Päiväkodin tädin toiveita lapsen vaatetuksen suhteen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LÄHÄRI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LÄHÄRI

Vieras
Kun nyt ostatte lapsille niitä talvitamineita niin älkää ostako päiväkoti-ikäiselle 2-osaista pukua ainakaan, jos ei lapsi niitä itse saa kohtuullisessa ajassa päälleen.

Älkää laittako haalarin alle farkkuja. Ne ovat todella jäykät ja kylmät haalarin alla.

Ostakaa tarralliset kengät! Helpottaa huomattavasti hoitajien työtä.

Suosikaa hyviä materiaaleja (niitä saa kirppariltakin) ja tarkistakaa, että ne lapsen vaatteet ovat SOPIVAT. Ei missään nimessä liian pienet, mutta ei isotkaan.

Kuravaatteiden tulee olla niin reilut, että mahtuvat talvihaalarin päälle.

Sisävaatteiksi MUKAVAT vaatteet, joissa on kiva leikkiä.

Nimikoikaa ahkerasti vaatteita ja kenkiä.

Tässä nyt ensi alkuun. Täydentäkää "muistilistaa" =) Ja kirjoitin tämän ihan hyvässä hengessä, kun moni pohtii varmasti tälläkin hetkellä, että millaista vaatetta päiväkotiin.

Isohupulliset hupparit ei sovi haalareiden alle. Niskaan jää ikävä möykky joka pahimmassa tapauksessa kuristaa lasta kun itse pukee haarin päälle. Isommankin lapsen on vaikea itse oikoa huppua suoraan vaikka muutoin selviytyy hyvin itse pukemisesta

Alkuperäinen kirjoittaja lisää;27401046:
Isohupulliset hupparit ei sovi haalareiden alle. Niskaan jää ikävä möykky joka pahimmassa tapauksessa kuristaa lasta kun itse pukee haarin päälle. Isommankin lapsen on vaikea itse oikoa huppua suoraan vaikka muutoin selviytyy hyvin itse pukemisesta

Totta! Huput tekevät lapsen olon varmasti tukalaksi ja jo se pukeminen on tuskaa!

Paras välivaate sisävaatteiden ja haalarin alle on YKSIOSAINEN villahaalari tai ohut fleecehaalari. Monella on 2-osainen välipuku ja vielä toppapukukin on 2-osainen. Todella hankalat puettavat.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Alkuperäinen kirjoittaja LÄHÄRI;27401077:
Paras välivaate sisävaatteiden ja haalarin alle on YKSIOSAINEN villahaalari tai ohut fleecehaalari. Monella on 2-osainen välipuku ja vielä toppapukukin on 2-osainen. Todella hankalat puettavat.

Ja sitten kieritään rinnettä alas housut pakaroiden alla ja takki ja paidat kainaloissa...

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Ja niitä villasukkia... Jos ne menee tänään kotiin, niin MUISTAKAA rakkaat vanhemmat tuoda huomenna hoitoon uudet! Vaikka olisi vuorikumpparit lapsella, niin ikävä niitä on jalkoihin laittaa ilman välisukkia...

[QUOTE="vieras";27401089]Ja sitten kieritään rinnettä alas housut pakaroiden alla ja takki ja paidat kainaloissa...[/QUOTE]

Napa (= koko keskivartalo ), ranteet ja nilkat... Siinä on se pyhä kolminaisuus, mikä PITÄÄ lasta pukiessa muistaa laittaa piiloon. Lapsella itsellä ne jää usein paljaiksi, ja siksi just HAALARIMALLINEN välipuku on kaksiosaista parempi.

Itse neljän lapsen äitinä sanoisin, et älkää ostako niitä fleece vuorisia haalareita. Meillä oli yksi vuosi semmoinen, kun ajattelin et ois ihanan lämmin. Olihan se lämmin, mut hankala pukea päälle kun vuori tarttui koko ajan kiinni sisävaatteisiin. Laps ioli juuri oppinut itse pukemaan, mutta tuon haalarin kanssa tarvitasi apua. Tuo on kyllä toota et haalari päiväkoti-ikäiselllä parempi kuin 2-osainen.

