päiväkoti asiaa, ja asiallisia vastauksia kaipaan, mitään päänaukomista ei kiitos

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
siis lapsilla on lelupäivä. lapsi vie sinne lelun, jonka toinen lapsi sitten särkee.

kuka vastaa

a. sinä itse, koska on sinun lapsesi ja hänen lelunsa

b. päiväkoti, koska kerta se on järjestänyt lelu päivän

c. sen lapsen vanhemmat, joka on tahallaan, siis tässä tapauksessa on kyse ihan siitä, että tää toinen lapsi tahallaan väänsi renkaan irti traktorista. niin tämän lapsen vanhemmatko korvaa.

miten on onko kellää tietoa tai kokemusta asiasta

Riippuu varmaan minkä ikäisistä lapsista kyse. Itse ajattelisin, että lelut viedään tarhaan omalla vastuulla, ja ainahan riski hajoamisesta on olemassa. Jos teko oli todistettavasti tahallinen, ja täditkin näin sanovat, niin voi kai korvauksesta keskustella lelun rikkoneen lapsen vanhempien kanssa.

Sinä itse varmaankin. Oon asiaa itsekin miettinyt, sillä meidän tarhassa sitten on myös tapana, että annetaan toistenkin leikkiä niillä leluilla. Siispä jos jotain viedään, ei viedä sellaista, jonka särkyminen harmittaa.
Kai ne ei leluja korvaa kun eivät korvaa kadonneita/varastettuja vaatteitakaan...

Päiväkoti ei ainakaan vastaa. Sillä lelupäivänä lelun kannattaa olla semmoinen että ei mene rikki helposti.
Voithan jutella josko henk.kunta tietää kuka lelun rikkoin ja keskustella ko vanhempien kanssa josko korvaisivat lelun.
Tai sitten itse korvaat ja sillä selvä.

Kadoinneisiin taikka avrastettuihin vaatteisiin sen verran että pk voi korvat ne jos hakee korvausta kyseleppä päiväkodin johtajalta tätä mahdollisuutta.
Meillä korvattiin ainakin eräälle perheelle 2 reimatecin toppa hansikkaat jotka joku halusi omistaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sinä itse varmaankin. Oon asiaa itsekin miettinyt, sillä meidän tarhassa sitten on myös tapana, että annetaan toistenkin leikkiä niillä leluilla. Siispä jos jotain viedään, ei viedä sellaista, jonka särkyminen harmittaa.
Kai ne ei leluja korvaa kun eivät korvaa kadonneita/varastettuja vaatteitakaan...
no tätit itse selitti, että toinen lapsi oli vääntänyt rattaan irti. ja mä osti pojalle uuden traktorin omista rahoistani vain. mutta aloin miettimään nyt asiaa, että järjestetään tällainen päivä, ja sit on viel pakko antaa toistenkin sillä lelulla leikkiä. niin tuntuis, että päiväkoti olis velvollinen asian korvaamaan. tai ainakin esittämään asian toisen lapsen äidille ja isälle koska he ovat asian siellä nähneet. no mä viisastuin sen verran, että täst lähin sinne menee vain sellaisia tavaroita, joita saa vasaralla takoa. kyse on esikouluikäisistä, että luulis ymmärtävän jo hieman miten toisten tavaroita käsitellään. aion myös keskustella asiasta päiväkodin tätien kanssa vanhemapain illassa. koska ohjeissa lukee, että päiväkotiin ei saa tuoda leluja, ja jos tuo ne on omalla vastuulla. mutta kuitenkin sitten tällainen päivä järjestetään.

meillä päiväkoti ei ainakaan korvaisi, koska he aina sanovat että lelun pitää olla kestävä, jottei mene rikki, ja nimetty ettei mene sekaisin jonkun muun lelun kanssa. myöskään moniosaisia leluja ei meidän päiväkotiin saa viedä.
jos rikkojan vanhemmat olisi fiksuja he ilman muuta korvaisivat lelun, mutta suurin osa vanhemmista ei ole niin fiksuja joten eiköhän se jää teidän omalle kontolle.

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:
no tätit itse selitti, että toinen lapsi oli vääntänyt rattaan irti. ja mä osti pojalle uuden traktorin omista rahoistani vain. mutta aloin miettimään nyt asiaa, että järjestetään tällainen päivä, ja sit on viel pakko antaa toistenkin sillä lelulla leikkiä. niin tuntuis, että päiväkoti olis velvollinen asian korvaamaan. tai ainakin esittämään asian toisen lapsen äidille ja isälle koska he ovat asian siellä nähneet. no mä viisastuin sen verran, että täst lähin sinne menee vain sellaisia tavaroita, joita saa vasaralla takoa. kyse on esikouluikäisistä, että luulis ymmärtävän jo hieman miten toisten tavaroita käsitellään. aion myös keskustella asiasta päiväkodin tätien kanssa vanhemapain illassa. koska ohjeissa lukee, että päiväkotiin ei saa tuoda leluja, ja jos tuo ne on omalla vastuulla. mutta kuitenkin sitten tällainen päivä järjestetään.

No totta hitossa muutkin saa leikkiä! Ei kai lelupäivä ole vain sitä varten, että lapset leikkivät vain omilla leluillaan? Niillähän voi leikkiä kotonakin. Mutta lelu kannattaa valita niin, että se ei ole turhan arvokas eikä helposti rikkoutuva. Minkä tahansa lelun kyllä saa aika helposti rikki. Meillä poika vie useimmiten esim. pikkuauton ja se riittää hyvin eikä harmita, jos vaikka rengas irtoaa. Kalliita leluja en anna viedä.

