Päiväkotien ulkoilusta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kyllä hieman ihmetyttää se, miten vähän oikeasti päiväkodeissa ulkoillaan! Olen ulkoillut lasten kanssa parissa puistossa, jotka ovat aivan päiväkotien vieressä. Tänään esim. pk A:n lapset tulivat ulos 10.15 ja lähtivät sisälle 10.55. Otin oikeasti kellosta aikaa =D Pk B: ssa ulos tultiin eilen 10.00 ja sisälle 10.45. Ja kyse oli isojen ryhmistä! Uskomatonta. Te, jotka olette pk:ssa töissä voisitteko selittää mistä moinen johtuu? Säästä ei voinut olla kiinni, sillä hyvä ilma ollut ja tänään aurinko paistoi ihanasti. Puistossa ulkoilee joskus pph:ia lapsineen ja he ovat kiitettävän kauan lasten kanssa ulkona. Sitten joku vielä kehuu täällä, että pk:ssa ulkoillaan 3-4 tuntia päivässä. Eihän se voi olla mahdollista!

Saman huomannut. Sitten perhepäivähoitajia jaksetaan parjata joka ketjussa. Kun omat lapset oli pph:lla, niin ulos vein suoraan klo 9 ja olivat 2h. Kun kolmelta hain, niin olivat jo ulkona:)

samaa oon ihmetelly.. Hain tänään tyttöö kolmen jälkeen ja eikä niillä oo mitää aikomustakaa ollu pihalle lähtee. Kyse on kuitenki eskareista. Pihalla hieno sää ja +13 astetta. Miksi eivät ulkoile heti välipalan jälkeen? Sitte talvella likimain -30 ja pihalla ollaan kyllä...

En ole päikyssä töissä ja yllätyksenä tuli miten vähän ulkoileevat mutta kun aamulla menee kaiken maailman aamu härpäkkeissä aikaa ennen kun pihalle selvitään ja sitten pitää jo lähteä takas sisälle syömään niin ei siinä kauaa olla. Sitten ollaan viimesen hitaita lähteen iltapäivällä ulos. Saati jos on satanu kaks tippaa vettä niin hoitajat ei itse halua ulos tai jos on -10 astetta pakkasta niin ei ne ulos halua varpaita jäädyttään. Muuten kyllä aivan ihana hoitopaikka ja ihanat ihmiset joten ulkoillaan sitten viikonloppuisin siitäkin edestä :)

Kun itse olin harjoittelussa päiväkodissa, niin kyllä siellä isoimmat ulkoilivat aamulla lähemmäs sen tunnin, yhdeksän jälkeen menivät ja olivat niin kauan että yhdeltätoista pääsi syömään. Sitten iltapäivällä kahden kolmen välillä liukuvasti menivät lapset ulos ja olivat niin kauan, että heidät haettiin.

Mä vein oman lapseni tänään päiväkotiin 9.10 ja juuri olivat pukemassa ulos ja ulkoilevat lounaaseen asti eli klo 11. Iltapäivästä hain kotiin klo 14.45 ja osa ryhmästä oli jo ulkona ja oma tyttö juuri pukemassa. Eli meidän päiväkodissa kyllä ulkoilevat kiitettävästi. Toki jos on jotain laulu-, jumppa- tai askertelutuokioita, niin ne monesti vievät vähän aikaa tuosta aamupäivän ulkoilusta.

Kun itse olin harjoittelussa päiväkodissa, niin kyllä siellä isoimmat ulkoilivat aamulla lähemmäs sen tunnin, yhdeksän jälkeen menivät ja olivat niin kauan että yhdeltätoista pääsi syömään. Sitten iltapäivällä kahden kolmen välillä liukuvasti menivät lapset ulos ja olivat niin kauan, että heidät haettiin.

no tuolla on ollu jo pidemmän aikaa et vasta likempänä neljää ovat menossa ulos. Siellä pienemmät ulkoilee jo kolmen aikaa kovaa vauhtia.

Iltapäivisin menevät ulos myöhemmin koska osa lapsista haetaan vasta klo 17. Varsinkin pakkasilla hyvä käytäntö.
Mun mukelon tarhassa isommat ovat joka päivä ulkona kun vien sinne omani. Ja vien vaihtelevasti klo 9-10 aikaan. Pienten ryhmä lähtee ulkoilemaan klo 9.30-10 ja ulkoilevat yhteentoista asti. Aivan tarpeeksi mun mielestä. Itse ulkoilen illalla lapsen kanssa jos tuntuu että ulkoilua on liian vähän.

