Päiväkodin ulkoilusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen jo sanonut, useastikin että miksi ei olla oltu ulkona, siellä ei sada yhtään jne. Sekityksiä kyllä riittää, että on kylmä, on märkä jne. Ymmärrän että ei mennä kun on myrsky tai joku oikeasti paha ilma.

Tänään sanoin siinä pukiessa, kun lapsi ihmetteli, miksi tulin niin aikaisin, että en tullut aikaisin, vaan te ette ole olleet vaan ulkona ollenkaan. Lapsi siihen että miksi, sanoin että sanopa se, kyllä siellä muut ryhmät ovat. Hoitajat kuulivat kyllä tämän keskustelun.

Se joka pyysi säälimään tätejä, niin sanoisin että ei 12 astetta ole liikaa heillekään olla ulkona jos on hyvin päällä, ja eikö sen voisi myös sanoa olevan ns. ammatinvalintakysymys. Jos ei tykkää yhtään ulkoilla, ei mun mielestä kannata mennä päiväkotiin töihin.

Mä olin 3 v kotona ja ei tämä keli muakaan estänyt menemästä puistoon lapsen kanssa ja olemasta siellä noin 2-3 h.

Meillä on ihan hyvä, iso piha... eikä muita ryhmiä tuo tämän päiväinen pakkanenkaan haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja toi on mälsää:
Lasten edellisessä päiväkodissa iltapäiväulkoilu jäi usein, mutta siellä sen ymmärsin sillä piha oli postimerkin kokoinen ja suurimman osaa vuotta ui ravassa.

Nykyisessä päiväkodissa ulkoilevat aina kahdesti päivässä; koko syksynä ei ole liian huonoa säätä osunut kohdalle.

Se on muuten totta, Leijona 76, ulkona on lasten kanssa helpompi olla ku sisällä.
Jos ulkoilu jätetään väliin, lapset "hyppii seinille" eikä todellakaa oo rauhallista! Hermo on kireellä sekä opella että lapsilla.
Ite oon ope alle 3v-ryhmässä ja sillon ku mä oon päättämässä ulkoilusta, meillä ulkoillaan. Jos on kylmä nii juostaan hippaa tai muuta kivaa. Pienetkin innostuu liikkumaan enemmän kun aikuinen on leikissä mukana. Pihalla seisominen on tylsää itellekin.. Pitää touhuta!

Nää ulkoilut on ihan tädeistä kiinni. Meillä oli ensin kovasti ulkoilevat tädit ryhmässä, kun lapsi meni tarhaan. Seuraavana syksynä oli lähes kaikki tädit vaihtuneet ja ulos ei menty iltapäivällä kuin neljän jälkeen. Kuulemma pukeminen hankalaa ja joillekin tulis pitkä ulkoilu, jos mentäis ulos heti välipalan jälkeen eli kolmen maissa (max 2h...).

Lapsi siirtyi tänä syksynä saman päiväkodin toiseen ryhmään. Siellä on osa niistä ekan syksyn tädeistä. JA ulkoillaan ahkerasti.

Meillä ei oo 1-vuotiaita ryhmässä, vaan 3-5-vuotiaita. 1-vuotiaan kohdalla ymmärtäisin paremmin.

No, kysyn taas huomenna asiasta. Että onko täällä joku pakkasraja ja musta eilen olisi voinut mennä ulos kun muutkin isot siellä olivat. Ja että se ulkoiluttomuus aiheuttaa kränää meillä, siksi toivon sitä.

Vanhempainilta on ehkä keväällä seuraavan kerran vai onko ne kerran vuodessa eli seuraavan kerran syksyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja jo:
Sanot, että lapsella on säähän kuin säähän sopivat ulkoiluvarusteet ihan käyttöä varten. Ja että mielestäsi lapsesi tarvitsee ulkoilua 2x päivässä.
Sano myös että ymmärrät että kaatosateella, ukkosella tai kovalla pakkasella ei voi ulos mennä, mutta että pieni sade/ pakkanen ei lapsesi tahtia hidasta.
Joskus päiväkodilla voi olla jokin ymmärrettävä syy jäädä sisään, kuten henkilökuntapula (ulos olisi mentävä liian aikaisin eli sillon kun on tarpeeksi pukijoita, ja pienin 1v joutuu olemaan pakkasessa liian kauan, kun haetaan vasta viideltä). Tuo syy ei tietenkään päde aina - vain ja ainoastaan poikkeustapauksissa!
Voithan myös kysyä yleisesti esim. vanh. illassa mitä mieltä muut vanhemmat ovat lastensa ulkoilun tarpeesta.

Täällä oli tänään -14 ja pojan ryhmässä isommat oli käyneet ulkona päivällä.. Olivat käyneet pikkukävelylenkin tekemässä niin ei ollut tullut kylmä. Ryhmän pienimmät (vauvat) olivat olleet sisällä koska istuisivat vaan rattaissa ja olisi varmaan tullut kylmä.

Iltapäivällä kävin hakemassa vähän ennen neljää ja olivat juuri lähdössä ulos. Sen takia myöhemmin ettei kenenkään tarvii montaa tuntia ulkona olla (viimeset viideltä haetaan).

ite ryhmäperhepäiväkodissa työssä,ja aamulla yleensä ollaan ulkona sellaset 1-1½h,ja iltapäivälläkin yleensä mennään tossa klo 15 hujakoila ulos,jolloin pisimpään hoidossa oletat saavat ulkoilua reilun tunnin.
yritämme myös ulkoilla sateella,tosin jos kaatamalla sataa,niin silloin emme ulkoile,jos tihkuttaa niin silloin saatamme käydä kävelyllä.
kovalla pakkasella,niinkuin tänäkin aamuna,olimme n.40min ulkona.

Yhteistyössä