Taaperoimetystä ei katsota joka päiväkodissa hyvällä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "näin on"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"näin on"

Vieras
Kopioitu:

Äitiä kiellettiin imettämästä päiväkodin pihalla – johtaja pöyristyi käskystä - Imetys - Kaupunki - Helsingin Sanomat

Lapsen imettäminen päiväkodin pihassa aiheutti erikoisen välikohtauksen Helsingissä maanantaina.

Helsinkiläinen Sonja Orupabo oli hakemassa lastaan päiväkodista iltapäivällä ja ennen kotiin lähtöä hän tavalliseen tapaansa aikoi imettää lapsen ennen kotimatkaa. Yksi päiväkodin henkilökunnan jäsen kuitenkin kielsi Orupabolta imettämisen pihalla.

"Olin ihan ihmeissäni, etten ollut tällaisesta (kiellosta) aiemmin kuullutkaan", Orupabo kertoo.

"Hän kehotti poistumaan pihalta. Menimme sitten koulun pihalle."

Kiellosta hämmästyneenä Orupabo otti yhteyttä päiväkodin johtajaan ja Helsingin varhaiskasvatusvirastoon.

"Onko asia todella näin, vai olisko kyseessä hänen (työntekijän) mielipiteensä?" Orupabo kysyy viraston Facebook-sivuilla.

"Ilman muuta saa imettää päiväkodissa ja pihalla", vastaa päiväkodin johtaja Päivi Salo Meilahdessa sijaitsevasta päiväkoti Pihlajasta.

"Olin erittäin pöyristynyt tästä (kiellosta)", Salo sanoo. Hänen mukaansa päiväkodin henkilökunnalla on ollut hyvin tiedossa, että Orupabo imettää lastaan.

"Lapseni ei ole enää vauva, vaan 1,5-vuotias. Jos taaperon imettäminen herättää henkilökunnan jäsenessä negaatioita, ei hänen pitäisi tuoda sitä ammattiinsa vaan ottaa ensin selvää, onko todellakin olemassa joku kielto", Orupabo sanoo tuohtuneena.

Päiväkodin johtaja ymmärtää Orupaboa ja on pahoitellut tälle hoitajan käytöstä.

"Imetys on erittäin tärkeä asia. Siitä on ehkä ollut nyt enemmän keskustelua", nelisenkymmentä vuotta alalla ollut Salo toteaa.

Yleistä ei imetys päiväkoti Pihlajassa ole ollut. "Meille tulevat yli vuoden ikäiset lapset ovat usein jo imetyksestä vierotettuja. Muistan että joskus 20 vuotta sitten yksi äiti imetti lastaan."

Salo korostaa, että tapahtuneesta on keskusteltu sijaisena työskentelevän hoitajan kanssa.

"Kieltäminen oli sijaisen oma kanta. Ei päiväkodin eikä Helsingin kaupungin. Päiväkodissa saa imettää", Salo toistaa.

Meillä lapsi aloitti perhepäivähoidossa 1 v 3 kk iässä, jolloin imetin vielä ja imetys jatkui vielä vuoden ajan tuosta eteenpäinkin. Perhepäivähoitaja suhtautui asiaan ennakkoluuloisesti ja oli sitä mieltä, että imetys olisi syytä lopettaa. No en lopettanut, eikä imetyksestä ollut mitään haittaa hoitoon sopeutumisen kannalta. Tokihan lapsi jo ymmärsi, ettei tissiä saa muilta kuin äidiltä, eikä sitä siis pph:lta vaatinut vaan söi hyvin tarjolla ollutta ruokaa ja joi sen kanssa lehmänmaitoa. Jollain tapaa olisin kyllä ymmärtänyt, jos pph ei olisi tykännyt jos olisin hänen eteisessään imettänyt. Se oli kuitenkin hänen kotinsa jossa yleensä hänen miehensäkin oli paikalla, vaikka myös lapsen hoitopaikka. Joten ihan oma-aloitteisesti otettiin linja, että imetin lasta vasta kotona ja pianhan hän siihen tottui eikä heti hakiessa vaatinutkaan maitoa.

