Päiväkodissa ei ulkoilla juuri koskaan!! Voinko valittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pk

Vieras
Uskaltaisinko valittaa? Meidän päiväkodissa lapset ei ulkoile juuri koskaan! Syksyllä olivat ulkona hyvin melkein joka päivä, mutta kun tuli kurakelit ja pakkanen niin mun poika on ollut ulkona TOSI vähän. Hänellä on 12 hoitopäivää/kk ja ulkoilua on ollut noissa päivissä ehkä 3 krt :( Ymmärrän jos on välillä vaikeeta mennä ulos ja huono ilma, mut ei koko ajan voi sillai olla. On vaan niin kurjaa, kun ei sitä oikein pimeessäkään viiti sit viiden jälkeen ulkoilla enää, päivällä aurinkoiseen aikaan se ois musta suotavaa. Oonko nipo jos puhun asiasta pk:ssa? Vai joudunkohan mä silmätikuksi, leimataanko mut valittajaksi?

Kai tuosta voisi valittaa. Meillä ainakin eskarilaiset ulkoilee lähes joka päivä. Ihan kovimmat pakkapäivät ovat sisällä, mutta kaikilla muilla keleillä ainakin käyvät pihalla.

Miksei sitä voisi ottaa esiin asiallisesti? Pakkasrajat ymmärrän ja sen takia varmasti nyt monessa paikassa ollaan oltu sisällä paljon! Mutta eihän kurakelit ole mikään syy olla sisällä??

Samaa olen just tänään harmitellut. Tai siis kyllähän ne aina ulkoilee, paitsi pakkasella. Mun mielestä vaan Suomessa on aika hankalaa kun sitä pakkasta on montaa kuukautta.

Onhan tää vähän vaikeeta, kun ei tiedä onko siellä ryhmässä nyt sitten astmaatikkoja tai jotain. Ja eihän se asia ole sallanen, että mulle sitä edes voi sanoa. Ite kun katselee asiaa oman lapsen lähtökohdista ja siellä on kuitenkin pakko ottaa kaikki huomioon..

Kysy ihmeessä asiasta!
Mikä siellä on muuten pakkasrajana?
Meillä on ollut viime viikkoinan yli -30 pakkaset, joten ihan ymmärrettävää, että ei voi ulkoilla. Mutta heti kun on lauhtunut, niin ovat ulkoilleet =)

Kyllähän se ulkoilu kuuluu siihen päiväohjelmaan.

Keskimmäinen kun oli päiväkodissa, siellä oli puolessatoista kuukaudessa ulkoiltu peräti 6 kertaa, syystä, että ryhmässä oli yksi lapsi joka ei tahtonut ulos :O

Kyllä minä ainakin siinä kohtaa älähdin ja aika karkeastikkin.
Onneksi en ollut ainoa vanhempi, joka huomautti asiasta.

Missä on tuollaisten ihmisten ammattitaito, jotka antavat yhden lapsen pyörittää koko ryhmää.

Totesin tylysti, että ei ole meidän muiden ongelma, hoitakaa asia parhaaksi katomallanne tavalla, mutta ryhmän tulee ulkoilla päivittäin (joitakin poikkeuksia toki lukuunottamatta), ei koko muun ryhmän ongelma, jos ette yhtä lasta saa ojennukseen.

Mä kerran varovasti kysäisin syksyllä kun eivät olleet ulkoilleet vaikka oli ihan hyvä ilmakin, ja sain sellasen vastauksen että "tulimme siihen lopputulokseen että eräistä syistä johtuen olemme vain sisällä". EN oikein vastausta ymmärtänyt mutta vissiin tarkoitti jotain lasta (ongelmia hänen ulkoilunsa kanssa, oisko ollut eräs adhd-kaveri joka vaatii jatkuvasti oman valvojan).

Pakkasrajasta en tiedä mut eilen oli sijaistäti sanonut miehelle, että ei tiedä miksi eivät ulkoilleet, mutta hänestä (=tädistä) se oli pelkkää laiskuutta :/ Täällä on ollut alle 20 pakkasta koko ajan, ja päivällä paistaa aurinkokin niin ihanasti. Ihan turhaan pidän siellä fleecehaalareita ja lisävaatteita päiväkodissa kun ne ei ikinä edes pääse käyttöön!