Alkuperäinen kirjoittaja navettapiirin kikkakokkare:

Piti ihan kirjautua, minä siis harmaana kirjoitin.
Siinä on vielä sit sellanen pointti, että jos lelupäivänä ei vie mitään, niin poika harmittelee kun muilla on. Oon monesti ihmetellyt että miten jotkut uskaltaa tuoda muumiläppäristä lähtien.
Ja noista "kadonneista" vaatteista. Ei niitä ainakaan meille ole korvattu vaikka hoitajat itse ovat tietoisia että hoitopäivän aikana on kadonnut. Eihän ne rahallisesti kovin kalliita kuteita ole olleet, mutta lapselle tärkeitä. Esim. batmanpaita oli lempparipaita. Sit katos kerran ihan tuliterä Mckinleyn fleecetakki ja housut ja vuosien varrella paljon muutakin. MEidän vaatteet on nimikoitu, joten se ei ole syynä. JA kävipä kerran niin, että löytyi sitten pojan paita kirpparilta...se kadonnut. KAiken lisäksi meidän sukunimi komeili oikein sievästi pesulapussa...

Kukin vastaa itse omistaa leluistaan. Vanhemmat eivät ole paikalla lastaan vahtimassa, joten eivät voi lasta estääkään lelua rikkomasta. Ja päiväkodissa kielletään lelupäivät jos vanhemmat alkavat vaatia päiväkotia vastuuseen.

Meijän pk:ssa lopetettiin tuo lelupäivä turhana kun lapset oli aina aamulla esitelly lelujaan ja sit kuulema veivät ne lokeroon ja alkoivat leikkiä pk:n leluilla.
Mutta yhtenä lelupäivänä ja toisena kun oli roolileikkipäivä niin mun tytön prinsessa kruunu hajosi molemmilla kerroilla toinen tyttö oli "syyllinen" toisella kerralla oli ottanut sen väkisin toisen päästä ja ekalla kerralla vääntänyt poikki.
Kyseessä oli tiimarin perin euron tiara, mutta tän toisen tytön vanhemmat toivat molemmilla kerroilla meille uuden, ja tämä tyttö mukana anteeksi pyytämässä

Jos lelun rikkoneen lapsen vanhemmissa on vähänkään rotia niin he tarjoutuvat kyllä korvaamaan rikotun lelun. Näin minä olen oppinut ja näin minä opetan omianikin, se mikä hajotetaan - vahingossa tai tahallaan - tarjoudutaan korvaamaan.
Tiedän kyllä että kaikki ihmiset eivät tätä kunniakasta perinnettä noudata, mutta korvausta voi ainakin pyytää. Vaikka päiväkodissa lukisikin jossain seinällä että lapsi itse vastaa leluistaan.

Oon vähän ihmetellyt itsekseni tota meiän päiväkodin lelupäivää. Siellä kun on tapana, että lelut esitellään aamupiirissä ja sen jälkeen laitetaan pois. Ainakaan eivät sit niin helposti rikkoudu. Ja jos kerran säännöissä selvästi sanotaan, että lelut ovat omalla vastuulla, silloin ne ovat. tavallaan kuitenkin ihmetyttää, että eikö tädit valvo ollenkaan miten niillä leluilla leikitään, jos pyöränkin kerkeää irti vääntää. Käykö se niin nopeasti?

Kohteliaisuussyistä tietysti korvaisin lelun, jonka meiän lapsi on hajottanut. Ensin mun vaan tartteis tietää siitä, eli on puhuttava päiväkodissa ja kysyttävä ovatko kertoneet sen lapsen vanhemmille, joka lelun rikkoi. Mut en tiiä jos joku jotain muumiläppäriä tai vielä kalliimpaa tuo... Sen paikka ei oo päiväkodissa. Täällä monilla onneks ihan vaan pehmoja ja tavallisia autoja. Sellastakin tuli mieleen, että jos yhtään kalliimpi tavara sattuisi olemaan ni entäs vakuutus? Onhan lapset varmasti vakuutettu hoidon puolesta, eikö sitten tavarat?

ajattelen niin, että vahinkoja sattuu aina ja lelut viedään omalla vastuulla päiväkotiin. Toki jos joku rikkomalla rikkoo lelun , niin vanhempien olisi se kohteliasta korvata, mutta vahingot kärsiköön jokainen itse.

Meilläkin on sellainen lelupäivä ja on ryhmiksen puolelta sanottu aina,että lelut viedään omalla vastuulla ja ei kannata tuoda helposti rikkouvaa eikä kalleimpia aarteita. Olen samaa mieltä.

Itse kyllä pitää vastata leluista, ihan oikeasti. Ja myös vaatteista, koska ei päiväkoti voi vahtia jos muut vanhemmat varastaa. Kotivakuutus voisi olla paikka mista korvausta voisi yrittää pyytää.

Päiväkoti ei leluista ... vastaa.
Jos lelun tuo ja se menee rikki niin itse voit kysyä rikkojan vanhemmilta uutta. Mutta veikkaan että et saa. Omalla vastuulla ne tuodaan.

a) Sinä itse.

Meidän muksujen pk:ssa on sanottu, että päiväkotiin toivotaan tuotavaksi lelupäivänä kestäviä leluja, ei mitään kovin arvokkaita (tyyliin 200 euron radio-ohjattava auto) tai korvaamattomia. Juuri siitä syystä, että lapset lainailee niitä toinen toisilleen, ja vahinkoja voi tapahtua.