Vähän hankalalta/äidin kannalta ikävältä imetys talvella ulkona kuulostaa, joten äitinä olisin kyllä itse opettanut taaperon siihen, että rinnalle pääsee vasta kotona. Mutta ratkaisu on kuitenkin äidin, eikä imetyksestä päiväkodin pihalla pitäisi olla kenellekään muulle kuin tissinsä kylmettävälle äidille mitään haittaa, joten eipä tuon kiellon perusteet oikein käy järkeen. Yksittäinen mielipidehän se onneksi olikin, joten äiti saa jatkossa lastaan rauhassa imettää pihalla.

Niin minä mieleni taas pahoitin kun jolla kulla oli minun mielipiteestäni eroava mielipide.

Taaperoimetyksestä käsittääkseni saa edelleen olla ihan mitä mieltä tahansa. Mutta tällä kertaa taas kerran loukattiin pyhää Madonnaa.....

Mä menen tarhaan. Haen lapsen. Ja poistun. Ei päiväkoti ole ruokailupaikka eikä tarkoitettu vanhempien hegailuun. Jotkut käytöstavat pitäisi olla. Vai onko ok mennä päikkyyn, ottaa mukaan eväät ja perustaa piknik pihalle samalla kun hakee lapset hoidosta?

Imettäkää miten imetättä. Mutta kyse ei ole enää vauvasta jota imetetään ihan missä vaan. Vaan taaperosta joka voi sen muutaman kymmenen minuutin verran odottaa jotta pääsee syömään, sellaiseen paikkaa joka on ruokailuun tarkoitettu. Tai vaikka sinne puiston penkille.

Mä olen taapero imettäjä. Ja taas hävettää kuinka "vatipää" äidit leimaa typerällä käytöksellä meidät muutkin.

Onhan näitä vanhempia oikeasti olemassa, jotka saapuvat hakemaan lapsensa hoidosta eväslaatikot kanssa. Ja sitten päiväkodin pihalla jaetaan pillimehut ja rusinat kultapupujen käteen. (Jonka jälkeen tietysti toiset lapset vähän ihmeissään).

Näitä "eväsretkivanhempiakin" ohjataan tarjoamaan eväät vasta portin toisella puolella, joten periaatteessa miksi ei myös imettäjää ohjattaisi välipalalle aidan toiselle puolelle.

[QUOTE="jep";30635634]Niin minä mieleni taas pahoitin kun jolla kulla oli minun mielipiteestäni eroava mielipide.

Taaperoimetyksestä käsittääkseni saa edelleen olla ihan mitä mieltä tahansa. Mutta tällä kertaa taas kerran loukattiin pyhää Madonnaa.....[/QUOTE]

Toki taaperoimetyksestä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta sen mielipiteen voi pitää itsellään siinä tilanteessa, kun joku imettää. Taaperon imettäminen ei ole kiellettyä, eikä siitä ole lapselle mitään muuta kuin hyötyä. Oletko koskaan kuullut, että joku asiantuntija sanoisi, että taaperon imettäminen on jotenkin haitallista? Niin, en minäkään ole!

Mutta asiaan. Olen itse työskennellyt sijaisena päiväkodeissa ja ryhmiksissä ja huomannut, että monesti päivähoitohenkilökunnalla on todella negatiivinen asenne imettämistä kohtaan. Ihmettelen tätä! Juttelin kerran erään ystäväni kanssa, joka on tehnyt samoja hommia, ja hän sanoi huomanneensa saman. (Meillä kummallakaan ei ole alan koulutusta.)

Alkuperäinen kirjoittaja Loköimökij;30635672:
Onhan näitä vanhempia oikeasti olemassa, jotka saapuvat hakemaan lapsensa hoidosta eväslaatikot kanssa. Ja sitten päiväkodin pihalla jaetaan pillimehut ja rusinat kultapupujen käteen. (Jonka jälkeen tietysti toiset lapset vähän ihmeissään).