Ei muuta kuin johtajalle asiasta huomauttamaan, ja samalla myös niille ryhmän hoitajille.
Ei tarvitse hyväksyä mitään sattuneesta syystä selityksiä, vaan vaatii selkeän vastauksen ja jos se ei tyydytä, sanoo ihan suoraan, että tämä ei käy.

Samalla voi sanoa, että ulkoilu kuuluu hoitopäivään, jopa kahdesti päivässä ja tämä asia täytyy laittaa kuntoon.

Mä oon ihan älyttömän huono valittamaan, ja kaiken lisäksi mies on se joka hakee hoidosta. Minusta se ois loogisempaa puhua siitä ulkoilusta kun hakee ja kuulee taas kerran että ei ole ulkoiltu. Mies ei varmaan kysy, sen tiedän. Oisko typerää jos kysyn asiasta päiväkodinjohtajalta s-postilla? Kyseessä pieni pk jonka johtajaa en ole itse asiassa edes kertaakaan tavannut, koska hoitaa monen pk:n asioita ja on paikalla parina päivänä viikossa just siihen aikaan kun itse olen töissä.

[QUOTE="a p";25629917]Mä oon ihan älyttömän huono valittamaan, ja kaiken lisäksi mies on se joka hakee hoidosta. Minusta se ois loogisempaa puhua siitä ulkoilusta kun hakee ja kuulee taas kerran että ei ole ulkoiltu. Mies ei varmaan kysy, sen tiedän. Oisko typerää jos kysyn asiasta päiväkodinjohtajalta s-postilla? Kyseessä pieni pk jonka johtajaa en ole itse asiassa edes kertaakaan tavannut, koska hoitaa monen pk:n asioita ja on paikalla parina päivänä viikossa just siihen aikaan kun itse olen töissä.[/QUOTE]

Jätä johtajalle soittopyyntö.
Usein saa asiansa paremmin kerrottua puhelimessa, kun voi heti tarkentaa jos epäselvyyttä?

Muistakaa vanhemmat että maksatte "laadukkaasta pävähoidosta", ja vaatikaa myös sitä! Ulkoilu on perusjuttu, ja yksi olennainen osa lapsen hyvinvoinnillekkin. Mä en ymmärrä mitään syitä olla jatkuvasti sisällä, enkä usko että niitä syitä edes on!

[QUOTE="hoitsu";25629933]Muistakaa vanhemmat että maksatte "laadukkaasta pävähoidosta", ja vaatikaa myös sitä! Ulkoilu on perusjuttu, ja yksi olennainen osa lapsen hyvinvoinnillekkin. Mä en ymmärrä mitään syitä olla jatkuvasti sisällä, enkä usko että niitä syitä edes on![/QUOTE]

Lapseni on hollantilaisessa paivakodissa ja ulkoilua on ehka kerran kahdessa viikossa eli ei se ulkoilu todellakaan ole perusjuttu edes Euroopassa. Sita ei yksinkertaisesti pideta tarkeana taalla.

Kyllä ulkoilu on lapselle hyvästä, saa purkaa ylimääräistä energiaa eivätkä ole niin kärttyisiäkään kun saavat tarpeeksi raikasta ulkoilmaa. Ainoat syyt olla ulkoilematta on liian kova pakkanen tai todella rankka kaatosade/myrsky. Joskus päiväkodissa on myös sellaisia päiviä että ovat järjestäneet ohjelmaa joka vaatii enempi aikaa ja ulkoilu jätetään väliin mutta tällaisia päiviä ei saisi montaa kuukaudessa olla.

Joo, ulkoilu on hyvästä ja aivan yks lysti miten muissa maissa tehdään. Mun ex ja lapsen isä on britti ja se aina päivittelee kun lapset istuu kurakelillä hiekkalaatikolla kun päiväkodista hakee. :D Ja ap:lle todellakin kysyt asiasta ja sanot oman mielipiteesi.

Me ollaan kyllä ulkona joka päivä jos pakkasta on alle 20 astetta. Satoi tai paistoi niin ainakin pienellä happihypyllä käydään. voitaisiin uloilla kovemmallakin pakkasella mutta ryhmässä on pieniä.

