Päiväkodin perustaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi yrittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uusi yrittäjä

Vieras
Hei,
suunnitelmissa on oman päiväkodin perustaminen pääkaupunkiseudulle ja haluaisin tietää onko kellään palstalaisella kokemuksia päiväkodin perustamista. Mielenkiintoista olisi myös kuulla, että jos nyt etsisit päiväkotipaikkaa lapsellesi (yksityiseltä puolelta), niin mitä ominaisuuksia etsisit/arvostaisit? Paljonko olisi mielestäsi kohtuullinen kuukausimaksu (ennen kelan korvauksia) päiväkotipaikasta lähellä helsingin keskustaa? Suunnittelemassani päiväkodissa on tietty pedagoginen suuntaus. Hakisitko mielummin tällaiseen päiväkotiin vai "perinteiseen"?
Te, jotka olette joskus perustaneet päiväkodin: kauanko koko prosessissa meni? Eli miten nopeasti sait päiväkodin pystyyn, kun olit esim. rekisteröinyt yrityksesi? Miten kauan itse byrokraattisissa prosesseissa menee? Ideana olisi saada päiväkoti toimintaan ensi syksystä, onlenko aikaoptimisti? Oliko asiakkaita helppo vai vaikea saada? Millä yritysmuodolla toimit? Mistä lähdit liikkeelle tehtyäsi yrityssuunnitelman? Voiko lainaa hakea ennen kuin on tiloja tiedossa tai voiko tiloja saada ennen kuin on rahoitusta? Voinko jo nyt avata yritykselleni kotisivut ja ottaa vastaan tiedusteluja, vai pitääkö yritys ensin olla rekisteröity ja tilat tiedossa? Paljonko sinulla oli alkupääomaa ja paljonko sijoitit huonekalujen, lelujen, materiaalien yms. hankkimiseen? Ostitko käytettynä jostain vanhasta päiväkodista vai kaiken uutena? Minkälaiseen tilaan perustit päiväkodin ja miten helppo oli saada ympäristövirasto hyväksymään tila?
Ja muillekin, jotka jotain asiasta tietävät: Onko esiopetusryhmä pakollinen päiväkodissa tai jos ei ole pakollinen, niin miten ite suhtautuisit päiväkotiin, joka on 3-5 vuotiaille ja sen jälkeen joutuisit hakemaan muualle esikouluun?

Kiitos etukäteen!

Jos veisin lapseni päiväkotiin,toivoisin pienenpiä ryhmiä. Eli 3-5v ryhmäkokona 15 lasta. Hoitajia menee tuohon määrään se 3. Kaksi lto/sos. ja yksi lähihoitaja/lastenhoitaja. Pienryhmätoimintaa ja omahoitajuutta. Suuntauksena ehkäpä musiikki/liikunta. En ehkä ihan Hesan keskustasta,koska saastetta runsaasti/liikennettä. Myös metsiä retkeilyjä varten huonosti. Hyvä sijaispalvelu,josta saisi heti sijaisen. Aukioloaika olisi tuo 7-17.00 ihan passeli. Tässä tuli ekaksi nämä asiat mieleen.

Olin perustamassa päiväkotia jokunen vuosi sitten, mutta sitten raskauduin ja projekti jäi jäihin, mutta jonain päivänä vielä :)

Päiväkodin perustamiseen tarvitaan melko iso summa rahaa. Tiloille on vaatimukset, ja sopivan tilan löytäminen voi olla haastavaa. Kävin katsomassa Helsingin kaupungin lopetettujen päiväkotien tiloja, jotka olisivat siis olleet ihanteellisia, mutta nekin olisivat tarvinneet perusteellista remonttia (esim. ilmastointi) ja vuokrat olivat useita tuhansia kuukaudessa. Sitten päiväkotiin tietenkin tarvittaisiin kaikki huonekalut, lelut ym. materiaalit ja tämä kaikki siis ennen kuin yksikään lapsi on maksanut mitään. Eli lainarahaa ainakin minä olisin tarvinnut.

Laskin silloin, että pyöriäkseen päiväkoti olisi tarvinnut n. 20 lasta, sillä olisi maksettu vuokra, ruoka ja 2 lastenhoitajan ja yhden opettajan palkat. Hinta olisi ollut 650e per lapsi, josta siis Kela maksaisi osan.