Näitä "eväsretkivanhempiakin" ohjataan tarjoamaan eväät vasta portin toisella puolella, joten periaatteessa miksi ei myös imettäjää ohjattaisi välipalalle aidan toiselle puolelle.

Ai siksikö, että joku toinen lapsi tulee muuten vaatimaan hörppyä :D

[QUOTE="AV-mamma";30635673]Toki taaperoimetyksestä saa olla mitä mieltä tahansa, mutta sen mielipiteen voi pitää itsellään siinä tilanteessa, kun joku imettää. Taaperon imettäminen ei ole kiellettyä, eikä siitä ole lapselle mitään muuta kuin hyötyä. Oletko koskaan kuullut, että joku asiantuntija sanoisi, että taaperon imettäminen on jotenkin haitallista? Niin, en minäkään ole!

Mutta asiaan. Olen itse työskennellyt sijaisena päiväkodeissa ja ryhmiksissä ja huomannut, että monesti päivähoitohenkilökunnalla on todella negatiivinen asenne imettämistä kohtaan. Ihmettelen tätä! Juttelin kerran erään ystäväni kanssa, joka on tehnyt samoja hommia, ja hän sanoi huomanneensa saman. (Meillä kummallakaan ei ole alan koulutusta.)[/QUOTE]

Voihan se olla ympäristölle haitallista?
Itse haluaisin säästyä siltä vaivalta, että joudun selittämään 4- vuotiaalleni, miksi sen kaveri juo äitinsä tissistä maitoa tarhan pihalla.

Itse haluaisin säästyä siltä vaivalta, että joudun selittämään 4- vuotiaalleni, miksi sen kaveri juo äitinsä tissistä maitoa tarhan pihalla.

Kerro tarkemmin siitä, miten se voisi olla ympäristölle haitallista.

Mä voin neuvoa: voit kertoa neljävuotiaallesi esimerkiksi niin, että hänen kaverinsa syö rintaa. Jos lapsesi kysyy miksi, voit vastata, että joskus äidit ja lapset haluavat jatkaa imetystä.

Joo. Kaikki kunnia vaan pitkille imetyksille ja imettäkää mun puolesta vaikka kymmenvuotiaita. Saahan sitä räyhätä ja vaatia että ympärillä olevien ihmisten on ymmärrettävä sitä ja tätä, mutta siinä vaiheessa kun ruvetaan vaatimaan kolme - kuusivuotiaitakin olemaan vaan ihmettelemättä ja että tähänkin pitäisi jotenkin valmistaa kotona, niin siinä vaiheessa ajattelen että nyt kyllä kyllästyn...

Jos nyt välttämättä haluaa lapsestaan kiusatun, niin kyllä se ihan oikeasti onnistuu vanhemmalta. Jos vanhemmalla nyt semmoinen tarve sitten on, että maailmaa vastaan pitää taistella ennemmin kuin sopeutua, ja lapsi raukan on siinä oltava välikappaleena.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
En tajua taaperoimetystä, mutta kyllähän tuo on selvää että hoitaja on toiminut väärin. Ei imetystä voi noin vaan kieltää ilman perusteita, ja jos kieltoon olisi oikeat perusteet niin ne pitäisi tuoda esille muussa tilanteessa kuin silloin kun taapero on jo ruokailemassa. Eli vaikka seuraavana päivänä kutsua äiti keskusteluun kaikessa rauhassa eikä nolata pihalla.

tutin syönnistä tai tuttipullon käytöstä pauhataan josta toivotaan ettei moisia käytetä tai päästäisi eroon todella aikaisin mutta sitten taaperoimetyksellä ei muka haittaa purentaan?

