Päiväkodissa ei suostuta laittamaan aurinkorasvaa lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinkoinen kesä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aurinkoinen kesä

Vieras
Aiemmin homma on toiminut hyvin ja niille, joilla on aurinkorasva kesäisin ollut mukana, on rasvaa levitetty hoitajien toimesta. Vaan ei enää. Lapset pitää rasvata aamulla kotona ja mieluiten pukea pitkähihaisiin ja -lahkeisiin vaatteisiin. Rasvaa saa toki edelleen viedä päiväkotiin, mutta lapsi vastaa rasvauksesta silloin itse. Kuulemma nykyiset aurinkorasvat ovat niin tehokkaita, että riitää, kun aamulla rasvaa lapset kotona. Joopa, ihan varmana näin. Meidän lapset menee aikaisin hoitoon ja toivon mukaan pesevät käsiään ja kasvojaan päivän aikana, joten todellakaan aamulla puoli seiskalta levitetty aurinkovoide ei suojaa enää yhtään mitään iltapäivällä. Lapset voivat toki rasvata itse itseään, mutta tuskin se niin tehokkaasti käy, että oikeasti jotain hyödyttää. Ilmeisesti kukaan ei edes vahdi laittaako lapsi sitä rasvaa vai ei, koska kukaan ei vahdi sitäkään laittaako lapsi aurinkolasit päähänsä vai ei. Onkohan tämä rasvahomma ihan yleinen käytäntö vai miten muualla toimitaan?

Kuulemma käytäntö on muuttunut, koska eivät ehdi rasvata kaikkia, kun lapsia on paljon. Kohta on varmaan seinässä lappu,. et vaippaikäisille kaksi housuvaippaa päällekkäin aamulla kotona, niin ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa, kun on niin kiire muutenkin :headwall:

Onneksi mulla on jo vähän isommat lapset, mutta ei ne silti vielä itse kotonakaan vastaa rasvauksestaan.

Minä/meillä ei oskaan pistetty tavalliseen ulkoiluun mitään aurinkorasvoja? Miksi pitäis? Sitte jos ollan lähdetty vesille aurinkoisella ilmallla on laitettu aurinkorasvaa.

Itseäni häirinny enemmän miksei ne hoitajat huolehdi aurinkolaseja päähän?

Käsittääkseni rasvaa olisi hyvä käyttää niin lasten kuin aikuistenkin. Aikuinen ymmärtää haketua varjoon, jos ei rasvaa käytä, mut lapset yleensä viihtyy auringossa pitkiäkin aikoja näin kesällä.

Alkuperäinen kirjoittaja pyhä pyy;26326922:
Valita asiasta, kait siellä nyt sen verran pitää hoitajia olla et kaikki lapset on asianmukaisessa ulkoilu kunnossa.

Hoitajille valittaminen ei taida asiaa muuttaa mihinkään. Olen kyllä asiallisesti siitä keskustellut, mutta eipä se mitään auta.

En tiedä onko meidän perhe jotenkin poikkeuksellisen vaaleaihoisia, mutta itsekin palan helposti, jos en rasvaa kesäisin käytä. Ei sitä nyt pitkin päivää tarvitse lisäillä, mutta jos rasvaan lapset aamulla jo ennen klo 7, niin ei siitä mitään suojaa enää ole kolmen jälkeen iltapäivällä. Lähteehän se nyt jo ihan pelkästään pesemälläkin pois ja oletan, että edes käsienpesusta huolehditaan päivän aikana.

Kuulostaa ihan meidän päiväkodilta. Erikseen eivät siis ole sanoneet näin, mutta todellisuudessa se menee juuri näin. Ei myöskään vahdita pysyykö lapsilla pitkänhihaiset päällä vai ei ja sisähousuissa ovat nyt keväällä olleet ulkona, vaikka ulkohousuiksi olen vienyt ihan hyvät, välikausihousuja ohuemmat, kestävät housut. Nyt on ruohotahroissa ja rikki ne sisälle tarkoitetut pöksyt. Onneksi viimenen kevät tuolla...