Aikaa ei välttämättä hirveästi mene, jos sinulla on jo tilat (tosin ne täytyy kaupungin tarkastaa että kelpaavat) ja työntekijät. Miten olet ajatellut hoitaa ruuan? Minun oli ensin idea tehdä ne itse, mutta se alkoi kaatua omaa mahdottomuuteensa ja keittäjän palkaamiseen ei olisi rahat riittänyt, joten olisin tilannut ne ja vain lämmittänyt.

[QUOTE="yritys";27865180]Olin perustamassa päiväkotia jokunen vuosi sitten, mutta sitten raskauduin ja projekti jäi jäihin, mutta jonain päivänä vielä :)

Päiväkodin perustamiseen tarvitaan melko iso summa rahaa. Tiloille on vaatimukset, ja sopivan tilan löytäminen voi olla haastavaa. Kävin katsomassa Helsingin kaupungin lopetettujen päiväkotien tiloja, jotka olisivat siis olleet ihanteellisia, mutta nekin olisivat tarvinneet perusteellista remonttia (esim. ilmastointi) ja vuokrat olivat useita tuhansia kuukaudessa. Sitten päiväkotiin tietenkin tarvittaisiin kaikki huonekalut, lelut ym. materiaalit ja tämä kaikki siis ennen kuin yksikään lapsi on maksanut mitään. Eli lainarahaa ainakin minä olisin tarvinnut.

Laskin silloin, että pyöriäkseen päiväkoti olisi tarvinnut n. 20 lasta, sillä olisi maksettu vuokra, ruoka ja 2 lastenhoitajan ja yhden opettajan palkat. Hinta olisi ollut 650e per lapsi, josta siis Kela maksaisi osan.

Aikaa ei välttämättä hirveästi mene, jos sinulla on jo tilat (tosin ne täytyy kaupungin tarkastaa että kelpaavat) ja työntekijät. Miten olet ajatellut hoitaa ruuan? Minun oli ensin idea tehdä ne itse, mutta se alkoi kaatua omaa mahdottomuuteensa ja keittäjän palkaamiseen ei olisi rahat riittänyt, joten olisin tilannut ne ja vain lämmittänyt.[/QUOTE]

Ja mites se siivous? Jos hoitajat sen tekee,niin se on pois lapsilta. Samoin keittiö hommat.

Kiitos vastauksista! Olisitko #3 itse toiminut siis päiväkodin johtajana ja yhtenä opettajista? Kerkesitkö ikinä laskea budjettia valmiiksi/hakea aloituslainaa? Oliko vaikeaa saada? Ajattelin, että lainalla maksaisin ensimmäiset hankinnat ja vuokrat. Leluja ja materiaaleja voi sitten ajan myötä tilata lisää, kun tuloja lapsista alkaa tulla. Ruokien suhteen olen ajatellut, että jos sattuu löytymään sellaiset tilat, joissa on valmiiksi hyväksytty keittiö ruuanvalmistukseen, niin sitten voisin palkata kokin, joka tekee ruuan. Muussa tapauksessa tilaan valmiina (usein tulee siis valmiiksi lämpiminä ja pitää vaan tarkistaa että lämpötila on oikea) ja emäntä/päiväkotiapulainen hoitaa välipalan ja siivouksen.
Miten suhtautuisitte siihen, jos päiväkoti olisi heinäkuun kiinni, mutta kuukausimaksun joutuisi maksamaan silti. Näin on ollut monessa yksityisessä, jossa olen ollut johtajana, mutta en tiedä miten alottavaan paikkaan saisi asiakkaita, jos olisi tällainen vaatimus...

ap

[QUOTE="kukkis";27865250]Ja mites se siivous? Jos hoitajat sen tekee,niin se on pois lapsilta. Samoin keittiö hommat.[/QUOTE]
Meillä on lapset yksityisessä päiväkodissa 1-2 pv viikossa ja vastaan tähän. Meillä on siellä 3 hoitajaa, lapsia 11-14 päivästä riippuen. Ruoka tehdään paikan päällä itse, eli yksi hoitajista tekee. En tiedä, onko näin, mutta itse ajattelisin että kätevintä tällaisessa tapauksessa olisi tehdä seuraavan päivän ruoka etukäteen osittain lasten päiväunien aikana. Siis esim. käristää lihat valmiiksi , kentien tehdä kastikekin. Ja siivous on myös hoitajien vastuulla. Eli ilmeisesti kukin hoitaja vuorollaan siivoaa paikan päivän päätteeksi. Ilmeisesti se iltavuorolainen, joka on 1-3 lapsen kanssa sen viimeisen tunnin.

