Päiväkodissa tutustumassa ja kukaan ei tullut edes tervehtimään tai kysymään keitä olemme

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Kävimme tänään tutustumassa päiväkotiin, siis ihan pihalla vain. Olimme sopineet asiasta päiväkodin johtajan kanssa. Kaikki ryhmät olivat omilla pihoillaan juuri silloin. Ensin menimme pienten puolelle ja siellä tulikin heti yksi työntekijä kysymään keitä olemme ja jäi vähän juttelemaan, kun kuuli, että lapset aloittaa päiväkodin. Siitä jäi hyvä mieli.

Kun sitten menimme isojen puolelle, ei kukaan siellä tullut kysymään keitä olemme eikä tervehtimään. Lapset juoksi leikkimään ja siinä katselin ensin niitä kolmen työntekijän porukoita ja menin sitten itse lopulta yhden porukan luokse. Kerroin sitten itse, että lapset aloittaa päivähoidon ja tässä tutustutaan. Nyökäytyksen sain vastaukseksi. Kysyin sitten, että onko tässä isojen puolella aina monta eri ryhmää pihalla niin vastaus oli, ettei he tiedä kun heidät on siirretty toisesta päiväkodista. Sitten saimmekin olla loppuajan ihan rauhassa. Jossain välissä mieskin sitten tuli tutustumaan ja käveli jokaisen pihan läpi. Kukaan ei ollut häntä noteerannut, eikä kysynyt mikä hän on miehiään.

Okei, ymmärrän että jos on siirretty porukkaa eri päiväkodista niin ei ehkä kiinnosta juuri tämän päiväkodin lapset/vanhemmat mutta eikö tuossa ammatissa nyt vähän voisi olla hyviä tapoja? Vai oonko ainut jonka mielestä päiväkodin työntekijän hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä myös omatoimisesti lasten vanhempia? (Ja olen myös itse ollut päiväkodissa töissä, ettei ole siitä kiinni).
Ja on se nyt muutenkin outoa, että pihalle saa tulla kuka vaan eikä kukaan edes kysele miksi siellä ollaan. Ei edes sillon, kun mies tulee ilman lapsia paikalle. Eikä työntekijät siis tienneet, että ollaan tutustumaan tulossa, pienten puolellakin yllättyivät kun ei johtaja ollut heille kertonut.

Oma lapseni on joutunut olemaan kesän varahoidossa vieraassa päiväkodissa ja kyllä siellä on yhtä pihalla lapset kuin työntekijät. Hoitajat vaihtuu lähes päivittäin eikä kukaan tiedä mistä mikäkin löytyy. Yrittävät muistaa lähinnä ne sen päiväiset lapsensa saati että tietäisivät päiväkodin asioista mitään. Ekana päivänä en löytänyt lastani, kun toisten ryhmien hoitajat eivät tienneet missä mun lapsen ryhmä sijaitsee...

Huonostihan tuo oli hoidettu kaikin puolin en sitä kiistä, mutta tilanne ei luultavasti ole sama sitten elokuussa, että ei tarvitse vielä pelästyä, että tuollainen paikkako tämä onkin ;)

Olen kuullut että nuo päiväkodin päivystykset voi olla melko kaoottisia. Työntekijät vaihtuu tietty tiuhaan ja monet käy siellä vaan ns. kääntymässä. Tottakai pitäisi moi sanoa. Mutta tosiaan kun olitte muutaman sanan vaihtaneet, niin ei ne taloon kuulumattomat työntekijät varmaan sitten osanneet sulle mitään sen enempää kertoa, kun eivät siellä vakituisesti työskentele. Ja jos heille ei edes ollut kerrottu että te tulette tutustumaan. Meillä ainakin aina johtaja kertoo ryhmälle että teille on tulossa tälläinen lapsi tutustumaan, kuka on vuorossa ja ottaa perheen vastaan jne..

