Päiväkodin työntekijöiden käytös outoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jeppe"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jeppe"

Vieras
Meidän pk:ssa henkilökunta ei ole kovinkaan asiakaspalvelu henkistä..

1. Kun menen hakemaan lasta olen ku ilmaa työntekijöille. Jatkavat vain omaa jutusteluaan.

2. Meillä on viiden tunnin hoitoaika. Tänään minulta kysyttiin että pidetäänkö hoitoaika samana. Olin ihan ihmeissäni että mitä tuo nyt tarkoitti. Siihen hoitaja sanoi että tuotte lapsen kahdeksaan ja haette pois yhdeltä. Ja vaikka toisitte lapsen esim. puoli yhdeksältä silti haku on yhdeltä. Jos haette yhden jälkeen teiltä menee koko päivän maksu.

Siis mitä hel-----ä!! Jos maksan 5h hoitomaksun niin mun lapsihan saa olla siel viis tuntia, vai? Päivähoito on auki 6.00 - 17.00 niin eikö tämä 5h saa sijoittua vaikka klo 12.00 - 17.00 väliselle ajalle? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin. Eli jos lapseni tulee päivähoitoon klo 8.30 niin hakuhan on sillo 13.30 vai?

Eikä olla mitään ilmais paikan käyttäjiä, vaan maksetaan hoidosta..

Tekis mieli soittaa pk:n johtajalle ja vaihtaa muutama sananen..

En tiedä onks tää nyt henkilökohtaista, vai tunteeko muutkin vanhemmat itsensä näkymättömiksi ku hakevat lapsiaan pois.

Mietin et olisko täs mun näkymättömyydessä sellanen juttu et haen lapset yleensä päiväunien aikana eli klo 13.00. Jos työntekijät ovat mieltäneet tämän päiväuniajan omaksi vaapaa-ajaksi/ lepoajaksi niin häiritsen heidän "taukoaan". Mutta tämähän ei pidä paikkaansa. Vaikka lapset nukkuvat työntekijät ovat silti työnantajan ajalla ja töissä. Eli silloin pitäisi suunnitella ja tehdä muita töitä eikä höpöttää omia juttuja tai istua puhelimessa.

Tällöin myös osa hoitajista ovat ns. omalla ajallaan eli KVtessin mukaisella 30min palkattomalla ruokatauolla, mutta taukoa ei vietetä lapsiryhmässä ja siellä saa olla vain yksi aikuinen kerrallaan turvallisuus syistä.

[QUOTE="Jeppe";24909004]

2. Meillä on viiden tunnin hoitoaika. Tänään minulta kysyttiin että pidetäänkö hoitoaika samana. Olin ihan ihmeissäni että mitä tuo nyt tarkoitti. Siihen hoitaja sanoi että tuotte lapsen kahdeksaan ja haette pois yhdeltä. Ja vaikka toisitte lapsen esim. puoli yhdeksältä silti haku on yhdeltä. Jos haette yhden jälkeen teiltä menee koko päivän maksu.

Siis mitä hel-----ä!! Jos maksan 5h hoitomaksun niin mun lapsihan saa olla siel viis tuntia, vai? Päivähoito on auki 6.00 - 17.00 niin eikö tämä 5h saa sijoittua vaikka klo 12.00 - 17.00 väliselle ajalle? Vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin. Eli jos lapseni tulee päivähoitoon klo 8.30 niin hakuhan on sillo 13.30 vai?[/QUOTE]

Olet tehnyt sopimuksen hoidosta ja siihen on selvästi merkattu aika, koska lapsi tulaa ja lähtee. Et voi itse päättää erikseen joka päivä tuota vienti- ja hakuaikaa.

Esim klo 7.30 päiväkodissa voi olla vain 3 lasta joten riittää kun yksi työntekijä on paikalla. Jos kaikki yllätteäen päättäisivätkin viedä lapset jo klo 7 hoitoon niin yksi hoitaja on lain mukaan liian vähän. Pakko päiväkodissakin on ennakoida lasten määrää..