Alkuperäinen kirjoittaja Uusi yrittäjä;27865425:
Miten suhtautuisitte siihen, jos päiväkoti olisi heinäkuun kiinni, mutta kuukausimaksun joutuisi maksamaan silti.
ap
En tykkäisi. En ollenkaan. Olen valmis maksamaan vain sovituista päivistä. Ja meillä muuten hoitopäivän hinta on 50 euroa/lapsi.

Joo ja tykkäisin teemapäiväkodista. Itse kannattaisin esim. englanninkielistä päiväkotia. Koska meillä ei ole sellaista päiväkotia lähimaillakaan. Tosin ei ole mitään muutakaan teemapäiväkotia. Olisin valmis maksamaan 100 euroa kuussa enemmän, jos saisin lapseni englanninkieliseen päiväkotiin. Sen verran tärkeänä kielitaitoa pidän.

Mä yritin yksityistä ryhmistä ajatusella olla perhepäivähoitaja ja kaveriksi toinen yksityinen pph. Mutta en löytänyt sopivaa työparia ja mulla loppui hoitovapaa ja olisi pitänyt vakipaikasta irtisanoa ja en uskaltanut.

Minulla kävi siinä mielessä hyvin, että vuokrasin entisen päiväkodin tilat, joten ne oli jo valmiiksi ajateltu lapsia varten. Mutta silti terveystarkastajat oli tosi tiukkoja ja piti tehdä muutoksia, mitkä ihmetytti, koska samat terveystarkastajat olivat hyväksyneet tilat 12 lapsen päiväkodille ja nyt 8 lapsen ryhmis ei olisi saanut toimia... Mulla ne muutokset meni omistajan piikkiin, koska olivat ns. rakenteellisia.

Olin sijaisena tässä päiväkodissa ennen kuin se lopetti. Päiväkoti oli 12 paikkainen, omistaja oli lto ja töissä oli kaksi lastenohjaajaa plus harjoittelija. Siellä tehtiin ruoka ja siivous itse. Tosin se oli aina lapsilta pois ja oli kyllä tosi kyseenalaista, koska silloin oli usein yhdellä aikuisella liian iso ryhmä tai sitten vaan oltiin tavallaan se aamu ilman sen kummempaa ohjattua toimintaa, koska yksi siivosi. Tosin nukkuaikaan oli sitten aikaa pestä vessoja yms., mutta henkilökunta oli aika kovilla koko ajan kun ei oikein taukoja ollut.

Taloudelliseti oli tosi haastava tolla lapsimäärällä ja konkurssiinhan se päiväkoti menikin. Omistaja ei saanut itselleen nostettua läheskään joka kuuausi palkkaa. Se oli yhdistyspohjainen mun mielestä.

Mä toimin vuokralla toiminimellä ja työparikin olisi aluksi toiminut omalla toiminimellä. Sitten olisi voinut ajan saatossa katsoa mikä olisi ollut paras yhtiömuoto, jos meidän yhteistyö olisi jatkunut ja toiminut.

Tuolla yksityisessä päiväkodissa oli heinäkuu maksullinen. Lomaa oli myös syysloma, joululoma ja hiihtoloma. Eli oli aika monta viikkoa suljettuna lomien takia ja kaikista täysi kuukausimaksu. Päiväkoti oli luontopainotteinen, mutta rehellisesti sanottuna se ei toiminut. Pitkät ulkoilutkin jäi sijaispulan jalkoihin usein, saatikka metsäretket ja ulkona syömiset. Omistaja tosi nihkeesti hankki riittävästi sijaisia tai henkilökuntaa. Pieniä lapsia oli paljon, joten aikaa meni pyllypesuihin, pukemiseen yms. paljon. Sitten piti vanhemmille hymyillä ja kertoa, mitä kaikkea kivaa ollaan tehty vaikka oikesti ollaan suurinpiirtein vaan yritetty selvitä päivästä.

