Päiväkodin päiväunikäytännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Helmi S"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Helmi S"

Vieras
Minkälaisia käytäntöjä teidän lasten päiväkodeissa on päiväunien suhteen? Mikä on se aika, joka lasten täytyy minimissään levätä? Mitä sitten, jos ei tapaa nukkua? Joustetaanko nukkumisten suhteen?

Meillä on tullut ihan ongelmaksi, kun motorisesti vilkkaan 4-vuotiaan tuntuu olevan todella vaikeaa maata siellä hiljaa paikallaan, jos uni ei tule (yleensä ei). Tapana on lukea puolisen tuntia satua - usein vähemmän aikaa. Kokonaisuudessaan täytyy levätä tunti, mikä tuntuu mun mielestä kohtuuttoman pitkältä ajalta. En minäkään jaksaisi maata hiljaa paikallani tuntia, jos ei väsytä. Tuohon tyttöni ei tunnu enää pystyvän, ja "tottelemattomuutensa" vuoksi lapsi on rangaistuksena harva se päivä jäähyllä tai joutuu makaamaan vielä pidempään kuin muut, kun ei ole totellut - joskus on joutunut kaksikin tuntia olemaan siellä nukkarissa hereillä. Mun mielestä toi on jotenkin nurinkurista. Siitä koko touhusta tulee sen verran kurjaa lapselle, että miten se voisi siellä rentoutua? Tai miten rahoittua nukkumaan jouduttuaan toiseen huoneeseen kirkkaisiin valaistukseen istumaan jäähyvä? Ystävällismisliset keskustelut päiväkodin henkilökunnan kanssa eivät ole tuottaneet tulosta.

Haen nyt perspektiiviä, että tietäisin, onko tämä yleistä ja onko päiväkoti oikeassa tässä vai rupeanko kovaänisemmin pitämään lapsen puolta.

Onko sun lapsella oikea diagnoosi?

Meillä eskaritkin lepää nukkarissa jos ovat kokopäivähoidossa. Meidän eskari nukkuu joskus, etenkin kun ollut aikainen aamu. Muuten ovat siellä jonkun 30min lepäilemässä.
4-veen ja 2-veen nukkarihommista en tiedä,men ole kysynyt. molemmat nukkuvat niin kauan kuin tarve on.

Onko sun lapsella oikea diagnoosi?

Minkähän diagnoosin arvoisa Juuliakka antaisi? ADHD? Kas.

Kotona se nukkuu päiväunet poikkeuksetta, mutta siellä on liikaa tapahtumaa ympärillä, että pystyisi olemaan rauhassa. Vilkas tyttö on, mutta nuo ovat ainoita ongelmatilanteita päiväkodissa.

Mullakin on kohta 6 vuotta täyttävä lapsi, joka yleensä nukkuu päiväunet, ja lepohetki on mielestäni hyvä myös sen ikäisille. Kyseenalaistin nyt sen tunnin makuuttamisen pimeässä paikallaan, jos uni ei tule. Ja tyttö saa kuulla jatkuvasti olleensa tuhma, kun ei nuku.

Meidän päikyssä pian 3v:n ei ole pakko nukkua jos ei nukuta. Lepäilee 30-45 min ja sitten saa mennä muille hommille.

Toi kuulostaa mun mielestä paljon kohtuullisemmalle.

Miten sitten se käytäntö, että montako aikuista nukkarissa on? Tuolla on käsittääkseni yksi aikuinen ja viitisentoista lasta. Jos niitä ei saa yksin rauhoittumaan, niin kai siinä menee helpommin hermot niin. Jos joku ehtisi vähän silittelemään tms., niin olisi paljon helpompi rauhoittua. (jos on vaikeaa rauhoittua, niin toimii ainakin kotona. Pari kertaa kuussa nukutan tuon kuin pienen vauvan...)

Meidän reilu kaks vuotias poika ei aina nuku päiväkodissa, siitä on tullut sanomista.
Sille ei vaan voi mitään, kun sillä et miten kaveri nukkuu yön ei näytä olevan mitään merkitystä sille, että nukkuuko se päivällä. En kuitenkaan ymmärrä, että miksi lasta rangaistaisiin siitä, jos uni ei nyt vaan jostain syystä tule? Toisaalta kyseenailaistan sen, että rangaistuspaikka olisi sama, kuin missä pitäisi nukkua. Eikö lapselle tule seuraavalla kerralla tilasta epämiellyttävä fiilis, jos se on edellisellä kerralla ollut rangaistuspaikka? Lepopaikanhan pitäisi olla miellyttävä paikka, jossa olisi helppo rauhoittua.