Niin, no tietty te voitte viedä ja hakea lapsenne milloin haluatte, kunhan hoitoaika on se 5 tuntia? Eli päiväkodin pitää varautua siihen, että siellä on lapsia 1-30, eli täysi miehitys koko päiväkodin aukioloajan. Sierllä sitten viisi hoitajaa juoksee yhden lapsen perässä, kun muut on haettu aikana X. Eihän heillä tietysti omaa elämää olekaan, jonka työvuorot mahdollistaisivat.

Tän on pakko olla provo...

• Tykkää
Reactions: Memeli
Olet tehnyt sopimuksen hoidosta ja siihen on selvästi merkattu aika, koska lapsi tulaa ja lähtee. Et voi itse päättää erikseen joka päivä tuota vienti- ja hakuaikaa.

Esim klo 7.30 päiväkodissa voi olla vain 3 lasta joten riittää kun yksi työntekijä on paikalla. Jos kaikki yllätteäen päättäisivätkin viedä lapset jo klo 7 hoitoon niin yksi hoitaja on lain mukaan liian vähän. Pakko päiväkodissakin on ennakoida lasten määrää..

Just näin.

Voi kuule tuollaista sopimusta ku ei ole, lapseni kokopäivähoito on lyhennetyn työviikon takia väliaikaisesti muutettu 5h..
Itse olen toiminut sekä lastentarhanopettajana sekä vs. lastentarhanjohtajana.
Ainoastaan iltahoitolasten tulee ilmoittaa hoitoajat. Ainakin täällä meillä päin.
Ja kyllä klo 8.00 - 17.00 välisenä aikana päiväkodilla on "täysmiehitys", tästä syystä loma-aikoina kerätäänkin ennakkoon kysely mahdollisista lomista. Näin pystymme hiljaisina aikoina antamaan myös työntekijöille vapaata. Lapsi ryhmissä yleensä tiedetään moneltako lapset tulevat/ haetaan,ja näin osataan ennakoida myös henkilökunnan sijoittaminen.

Ja koska lapseni on hoidossa 5h "täysmiehityksen aikana", ei sillä pitäisi olla merkitystä tuleeko lapseni päivähoitoon klo 8.00 vai klo 8.30 ja haetaanko se klo 13.00 vai klo 13.30 kunhan pysymme 5h sisällä.

Tässä huomautuksessa oli kyse juuri tästä puolesta tunnista eli hoitoaikamme vaihtelevat klo 8.00 - 13.30 välillä, mutta lapset ovat hoidossa max. 5h.

Ja ilmoitamme aina etukäteen jos joku muu poikkeus on tulossa.Esimerkiksi nyt olen ilmoittanut yhden poikkeusajan joka on kahden viikon kuluttua.

Olen itse ollut alalla ja tiedän kuinka kovasti henkilökunnan poissaolot vaikeuttavat päivähoito työtä, mutta puolesta tunnista suunsoitto on jo törkeää. Itse esimiehenä en olisi sallinut henkilökunnalta tälläistä käytöstä.

Ja jos ette tienneet, suurinosa vanhemmista ei ilmoita ollenkaan jos lapsi ei tule päivähoitoon tai ilmoittavat samana päivänä vaikka olisivat tienneet lapsen poissaolosta jo viikkoja.

Mut eihän sitä tiedä vaik mullakin olis aikoinaan ollu tikkuja perseessä.. Ehkä mun maailma on avartunut nyt ku teen töitä erityislasten kanssa. Ehkä kun palaan taas päiväkotiin, mustakin tulee tuollainen tikkuperse:)

Mut sen voin viel kertoa et itseni mielestä ärsyttävimpiä vanhempia oli ne jotka haki lapsensa vast sit ku päiväkoti oli jo menny kiinni. Sitä käytiin työpäivän jälkeen pankissa, kaupassa tai kuntosalilla.Ja jos päiväkoti suljettiin 17.30, niin sielt kuntosalilta lähdettiin 17.30 eli pk:ssa oltii joskus 17.45..

Yhteistyössä