Joo. Kaikki kunnia vaan pitkille imetyksille ja imettäkää mun puolesta vaikka kymmenvuotiaita. Saahan sitä räyhätä ja vaatia että ympärillä olevien ihmisten on ymmärrettävä sitä ja tätä, mutta siinä vaiheessa kun ruvetaan vaatimaan kolme - kuusivuotiaitakin olemaan vaan ihmettelemättä ja että tähänkin pitäisi jotenkin valmistaa kotona, niin siinä vaiheessa ajattelen että nyt kyllä kyllästyn...

Jos nyt välttämättä haluaa lapsestaan kiusatun, niin kyllä se ihan oikeasti onnistuu vanhemmalta. Jos vanhemmalla nyt semmoinen tarve sitten on, että maailmaa vastaan pitää taistella ennemmin kuin sopeutua, ja lapsi raukan on siinä oltava välikappaleena.

Niin minkäs ikäinen se lapsi tässä lehtijutun tapauksessa olikaan? 10- vai 1,5-vuotias? Onko imetys jotenkin vaikea asia, jos ei siitä voi puhua lasten kanssa, kun nämä siitä kysyvät? Mä itse keksi aika monta semmoista juttua, jotka ovat vaikeampia, mutta eikö imetyksestä nyt voisi vastata suht normaalisti, jos lapsi siitä kysyy? Vai onko tässä kyse nyt siitä, että vanhempia jotenkin nolostuttaa? Mä en nimittäin usko, että lapsia nolostuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä;30635718:
tutin syönnistä tai tuttipullon käytöstä pauhataan josta toivotaan ettei moisia käytetä tai päästäisi eroon todella aikaisin mutta sitten taaperoimetyksellä ei muka haittaa purentaan?

Mitä haittoja taaperoimetyksellä voisi sinusta olla purentaan?

[QUOTE="AV-mamma";30635700]Kerro tarkemmin siitä, miten se voisi olla ympäristölle haitallista.

Mä voin neuvoa: voit kertoa neljävuotiaallesi esimerkiksi niin, että hänen kaverinsa syö rintaa. Jos lapsesi kysyy miksi, voit vastata, että joskus äidit ja lapset haluavat jatkaa imetystä.[/QUOTE]

No. Omasta mielestäni vauvan imetys on ihan ok. Kävelevän ihmisen imetys on vaan jostain syystä ällöä. En tiedä miksi. Minua ällöttää se suuresti. Ymmärrän, että se on mielestäsi luonnollista ja hyväksi lapselle. No- myös synnyttämisen kerrotaan olevan luonnollista ja se on epäilemättä hyväksi lapselle, mutta en mä sitäkään halua nähdä tarhan pihalla?

Lisäksi vauvan ja taaperon imettämisessä on sellainen ero, että vauvat tuppaa olemaan semmosia, että kun nälkä tulee, niin sitä ruokaa on saatava sillä sekunnilla. Yleensä tuommonen lähemmäs pari vuotias pystyy odottamaan sen aikaa, että nuo ruokinnat voi tehdä jossain rauhallisemmassa tilassa. Siksipä en näe järkeä siinä, että tarvitsee vartavasten alkaa imettää noin isoa lasta tarhan pihalla.

Kyllä mä voin ketoa 4- vuotiaalleni mitä siinä tapahtuu. Minusta imettämisessä ei ole mitään ihmeellistä. Se, että sen tarhakaveri olisi syömässä äitinsä tissistä maitoa, saattais aiheuttaa jonkinasteista kiusaamista, jolloin mun pitäisi alkaa puimaan mun lapsen sitä, että miksei tarhakaveria saa kiusata siitä, että se saa päivän maitonsa äitinsä tissistä tarhan pihalla ja jos se kerran on niin luonnollista ja oikein, niin miksen mä imetä omaa 4- veetäni tarhan pihalla.

