Päiväkoti ja lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Utelias"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Utelias"

Vieras
Onko linjoilla päikyn hlökuntaa tai lastensuojelu hlöstöä tai joku jolla kokemusta...

Kun nyt on puhetta kovasti että lapset väkivaltaisempia päiväkodeissa niin mikä on päiväkodin hlöstön ohjeistus LS ilmoitukseen käytöksen perusteella. Varsinkin jos huoltaja ei "hallitse" tilannetta?

Toki keskustelut huoltajan tai huoltajien kanssa, tiimissä, mutta mitäs sitten... Onko päiväkodeissa kynnys ls ilmoituksen tekoon korkea"?

Ei ls-ilmoituksen tekemiseen ole mitään ohjeistusta. Riippuu täysin tilanteesta ja lapsesta/perheestä. Varsin pitkään yleensä katsotaan ja keskustellaan vanhempien kanssa. Toisaalta päiväkodin henkilökunnalla on myös velvollisuus tehdä ls-ilmoitus, jos tuntuu, että lapsi on vaarassa.

Kerran olen tehnyt ilmoituksen väkivaltaisesta lapsesta, joka uhkasi puukottaa kaikki pk:n lapset ja tiesin jo pitkältä ajalta, että äitinsä on lapsen kanssa aivan pulassa (olivat jo valmiiksi ls-asiakkaita). Äiti oli pelkästään tyytyväinen, että pk teki ilmoituksen.

Huh, toi puukottamisella uhkaaminen on aika paha. Mitenhän se on vaikuttanut muiden lasten elämään, uniin ja turvallisuudentunteeseen. Harvempia tulee uhatuksi puukotetuksi.
Onneksi teit ls ilmon.
En tosin kannata muutenkaan päiväkoteja kuin isommille lapsille ja ei väkivaltaisille lapsille :-D Kuka nyt haluaisi työyhteisöönsäkään väkivaltaista ihmistä. ( vain hullut )
Väkivalta pitäisi hoitaa ensin pois josssakin erityispienryhmässä joka tarvittaessa kestäisi kouluikään saakka.

Eikä väkivalta ole aina kodin syy. Jotkut ihmiset ovat koko ikänsä epäempaattisia ja äkkipikaisia eivätkä kasvatuksesta huolimatta ole ikinä kuten muut.

Itse olen epävakaista kotioloista ja en ole väkivaltainen ollut lapsenakaan koska olin empaattiinen.

Väkivalta lähtee lapsesta itsestään mutta sitä lisää sen hiljainen hyväksyminen ( mm. kurinpuute tai selkäsaunat ) Siksi voi olla vaikea hoitaa väkivaltaa pois jos lapsi ei itse tahdokkaan sitä pois tai ymmärrä miksi niin "hyvä" vallankäyttöväline" pitäisi karsia pois...

Satunnaisesti väkivaltaa käyttävä lapsi taas saattaa olla vaan kokeileva mutta pahoillaan kun huomaa tuottaneensa tuskaa. Se on taas normaalia ja jokainen tavis lapsi kasvaa sen kautta.

Viimeksi muokattu:
Ohjeistus tulee laista, päiväkodit vain eivät sitä juuri noudata. Sieltä suunnalta tulee ls-ilmoituksia TODELLA vähän, eivät uskalla tehdä vaikka olisivat erittäin huolissaan jostain lapsesta.

Huh, toi puukottamisella uhkaaminen on aika paha. Mitenhän se on vaikuttanut muiden lasten elämään, uniin ja turvallisuudentunteeseen. Harvempia tulee uhatuksi puukotetuksi.
Onneksi teit ls ilmon.

Ihan OT, mutta kun itse olin ekaluokalla (90-luvulla), eräs luokkakaverini kävi suutuspäissään hakemassa kesken päivän kotoaan puukon ja ilmestyi liikuntatunnille puukko kädessään ja uhkasi tappaa kaikki. Me kaikki oppilaat säntäsimme karkuun ja opettaja sai taltutettua tämän puukkosankarin ilman, että kummallekaan sattui mitään. Muistaakseni asiaa ei sen kummemmin koulussa (tai kotona) jälkikäteen puitu ja koulunkäyntiä jatkettiin, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Nykypäivänä tuollaiset välikohtaukset toivottavasti käsitellään myös mukana olleiden "sivullisten" oppilaiden kanssa, koska aika pelottava kokemushan se oli. :(

Päikysta voi soittaa konsultointipuhelun lastensuojeluun, jos on huoli. Mutta kyllä siitä ilmosta keskustellaan ensin ryhmässä, sitten mahdollisuuksien mukaan relton kanssa sekä johtajan kanssa. Kukaan työntekijä ei tee itsekseen ilmoja.

Päikysta voi soittaa konsultointipuhelun lastensuojeluun, jos on huoli. Mutta kyllä siitä ilmosta keskustellaan ensin ryhmässä, sitten mahdollisuuksien mukaan relton kanssa sekä johtajan kanssa. Kukaan työntekijä ei tee itsekseen ilmoja.

Kai noissa on joku ikä luokitus? Ainakin luin Vauva kirjasta että alle kaksi vuotiasta ei juuri voi kasvattaa. (Kamalan hankala selittää) Siis että mikä luokitellaan väkivaltaiseksi iän mukaan, eri asia jos 1,5 vuotias heittää jotakuta muovilapiolla hiekkalaatiolla kuin jos sen tekee 4 v.

Yhteistyössä