Huonekalut tuolla yksityisessä oli kirppiskamaa ja lahjoituksia. Mutta siistejä ja sinänsä oli kodikkaan näköinen. Leluja ei äärettömästi ollut, mutta ihan riittävästi mun mielestä. Ja niitähän saa sitten lisättyä aikojen saatossa kun näkee, että minkäikäisiä lapsia tulee yms.

Mä sain TE-keskuksen starttirahaa ja sitähän saa vain, jos yritys alkaa ihan uutena ja strattiraha haetaan ennenkuin mitään perustamisen eteen on tehty. Kannattaa selvitellä, koska se teki kuitenkin muistaakseni n. 600 € kuussa ja alkukuukaudet kun mulla meni hoitomaksut tavallaan menoihin kaikki niin sain itselleni edes ton starttirajan verran "palkkaa". Mä siis toimin vuoden yksin vuokralla pph:na, mutta siihen se sitten jäi kun yksi ei kannata vuokraa maksaa ja sitä mieleistä työparia en löytänyt. Myös vakipaikka odotti ja olisin irtisanonut, jos ryhmis olisi ollut realistinen haave, mutta nyt ei ollut niin palasin vanhaan työhön.

Siinä yksityisessä päiväkodissa oli jonkun 50 € kalliimpi hoitomaksu kuin täällä kunnallisella. Siis vanhempien maksama osuus. Sitten sillä päiväkodilla oli kummeja, jotka toivat esim. mehua ja marjoja syksyllä pakkaseen. Kummit oli paikkakunnalta ihmisiä, jotka halusi auttaa yksityisen päiväkodin pärjäämistä pienellä paikkakunnalla. Sellaisia kummeja joko löytää tai ei löydä avuksi :)

Siskon lapset on yksityisessä päiväkodissa Helsingissä, jossa on tosi toimiva ja aktiviinen vanhempainyhdistys, joka hankki myyjäisillä yms. rahaa useita satasia. Tämä päiväkoti on iso yksityinen, lapsia muistaakseni joku 60 hlöä ja taloudellisesti käsittääkseni vakaalla pohjalla.

Yksityisessä päiväkodissa ei tarvi olla eskaria. Musta olisi kyllä kiva, että voisi olla eskari-ikään asti samassa päiväkodissa. Varsinkin jos on sisaruksia, niin sitten isompi pitäs viedä toiseen päiväkotiin, jos pienempi vielä jatkaisi tässä tai sitten pian molemmat vaihtaa. Ja onko eskari tulevassa koulun tilassa. Eli jos on eka tässä yksityisessä päiväkodissa, sitten toisessa päiväkodissa, eskarissa ja sitten taas vaihto kouluun niin tulee jo aika monta uutta paikkaa lapselle.

Omaan kotiin remontoida tilat . Autotallilisäsiipi yhdistelmä vaikka.
Ruoka tehtävä ehdottomasti paikan päällä.

Suuntaus musiikkiin tai liikuntaan
Avoinna 5.45-18.15
Joustoa myös.

Tuo ei oo yksityisissä päiväkodeissa mitenkään harvinaista että heinäkuu on sulku ja maksu silti menee jotta saa paikan pitää. Aina menee tulojen piikkiin se että täytyy periä maksu myös lomakuukaudelta.

Englanninkielinen nimenomaan on suunnitteilla. Usein muissa maissa ruokakulttuuri päiväkodeissa/kouluissa on sellainen, että tuodaan omat eväät. Jättäisitkö valitsematta päiväkodin sen takia, jos joutuisit pakkaamaan lapselle mukaan ruuan tai välipalan, eikä se tulisi tarhan puolesta? Mitä asioita yleensäkin priorisoit? Pienet lapsiryhmät, koulutettu henkilökunta, paljon leluja ja muita virikkeitä (retkiä yms.)? Jos esim. kk-maksut olisivat korkeat ja joutuisit lisäksi tekemään eväät, mutta hoito olisi laadukasta, ryhmät pieniä ja lasten kanssa tehtäisiin paljon, mm. teatteriretkiä, niin miten suhtautuisit?

ap

"Näin on ollut monessa yksityisessä, jossa olen ollut johtajana". Tuota.... yllättävän vähän ymmärrät asiasta, jos todella olet ollut johtajana yksityisellä. Mikä on sitten laadukasta hoitoa - eikö muualla saa sitä? Sompio antoi hyviä ja asiallisia vastauksia.