Kannattaisi käydä tutustumassa joko ennen juhannusta tai sitten elokuun alussa niin vakihenkilökuntaa olisi paikalla. Huonoa käytöstähän tuo on mutta kai se on semmoista kyräilyä että kuka alkaa juttelemaan tutustujan kanssa jos kukaan henkilökunnasta ei taloa tunne.

Meillä on paljon ikävämpi tilanne: erityislapsi aloittaa uudessa hoitopaikassa. Kun kävimme tutustumassa, hoitajat oli ihan ystävällisiä, mutta lapset ovat eri isoissa huoneissa keskenään, ovi laitetaan kii ja rouvat juoruilee/kahvittelee/istuskelee yhdessä.

Muutama erityislapsi paikalla, nekin jätetty ihan oman onnensa nojaan...

Hoitopaikassa vaatteita lattialla, likaista ja kaikki lelut sekaisin.

Sitten mennään ulos. Pihalla paljon lapsia ja todella hyvä hoitajamäärä. Hoitajat seisoskelevat yhdessä ja juoruaa, siis varmaan 8kpl. Eikö voi 2-3 ryhmissä mennä eri paikkoihin katsomaan miten pienillä menee?

Ei ole väliä onko ok uus/kiva/iso/pieni jos siinä on evvk-henkilökunta. Tälläisessä paikassa reipas lapsi pärjää ja erikoislapsi istuu jossain nurkassa koko päivän eikä kukaan huomioi sitä.

Lähellä olisi hoitopaikka jossa isommat ryhmät ja hoito ihan eri tasoa. Emme kuulemma saa vaihtaa hoitopaikkaa, kun tässä on eniten henkilökuntaa ja mahdollisuuksia. :( :( :( :( :(

Meillä on lapset olleet jo kauan vuorohoidossa mutta nyt ensimmäistä kertaa heinäkuussa. Paikalla on melkein joka päivä,eri hoitaja, ihan vieras tietty ja kukaan ei esittele itseään? Erikoista, sanon minä.

Vähän huono ajankohta tehdä tutustumiskäynti: kesäajan päivystys... from hell :|

Siellä on henkilökuntaa sieltä ja täältä ja tuolta, lapsia samoin. Eivät välttämättä edes tajua, ettei kukaan ole juuri teitä huomannut. Varsinkin jos iso pk ja iso piha, niin ei-vakkarit voivat ajatella teidän olevan vakituisen lapsen vanhempia, jotka tietää ja tuntee talon systeemit. Eivät siis tienneet/älynneet teidän olevan tutustumassa.
Toisaalta, hyvähän se olisi tutustujankin oma-aloitteisesti kertoa, että: "Hei olen Maija ja tässä on lapsemme NicoPetteri. Tultiin tutustumaan, kuten johtajan kanssa oltiin sovittu..." Jne.

Itse saatan pelkästään hymyillä jollekin ventovieraalle hakijalle, jos olen juuri sillä hetkellä muissa puuhissa. En todellakan ryntää tervehtimään, jos LottaLiisa on juuri kaatunut ja satuttanut vaikkapa polvensa... Kyllä se lapsi on silloin tärkeämpi kuin portilla tuppisuuna seisova random-vanhempi. Sori :p

Meillä on paljon ikävämpi tilanne: erityislapsi aloittaa uudessa hoitopaikassa. Kun kävimme tutustumassa, hoitajat oli ihan ystävällisiä, mutta lapset ovat eri isoissa huoneissa keskenään, ovi laitetaan kii ja rouvat juoruilee/kahvittelee/istuskelee yhdessä.

Muutama erityislapsi paikalla, nekin jätetty ihan oman onnensa nojaan...

Hoitopaikassa vaatteita lattialla, likaista ja kaikki lelut sekaisin.

Sitten mennään ulos. Pihalla paljon lapsia ja todella hyvä hoitajamäärä. Hoitajat seisoskelevat yhdessä ja juoruaa, siis varmaan 8kpl. Eikö voi 2-3 ryhmissä mennä eri paikkoihin katsomaan miten pienillä menee?