Kyl meil ulkoillaan mahd paljon. Pienet niin kauan kun vaan saadaan koko sakki vessaan, puettua ja ulos asti, seuraavat jakavat porukkaa pienryhmiin ja ulkoilevat miten ulkoilevat, eskarit ovat myös säännöllisesti ja mahd kauan.
Mut meillä esim 17 taaperoa vie aikaa kauan vaikka miten alottas ajoissa. Millään ei 2h ehdi olemaan pihalla.

työn päiväkodin aamupäivän ulkoiluja en tiedä,muuta ainakaan eivät ole vielä klo 9 kun vien.Yhdeltätoista syövät.Iltapäivällä tulevat klo15.30-16 ulos.Kerran kysyinkin miksi vasta silloin niin perustelivat että kun klo17 haetaan viimeiset!Apua,joutuvat olemaan ulkona peräti tunnin.

Näinä päivinä harjoitellaan jo kyllä kevätjuhlia varten, samoten äitienpäivä juttuja askarrellaan ahkerasti. Askartelussa eivät voi kaikki tehdä kerralla, yleensä pienissä ryhmissä tehdään askartelut että hoitaja ehtii auttamaan ja ohjaamaan tarvittaessa.

Lisäksi valitettavasti on otettava huomioon se päivän viimeinen lapsi ulkoilua suunniteltaessa. Ihan tuollainen pieni taapero, juuri kävelemään oppinut, ei oikein jaksa sitä 2-3 tunnin ulkoilua, tai ehkä jaksaisi mutta sitten onkin niin väsynyt kun haetaan että ei jaksa vanhempien kanssa ehkä mitään. Kyllä minä ainakin lähtisin heti välipalan jälkeen ulos lasten kanssa jos se olisi järkevää ja mahdollista!

[QUOTE="Hoitaja";23716622]

Lisäksi valitettavasti on otettava huomioon se päivän viimeinen lapsi ulkoilua suunniteltaessa. Ihan tuollainen pieni taapero, juuri kävelemään oppinut, ei oikein jaksa sitä 2-3 tunnin ulkoilua, tai ehkä jaksaisi mutta sitten onkin niin väsynyt kun haetaan että ei jaksa vanhempien kanssa ehkä mitään. Kyllä minä ainakin lähtisin heti välipalan jälkeen ulos lasten kanssa jos se olisi järkevää ja mahdollista![/QUOTE]

Näinpä juuri. Ja jos hakee lapsensa jo aikaisemmin niin ettei ulos olla vielä ehditty niin mikä estää menemästä itse lapsen kanssa ulos siellä kotipihalla?

Me lähdemme ulos klo 9 ja sisälle palataan sitten noin klo 11. Iltapäivästä ulkoillaan klo 15 eteenpäin. Ne, jotka ovat hoidossa klo 17 asti saavat ulkoilua noin 4 tuntia päivässä =) Tykkään ulkoilla ja kyllä lapsetkin tykkäävät. Ainoastaan huonolla ilmalla ollaan sisällä ihan pakon edestä. Ja juu, ehditään kyllä askartelemaankin ja aikaa on myös vapaaseen leikkiin (joku kuitenkin kohta sanoo, että pph:t ne vain ulkoilevat eivätkä muuta tee...).

[QUOTE="Hoitaja";23716622]Näinä päivinä harjoitellaan jo kyllä kevätjuhlia varten, samoten äitienpäivä juttuja askarrellaan ahkerasti. Askartelussa eivät voi kaikki tehdä kerralla, yleensä pienissä ryhmissä tehdään askartelut että hoitaja ehtii auttamaan ja ohjaamaan tarvittaessa.

Lisäksi valitettavasti on otettava huomioon se päivän viimeinen lapsi ulkoilua suunniteltaessa. Ihan tuollainen pieni taapero, juuri kävelemään oppinut, ei oikein jaksa sitä 2-3 tunnin ulkoilua, tai ehkä jaksaisi mutta sitten onkin niin väsynyt kun haetaan että ei jaksa vanhempien kanssa ehkä mitään. Kyllä minä ainakin lähtisin heti välipalan jälkeen ulos lasten kanssa jos se olisi järkevää ja mahdollista![/QUOTE]

Kyllä meidän taapero jaksaa kevyesti sen pari tuntia ulkona =) Itse taidan väsyä ennemmin. Yhtälailla sitä taapero väsyy sisälläkin puuhastellessaan kuin ulkona.

[QUOTE="Hoitaja";23716622]Näinä päivinä harjoitellaan jo kyllä kevätjuhlia varten, samoten äitienpäivä juttuja askarrellaan ahkerasti. Askartelussa eivät voi kaikki tehdä kerralla, yleensä pienissä ryhmissä tehdään askartelut että hoitaja ehtii auttamaan ja ohjaamaan tarvittaessa.

Näin.

