Päiväkodin toiminta askarruttaa. Onko oikein?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En kyllä antaisi lupaa viedä lasta uimaan tuollaiseen paikkaan. Meidän muksun pk:ssa he ovat tämän viikon uineet pk:n pihalla uima-altaissa :):) Se on ollut mielekästä . Ja minusta aivan riittävää isolle porukalle.
Kamala vahtiminen olisi jossain uimarannalla.

Riippuu tosiaan siitä, monta lasta on mukana, ja monta aikuista. Meidän puiston uima-allas on kyllä kans aika syvä, syvimmillään 7v tyttöäkin reilusti yli vyötärön.

Mutta toki olisi pitänyt kysyä, voiko lapsesi lähteä uimaan, eikä pyytää vaan uikkaria mukaan! Mä pystyn omaa kolmea vahtimaan hyvin tuossa altaalla, tosin nuorin on jo 4v. Äkkiä kyllä hulahtaa 3v pinnan alle, jos horjahtaa.

Minua ei saisi mikään mahti viemään lapsia uimaan. Retkeillään kyllä viikoittain kivoissa paikoissa mutta uiminen on jotain, joka ei mielestäni kuulu päivähoitoon.

No mää kyllä luulen, että ovat päiväkodissa kartoittaneet tilanteen ja todenneet, että hoitajia (lue: valvovia silmiä ) on tarpeeksi kyseiseen reissuun.
Ja lapsista varmasti mukava retki :)

Me ainakin allekirjoitettiin päivähoidon alkaessa sellainen lappu missä kysyttiiin

* Saako lapsi osallistua päiväkodin järjestämille retkille
* Saako lasta kuvata
* Saako lapsi osallistua kirkollisiin tapahtumiin

Ja kun jokaiseen kohtaan annoimme suostumuksen, ei meiltä ole enää kyselty saako nyt edelleenkin lapsi osallistua retkille vaan se sovittu ja allekirjotettu lappu on voimassa niin kauan kun me itse haluamme muuttaa sovittuja sääntöjä.
Ei meillekään siis retkistä ilmoiteta yleinsä etukäteen vaan hakiessamme kuulemme missä olivat käyneet.
Minusta ihan ok, ei mitään valittamista.

Minä en ollenkaan kykene tajuamaan, että mikä tässä on se pointti? Eikö ole mahtavaa, että päiväkodin hoitajat viitsivät järjestää lapsille retkiä ja vaihtelua ja kuumana päivänä uimareissun? Pitäisikö heidän vaan istua siellä oman päiväkodin kuumalla pihalla tai kenties sisällä, jotta ap voisi tuntea olonsa turvalliseksi?
Meillä on tänään ja oli eilenkin esim. vesileikkipäivä lapsilla, uikkarit mukaan ja vesipyssyt. Ja saattavat lähteä ihan ex tempore tuon isompien lasten ryhmän kanssa vaikka eläinkauppaan tai jätskille bussilla. Ei siitä mitään vanhemmille kerrota eikä ole tarpeenkaan, lapsista se on ihanaa.
Meillä esim. on hoidossa tällä hetkellä 7 lasta ja kaksi aikuista, joten kyllä siellä osataan varmasti arvioida, miten valvonta hoidetaan. Melkein kaikki lapset kun on jo kesälomilla.
Rauhoitu, ap, ja arvosta sitä, että lapset näkevät muutakin kuin sen päiväkodin kuuman takapihan.

onhan se kamalaa, kun päiväkodin työntekijät keksivät lapsille jotain mukavaa ja poikkeavaa ohjelmaa kesähelteillä. Eihän niin saa tehdä, ainakaan NicoPetterin äidin mielestä. Huoh.

Olkaa onnellisia niistä retkistä ja hauskoista päivistä joita päiväkodin henkilökunta pystyy lapsillenne tarjoamaan.

Meillä lapsen pk tekee retkiä lähipuistoihin, metsään, toisiin päiväkoteihin, konsertteihin, läheisen kauppakeskuksen leikkipaikkaan (sateella tai kovilla pakkasilla) ja kävivätpä kerran kaupasta ostamassa pk:iin jonkun puuttuvan jutunkin. Minusta on tosi kiva, että tekevät tuollaisia retkiä. Eikä niistä yleensä etukäteen ilmoitella, enkä ole moista osannut vaatiakaan.