Ei ole väliä onko ok uus/kiva/iso/pieni jos siinä on evvk-henkilökunta. Tälläisessä paikassa reipas lapsi pärjää ja erikoislapsi istuu jossain nurkassa koko päivän eikä kukaan huomioi sitä.

Lähellä olisi hoitopaikka jossa isommat ryhmät ja hoito ihan eri tasoa. Emme kuulemma saa vaihtaa hoitopaikkaa, kun tässä on eniten henkilökuntaa ja mahdollisuuksia. :( :( :( :( :(

Tuota noin... Missähän päiväkodissa hoitajat jättävät lapset oman onnensa nojaan ja sulkeutuvat itse vain kahvittelemaan?
Kaahvitauot heilläkin on, mutta yleensä ne juodaan a) pienissä ryhmiksissä porukan seassa tai b) aamupalan ja lounaan jälkeen, kun lapset on ohjattu hetkeksi (ei siis tuntikausiksi) muihin puuhiin.

Pihalla ei hirveesti ole aikaa juoruta. Siellä "juoruringissä" saatetaan vaihtaa tiettyjä kuulumisia, suunnitella tulevia tapahtumia tms, kun mitään varsinaista suunnittelurauhaa ei välttämättä ole koko päivänä :kieh:

Vähän huono ajankohta tehdä tutustumiskäynti: kesäajan päivystys... from hell :|

Siellä on henkilökuntaa sieltä ja täältä ja tuolta, lapsia samoin. Eivät välttämättä edes tajua, ettei kukaan ole juuri teitä huomannut. Varsinkin jos iso pk ja iso piha, niin ei-vakkarit voivat ajatella teidän olevan vakituisen lapsen vanhempia, jotka tietää ja tuntee talon systeemit. Eivät siis tienneet/älynneet teidän olevan tutustumassa.
Toisaalta, hyvähän se olisi tutustujankin oma-aloitteisesti kertoa, että: "Hei olen Maija ja tässä on lapsemme NicoPetteri. Tultiin tutustumaan, kuten johtajan kanssa oltiin sovittu..." Jne.

Itse saatan pelkästään hymyillä jollekin ventovieraalle hakijalle, jos olen juuri sillä hetkellä muissa puuhissa. En todellakan ryntää tervehtimään, jos LottaLiisa on juuri kaatunut ja satuttanut vaikkapa polvensa... Kyllä se lapsi on silloin tärkeämpi kuin portilla tuppisuuna seisova random-vanhempi. Sori :p

Ensinnäkin, kuten sanoin hoitajat seisoi kolmessa porukassa. Kukaan ei ollut auttamassa lasta tms, lapset leikkivät itsekseen (niinkuin isompien jo olettaa tekevänkin) ja hoitajat juttelivat keskenään samalla kun vahtivat. Eli olis sitä aikaa ollut.

Toisekseen, en ollut itse tuppisuu ja huomasit sen varmaan jos luit tekstin? Minusta tervehtiminen tuollaisessa tilanteessa vain on hyvää käytöstä, joka pitäisi ihmisille olla iskostunut jo lapsesta asti. Enkä todellakaan odottanut, että kaikki tulevat esittelemään vaan se olisi riittänyt, että edes yksi työntekijä olisi jotenkin noteerannut.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmeissään;30114251:
Kävimme tänään tutustumassa päiväkotiin, siis ihan pihalla vain. Olimme sopineet asiasta päiväkodin johtajan kanssa. Kaikki ryhmät olivat omilla pihoillaan juuri silloin. Ensin menimme pienten puolelle ja siellä tulikin heti yksi työntekijä kysymään keitä olemme ja jäi vähän juttelemaan, kun kuuli, että lapset aloittaa päiväkodin. Siitä jäi hyvä mieli.

Enkä todellakaan odottanut, että kaikki tulevat esittelemään vaan se olisi riittänyt, että edes yksi työntekijä olisi jotenkin noteerannut.

Teidäthän noteerattiin?

