Päiväkotikiusaaminen: Kun johtaja ei ota vastuuta, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja edie000
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ihan hirveästi luottaisi siihen, että asia edistyisi korkeammissa virkaportaissa yhtään sen nopeammin kuin nytkään. Ennen kuin juttu on käyty läpi ehditään lastasi kiusaamaan vielä monet kerran.

Mitäs, jos menisit yhdeksi päiväksi mukaan? Seuraat lapsia ja käyt suoraan asiaan kun kiusaaminen taas alkaa. Toisaalta voit kertoa syysi siellä olemiseen ja jututtaa lapsia onko kiusaaminen oikein. Minusta kun tuntuu, että vanhemmatkin voivat omalla aktiivisuudellaan vaikuttaa enemmän menemällä paikan päälle kuin paasaamalla puhelimessa tai koneen ääressä asiaansa.

Meillä mummo teki sen pojan kohdalla ja se oli kyllä hyvä idea, koska siten saimme selville poikaa vaivaavat asiat. Mummo (itsekin kasvatustyössä ollut) puhui suoraan vetäjille ja perusteli kantansa, Ei siinä kukaan möksähtänyt ja pojan elämänlaatu parani. Opin siitä, että joskus tajuaa kun itse näkee.

Nousit siis tilanteen yläpuolelle kuten aikuisen kuuluukin ja mallikkaasti hoitaen olet nyt yhdessä lapsesi kanssa kiusaaja. Näin.

Nousin eli en, mutta parempi näin kuin että kiusaaja olisi jatkanut lapseni tallaamista. Minä en mielestni tätä lasta kiusaa ja jos hän nyt minua "pelkää" niin varmaan tajuaa itse tilanteen aiheuttaneensa. En mielestäni mitään pahaa hänelle kuitenkaan ole tehnyt enkä tee.

[QUOTE="vieras";27881274]Minusta tietää kyllä mitä se tarkoittaa (ainakin suurinpiirtein) jos käyttää tuollaista kieltä uhotessaan. Mun lapsi ja pari päiväkotikaveria jo suunnittelevat "Väinönvastustuskeinoja".[/QUOTE]

Onko Väinö siis kiusaaja/uhoaja vai miksi häntä pitää vastustaa?

Voi ziisus, on jaettu sitten oikein viisauksia:O Ei ole tosiaan neutraaleimmasta päästä tämä palsta...

Palstan mukaan olet nössö jos et pidä puoliasi ja opeta lapsellesi samaa. ;) Mutta vakavasti..en koe tehneeni lainkaan väärin kun panin pisteen kiusaamiselle. Päiväkodin väki kun ei asiaan millään tavoin puuttunut vaan seurailivat vain. Ja lapsi ahdistui eikä halunnut hoitoon mennä. :(

Palstan mukaan olet nössö jos et pidä puoliasi ja opeta lapsellesi samaa. ;) Mutta vakavasti..en koe tehneeni lainkaan väärin kun panin pisteen kiusaamiselle. Päiväkodin väki kun ei asiaan millään tavoin puuttunut vaan seurailivat vain. Ja lapsi ahdistui eikä halunnut hoitoon mennä. :(

Kyllä sitä tässä vaiheessa ottaisi jo ihan mielellään konstit omiin käsiin (sano kuka mitä tahansa), jos vaan kekisisi miten... Mielestäni tapasi menetellä oli ihan mahtava.

Minä kirjoitin paikalliseen sanomalehteen, eli Kalevaan kirjoituksen omalla nimelläni.

Lisäksi tekisin lastensuojeluilmoituksen sekä kiusaajista, että omasta lapsestani. Perusteluksi pistäisin sen, että lapseni kokee päivittäin uhkaavia tilanteita ja turvattomuutta päivähoidossa.

kyl lapset osaa.. joku 3v poika huusi mun 3v aralle tytölle leikkipaikalla "sä olet tyhmä kakara!" huuli siinä alkoi pienellä väpättää.. ;( poika huuteli tätä samaa monelle lapselle, pojan isältä varmaan opittu tuo lause oli semmonen tapaus sekin...

