Päiväkoti ja kuivaksi opettelu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaikeeta,tosi vaikeeta!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaikeeta,tosi vaikeeta!

Vieras
Meillä yritetään päästä vaipoista eroon. Poika jo 2½v. Kotona on ilman vaippaa, joskus pylly paljaana, joskus housut jalassa. Ja aika hyvin sujuu, vahinkoja ei paljon satu, osaa sanoa hätänsä tai sitten menee ite potalle jos housuitta.

Yritin sitten päiväkodissa ehdottaa, että jos sielläkin pitäisivät ilman vaippaa, kun hän kuitenkin on siellä suuren osan viikosta/päivästä. Tätä tehtiinkin yhtenä päivänä mutta unohtuihan se pissahädästä ilmoittaminen siinä leikin lomassa... =/ ja pöksyt kastui ja ilmeiseti lattiakin.
Sitten ilmoittivat ettei treenejä jatketa pk:ssa, että hieman paremmin pitää rakko hallita ennekuin siellä jatketaan. Eivät ehdi siivoilla pissoja ja aina joku napero ehtii pissaan juosta..

Miten teillä muilla on ko. asia hoidettu??

Mä kyllä ymmärrän sen, ettei pk:n tädit voi olla moppaamassa lattioita monta kertaa päivässä. Mutta jos pojalle kävi YKSI vahinko päivän aikana, ja samantien laitettiin vaippa, niin aika erikoista toimintaa....Pk:ssa voisivat pissattaa lasta säännöllisesti (kuten käsittääkseni päiväkodeissa yleensä tehdään) eivätkä heti olettaa, että lapsi itse pyytää potalle.
Housuitta päiväkodissa ei kyllä voi olla, vaikka lapsi silloin ymmärtäisikin itse kipittää potalle =)
Jatkakaa harjoituksia kotona, ja neuvottele pk:n henkilökunnan kanssa jospa he pitäisivät poikaa sielläkin ilman vaippaa ja veisivät tämän potalle säännöllisesti, ja kysyisivät että onko pissahätä jos lapsi ei itse muista kertoa. Ja jos vahinkoja tulee päivän aikana enemmän kuin yksi, niin sitten vaippa takaisin. Onhan se ymmärrettävää, että he eivät tykkää siitä, jos matot, lelut, lattia, joka paikka on pissassa (varsinkin jos lapsi tyhjentää koko rakkonsa housuun, jos tulee pieni liraus niin sehän imeytyy kalsareihin).

Ihan päiväkotikohtaista tuo... mutta päiväkodissa jossa olin töissä, vanhempia ja lapsia kannustettiin kyllä parhaan mukaan olla käyttämättä vaippoja ja oppimaan kuivaksi- samoin myös tuttavani päiväkodissa.

Mutta kyllä senkin ymmärtää, että jos päiväkodissa monta lasta pissii pitkin päivää minne sattuu niin se aiheuttaa aika paljon ylimäärästä työtä ja huolta ja vaivaa... hygieniasta puhumattakaan.

Oon itekin päikyn täti ja mun mielestä kuivaksiopetteluvaiheessa on tärkeätä että tädit muistuttaa lasta vähän väliä käymään potalla. Ei voi olettaa että lapsi malttaisi leikkien keskeltä lähteä vessaan (kai itse kukin on esim. leffateatterissa pantannut vessakäyntiä kun ei ole malttanut lähteä kesken elokuvan salista). Jospa vielä ehdottaisit että laittavat vaipan pelkästään vaikka ulkoiluun.

Joo, toki ymmärrän tuon, että ei ehditä siivoomaan, selvähän se! Mutta vaipat oli laitettu sen yhden vahingon jälkeen...
Muutenkin aattelin, että siellä tuo treenaus vasta sujuukin, kun heillä on niin säännölliset "vessa-ajat"

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Oon itekin päikyn täti ja mun mielestä kuivaksiopetteluvaiheessa on tärkeätä että tädit muistuttaa lasta vähän väliä käymään potalla. Ei voi olettaa että lapsi malttaisi leikkien keskeltä lähteä vessaan (kai itse kukin on esim. leffateatterissa pantannut vessakäyntiä kun ei ole malttanut lähteä kesken elokuvan salista). Jospa vielä ehdottaisit että laittavat vaipan pelkästään vaikka ulkoiluun.

No just näin. Ehdotin, että ulkoilussa olisi sitten vaipat...
Kotona minä kyselen vähän väliä, että pitääkö mennä potalle...Sitä en muistanut sanoa tädeille, että pitää muistuttaa/kysyä hädästä! Mutta eikö se ole itsestään selvä asia, että niin tehdään? Kasvatuksen ammattilaiset...

Esikoisen kanssa opettelimme kesälomalla. Oli vähän alle 2v tuolloin.

Kuopuksen kanssa kotihoidossa opeteltu. samassa iässä jäi vaipat.

En varmaan kehtaisi pyytää edes tuollaista hoitajilta, kun ei ehdi eikä jaksa kaikkea edes kahden lapsen kanssa.