Viimeksi muokattu:
No. Omasta mielestäni vauvan imetys on ihan ok. Kävelevän ihmisen imetys on vaan jostain syystä ällöä. En tiedä miksi. Minua ällöttää se suuresti. Ymmärrän, että se on mielestäsi luonnollista ja hyväksi lapselle. No- myös synnyttämisen kerrotaan olevan luonnollista ja se on epäilemättä hyväksi lapselle, mutta en mä sitäkään halua nähdä tarhan pihalla?

Lisäksi vauvan ja taaperon imettämisessä on sellainen ero, että vauvat tuppaa olemaan semmosia, että kun nälkä tulee, niin sitä ruokaa on saatava sillä sekunnilla. Yleensä tuommonen lähemmäs pari vuotias pystyy odottamaan sen aikaa, että nuo ruokinnat voi tehdä jossain rauhallisemmassa tilassa. Siksipä en näe järkeä siinä, että tarvitsee vartavasten alkaa imettää noin isoa lasta tarhan pihalla.

Jos sinusta kävelevän ihmisen imettäminen on ällöttävää, se ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi lapsistakin ällöttävää. Imettämisen vertaaminen synnyttämiseen on aika ontuvaa, ymmärrät sen varmasti itsekin, aivan samoin kuin sen vertaaminen paskalla käyntiin tai seksiin, kuten monet imetysaiheesta rölläilevät tekevät.

Antropologien mukaan ihmisen biologinen vieroittumisikä on 2-7 vuotta, joten eiköhän imettäminen ole ihan hyväksi sille lapselle, vaikka sinä et siitä tykkäisikään. En ole koskaan lukenut yhden yhtä artikkelia, jossa kerrottaisiin taaperoimetyksen haitoista, ja mä oon lukenut aiheesta aika paljon.

Mä en halua ottaa kantaa siihen, missä ja milloin ja minkä ikäisiä lapsia ihmisten pitäisi imettää missäkin. Kukin tekee siinä kohdalla omat valintansa. Mutta siihen otan kantaa, että on aika outoa, ettei päiväkodin pihalla saisi imettää.

Kun nyt tuohon hammaskysymykseen ei ilmeisesti ole tulossa vastausta, voin kommentoida asiaa: ilmeisesti hammashoitajat ja suuhygienistit ovat usein sitä mieltä, että äidinmaito on jotenkin haitallista hampaille. No, erään ystäväni lääkäriystävä sai esikoisensa ekassa hammastarkastuksessa neuvon lopettaa imetys. Sattumalta tämän lääkäriäidin mies oli hammaslääkäri, joka henkilökohtaisesti otti yhteyttä tähän hammashoitolaan, ja pyysi heitä lopettamaan tällaisen harhaluulon jakamisen, koska se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Itse olen keskustellut erään hammaslääketieteen tutkijan kanssa (joka oli erikoistunut nimenomaan lasten hampaisiin), ja hän kertoi myös, että taaperoimetyksestä ei ole mitään haittaa hampaille, ei äidinmaidosta eikä imemisestä.

Ilmeisesti monet vain pientä vauvaa imettävät ajattelevat, että taaperoikäinen lapsi syö tissiä niin kuin vauva, pitkään ja usein. Näin ei kuitenkaan ole, taaperoikäinen lapsi käy rinnalla lyhyesti ja yleensä vain muutaman kerran päivässä.

[QUOTE="AV-mamma";30635741]Jos sinusta kävelevän ihmisen imettäminen on ällöttävää, se ei kuitenkaan tarkoita, että se olisi lapsistakin ällöttävää. Imettämisen vertaaminen synnyttämiseen on aika ontuvaa, ymmärrät sen varmasti itsekin, aivan samoin kuin sen vertaaminen paskalla käyntiin tai seksiin, kuten monet imetysaiheesta rölläilevät tekevät.

Antropologien mukaan ihmisen biologinen vieroittumisikä on 2-7 vuotta, joten eiköhän imettäminen ole ihan hyväksi sille lapselle, vaikka sinä et siitä tykkäisikään. En ole koskaan lukenut yhden yhtä artikkelia, jossa kerrottaisiin taaperoimetyksen haitoista, ja mä oon lukenut aiheesta aika paljon.