Mä ottaisin yhteyttä päiväkodin johtajan pomoon ja jos ei sekään auta, tekisin päiväkodin toiminnasta rikosilmoituksen. Lapsista ei rikosilmoitusta kannata tehdä, poliisi tietääkseni siirtää tapaukset lastensuojelulle, joten ottaisin suoraan yhteyttä sinne.

Oletko sä pistänyt sen johtajan ns. koville? mulla on kokemusta johtajasta, joka toimi just sen mukaan mikä oli itselleen kätevintä, siis että sai mielisteltyä sitä tyyppiä joka eniten hönki niskaan. Kuulostaa samanlaiselta.

Sä otat luurin kätees joka armias päivä ja VAADIT asiaan muutosta, etkä niele mitään selityksiä. Yhteyttä voi myös ottaa aluejohtajaan ja miksipä ei kirjoittaa paikallislehteenkin. Ja viime kädessä sä otat lapses pois tarhasta ja kerrot asiaa eteenpäin kaikille, viime kädessä sun on kumminkin ajateltava lapsen parasta. Jos itse et osaa ns. vaatia, vaadit palaveria johon otat tukihenkilöksi jonkun joka OSAA VAATIA.

Niin se vaan on, kyynerpäätaktiikalla ja törkeydellä pärjää pitkälle.

Minun lapsellani oli sama ongelma aikoinaan. Kiusaaja oli pari vuotta vanhempi poika. Poika oli silloin noin 5 vuotias ja hänet otettiin kokoukseen hoitajan kanssa ja kerrottiin faktat. Iinan vanhemmat ovat päättäneet vaihtaa hoitopaikkaa ihan vain sinun kiusaamisesi takia ja mietippä onko sinulla itselläsikään mukava olla, kun tiedät minkä takia Iina ei enää tule tänne hoitoon... seuraavana päivänä hoitajat olivat ihmeekseen saaneet todeta että kiusaaminen loppui, heistä tuli erittäin hyvät ystävät, vielä tänä päivänä tämä eskaripoika kyselee Iinan kuulumisia yms. näen itse tämän pojan usein, kun koululla olen.

Tästä mut kivitetään... mutta... mun mielestä tää kiusaamiskeskustelu on mennyt överiksi. Jos joku 3v huutaa puistossa toista lasta tyhmäksi kakaraksi, ei se nyt vielä ole kiusaamista mielestäni. Haukkumista joo, mutta ei pieni lapsi sitä vielä käsitä. Mun mielestä näistä jutuista ei tarvisisi tehdä isompia kuin ne ovat. Joo on puututtava jos jatkuvasti päiväkodissa yhtä lasta haukutaan. Mutta sitten pitäisi selvitää miksi näin tapahtuu. Musta sekin on väärin, että lasten pitää kaikkien leikkiä yhdessä ja olla kavereita. Eivät aikuisetkaan ole, miksi lasten täytyy. Pitäisi hyväkyä, etteivät kaikki halua olla kaikkien kanssa kavereita. Toimeen pitää tulla eikä saa kiusata, mutta onko esim. se ettei oteta leikkiin mukaan kiusaamista?

[QUOTE="mielipide";27884707]Tästä mut kivitetään... mutta... mun mielestä tää kiusaamiskeskustelu on mennyt överiksi. Jos joku 3v huutaa puistossa toista lasta tyhmäksi kakaraksi, ei se nyt vielä ole kiusaamista mielestäni. Haukkumista joo, mutta ei pieni lapsi sitä vielä käsitä. Mun mielestä näistä jutuista ei tarvisisi tehdä isompia kuin ne ovat. Joo on puututtava jos jatkuvasti päiväkodissa yhtä lasta haukutaan. Mutta sitten pitäisi selvitää miksi näin tapahtuu. Musta sekin on väärin, että lasten pitää kaikkien leikkiä yhdessä ja olla kavereita. Eivät aikuisetkaan ole, miksi lasten täytyy. Pitäisi hyväkyä, etteivät kaikki halua olla kaikkien kanssa kavereita. Toimeen pitää tulla eikä saa kiusata, mutta onko esim. se ettei oteta leikkiin mukaan kiusaamista?[/QUOTE]