Missä puistossa pystyy uimaan? Jos epäilyttää, kiellä. Joutuvat sitten varmaan passaamaan koko retken, kun yksi hoitaja on sidottu sun lapsesi hoitoon.

Missä puistossa pystyy uimaan? Jos epäilyttää, kiellä. Joutuvat sitten varmaan passaamaan koko retken, kun yksi hoitaja on sidottu sun lapsesi hoitoon.[/quote]

Ainakin pääkaupunkiseudulla useassa leikkipuistossa on lastenallas rakennettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Minä en ollenkaan kykene tajuamaan, että mikä tässä on se pointti? Eikö ole mahtavaa, että päiväkodin hoitajat viitsivät järjestää lapsille retkiä ja vaihtelua ja kuumana päivänä uimareissun? Pitäisikö heidän vaan istua siellä oman päiväkodin kuumalla pihalla tai kenties sisällä, jotta ap voisi tuntea olonsa turvalliseksi?
Meillä on tänään ja oli eilenkin esim. vesileikkipäivä lapsilla, uikkarit mukaan ja vesipyssyt. Ja saattavat lähteä ihan ex tempore tuon isompien lasten ryhmän kanssa vaikka eläinkauppaan tai jätskille bussilla. Ei siitä mitään vanhemmille kerrota eikä ole tarpeenkaan, lapsista se on ihanaa.
Meillä esim. on hoidossa tällä hetkellä 7 lasta ja kaksi aikuista, joten kyllä siellä osataan varmasti arvioida, miten valvonta hoidetaan. Melkein kaikki lapset kun on jo kesälomilla.
Rauhoitu, ap, ja arvosta sitä, että lapset näkevät muutakin kuin sen päiväkodin kuuman takapihan.

Peesaan!!

Ei sun siellä päiväkodissa ole mitään syytä alkaa saarnaa pitämään, johan sua nyt kieroon katsotaan jos siitä rupeat älämölöä pitämään että pyydettiin uikkarit tuomaan. Kun et kerran halua että lapsesi osallistuu niin sano että lapsesi ei saa mennä uimaan niin sitten tyttösi jää päiväkodille leikkimään siksi aikaa, ei siinä sen kummempaa. Mutta sinuna miettisin kuitenkin. Lasta harmittaa kovasti jos kaikki muut saavat osallistua ja hän joutuu jäämään pois. Suomessa erinomainen päivähoito!

Luultavasti kyseessä on puiston kahluuallas.

Minusta on mahtavaa, että apn päiväkodissa eses yritetään, suurin osa kökkii hiekkasella pihalla kypsyneenä oli ilma mikä tahansa.

Päästäisin todellakin ja olisin onnellinen.

Mutta aplla on täysi oikeus sanoa, ettei halua lastaan päästää uimaan. Siinähän sitten Nico-Yamppa ulisee vieressä kun muilla on hauskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
minä en nyt nähnyt tässä oikeen mitään ONGELMAA missään ?

Samaa mieltä. Vanhemmille kerrottiin uimisesta etukäteen (varusteet täytyy olla). Silloin voi kieltää halutessaan.

Olen kiitollinen päiväkodillemme, jossa lapset eivät ole kahlittuna aitojen sisäpuolelle. Voisi sanoa, että joka viikko he tekevät retkiä lähialueelle. Metsään, leikkipuistoihin, hiihtämään, pulkkamäkeen, luistelemaan, jne. Miten sitä (kävely) kuntoa lapselle tulee, jos ei kävelemällä...

Jossain päiväkodeissa on uima-allas...

kieltäkää kaikki ja kahlitkaa lapsenne turvavöillä.
itse on onneksi saanut lapsena kesät kirmailla paljain varpain, uida ja kiivetä puihin ja nauttia elämästä. naarmuihin on löytynyt laastarit ja mustelmat parantuneet. hyvää kesää kaikille!

Täytyy myöntää että nyt on tehty kärpäsestä härkänen. Vai luuletteko että ne siellä tarhassa pistävät kasan uimataidottomia lapsia veteen ja alkavat sitten puida keskenään lomasuunnitelmiaan? Epäilen että kyse on kahluualtaasta..

pk toimii oikein ja sinä voit halutessasi kieltäytyä.

Älä ny mene sinne ruikuttamaan, menee muiltakin lapsilta ilot sun jurputuksen takia. Sitten tulee tänä sata avausta aiheesta "eräs pklapsen äiti on ihan idari kun tuhosi kaikkien muiden kivat".