Outo aika aloittaa päivähoidossa.
Mä olen käyttänyt tenavia edellisenä perjantaina katsomassa paikkoja ja hyvin ovat sopeutuneet. Ja todellakin olishan siinä jo hevosetkin nauraneet jos sinne olis koko perhe tunkenut katseleen hiekkalaatikkoa. Nyt palaat maanpinnalle ja jatkat elämää.

Ei edes tervehditty tuolla isojen puolella.

Jos te olette pienten puolelta tulleet, todennäköisesti ajattelivat että teidät on jo otettu vastaan -kuten olikin. Heinäkuu ylipäätään on huono aika mennä tutustumaan yhtään mihinkään kun kyseessä on päivystävä päiväkoti, tämän varmaan itsekin tiedät alan ammttailaisena. Itse menisin lapsen kanssa ilta-aikaan pihalle leikkimään että paikka tulisi tutuksi.

Toki hyviin tapoihin kuuluu tervehtiä, mutta en tosiaankaan oleta että jokainen työntekijä jokaisessa paikassa tulee oma-alotteisesti tervehtimään juuri minua. Yksi riittää. Ja jos käy niin ettei minua satuta syystä tai toisesta huomaamaan, menen kyllä reippaasti itse työntekijän luokse ja kertomaan asiani.

• Tykkää
Reactions: *Oivis*
[QUOTE="Nuuh";30115682]Outo aika aloittaa päivähoidossa.
Mä olen käyttänyt tenavia edellisenä perjantaina katsomassa paikkoja ja hyvin ovat sopeutuneet. Ja todellakin olishan siinä jo hevosetkin nauraneet jos sinne olis koko perhe tunkenut katseleen hiekkalaatikkoa. Nyt palaat maanpinnalle ja jatkat elämää.[/QUOTE]

On outo aika mutta kun työt alkaa niin pakko aloittaa hoitokin.

Ja ihan päiväkodin johtaja ehdotti, että käytäis tutustumassa päiväkodin piha-alueeseenkin niin on lasten helpompi aloittaa. Kun toinen lapsista on vielä pieni. Eikä varsinaisia tutustumispäiviä ehdi olemaan.

No mitä sä sitten odotit ihan rehellisesti sanottuna? Teitä tervehdittiin, tultiin kysymään millä asialla liikutte. Selitit asian ja todettiin että olette oikealla asialla joten saitte edelleen olla pihalla. Käsittääkseni tämä meni siis ihan kuten pitikin.

Osui ja upposi?

noup.
Sä olet vain niitä äitejä joilla ei ole tilannetajuu.
sanokoon johtaja mitä vaan mutta heinäkuussa tutustuun päivystävään päiväkotiin?
Sulla tulee oleen vaikeeta kun siel ei kojdella sun perhettä vaikka mangut tyyliin :
mulle heti ja kaikki huomio.
Ihanaa kun oman lapsen päiväkoti on ohi jo.
Päivökoti oli hyvä mutta nämö huomiohakuiset aikuiset lapsineen... Ihana päästä teistä eroon.

Koska ne lapset aloittaa sen päivähoidon? Ensi viikollako?

Mun mielestä olisi kamalaa laittaa lapset aloittamaan päivähoito päivystyspäiväkodissa kun kaikki on ihan sekaisin eikä siitä omasta tulevasta ryhmästäkään ole tietoa. Jos en pystyisi töidenalkua sitä vertaa myöhemmäksi saada niin yrittäisin järkätä lastenhoidon siksi viikoksi tms muuten. Mies ottaisi vapaata tai joku muu sukulainen tai tuttu hoitaisi, vaikka palkkaisin muutamaksi päiväksi kotiin jonkun.