Mä en halua ottaa kantaa siihen, missä ja milloin ja minkä ikäisiä lapsia ihmisten pitäisi imettää missäkin. Kukin tekee siinä kohdalla omat valintansa. Mutta siihen otan kantaa, että on aika outoa, ettei päiväkodin pihalla saisi imettää.[/QUOTE]

Katsos, kun se sun 2- vee voi ihan hyvin odottaa himaan asti sitä imettämistä. Miksi sulla on tarve imettää se juurikin siinä päivähoidon pihalla?
Vaikka mulla nyt olis mainitsemasi akuutti seksintarve ja armoton ripuli, niin minäkin etsin mielummin rauhallisen paikan hoitaa ne hommat, sensijaan, että vetäisin heti housut kinttuun, kun kakka kolkuttaa. Eiks nih?
Eikö tuommosen 2 vuotiaan voi jo opettaa siihen, että kaikkea ei saa ihan heti ja luulis, että imettävästä äidistäkin olisi mukavempaa hoitaa se imetys rauhassa kahden kesken? Eikö?

[QUOTE="AV-mamma";30635757]Kas, sieltähän se tuli! Imettämisen vertaaminen paskantamiseen, kusemiseen ja naimiseen julkisella paikalla. Näillä asioilla ei ole kuitenkaan mitään tekemistä imettämisen kanssa, kuten ei myöskään pasianssilla ja kukkaruukulla.[/QUOTE]

Miksi ajattelet näin?
Eikö kaikki ole luonnollisia tarpeita?
- Paitsi tietysti se kaksivuotiaan imettäminen, se ei taida olla yhtä välttämätöntä, kuin kakkaaminen. Silti kakkaaminenkin hoidetaan kaikessa rauhassa ja yksityisesti.

Katsos, kun se sun 2- vee voi ihan hyvin odottaa himaan asti sitä imettämistä. Miksi sulla on tarve imettää se juurikin siinä päivähoidon pihalla?
Vaikka mulla nyt olis mainitsemasi akuutti seksintarve ja armoton ripuli, niin minäkin etsin mielummin rauhallisen paikan hoitaa ne hommat, sensijaan, että vetäisin heti housut kinttuun, kun kakka kolkuttaa. Eiks nih?
Eikö tuommosen 2 vuotiaan voi jo opettaa siihen, että kaikkea ei saa ihan heti ja luulis, että imettävästä äidistäkin olisi mukavempaa hoitaa se imetys rauhassa kahden kesken? Eikö?

Miksi kohdistat sanasi minulle? Mulla ei ole 2-vuotiasta lasta, eikä kumpikaan lapsistani ole päiväkodissa. Ota vaikka sähköpostitse yhteyttä tuohon jutun naiseen ja kysy häneltä, mä en voi valottaa hänen valintojaan. Enkä mä myöskään jaksa vastata siihen, että vertaan imetystä naimiseen ja paskomiseen, koska se on niin järjettömän lapsellista.

Miksi ajattelet näin?
Eikö kaikki ole luonnollisia tarpeita?
- Paitsi tietysti se kaksivuotiaan imettäminen, se ei taida olla yhtä välttämätöntä, kuin kakkaaminen. Silti kakkaaminenkin hoidetaan kaikessa rauhassa ja yksityisesti.

No, jos vertaat imettämistä kakkaamiseen ja naimiseen, jotka toki ovat luonnollisia tarpeita, mikset saman tien vertaa niitä hengittämiseen ja syömiseen? Nekin ovat luonnollisia tarpeita, mutta niitä voi kyllä tehdä julkisella paikalla sinunkin mielestäsi (kai?).

En vertaa, koska vertaaminen on turhaa. Asiasta voi puhua niiden omilla nimillä, ei sekoittaa paskomista ja naimista samaan keskusteluun.

Yhteistyössä