Päiväkoti ja koulukiusaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietinpä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietinpä vaan

Vieras
Jos kotihoidetun lapsen laittaa kouluun, häntä kuulemma aletaan kiusata. Tietääkö joku, ovatko koulukiusaajat yleensä koti- vai päiväkotihoidettuja? Legendan mukaan päiväkodissa lapset oppivat sosiaalisuutta, mutta kiusaaminen ja väkivaltaisuus on sellaisesta kaukana.

No mä en lähtis yhdistää nyt päiväkotia ja koulukiusaamista..Eiköhän tuohon vaikuta enemmän ihan se oma luonne..Ainakin meillä oli aikanaa koulukiusaajia niin niistä ns. hyvistä perheistä kuin myös niistä ns. huonoista perheistä..Osa oli ollut kotona, toiset hoidossa..

No enpä usko noin. Sen sosiaalisuuden oppiminenkin on ihan vanhemmista kiinni, kotihoidossa on mahdllista saada kaikki samat taidot kuin päiväkodissakin jos vanhemmat vaan on aktiivisia.

[QUOTE="vieras";24931336]Minulla on tästä valitettavasti kokemustakin.[/QUOTE]

Mulla on valitettavasti kokemusta ihan perustallaajan kiusaamisesta. Sitä en tiedä oliko kyseessä kotona hoidettu vai päiväkotilapsi, mutta tuskin sillä on merkitystä kuin ei myöskään sillä onko lestadiolainen vai muslimi vai luterilainen vai uskonnoton vai ketä kaikkia meitä maan päällä tallustaakaan. Enemmän kotikasvatus vaikuttaa.

Uskon, että lapsen kotioloilla on paljon suurempi merkitys. Luulisin että todennäköisemmin kiusaaja on esim. syrjäytyneiden, pitkäaikaistyöttömien vanhempien lapsi, joka ei ole ennen kouluikää ollut hoidossa (se maksaa eikä ole muutenkaan jaksettu lasta hoitoon kuskata).

Mun esikoisen luokalla on yksi poika joka kiusaa muita lapsia. Sillä ei oo ketään tiettyä silmätikkua mutta se kiusaa milloin ketäkin ja on ollu jo useasti jälki-istunnossakin. Hän on ihan normi ydinperheen lapsi joka viettää iltapäivät yksin kun vanhemmat on töissä. Tuolla se viuhtoo kylällä fillarilla ilman kypärää ja tekee koiruuksia.

Uskon, että lapsen kotioloilla on paljon suurempi merkitys. Luulisin että todennäköisemmin kiusaaja on esim. syrjäytyneiden, pitkäaikaistyöttömien vanhempien lapsi, joka ei ole ennen kouluikää ollut hoidossa (se maksaa eikä ole muutenkaan jaksettu lasta hoitoon kuskata).

Aika monelle pitkäaikaistyöttömälle se on ilmaista, kun tulot on minimaaliset ja sinne viedään, kun siellä saa ilmaisen ruoan. Pitää vaan saada lähipäiväkotiin, ettei tule matkakuluja.

Voisko tolla sun esittämälläsi legendalla olla sellainen tausta, että monet päiväkodista kouluun siirtyvät tuntevat toisensa jo ennestään ja jatkavat kaveeraamista koulussa, kun samalla ne kotihoidossa olleet eivät ehkä tunne ketään ja piireihin pääseminen on hieman hitaampaa? Siis kyse ei olisi varsinaisesta kiusaamisesta, vaan sellaisesta ulkopuolisuudesta. Päiväkodeissa solmitaan jo monia pitkäaikaisia ystävyyssuhteita.

Omien ja lasten kokemusten kautta ei päiväkodilla ja koulukiusaamisella sinällään ole yhteyttä. Voihan toki olla, että joku kiusaaja-kiusattu suhde jatkuu päiväkodista kouluun, mutta perin outoa esittää, että päiväkotilapset kiusaisivat kotihoidettuja koulussa. Eivät lapset noin ajattele, todellakaan. Aikuiset näitä eroja vetelevät.

Yhteistyössä