Ei se muualta tullut henkilökunta pysty paljoa tutustujia opastamaan mutta kyllä mun mielestä kuuluu ihan yleisiin tapoihin tervehtiä ja ottaa uusi ihminen vastaan. Niin mäkin teen kun hoitoalalla olen tehnyt keikkaa vieraassa paikassa, tarvittaessa ohjaan ihmisen sitten jonkun sellaisen luo joka osaa vastata hänelle paremmin. Sitäpaitsi keikkalaisenakin on ikävä tulla uuteen paikkaan jos kukaan ei edes huomioi sun ilmestymistä paikalle ja kun esittelet itsesi ja asiasi niin tulee vastaukseksi nopea nyökkäys ja häipyminen tai se kärsivä "ei-kai-mun-nyt-tarvi-esitellä-tolle-paikkoja"-ilme.

[QUOTE="åppi";30116505]noup.
sanokoon johtaja mitä vaan mutta heinäkuussa tutustuun päivystävään päiväkotiin?
Sulla tulee oleen vaikeeta kun siel ei kojdella sun perhettä vaikka mangut tyyliin :
Päivökoti oli hyvä mutta nämö huomiohakuiset aikuiset lapsineen... Ihana päästä teistä eroon.[/QUOTE]

AP, mieti millaista on työnteko jos 20-päisen lapsiryhmän jokainen vanhempi vaatii erityiskohtelua juuri sille omalle silmäterälleen (ja itselleen) :whistle:

[QUOTE="åppi";30116505]noup.
Päivökoti oli hyvä mutta nämö huomiohakuiset aikuiset lapsineen... Ihana päästä teistä eroon.[/QUOTE]

Eikö se ole ihan normaalia että äiti haluaa että lapsi pääsee hoitoon paikkaan jossa lapsi edes huomioidaan ja otetaan vastaan, missä henkilökunta tuntuu luotettavalta?

Vai onko kunnon äiti sellainen vaatimaton ja olemassaolaan anteeksi pyytelevä hissukka joka ei halua häiritä henkilökuntaa kyselemällä hoitopaikasta ja sen käytännöistä mitään. Ei oleta kenenkään edes huomioivan lasta jne.

Mun mielestä ton mulle-kaikki-nyt -ja-heti-äidin ja sen ettei tutustumaan tullutta perhettä huomioida ollenkaan väliin mahtuu kaikenlaista. Jos pelkkä tervehtiminen on liikaa henkilökunnalle joka ei sillä hetkellä ole edes lasten kanssa tekemässä mitään niin ei se mulla mitään luottamusta herätä.

No on kyllä kieltämättä vähän erikoista minustakin jos kukaan ei noteeraa mitenkään, tai informaatio ei kulje ollenkaan. Mutta mä itse en olis jättäny tutustumista heinäkuuhun ja nimeen omaan siitä syystä, että sillon yleensä paikalla on tosi paljon ihan muita lapsia ja aikuisia kuin niitä, jotka siellä on vakituiseen sitte syksyllä. Me käytiin jo toukokuussa niin lapsi tutustui samalla niihin tuleviin hoitajiinsakin.

[QUOTE="Hömelö";30116558]No on kyllä kieltämättä vähän erikoista minustakin jos kukaan ei noteeraa mitenkään, tai informaatio ei kulje ollenkaan. Mutta mä itse en olis jättäny tutustumista heinäkuuhun ja nimeen omaan siitä syystä, että sillon yleensä paikalla on tosi paljon ihan muita lapsia ja aikuisia kuin niitä, jotka siellä on vakituiseen sitte syksyllä. Me käytiin jo toukokuussa niin lapsi tutustui samalla niihin tuleviin hoitajiinsakin.[/QUOTE]

Ap:n pesuetta tervehdittiin jo pienten puolella. En tiedä millaiset tilajärjestelyt ym kyseisessä pk:ssa on, mutta esim. isompien puolella on ihan hyvin voitu luulla että teidän asianne on jo hoidettu kun tulitte "pienten puolelta"?
Ei se nyt pk:sta paljoa kerro, jos sinne säntää kiireiseen päivystysaikaan. Aina voi myös aikaista oman suunsa ja kertoa millä asialla liikkuu...

Yhteistyössä