Päiväkotien lomakäytännöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Mitä mieltä olette, että päiväkodit suljetaan koulujen loma-ajoiksi ja vain pari päiväkotia päivystää, ja kaikki seudun 150 lasta tungetaan sinne?

Veisittekö oman lapsenne (kyse 2-vuotiaasta)?

Mua ainakin tällainen ärsyttää, muutenkin ollut lapsella hankala sopeutua päiväkotiin, ja koulujen ylipitkät loma-ajat pitäisi sit viettää jossain aivan vieraassa päiväkodissa, vieraiden ihmisten kanssa...

Meille tuli tänään päiväkodista kotiin kyselylappunen, jossa tiedusteltiin lapsen hoidon tarvetta joulun ja uudenvuoden ajalle. Oma päiväkoti ei kuulu aukioleviin päiväkoteihin, joten yritämme järjestää itselle lomaa ko. ajalle. Tosin, olimme ajatelleet joka tapauksessa lomailla joulun välipäivät, mutta järjestellään nyt sitten myös nuo uudenvuoden jälkeiset päivät. Kyseessä on tuolloin n. kaksivuotias lapsi.

en todennäköisesti veisi, paitsi jos pakko.ottaisin palkatonta tai jotain, tai palkkaisin oman hoitajan.
ei ne nyt ylipitkät ole, viikko syksyllä, viikko talvella, 2 kk ja 1 viikko kesällä, taitaaolla paperimieillä ja metallimiehillä pitemmät lomat kuin koululaisilla

ottaisin virkavapaata.

niin mutta kaikilla aloilla ei voi ottaa edes palkatonta joten silloin ne lapset vaan valitettavasti joutuu vaihtaan tarhaa. olisi niin ihana olla kotona joulu ja välipäivät mut kun ei niin ei.

Juu, ei tosiaankaan kaikilla ole mahdollisuutta vain ottaa virkavapaata tai käyttää lomiaan silloin kuin huvittaa. Meillä tämä onneksi järjestyy, mutta ymmärrän hyvin, että jonkun on yksinkertaisesti pakko viedä lapset varahoitoon, vaikkei niin kovin huvittaisikaan. Niin, ja me siis miehen kanssa käytämme omia lomapäiviämme noihin tarhalomiin.

Onneksi meillä mies pystyy tekemään etätöitä niin ylimääräiset poissaolot päiväkodista järjestyy tosi helposti. Minä puolestani en voi tehdä töitä etänä enkä muutenkaan hirveästi järjestellä työkuvioitani.

Mua ei haittaa, eihän varahoitoon kuitenkaan usein joudu, ja lähes tyhjien päiväkotien auki pitäminen ei olisi kovinkaan kannattavaa taloudellisesti tai muutenkaan.

Meidän lapset hihkuvat riemusta varahoitoon päästessään, onhan se uutta ja erilaista. Ehkä siksi en näe asiaa ongelmana.

Meillä on onneksi niin iso päiväkoti, että lapset vain kootaan yhteen ryhmään. Ja pienimmät ovat omassa ryhmässään, jos suinkin mahdollista. Kaksivuotiasta en minäkään veisi varahoitoon.

Heinäkuu on tosin eri asia, tähän asti lasteni pk on ollut se ainoa päivystävä pk, mutta nyt ilmeisesti lapset kootaan kunnan toisen taajaman uuteen päiväkotiin. Itse en vielä kesätöistäni tiedä, mutta en kovin mielelläni laittaisi lapsia vieraaseen paikkaan. Tosin jos pääsisivät samaan ryhmään, niin se vähän helpottaisi.

Jos jotenkin muuten saisin hoidon järjestettyä en veisi. Näissä päivystyspäiväkodeissa on joskus turhan hurja meininki. Erityislapsille tällainen järjestely on ihan pyllystä ja välillä jälki sen mukaista :/ Voihan se mennä toki hyvinkin, mutta on lapsille (ja henkilökunnalla) aika stressaavaa.

Yhtenä päivänä olen omat lapset joutunut viemään päivystävään pk:hon ja tytöt kyllä itse tykkäsivät toisaalta pienestä maiseman vaihdoksesta..

Meilläkin tuo varahoito on vähän "ongelma".

2-vuotiastani en haluaisi viedä vieraaseen paikkaan, koska sopeutuminen tuohon omaankin on vielä vähän kesken ja alku oli aika hankalaa.

Joulun välipäivät hoitajat ovat lomautettuina ja hoito järjestetään "jossain". Miten ja missä ei edes vielä ole selvillä.

Me emme mieheni kanssa saa lomaa tuolloin. Ei edes sitä palkatonta. Ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä "sairastuminen". Eli pitäisi saada sitten saikkua nuo päivät, jos lasta ei haluta rasittaa hoitopaikanvaihdolla..

Saa nyt sitten nähdä mihin ratkaisuun päädytään.

Meillä piti kaksivuotias viedä kesällä varahoitoon. Mua huolestutti, mutta lapsi viihtyi, ja vieläkin juttelee tuosta kesän päiväkodista. Joulun aikaan saattaisi olla edessä sama varahoitopaikka, eikä huolestuta nyt yhtään. Mutta periaatteessa ei tietenkään ole kiva systeemi. Kaikkea ei pitäisi mitata taloudellisella tehokkuudella.

Yhteistyössä