitajalla aikaa tulla ottamaan vastaan lapsi, oli vienti sitten klo 7 tai klo 9. Yhden ainoan kerran olen joutunut menemään eteistä pitemmälle, se oli eräänä aikaisena aamuna kun paikalla oleva hoitaja oli toisessa päässä taloa.

Mä ottaisin asian ihan reippaasti esiin, juurikin tuosta lapsen näkökulmasta. Eli lapsi on puhunut että pojat kiusaa, oletteko te huomanneet tällaista tms. Ja kysyisin kyllä vieraalta aikuiselta kuka hän on. Senkin voi tehdä ihan nätisti "Terve, me ei ollakaan vielä taidettu tavata. Minä olen tämän Nicopetriinan äiti Sirpamaija" Ja samalla tyrkytät kättäsi kättelemistä varten. :)

[QUOTE="hoitaja";24565047]Minua on alkanut tässä työssä rasittaa lähes eniten se, että lasten on oikeasti mahdotonta selvitä suurien ryhmien sosiaalisista suhteista. Päivittäin tulee niin paljon kiistoja kun on liian paljon lapsia samoissa tiloissa. Ja isojen päiväkotien pihoilla on ikävä meininki. Ei siellä ole yhdellä hoitajilla kymmentä silmää päässä eikä korvia tarpeeksi.

Tässä ei voi kaikelle mitään, vaikka vuodattaa viimeisetkin hikipisaransa (joskus myös veripisaroita) lasten hyvinvoinnin vuoksi. Joutuu vaan toteamaan, että teen sen mihin ihminen kykenee ja loppu menee sitten niin kuin menee. Valitettavasti kurjissa merkeissä lasten repiessä ja huitoessa toisiaan kun väliin ehtii vasta sitten kun jotain on tapahtunut.

Ei päiväkoti nykyisellään sosiaalista, vaan aiheuttaa päinvastaista ilmiötä lapsissa.[/QUOTE]

Pitäisi säätää laki tiukemmaksi. Todellisuus on aina muuta....ja päiväkoti-koulumaailma aiheuttaa monille elämänikäiset traumatkin. Kuka silloin on vastuussa asiasta?

Meidän lasten (tai toinen lapsistahan enää pk-ikäinen on) päiväkodissa on vanhemman tehtävänä viedä lapsi ryhmään asti, ja huolehtia siitä että hän kättelee aikuista. Ei tulla vastaan eteiseen tms, mutta ei ne kahvihuoneessakaan kyllä porukassa lymyä.

Kiusaamisen ottaisin ehdottomasti puheeksi lapsen oman lto:n kanssa. "Ei nyt vielä kun toinen ei ole edes sisällä"- kommenttia en kyllä ottaisi kirjaimellisesti, ts. en ajattelisi että lapsilla on lupa kiusata kunhan toinen on sisään asti päässyt, vaan se lienee vain sanonta tai turhautuneen hoitajan tuhahdus kiusaaville lapsille.

Rohkeasti vaan keskustelemaan lapsen ryhmän hoitajien/lto:n kanssa. Ei syyllistäen tms, vaan ihan kuten asia on: lapsi kokee tulevansa kiusatuksi, oletteko huomanneet sen, miten toimitte päiväkodissa asian suhteen, jne.

Yhteistyössä