Itse olen miettinyt että, kun puuvilla ei ole kostuessaan lämmin ihoa vasten, niin haluaisin laittaa lapselle päiväkotiin mukaan esim. villasekoitealusasun ja -sukat..mutta tämä tarkoittaisi lapsen riisumista pikkareilleen ennen ulos menoa ja sama sisälle tullessa.. Kuulostaako liian työläälle?

Mutta, neuvolassa suositellaan ainakin ensikengiksi nauhallisia, hyvin tukevia kenkiä eikä mitään kuomakenkiä.
En edes ymmärrä miksi jollekin 1-2 vuotiaalle tehdään 2-osaisia toppa-asuja. Nehän on tuon ikäisellä todella epäkäytännölliset. Lasten farkkukangas on usein aika pehmoista, joten kylmyydestä en ole samaa mieltä. Ja allehan voi laittaa vaikka sukkahousut.

Hupun laittaa lapsen päähän pukiessa, ja laskee sen kun on ulkovaatteet päällä. Mikä siinä on niin vaikeaa? :O Tietty lapsi ite ei sitä saa mut sekunti siinä menee kun hoitaja sen sieltä niskasta onkii..

[QUOTE="vieras";27401120]Itse neljän lapsen äitinä sanoisin, et älkää ostako niitä fleece vuorisia haalareita. Meillä oli yksi vuosi semmoinen, kun ajattelin et ois ihanan lämmin. Olihan se lämmin, mut hankala pukea päälle kun vuori tarttui koko ajan kiinni sisävaatteisiin. Laps ioli juuri oppinut itse pukemaan, mutta tuon haalarin kanssa tarvitasi apua. Tuo on kyllä toota et haalari päiväkoti-ikäiselllä parempi kuin 2-osainen.[/QUOTE]

Erään tunnetun ja kalliin lastenvaatemerkin haalarit ovat juuri näitä fleecevuorisia. Epämiellyttävät pukea ja varmasti myös päälläkin, kun se vuori takertuu sisävaatteisiin. Muutenkin ovat kovan ja taipumattoman tuntuisia haalareita ja pukuja.

Itse olen miettinyt että, kun puuvilla ei ole kostuessaan lämmin ihoa vasten, niin haluaisin laittaa lapselle päiväkotiin mukaan esim. villasekoitealusasun ja -sukat..mutta tämä tarkoittaisi lapsen riisumista pikkareilleen ennen ulos menoa ja sama sisälle tullessa.. Kuulostaako liian työläälle?

Kuulostaa liian työläältä ja luuletko, että tuo vaatteiden vaihto kiireessä muistuu välttämättä mieleen?

Mielestäni tuon ikäisen ei tarvitse mitään huppupaitoja vielä käyttää, niitä kerkee sitten teininä repiin päälleensä kyllä ja aikuisena, farkut eivät myöskään, ei edes ne pehmeät ole lasten vaatteita. Juhlissa siistit housut pojalla kyllä, mutta arkikäytössä epäkäytännölliset.

Kuomat ovat hyvä 2 kengät esim sinne päiväkotiin. Vie päiväkoti ulkoiluja varten paikalle kuomat ja käytä itse nauhallisia, siinä on sitten aina varmasti myös kuivat kengät =) ja kuomat voi laittaa kuivauskaappiinkin vaikka, toisin kuin nahkakenkiä ei voi laittaa.

Pukekaa se asu aamulla jo vaatteiden alle,sitä voi käyttää sisälläkin alusasuna. Ei sitä riisua tarvitse missään välissä. Oon kuvitellut että kaikki pukee ne heti aamusta ja pitää koko päivän...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja LÄHÄRI;27401163:
Erään tunnetun ja kalliin lastenvaatemerkin haalarit ovat juuri näitä fleecevuorisia. Epämiellyttävät pukea ja varmasti myös päälläkin, kun se vuori takertuu sisävaatteisiin. Muutenkin ovat kovan ja taipumattoman tuntuisia haalareita ja pukuja.