Päiväkodin perustaminen voi olla myös edullista ja helppoa! Ostat vain puolijoukkueteltan ja perustat "ulkoilmapäiväkodin". Ei siis kiinteistökuluja ollenkaan, mukulat ovat siis ulkosalla koko hoitopäivän. Aina, oli mikä vuodenaika tai sää hyvänsä. Ulkoiluhan on monen mielestä vain varustekysymys!

Tällainen päiväkoti on siis olemassa ja kovin tyytyväisiä asiakkaita tuntui olevan!

Alkuperäinen kirjoittaja Uusi yrittäjä;27869746:
Englanninkielinen nimenomaan on suunnitteilla. Usein muissa maissa ruokakulttuuri päiväkodeissa/kouluissa on sellainen, että tuodaan omat eväät. Jättäisitkö valitsematta päiväkodin sen takia, jos joutuisit pakkaamaan lapselle mukaan ruuan tai välipalan, eikä se tulisi tarhan puolesta? Mitä asioita yleensäkin priorisoit? Pienet lapsiryhmät, koulutettu henkilökunta, paljon leluja ja muita virikkeitä (retkiä yms.)? Jos esim. kk-maksut olisivat korkeat ja joutuisit lisäksi tekemään eväät, mutta hoito olisi laadukasta, ryhmät pieniä ja lasten kanssa tehtäisiin paljon, mm. teatteriretkiä, niin miten suhtautuisit?

ap

Itse kyllä odottaisin, että korkeilla maksuilla saisin lapsilleni myös samaan hintaan ruuan. Heti karsiutuisi pois hoitopaikka, mikäli pitäisi alkaa omien eväiden kanssa askartelemaan. Retket on plussaa, mutta ei niitä tarvitse olla usein. Laadukas arki rutiineineen on mielestäni hyvää hoitoa, ei ns. sirkushumu.

Oma mottoni on, että lapsi voi hyvin, kun häntä kohdellaan kunnioittavasti ja kuunnellaan, puitteilla ei niinkään ole väliä.

Minä toivoisin päiväkoteja teknologia- ja yrityskeskuksiin, sinne työpaikkojen luokse.
Ei olisi lainkaan poissuljettua, etteikö myös työnantajat olisi kiinnostuneita tukemaan työntekijöiden lastenhoitoa jollain tavoin.

#11: Laadukkaalla hoidolla tarkoitan lapsilähtöisyyttä, pieniä ryhmiä, koulutettua ja osaavaa henkilökuntaa (ammattitaitoa varhaiskasvatuksen saralta), hoivatyön lisäksi vahvan pedagogisen lähestymisen työhön, tiivin yhteistyön vanhempien kanssa yms. Kokemusta on eri paikoista ja missään missä olen ollut töissä ei kaikki toivomani osa-alueet ole toteutuneet. Täällä yritän ottaa selvää mitä mahdolliset tulevat asiakkaat arvostavat, jotta osaan vastata parhaan kykyni mukaan asiakkaan tarpeisiin. Kiitos vastauksista!

Mä en haluaisi ottaa omia eväitä mukaan. Retkieväitä metsäretkelle tms. voisin ottaa joskus, mutta joka aamu en viittis pakata eväitä kun riittää muutenkin tarpeeksi hässäkkää aamulähdössä.

Retkieväät silloin tällöin voisin pakata, mutta olen enemmän kuin tyytyväinen siihen, että Suomessa päiväkodeissa ja kouluissa tarjotaan lapsille ruokaa. Itsekin olen kasvatusalan ammattilainen, mutta lapseni päivähoidossa arvostan arjen rutiineja. Koen, että lapseni isossa kunnallisessa päiväkodissa on tarpeeksi nykyään niin kovassa huudossa olevia virikkeitä: päiväpiiri kerran päivässä, askartelua pienryhmissä useamman kerran viikossa, noin kerran viikossa retki metsään, luistelemaan tai muuta sellaista. Lapseni täyttää siis piakkoin viisi vuotta. Pienemmille ajattelen riittävän vähemmänkin virikkeen.