Olet ilmeisesti aivan ulkona tämän ikäisten asioista. Nimenomaan se jo ei oteta leikkiinmukaan on pahimman luokan kiusaamista, varsinkin jos kohdistuu aina samaan lapseen.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="mielipide";27884707]Tästä mut kivitetään... mutta... mun mielestä tää kiusaamiskeskustelu on mennyt överiksi. Jos joku 3v huutaa puistossa toista lasta tyhmäksi kakaraksi, ei se nyt vielä ole kiusaamista mielestäni. Haukkumista joo, mutta ei pieni lapsi sitä vielä käsitä. Mun mielestä näistä jutuista ei tarvisisi tehdä isompia kuin ne ovat. Joo on puututtava jos jatkuvasti päiväkodissa yhtä lasta haukutaan. Mutta sitten pitäisi selvitää miksi näin tapahtuu. Musta sekin on väärin, että lasten pitää kaikkien leikkiä yhdessä ja olla kavereita. Eivät aikuisetkaan ole, miksi lasten täytyy. Pitäisi hyväkyä, etteivät kaikki halua olla kaikkien kanssa kavereita. Toimeen pitää tulla eikä saa kiusata, mutta onko esim. se ettei oteta leikkiin mukaan kiusaamista?[/QUOTE]

Kyllä se vain kiusaamista on, jos toista sanoo tyhmäksi kakaraksi. Vai kuinka monesti antaisit oman lapsesi (ilmeisesti sinulla ei ole) sanoa toista tyhmäksi, ennenkuin lasket sen kiusaamiseksi? 10 kertaa? Ja vasta sitten puututaan? Ai lapsi ei käsitä? Voi hyvänen nähköön! Oi ja voi! Ei tässä kyllä muuta voi sanoa. Ja kyllä, ulkopuolelle jättäminen on pahimmanlaatuista henkistä väkivaltaa. Tätähän tytöt käyttävät toisiinsa ja sitä sitten jatketaan aikuisuuteen saakka, kun vanhemmat ei tähän puutu heti pienestä pitäen.

[QUOTE="mielipide";27884707]Toimeen pitää tulla eikä saa kiusata, mutta onko esim. se ettei oteta leikkiin mukaan kiusaamista?[/QUOTE]

On. Meillä on kotona sellaiset säännöt, että kaikki otetaan mukaan leikkiin ja jupinat pois.

[QUOTE="vieras";27880574]Mun lapselle oli joku viisivuotias tullut uhoamaan, että "Mä hoitelen sut".
Siis miten joku viisivuotias osaa edes käyttää tuollaista kieltä. Tuonkin riiviön äiti ihan yhteiskuntakelpoinen, päiväkodin vanhempainneuvostoaktiivi ym.[/QUOTE]
Jostain Prätkähiiristä tms telkkariohjelmasta oppinut. En osaa pitää tuota mitenkään kauhistuttavana, siis 'hoitelen sut'-lausetta.

Eräässä alakoulussa oli jokapäiväistä yhteen lapseen kohdistuvaa sanallista ja joskus lievää fyysistäkin kiusaamista (tönäisy, ponnarista kiskominen). Uhrin vanhemmat eivät olleet tyytyväisiä siihen, miten asiaa oli koulussa käsitelty, ja uhkasivat rikosilmoituksella & lehtijutulla. Koulu järjesti puolueettoman tarkkailijan seuraamaan tilanteita, ja antamaan ratkaisuehdotuksia.

Tuollainen tarkkailija voisi päiväkotimaailmassa olla kiertävä erityislastentarhanopettaja. Oman lapsen pk:ssa oli sellainen aikoinaan, 2 kk tms, kun ryhmä oli levoton eikä hommat tuntuneet toimivan. Se auttoi ihan tosi hyvin.

Tuossa koulutapauksessakin tarkkailijan paikallaolo auttoi, ei tosin vanhempien toivomalla tavalla koska selvisi että heidän lapsensa oli muille tyly ja puhui rumasti, muttei ollenkaan kestänyt sitä että hänelle sanottiin suorat sanat takaisin...mutta ratkesipa tilanne sielläkin, ja nyt on kuulemma rauhaisaa.

Yhteistyössä