Meillä oppi alta 2v kuivaks nimenomaan päiväkodissa, kotona ei vielä edes tosissaan opeteltu, toki oli potalla silloin tällöin käytetty, kun isovelikin potalla kävi. Kävivät siellä niin säännöllisesti potalla, että oppi ihan itekseen =)

Alkuperäinen kirjoittaja no:

En varmaan kehtaisi pyytää edes tuollaista hoitajilta, kun ei ehdi eikä jaksa kaikkea edes kahden lapsen kanssa.

Et kehtaa?Miksi?
Miten lapsi sitten oppii kuivaksi, kun kuitenkin on päiväkodissa päivät pitkät? Ei jää vuorokaudesta paljon aikaa kotona harjoitteluun. Ja kaikki vanhemmat kun ei voi olla vuosikausia kotona...

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi?:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Et kehtaa?Miksi?
Miten lapsi sitten oppii kuivaksi, kun kuitenkin on päiväkodissa päivät pitkät? Ei jää vuorokaudesta paljon aikaa kotona harjoitteluun. Ja kaikki vanhemmat kun ei voi olla vuosikausia kotona...

Meillä esikoinen meni siis äitiysloman jälkeen hoitoon, ja sitten minun kesälomalla opettelimme, kun lapsi oli alle 2v.
En tiedä, miksi en kehtaa pyytää keneltäkää mitäään. Mikähän minua vaivaa? Onko tälle jotain diagnoosia?
Kuopuksen kanssa vähän pidempään kotona.

kun lapsi on valmis, ei hän pissaa vaippaan, vaikka se oli jalassa. Tuttu lapsi tuli kuivaksiopetteluvaiheessa samalla housuvaipalla takaisin kotiin minkä kanssa oli aamulla hoitoon mennyt. Oma (kotona hoidettu) lapseni lakkasi myös pissaamasta vaippaan kun oli oivaltanut kuivaksioppimisen. Vaippaa pidettiin mm automatkoilla varmuuden vuoksi, mutta ei käyttänyt sitä, vaan piti pysähtyä tien varteen pissalle.

Meidän päikyssä ite ehdottivat että tyttö ois ilman vaippaa. Vahinkoja sattuu aina välillä, mutta ei ne haittaa kuulemma. Hyvin on alkanu menemään, ei enää juurikaan tuu pissaa housuun. Eihän se koskaan opi kuivaks jos ei saa harjotella.

Meillä tyttö oli 1v ja 7 kk kuiva, ja meni päiväkotiin kuukaudeksi hoitoon. Yllättäen tänä aikana tuli taantuminen, ja hoitajat vaati, että tytöllä on vaipat matkassa hoidossa. Perustelu oli se, että heidän tehtävänsä ei ole opettaa lasta kuivaksi. No joo, ei olekaan, mutta heidän tehtävänsä on TUKEA VANHEMPIA LAPSEN KASVATUKSESSA!!! Ja mitäs muuta se on kuin tukemista, kun sovitaan, että kuinka lasta aletaan opettaa kuivaksi.
Tän kuukauden jälkeen kun palattiin normaaliin kotirytmiin, niin mitään ongelmia ei ollu enää pissahommien kans.

AP, juttelehan vielä siellä p'ikän henkilökunnan kans... Yksi vahinko päivässä ei todellakaan ole paljon!

Meillä oli kyllä kuivaksiopettelu jo hyvällä mallilla kun tyttö meni tarhaan. Kotona oli ilman vaippaa, mutta kun päiväkotiin lähdettiin niin laitoin vaipan varmuuden vuoksi että jos sattuu vahinko. Tarkotus oli että ihan vain matkan ajaksi, mutta olivat sit päiväkodissa pitäneet koko päivän aina vaipoissa.Sanoin kyllä tädeille että laittavat vain unien ja ulkoilun ajaksi vaipan, mutta ilmeisesti jossakin oli tiedonsiirtokatkos. Eräänä päivänä sit kysyin että onko tytöllä koko päivän vaippa ja sovittiin sit etteivät pidä enää vaipoissa koko päivää. Tosin meillä tuli pieni taantumakin kun tyttö aloitti tarhan ja 2 viikkoa oli oltava vaippa kun ei muistanu käydä potalla.

Nyt on tyttö sitten päiväkuiva ja vaipatkin tuli päiväkodista jo takaisin. Sanoivat että ei enää tarvi kun osaa jo itse ilmaista kun on hätä. Minä oli ihan yllättynyt kun niin pienessä ajassa oppi kuivaksi. Päiväkodissa tädit käyttivät tiettyinä aikoina aina vessassa jten siitä on sit kans ollut apua.

Nykyään meillä siis käytössä enää vain yövaippa. Tyttö hetik un herää vaihtaa itse pikkarit jalkaan eikä enää kyselekään vaippoja. Ja ikää on 3v. Päiväkuvaksi oppi 2v9kk ikäisenä. Kyllä ne oppii kuivaksi omaan tahtiinsa.

Yhteistyössä