[QUOTE="Hmmm";28299228]Meidän reilu kaks vuotias poika ei aina nuku päiväkodissa, siitä on tullut sanomista.
Sille ei vaan voi mitään, kun sillä et miten kaveri nukkuu yön ei näytä olevan mitään merkitystä sille, että nukkuuko se päivällä. En kuitenkaan ymmärrä, että miksi lasta rangaistaisiin siitä, jos uni ei nyt vaan jostain syystä tule? Toisaalta kyseenailaistan sen, että rangaistuspaikka olisi sama, kuin missä pitäisi nukkua. Eikö lapselle tule seuraavalla kerralla tilasta epämiellyttävä fiilis, jos se on edellisellä kerralla ollut rangaistuspaikka? Lepopaikanhan pitäisi olla miellyttävä paikka, jossa olisi helppo rauhoittua.[/QUOTE]

Olen tuosta niin samaa mieltä. Kotonakin on joskus ollut ongelmia nukkumaanmenon kanssa, mutta jos siitä tekee numeron, niin vain pahenee. Ei se kiusallaan sitä tee.

Ei siitä nukkumattomuudesta sentään ole rangaistu, vaan siitä, että se saattaa esimerkiksi potkiskella peittoaan siinä tylsistyessään tms., mikä häiritsee muiden nukkumista. Mun mielestä vaan asia pitäisi ratkaista toisin kuin rankaisemalla jatkuvasti.

Sinällään tuo tunti lepoaikaa on minusta ihan ok, mutta tuo rangaistuskäytäntö on kyllä outo ja toimimaton. Jos lapsi temppuilee päikkäreillä, niin ei rangaistukseksi voi antaa lisää päikkäreitä, vaan kyllä se pitäisi sitten olla jotain muuta, esim. jäähypenkki tai jonkin edun menetys. Tuolla konstilla tehdään siitä lepohetkestä lapselle vain entistäkin stressavampi. Tosin taustalla voi kyllä olla ihan se, että päiväkodissa ne rangaistusmuodot ovat rajalliset jo ihan käytännän ja aikataulusyistä.

[QUOTE="vieras";28299314]Sinällään tuo tunti lepoaikaa on minusta ihan ok, mutta tuo rangaistuskäytäntö on kyllä outo ja toimimaton. Jos lapsi temppuilee päikkäreillä, niin ei rangaistukseksi voi antaa lisää päikkäreitä, vaan kyllä se pitäisi sitten olla jotain muuta, esim. jäähypenkki tai jonkin edun menetys. Tuolla konstilla tehdään siitä lepohetkestä lapselle vain entistäkin stressavampi. Tosin taustalla voi kyllä olla ihan se, että päiväkodissa ne rangaistusmuodot ovat rajalliset jo ihan käytännän ja aikataulusyistä.[/QUOTE]

Puhut asiaa. Tosin koen, että muutkaan rangaistukset eivät ratkaise asiaa, vaan vaikutus on aika lailla sama. Minun mielestäni se ei venkoile siellä tuhmuuttaan vaan koska ei kykene rauhoittumaan. Miksei joku aikuinen voisi siinä auttaa aikä vain rankaista? Muutamana päivänä kokeilivat sitä taputtelua ja silittämistä ja tyttö nukahti niinä päivinä. Minun käsitykseni mukaan se on vaan liian työlästä ja syö kahvitaukoa tai "yhteistä suunnittelu- ja palaveriaikaa".

[QUOTE="noh";28299487]Kyllä tuon ikäisen pitää osata jo rauhoittua itsekseen.[/QUOTE]

Miksi?
Kokeile itse vaikka viikko maata joka päivä tunti paikoillasi piemeässä, jos ei väsytä. Mielellään sellaisessa paikassa, jossa on vähintään 10 ihmistä samassa huoneessa. Esim. töissä. Onnistuisitko nukahtamaan? Jos et, olisitko epänormaali?

tunti on mielestäni liikaa "pakollista" lepoa. Kun 4v alkoi jättämään päiväuniaan pois, sovimme päiväkodin kanssa, että enintään 0,5h lepää tai nukkuu jos nukahtaa.

Itse olen palaamassa päiväkotiin töihin. Meillä on järjestetty niin, että ne jotka eivät nuku, kuuntelevat toisessa huoneessa sadun ja sitten saavat leikkiä. Ne, jotka nukkuvat, saavat sitten rauhassa levätä toisessa huoneessa.
Jos ryhmässä on vain yksi "ei nukkuva", kuuntelee hän sadun nukkarissa, jonka jälkeen pääsee esim eskareille leikkimään.
Mun mielestä tuo on vain järjestelykysymys. Hoitajien pitää kuunnella lasta ja vanhempia. Miksi tuommoisesta asiasta pitää tehdä niin vaikeaa.