Ja ihmettelen kuinka vanhemmat voivat vaatia 3-4:n tunnin ulkoilua lapsiltaan samalla kun vaaditaan muiden asioiden toteutumista. On olemassa varhaiskasvatussuunnitelma jonka toteutumisesta ollaan tarkkoja päivähoidossa.

Ulkona täyttyy moni tavoite, mutta päivähoidon täytyy vastata muuhunkin tarpeeseen kuin siihen, että lapsi väsytetään helppoon kotikuntoon ja aikaisin nukkuvaksi.

[QUOTE="pph";23716661] Ja juu, ehditään kyllä askartelemaankin ja aikaa on myös vapaaseen leikkiin (joku kuitenkin kohta sanoo, että pph:t ne vain ulkoilevat eivätkä muuta tee...).[/QUOTE]

Tuon uskon, koska perhepäivähoito onkin aivan erilaista kuin päivähoito, jossa todella moni asia on riippuvainen toisesta. Ja askartelut ja kaikki muut puuhat vievät moninkertaisesti aikaa.

[QUOTE="pph";23716661]Me lähdemme ulos klo 9 ja sisälle palataan sitten noin klo 11. Iltapäivästä ulkoillaan klo 15 eteenpäin. Ne, jotka ovat hoidossa klo 17 asti saavat ulkoilua noin 4 tuntia päivässä =) Tykkään ulkoilla ja kyllä lapsetkin tykkäävät. Ainoastaan huonolla ilmalla ollaan sisällä ihan pakon edestä. Ja juu, ehditään kyllä askartelemaankin ja aikaa on myös vapaaseen leikkiin (joku kuitenkin kohta sanoo, että pph:t ne vain ulkoilevat eivätkä muuta tee...).[/QUOTE]

Kyllä siellä ulkonakin lapset voi vapaasti leikkiä ;) Tai ainakin kaikki mun tuntemat lapset leikkivät ulkoillessaan... hienosti menee kauppa ja kotileikit, välillä leikitään eläintenhoitajaa ja kohta taas juostaan ja pelataan. Hyvin vapaasti leikit vaihtuu..... :D

Ulkoilut vaihtelee kovasti päiväkodeittain ja päiväkodeissakin ryhmittäin. Meiilä aikaisin uloslähtöaika on n.8.30 jolloin on selvitty aamupalasta ja myöhäisin joillain lapsilla 10.30, joka on äärettömän harvoin ja usein just jonkun extrapuuhan takia (äitienpvälahja, huippukiva leikki sisällä kesken). Useimmiten ollaan ulkona aamupäivällä reilu tunti. Aamupala saadaan syötyä 8.30 ja lounaalla täytyy olla 11.15, siinä välissä tavoitteellinen kasvatustoiminta, vapaa lrikki ja 21 lapsen pukemiset ja riisumiset. Iltapäivällä meillä lähdetään usein ulos heti välipalan jälkeen eli klo 14.30. Me siis ulkoilemme paljon mutta valittetavasti useissa päiväkodeissa ulkoilu on aikuisille vadtenmielista ja ulkoilun aika jää liian lyhyeksi.

Kummallisimmillaan päiväkodin päivä voi olla tälläinen:
Lapsia saapuu klo seitsemästä lähtien, ovi käy koko ajan, yksi hoitaja
aamupala klo 8.10-8.40
n. 20 minuuttia aikaa varsinaiseen pedagogiseen toimintaan, kun toinen hoitaja tullut paikalle
Vessatus ja pukeminen alkaa klo 9
Ulkoilua klo 9.25-10.45
Päiväuniaika heti ruuan jälkeen
Välipala unen jälkeen klo 14.30:een asti
N. 30 minuuttia aikaa pedagogiseen toimintaan
Vessatus ja pukeminen ulos alkaa klo 15.00

Vanhemmat toivovat että lapset olisivat jo kolmelta ulkona, joten iltapäivän toimintatuokio pitäisi jättää pois :D Voitaisiin palkata taikureita päiväkotiin, niin sitten kaikkien toiveet toteutuisivat!

Tai sitten järjestetään kaikille mielekästä virikkeellistä toimintaa kodeissa ;)

Tosi paljon aikaa menee päiväkodissa "siirtymiin". Pitäisi joskus vanhempien olla paikalla näkemässä miten paljon pienetkin lapset joutuvat ODOTTAMAAN päivän mittaan. Ulos lähtökin on yhtä odottelua ja sitten kun päästään on taas SIIRRYTTÄVÄ sisälle ruokajonoon. Niin laitosmaista että.... Tiedän tämän sillä teen sijaisuuksia päiväkodeissa. Oma lapseni on perhepäivähoidossa ja ihana aistia se kiireettömyys siellä kun lasta haen =)

Yhteistyössä