Päiväkotikaverisynttäreistä - 3 vuotiaat mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Tyttö täyttää kesäkuussa 5 vuotta ja pidetään nyt sitten ensimmäistä kertaa kaverisynttärit päiväkotikavereille. Synttärit kuitenkin pidetään sellaisessa paikassa, jos mukana ei saa olla vanhempia (ei edes synttärisankarin vanhempia). Tarkoituksena kutsua mukaan ryhmän tyttöjä, mutta ryhmässä on lapsia iältään 3-5v. Mitenköhän noiden 3 vuotiaiden kanssa? Ovat varmaan liian pieniä osallistumaan tuollaisille synttäreille joihin jäädään ilman vanhempia? Vieraaseen paikkaan vielä?

Näitä just 3 vuotta täyttäneitä taitaa olla ryhmässä 4 tyttöä, muita tyttöjä omani mukaan lukien 9.

Joo en päästäis omaani tuollaisille synttäreille, on 3 v 8 kk vanha. Uteliaisuudesta, mikä sellainen paikka on, mihin synttärisankarinkaan vanhemmat ei pääse??

[QUOTE="Olivia";23605706]Joo en päästäis omaani tuollaisille synttäreille, on 3 v 8 kk vanha. Uteliaisuudesta, mikä sellainen paikka on, mihin synttärisankarinkaan vanhemmat ei pääse??[/QUOTE]

Tämä on Turussa sellainen Puuhapirtti, jossa siis ammatti-instituutin opiskelijat järjestää synttäreitä yhtenä kurssityönään. Mukana siis kaksi lähihoitaja opiskelijaa ja heitä ohjaava opettaja. Aika suosittu tuo paikka on :)

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä;23605704:
ainakin oma 3v menis joukossa siinä kuin isommatkin.

Niin tätä mietinkin, että jotkut voivat toki olla rohkeita. Mutta miten sen sitten ilmaisisi kutsussa, että vain "rohkeat mukaan" :D

Tuo oma 5 vuotiaani on kulkenut näissä kaverisynttäreillä vasta 4 vuotiaana, joten en oikein osaa yhtään sanoa, onko 3 vuotias liian pieni. Omasta mielestä kyllä on.

[QUOTE="a p";23605751]Tämä on Turussa sellainen Puuhapirtti, jossa siis ammatti-instituutin opiskelijat järjestää synttäreitä yhtenä kurssityönään. Mukana siis kaksi lähihoitaja opiskelijaa ja heitä ohjaava opettaja. Aika suosittu tuo paikka on :)[/QUOTE]

Varmaan 5 vuotiaalle aivan mahtava, mutta en 3 vuotiasta kyllä kovin äkkiä ajattelisi sellaseen paikkaan.

Tyttö siis itse haluaisi, että kutsuttaisiin myös nämä pienimmät, kun niidenkin kanssa leikkii päiväkodissa. Mutta olen kyllä hänelle sanonut, että taitavat olla vähän pieniä vielä tällaisiin juhliin tulemaan ilman äitiä tai isää.

Riippuu kovasti 3-vuotiaasta. Tosi asia on, ettei 3-vuotias itse hyödy siitä mitenkään, että käy kaverisynttäreillä. Näennäisesti itsenäinenkin saattaa jopa oppia vääränlaista pärjäämistä ja tuntea turvattomuutta, jos joutuu vieraaseen, vaikkakin turvalliseen paikkaan muutamaksi tunniksi ilman vanhempia.

Olen omien lasteni kanssa toiminut niin, että 3-4-vuotiaille on vienyt kakun ja karkit päiväkotiin, jossa ovat juhlineet välipalan yhteydessä. 5-vuotiaalla on ollut ekat omat kaverisynttärit ja niihin lolen kutsunut vanhemmatkin halutessaan mukaan. Kouluiässä vasta on ollut puhutaat kaverisynttärit, jolloin kutsusssa on vain lapsen nimi, eikä mainintaa vanhemmista.

Vasta 9-vuotissynttäreillä minulla on ollut sellainen olo, että olen "vaun varmuuden vuoksi" paikalla. Sitä ennen jokainen ylimääräinen käsi on ollut tarpeen paitsi lekittäjänä ja järjestyksen pitäjänäm, myös hoitajana, sylinä ja lohduttajana.

En siis voi ymmärtää, enkä oikein hyväksykään, näitä 3-vuotiaiden kaverisynttäreitä, jos niiden tarkoitus ei ole tutustuttaa kokonaisia perheitä toisiinsa.

Minä kutsuisin kaikki, mutta laittaisin ihan kutsuun selvästi, että vanhempien kannattaa huomioida se, että lapset ovat juhlissa ilman vanhempia. Tällöin kutsun vastaanottaminen on jokaisen 3 vuotiaan vanhemman päätettävissä.

Oma 3 vuotiaamme on kyllä niin reipas, että haluaisi ehdottomasti juhliin mukaan. :) Tosin "roikkuisin" kyllä juhlapaikan lähettyvillä, jotta ohjaajat voisivat soittaa minut hakemaan pojan pois heti jos jotain ongelmia ilmenee.

[QUOTE="a p";23605783]Tyttö siis itse haluaisi, että kutsuttaisiin myös nämä pienimmät, kun niidenkin kanssa leikkii päiväkodissa. Mutta olen kyllä hänelle sanonut, että taitavat olla vähän pieniä vielä tällaisiin juhliin tulemaan ilman äitiä tai isää.[/QUOTE]

Saattaa olla hyväkin, että kutsuu vain "isot". Heillä on "isojen" leikit ja ajatusmaailma. Toisaalta onpahan pienemmillä sitten odoteltavaa ja mahtava tunne siitä, kun on vihdoin niin iso, että pääsee kaverisynttäreille. 3-vuotiaalle on mielestäni vain vahinkoa siitä, että joutuu vieraaseen ympäristöön, kun se ei ole mitenkään pakollista.

[QUOTE="äiti";23605900]Saattaa olla hyväkin, että kutsuu vain "isot". Heillä on "isojen" leikit ja ajatusmaailma. Toisaalta onpahan pienemmillä sitten odoteltavaa ja mahtava tunne siitä, kun on vihdoin niin iso, että pääsee kaverisynttäreille. 3-vuotiaalle on mielestäni vain vahinkoa siitä, että joutuu vieraaseen ympäristöön, kun se ei ole mitenkään pakollista.[/QUOTE]

No näin minäkin tämän itse näen ja tytölle sanoinkin, että näillä synttäreillä on enemmän sellaisia "isojen" tyttöjen leikkejä, joihin ei varmaan 3 vuotiaat vielä osaa edes tulla mukaan. Tuo tyttö on vaan niin kamalan "kiltti" ja huolehtivainen, että siksi varmaan haluaisi kaikki mukaan.

Mutta kiitos kommenteista, ehkä mennään nyt vaan sillä, että nämä 4 ja 5 vuotiaat kutsutaan.

Musta ois kyllä melkoisen outoa viedä edes sitä 5- vuotiasta synttäreille joihin vanhemmat eivät SAA tulla mukaan. Siis jos edes synttärisankarin vanhemmat eivät voi olla mukana, niin pistäisi kyllä epäilyttämään.

Yhteistyössä