Alkuperäinen kirjoittaja UGH:

Älä ny mene sinne ruikuttamaan, menee muiltakin lapsilta ilot sun jurputuksen takia. Sitten tulee tänä sata avausta aiheesta "eräs pklapsen äiti on ihan idari kun tuhosi kaikkien muiden kivat".

Ei sitä retkeä minun jurputuksen takia peruta, pienet ( 1-3v)jäävät pihalle joka tapauksessa + kaksi hoitajaa. Uimaretkelle oli lähdössä 19 lasta ja 4 hoitajaa.

Asiallisesti ilmoitin, että meidän tyttö ei uimaan voi mennä, mutta puistoon voi tulla muiden mukana.

Hermostuin lähinnä siitä, että asiasta ei ollut kunnon infoa.

Olen tiukkapipo, tiedän sen, mutta kun on yhden lapsen menettänyt (kuoli kohtuun rv:lla 35), niin tästä ainokaisesta pitää kynsin hampain kiinni ja on turhankin pelokas kaikkien asioiden suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja keskustelun aloittanut vierailija:
Olen tiukkapipo, tiedän sen, mutta kun on yhden lapsen menettänyt (kuoli kohtuun rv:lla 35), niin tästä ainokaisesta pitää kynsin hampain kiinni ja on turhankin pelokas kaikkien asioiden suhteen.
No voi lapsiparkaa :D ... Voi olla että teini-iässä viimein saa tarpeekseen sun huolehtimisestasi ja ilonpilaamisestasi ja vetäisee oikein kunnon kapinat ;)

Alkuperäinen kirjoittaja keskustelun aloittanut vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja UGH:

Ei sitä retkeä minun jurputuksen takia peruta, pienet ( 1-3v)jäävät pihalle joka tapauksessa + kaksi hoitajaa. Uimaretkelle oli lähdössä 19 lasta ja 4 hoitajaa.

Asiallisesti ilmoitin, että meidän tyttö ei uimaan voi mennä, mutta puistoon voi tulla muiden mukana.

Hermostuin lähinnä siitä, että asiasta ei ollut kunnon infoa.

Ei se ylisuojelu tuo takaisin menetettyä lastasi. Oletko käsitellyt sitä asiaa kunnolla? Varmaan olemassa oleva lapsesi joutuu vielä usein "kärsimään" siitä, että olet ylisuojeleva. Ei lapsen varmaan ole kiva katsella, kun muut menevät uimaan/kahlaamaan tms. Ajattelitko itse selittää lapsellesi miksei hän saa mennä ja muut saa? Vai pk-täditkö sen selittää, kun lapsi sitä kysyy? Sinuna antaisin lapsen nauttia kesästä...päiväkodissakin.

Jos et laita uimapukua mukaan, niin eivät varmaan sitten päästä sun lasta uimaan. Saapi sitten katsella vierestä, kun muut polskuttelee.

Kyllä päiväkoti voi viedä retkille ilman etukäteisilmoitusta. Kivahan se on että on päivissä vaihtelua.

joo, ap, suosittelen, että käsittelet nyt ikävät asiat hieman erilailla kuin lapsen kautta. Ei lapsi siitä saa hyviä muistoja, että äiti ei antanut sitä eikä tätä, koska yksi vauva on kuollut!!! Ja voi tosiaan tulla aika raju irtiotto myöhemmin!

:hug:

Meidän lapsi on ollut kahdessa eri päiväkodissa, on rauhallinen lapsi kaiken lisäksi. Toisesta päiväkodista karkasi useampikin lapsi, toisessa lapset (tässä omakin mukana) söi myrkkysieniä pihalta..Tiedän myös tapauksen jossa lapsi on päiväkodin metsäretkellä syönyt myrkkymarjoja jostain polun varrelta.
Et sinällään ihan tervettä on itsekin arvioida onko turvallista kaikki päiväkodissa lapsille.
Noissa edellämainituissa tapauksissa, ekassa ei päiväkodissa ollut kunnon portteja, jo kolmevuotias osasi ne avata, asiasta oli valitettu mut silti mitään ei tehty.
Toisessa todettiin et "ei sieltä kukaan oo aiemmin sieniä syöny, pitäiskö niitä kerätä poiskin.." Et näillä kokemuksilla tää paiväkodin henkilökunnan asiantuntemus ei mun mielestä aina ole ihan kohdallaan.
En päästäisi omiani uimaan, mut retkille lähiseudulle ovat saaneet mennä kyllä.