Miten ihmeessä perustelevat että lepo on hyväksi, ja sitten käyttävät sitä rangaistuskeinona?!? Tuohon puuttuisin, seurauksen voi antaa, mutta tuo seuraus ei ole looginen.
Meillä lepo ehkä puoli tuntia -tunnin, mutta poika ei koe sitä millään tavalla epämiellyttäväksi , päinvastoin, vaikka ei koskaan nukukaan, ja päivä saattaa olla 4 tunnin mittainen =)

Tunti pakollista lepoaikaa, josta n. 30 minuuttia sadun lukemista ja musiikin kuuntelua.

Minusta ihan ok ja hyvä, sietääkin oppia vähän jo rauhoittumaan tuossa iässä. Nukahtaa ei tarvitse, mutta levätä kyllä. Ja jos itsekään ei muka pysty puolta tuntia makaamaan ilman virikkeitä, niin kannattaisi pikkuhiljaa opetella.

[QUOTE="Helmi S";28299117]Minkähän diagnoosin arvoisa Juuliakka antaisi? ADHD? Kas.

Kotona se nukkuu päiväunet poikkeuksetta, mutta siellä on liikaa tapahtumaa ympärillä, että pystyisi olemaan rauhassa. Vilkas tyttö on, mutta nuo ovat ainoita ongelmatilanteita päiväkodissa.

Mullakin on kohta 6 vuotta täyttävä lapsi, joka yleensä nukkuu päiväunet, ja lepohetki on mielestäni hyvä myös sen ikäisille. Kyseenalaistin nyt sen tunnin makuuttamisen pimeässä paikallaan, jos uni ei tule. Ja tyttö saa kuulla jatkuvasti olleensa tuhma, kun ei nuku.[/QUOTE]

Anteeksi mitä? Ajattelin että onko lapsella joku oikea syy miksei jaksa olla paikoillaan?

Mua hämmästyttää ja kummastuttaa, jos 4v ei osaa rauhoittua paikoilleen :O
Ei nukkariaikaan voi jokaista olla silittelemässä ja paijaamassa. Edes henkilökunta ei riittäis moiseen! Jos lapsi tarvitsee erityisen paljon aikuista rauhoittuakseen, kannattaa miettiä pystyykö hän olemaan normiryhmässä vai olisiko pienryhmä parempi...

Nukkarissa olla hiljaa ja paikoillaan. Se hetki on rauhoittumista varten ja leporauha pitää antaa jokaiselle vaikkei itse nukukaan. Aika pienetkin ymmärtävät tämän.
Eräässä ryhmiksessä nämä "häiriköt" siirretään ihan toiseen tilaan yksinään (hoitaja on esim. oven takana kuitenkin). Eivät ainakaan sitten muita älämölöllään häiritse. Muut lepäävät 1-2h (suurin osa jopa 5-vuotiaista nukahtaa) ja sen jälkeen pääsee ns. hiljaisiin hommiin ennen välipalaa.

Lepohetki on siis noin puolen tunnin satu ja puolen tunnin hiljainen lepo, yhteensä tunti? Kyllä tämä aika pitäisi onnistua neljävuotiaalta, niin ettei häiritse muita. Eihän tuossa ole kuin se puolituntia tekemättä "mitään", kun puoli tuntia kuunnellaan sitä satua.

Valitettavasti minustakin kuulostaa oudolta, jos ei onnistu, vaikka ympärillä olisi ne kymmenen muutakin lasta, joista todellisuudessa varmaan reilu puolet nukahtaa sadun aikana, ja jos loput osaa olla hiljaa, niin seuraavat 3-4 lasta nukahtaa sadun jälkeen 5-10 minuutin aikana.

Olisiko ongelma kuitenkin siinä, että lastasi väsyttää, ja käy ylikierroksilla, häiritsee parin kolmen lapsen nukahtamista, ja tätä kautta nukkariaika pidentyy, jotta lepoa tarvitsevat pystyvät nukahtamaan?

kaikki menee nukkariin ja kun hoitajat tekee vaihdon tunnin kohdalla ne jotka ei ole nukahtaneet pääsevät pois. kuulema näin, meillä ei ole sitä ongelmaa etteikö muksut nukahtaisi heti. ovat niin aamuvirkkuja että päiväunet ovat tarpeeseen 3vuotiaalle ja 5vuotiaalle.

Yhteistyössä