Myöskin erään tunnetun merkin (irroitettavassa) fleece vuoressa on osin ommeltu sisäpuolelle liukas kangas, jotta haalari on helppo pukea. Pelkkä fleece on tuskaista survoa päälle haalarin kanssa yhdessä.

Hyviä pointteja. Tosin en kannata Kuomia ainakaan kovin pienellä ja sen hupun voi tosiaan laittaa pukemisen ajaks päähän niin ei jää kuristamaan. Ja vasta eskariin / kouluun niitä kaksosaisia talvipukuja. Meillä eskarilaisella on vielä yksiosainen fleesepuku alle ja on hyvä vaikka onkin takki ja housut (lappu edessä ja takana, eli ei hirveesti poikkee yksosaisesta).

Alkuperäinen kirjoittaja äiti vaan;27401154:
Mutta, neuvolassa suositellaan ainakin ensikengiksi nauhallisia, hyvin tukevia kenkiä eikä mitään kuomakenkiä.
En edes ymmärrä miksi jollekin 1-2 vuotiaalle tehdään 2-osaisia toppa-asuja. Nehän on tuon ikäisellä todella epäkäytännölliset. Lasten farkkukangas on usein aika pehmoista, joten kylmyydestä en ole samaa mieltä. Ja allehan voi laittaa vaikka sukkahousut.

Hupun laittaa lapsen päähän pukiessa, ja laskee sen kun on ulkovaatteet päällä. Mikä siinä on niin vaikeaa? :O Tietty lapsi ite ei sitä saa mut sekunti siinä menee kun hoitaja sen sieltä niskasta onkii..

Ja se college hupparin huppu onkin tosi kiva kun on ulkovaatteiden PÄÄLLÄ. Kastuu ja kuraantuu. Kun tuut sisälle niin se märkä huppu niskassako mukulan pitää olla?

Myöskin erään tunnetun merkin (irroitettavassa) fleece vuoressa on osin ommeltu sisäpuolelle liukas kangas, jotta haalari on helppo pukea. Pelkkä fleece on tuskaista survoa päälle haalarin kanssa yhdessä.

Jep.Siellä nilkoissa näyttää olevan liukas kangas,jos sen koiven ens saa survottuu sinne asti. Taitaa lähteä myyntiin kyseinen puku meiltä,muksulla menee hermo.

Ei huppareita kiitos. Yllä tulikin vastaus jo siihen. Kyllä sen voi takin päällekin virittää. Mutta kun se kerää kuuraa, tai hiekkaa tai lehtiä.Ja kastuu ja kostuu.

Kun tullaan sisälle niin hupparin sisältö leviää pitkin käytäviä tai leikkitiloja. Puhumattakaan siitä kosteasta hupusta. Muistakaa, ne lapset todellakin möyryää siellä maassa.

Itsekin pidän haalarimallisia ulkopukuja ja yksiosaisia välipukuja hyvinä siinä vaiheessa, kun lapsi on vielä vaippaiässä eikä tarvi kesken ulkoilun käydä pissalla. Mutta kun vaipat jää pois niin kaksiosaiset puvut on helpompia vessakäyntien kannalta.

Meillä tosin lapset ulkoileekin usein 2-3 tuntia kerrallaan, eihän päiväkodissa talvisaikaan lapset ehdi paljoa tuntia pidempään ulkona olla, joten siellä ei ehkä tuo pissalla käyttäminen ole niin ongelma. Mutta kotona mennään samoilla vaatteilla ja pissalla käydään kesken ulkoilunkin.

Muuten oli oikein hyviä pointteja ja noita olen pitkälle noudattanutkin. :)

Yhteistyössä