Vastaan tähän yksityisessä päiväkodissa työskennelleenä. Palkka oli huomattavasti huonompi kuin kunnallisella ja työmäärä suurempi (siivousta ja ruuan lämpötilamittaukset/kärryyn laitot/mahdollisesti tiskit...). Lapsille oli paljon ns. extra (kerhoja, juhlia, retkiä), jolla perheitä houkuteltiin asiakkaiksi ja julkisivua saatiin paremmaksi. Mutta työntekijöistä ei pidetty huolta (suurelta osin tuo palkka ja työmäärä): sijaisia sai huonosti ja työtekijöiden oma elämä kärsi suhteettoman paljon tästä johtuvien jatkuvien työvuorojen muutoksista, koko päiväkodin pedagogiikka oli mitä sattui. Jokaisen ryhmän oma opettaja yritti parhaansa mukaan huolehtia oman ryhmänsä pedagogisesta vastuusta, mutta suuri osa työntekijöistä oli epäpäteviä, lapsia ylipaikoilla ja jatkuva kiire siivousten jne kanssa nujersi senki. Kaikiki lapsille tarjottu extra piti henk. kunnan kahta kauheammin kiireisinä ja aito vuorovaikutus ja lapsilähtöisyys oli vähissä.
Siirryin itse kunnalle heti kun vakipaikka kotini läheltä löytyi. Oman lähtöni jälkeen lähes koko henkilökunta on vaihtunut edellisessä paikassa ja suuri vaihtuvuus senkun jatkuu. Perheet ihmettelevät miksi näin.. Itse en suosittele tuossa valossa yksityistä hoitopaikkaa saati työpaikka kenellekää. Joten muistathan ap pitää tulevista työntekijöistäsi huolta, näin varmistat että yrityksesi menestyy ja asiakkaita riittää! Tsemppiä!

En veis sellaiseen päiväkotiin jossa ei olisi talon puolesta ruokaa.
Arvostaisin äidillisiä hoitajia, tavallista arkielämää johon kuuluu metsäretkiä, luistelua, ulkoleikkejä, piirtämistä, laulamista jne. Siis ihan tavallista elämää jossa lastani kuunnellaan ja lapsi on tyytyväinen. Omat lapseni olivat reggio emilia painotteisessa päiväkodissa, mutta en vieläkään oikein tiedä mitä se tarkoitti, ei mielestäni näkynyt arkielämässä mitenkään, eli ihan sama onko joku painotteinen vai ei.

Jos ajattelin englanninkielistä päiväkotia, niin olisivatko työntekijät natiiveja? Olin osa-aikaisena opena yhdessä englanninkielisessä yksityisessä päiväkodissa ja olin ainoa koulutettu työntekijä, muut oli valittu kielen perusteella.

En ehtinyt hakea lainaa, mutta kävin yritysneuvonnassa tekemässä suunnitelman ja budjetin. Oli kyllä hyödyllistä, koska tuli esille asioita, joita en ollut edes tajunnut ajatella. Esim. miten laskutus järjestetään, kirjanpitäjä maksaa jne Kannattaa myös miettiä millainen yritysmuoto on järkevä, toiminimi on helpoin ja halvin, mutta konkurssissa kaikki jää yrittäjälle. Oy:ssa on sit omat hyvät ja huonot puolensa.

Mä en tinkisi ruuasta, koska silloin joutuu alentamaan aika paljon hintaa ja kuitenkin ruoka ei maksa aivan hirveästi per lapsi kuitenkaan.

Olisin itse toiminut sekä johtajana että lto:na, ainakin aluksi, koska rahat ei olisi riittäneet muuten.

Kiitos taas vastauksista! Helpottaa huomattavasti, kun saa kuulla "asiakkaiden" mielipiteitä. Opettajat olisivat natiiveja, päteviä opettajia (osa opettajista jo tiedossa) ja myös itse yritys on perustamista vaille valmis eli kirjanpitäjät yms. on jo selvillä. Kuntalainen: tunnistan hyvin tuon ideologian yksityiseltä puolelta ja sitä haluan välttää. Pedagogit eivät siis siivoa tai laita ruokaa, vaan siihen tehtävään palkataan emäntä. Yritän myös järjestää koulutuksen+virkistyspäivän kerran lukukaudessa, mutta muihin virikkeisiin, kuten liikuntaseteleihin ei tällä hetkellä ole vielä varaa. Minkälaisiin etuihin te yksityisellä työskennelleet olette tottuneet?
Jos ruuat tulisi talon puolesta, olisitteko valmiita maksamaan lapsenne retkistä (museot, teatterit) n.kerran kuussa?

Yhteistyössä