Alkuperäinen kirjoittaja aurinkoinen kesä;26326955:
Hoitajille valittaminen ei taida asiaa muuttaa mihinkään. Olen kyllä asiallisesti siitä keskustellut, mutta eipä se mitään auta.

En tiedä onko meidän perhe jotenkin poikkeuksellisen vaaleaihoisia, mutta itsekin palan helposti, jos en rasvaa kesäisin käytä. Ei sitä nyt pitkin päivää tarvitse lisäillä, mutta jos rasvaan lapset aamulla jo ennen klo 7, niin ei siitä mitään suojaa enää ole kolmen jälkeen iltapäivällä. Lähteehän se nyt jo ihan pelkästään pesemälläkin pois ja oletan, että edes käsienpesusta huolehditaan päivän aikana.

Ei varmasti hoitajat sille mitään mahda, mut valita eteenpäin korkeammalle taholle. Mitä enemmän me siedetään laiminlyöntejä, sitä vähemmän sinne palkataan työntekijöitä :(

Mä en oo koskaan käyttänyt aurinkorasvaa, vaikka oon tosi valkoihoinen. En siis lapsenakaan. Muutaman kerran on iho vähän palanut, mutta mitään ongelmia ei oo tullut

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;26326921:
Jaa, enpä osaa tuohon ottaa kantaa muuten kuin että teillä mahtaa olla hyvin valkoiset lapset, jos nahkaa pitää rasvailla pitkin päivää.

Onko sulle jotenkin outo asia se, että jotkut ihmiset palaa helpommin.

miten ne ehtii talvella pukemaan nille villapuvut villasukat, haalarit ja kurahaalarit vielä siihen päälle jos kesällä eivät ehdi laittaa kenkiä, hattua ja aurinkorasvaa? jos eivät ehdi rasvata niin se tarkoittaa että hoitajia on liian vähän, kannattaa valittaa päiväkodin johtajalle.

Mä en oo koskaan käyttänyt aurinkorasvaa, vaikka oon tosi valkoihoinen. En siis lapsenakaan. Muutaman kerran on iho vähän palanut, mutta mitään ongelmia ei oo tullut

Onnittelut. Joko et tiedä, mikä on tosi valkoinen tai sit sulla on vaan ihmeellinen iho, joka ei pala. Tai ehkä et ulkoile? Mä olen hyvin vaalea, mutta vaaleampiakin löytyy. Palan takuuvarmasti keväällä ja alkukesästä useampaan kertaan, jos en rasvaa. Vaikka välttelen aurinkoa keskipäivällä. Tällä hetkellä käytössä suojakerroin 30...

Onnittelut. Joko et tiedä, mikä on tosi valkoinen tai sit sulla on vaan ihmeellinen iho, joka ei pala. Tai ehkä et ulkoile? Mä olen hyvin vaalea, mutta vaaleampiakin löytyy. Palan takuuvarmasti keväällä ja alkukesästä useampaan kertaan, jos en rasvaa. Vaikka välttelen aurinkoa keskipäivällä. Tällä hetkellä käytössä suojakerroin 30...

Oon mä ainakin tosi vaalea, kun siitä mun valkoisuudesta huomautellaan tosi usein. Mutta ehkä mulla on sitten ihmeellinen iho tai en koe ihon palamista palamisena, se menee kyllä kesällä ihan punaiseksi ulkona eikä rusketu, mutta ei se kuitenkaan kipeä ole.

Oon mä ainakin tosi vaalea, kun siitä mun valkoisuudesta huomautellaan tosi usein. Mutta ehkä mulla on sitten ihmeellinen iho tai en koe ihon palamista palamisena, se menee kyllä kesällä ihan punaiseksi ulkona eikä rusketu, mutta ei se kuitenkaan kipeä ole.

:O Eli se palaa! Voi luoja oikeasti eikö ihmiset tiedä enää mistään mitään? Nyt alat kyllä rasvaamaan, se on todella tärkeää mm. melanooman ehkäisemiseksi.

Yhteistyössä