[QUOTE="mama";25630049]Raikas ulkoilma ja liikkuminen lisäävät ruokahalua ja muutenkin lapsen hyvinvointia eli kyllä se on todella tärkeä osa jokapäiväistä elämää.[/QUOTE]

Se on ehka tarkea osa suomalaista elamaa, mutta ei todellakaan maailmanlaajuisesti. Ja silti hyvinvoivia lapsia on joka puolella Eurooppaa.

Se on ehka tarkea osa suomalaista elamaa, mutta ei todellakaan maailmanlaajuisesti. Ja silti hyvinvoivia lapsia on joka puolella Eurooppaa.

Eri kulttuureissa mennään eri tavalla. Ihmetelläänhän monissa euroopan maissa meidän suomalaisten tapaa nukuttaa vauva ulkona. Se nyt on meidän tapamme ollut ian ja kaiken eikä sitä kukaan ole huonoksi todistanut. Perusoletus todellakin suomalaisessa perheessä on että lapset ulkoilevat päivittäin ja raitis ilma tekee yleisvoinnin paremmaksi sanoo kuka muu mitä tahansa. Itsellänikin jos pari päivää joutuu sisällä olemaan niin alkaa olla todella ahdistava olo ja tunne että happi loppuu.

[QUOTE="mama";25630191]Eri kulttuureissa mennään eri tavalla. Ihmetelläänhän monissa euroopan maissa meidän suomalaisten tapaa nukuttaa vauva ulkona. Se nyt on meidän tapamme ollut ian ja kaiken eikä sitä kukaan ole huonoksi todistanut. Perusoletus todellakin suomalaisessa perheessä on että lapset ulkoilevat päivittäin ja raitis ilma tekee yleisvoinnin paremmaksi sanoo kuka muu mitä tahansa. Itsellänikin jos pari päivää joutuu sisällä olemaan niin alkaa olla todella ahdistava olo ja tunne että happi loppuu.[/QUOTE]

Ei siina mitaan jos koet niin, mutta ihmetyttaa aina etta oletetaan etta kaikkien lasten pitaisi ulkoilla, kun se ei todellakaan ole mikaan normi monessa maassa.

Se on totta etta maassa maan tavalla, joten vaikka ensin ihmettelin ettei taalla ulkoilla, totuin siihen hyvin nopeasti enka enaa ajattele etta se olisi jotenkin valttamatonta.

[QUOTE="mama";25630191]Eri kulttuureissa mennään eri tavalla. Ihmetelläänhän monissa euroopan maissa meidän suomalaisten tapaa nukuttaa vauva ulkona. Se nyt on meidän tapamme ollut ian ja kaiken eikä sitä kukaan ole huonoksi todistanut. Perusoletus todellakin suomalaisessa perheessä on että lapset ulkoilevat päivittäin ja raitis ilma tekee yleisvoinnin paremmaksi sanoo kuka muu mitä tahansa. Itsellänikin jos pari päivää joutuu sisällä olemaan niin alkaa olla todella ahdistava olo ja tunne että happi loppuu.[/QUOTE]

Siskon mies meinasi saada slaagin kun jätin vauvan ulos nukkumaan talvella :D Oli et sä voi jättää vauvaa tuolleen tuonne vaunuihin nukkumaan joku voi varastaa sen yms...jätin siis vauva meidän terassille päikkäreille.

No meidän lapsen vanhassa päiväkodissa ei oltu juuri koskaan ulkona. Siis ihan oikeasti.. aina sanottiin, "emme ole olleet tänään ulkona koska" Saataa niin kovaa, on niin kova tuuli, sielä vähän tihuttaa vettä, on niin kurainen keli, on niin kylmä, on niin kuuma, aurinko paistaa niin kovaa, on niin kova viima, piha on niin luminen ja vaikka mitä!!
Kerran oikeasti menetin hermoni, koska syy oli LIIAN AURINKOINEN KELI! Marssin samantien päiväkodin johtajan huoneeseen.. no seuraavana päivänä olivat pihalla:)

Yhteistyössä