Päivän ohjelma vauvan kanssa...kyllästyttää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kotiäiti

Vieras
Mitäs te kotiäidit teette lastenne kanssa päivisin. Itsellä 4 kk vanha vauva ja alkaa vähän kyllästyttämään tämän helistimen helistäminen. Joka päivä kun ei viitsi mennä mihinkään ostoksille tai mammakerhoihin, kun vauvelilla on jo päivisin rytmi ja päiväunirytmi menee helposti sekaisin jos vaan mennään ja tullaan. Viihdytättekö vauvaa koko ajan vai annatteko sen touhuta itsekseen sikäli mikäli jos viihtyy?

jos opetat vauvasi siihen, että koko ajan on viihdykettä ja säpinää, niin mieti mitkä on vaatimuksen 15 veenä. vauvan kanssa kotonaolo ON boring ja siksipä tämä mamma ei kotiäiti olekaan. alat opiskelemaan siinä ohessa jtn? tai myymään jtn? ja hei, mitä se haittaa, jos vauvan rytmi on joinakin päivinä sekaisin?

Sama tilanne täällä. Kotiäitinä, mies pitkää päivää ja paljon poissa. Eikä kavereita.. eikä tässä pienessä pitäjässä ole yhtään mitään, minne mennä, siis ei kahvioita, ei ihmisiä, kaikki vaan kökkii kotonaan ja pihoillaa ja missä lie.

Annoin minä vauvan leikkiä itsekseen jos vaan viihtyi.

Kun tuo vanhempi oli vauvana vain, tein kävelylenkkejä. Vauva kärryihin ja vaan ulos kävelylle.

Nyt ´tuo vanhempi on kohta 5 v ja kotona pienempi on vauva, kotona kökitään. Tolkuttoman tylsää, kun ei ole lapselle kavereita eikä itselle juttukavereita, pitäisi jotain keksiä koko ajan, isommalle.

Kotona aika kuluu rattoisasti ulkoillen, kokkaillen ja leipoen. Etenkin kun kahta jälkimmäistä tekee, niin hyvin kuluu aika. Vauvis vaan vaikka kantoliinaan, esikoinen on aina ollut kiinnostunut ruoanlaitosta, sitä kun on tehty hänen tykönään ihan pienestä pitäen. Nykyään vajaa 2v tuleva kotikokki tykkää kiivetä syöttötuoliin katselemaan ruoanlaittoa :D

Mitenkään kettuilematta kysyn onko esikoinen kyseessä? Tällöinhän sitä turhankin nipottaa kaikesta, näin itsekin. Nyt kolmannen kohdalla kyllä ravataan pitkin maita ja mantuja ja lapsi nukkuu välillä eri aikoihin päikkäreitä eikä näy kärsineen asiasta kun on aina hyväntuulinen ja aurinkoinen. Eväät mukaan ja paikkojahan löytyy missä syöttää. Ei aina tarvitse mennä ostoksille rahaa tuhlaamaan tms. Mene vaikka ystävän kanssa puistoon istuksimaan ja juttelemaan vauva mukanasi. Tai ihan kävelemään. Tai sitten pyydät teille kylään tai menet itse kaverin luo vauvoinesi. Sitähän suht tylsää helistimen paukutusta se vauvan kanssa on mutta kyllähän siinä sivussa kotosalla pystyy tekemään monenmoista...vauva sitterissä mukana vain huoneesta toiseen. Toki koliikkivauvat ymmärrän mutta sulla ei ilmeisesti sellaista ole? Kattelet vaikka leffaa ja otat vauvan siihen syliin ihmettelemään, helistimen paukutus käy siinä huomaamatta ja saat itsekin jotain virikettä :D käytä mielikuvitusta. Ei vauvan kanssa tarvitse koko aika olla seurustelemassa, siitä niitä kitinävauvoja syntyykin jotka ei sitten enää viihdy missään itsekseen edes sitä aikaa että suihkuun pääset.

ettei sinullakaan ole kantoliinaa. Miten voit neuvoa toista sitä käyttämään??? Ei ole kovin järkevää ainakaan hellan tai uunin kanssa touhuta, kun on vauva kantoliinassa.

Nyt on kesä! Mene pihalle vaikka lukemaan naistenlehtiä tai aloita puutarhanhoitoharrastus B)
Vauva vaunuihin nukkumaan, hereillä ollessa voi kölliä viltillä ulkona. Älä jämähdä sisään tai seinät kaatuu päälle!

Muoks: miten joku (yksi ja sama?) harmaa jaksaa aina vaahdota emilynille?! Mitä on hampaankolossa, mikset sanoisi suoraan? Joka ketjussa pitää aukoa päätä toiselle, alkaa rasittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarivihkoni sanoo:
ettei sinullakaan ole kantoliinaa. Miten voit neuvoa toista sitä käyttämään??? Ei ole kovin järkevää ainakaan hellan tai uunin kanssa touhuta, kun on vauva kantoliinassa.

:laugh:

Esikoisen kanssa touhusin esikoista imettäen tai vauvis olkapäällä nukkuenkin hellan ääressä, joten ihan varmasti tuo kantoliina tulee olemaan käytännöllisempi joka kiitos vaan on parhaillaan hankinnan alla :) Kun on toinenkin lapsi, liina helpottaa varmasti.

Itselläni oli sama tilanne esikoisen ollessa vauva. Varsinkin kun ei ole täällä missä asutaan minulla sukulaisia eikä kauheasti kavereitakaan. Ja itse inhosin kaikkia "mammakerhoja", ne halusin kiertää kaukaa. Kaipasin enemmän aikuisten juttuja, en jatkuva paapomista omista vauvoista.
Minun pinna loppui niin, että kun äitiysloma loppui ja vauva oli sen 9kk, niin töihin palasin, enkä ole katunut!! Vauva-arki on tylsää ja vaikka kuinka keksisi jotain tekemistä (leipominen, ompeleminen jne jne.. ) niin kyllä se ottaa voimille olla ilman aikuista seuraa, ilman sosiaalista toimintaa!! Kävin kyllä usein "lomalla" äidilläni tai siskollani olemassa päiviä, jotta sain hiukan jotain elämää ympärilleni. Se helpotti.

Eikä sitä ainaista lenkkeily/kaupunki/sukulaiskahvitteluakaan jaksa.. Tylsää oli. Ei siitä mihinkään pääse. Koita jaksaa ja kestää, jossain vaiheessa helpottaa!

Itselläni nyt jo toinen ja nyt kotona oleminen onkin jo kivaa, esikoisella on puistoilua ja me vauvan kanssa touhutaan omiamme. Mies on harvoin kotona, mutta arki sujuu ihan kivasti näinkin.

Kaksplussalla palstaillessa aika kuluu rattoisasti. :D
Enkä todellakaan koko aikaa viihdytä vauvaa, tietenkin välillä luetaan kirjoja ja kellitään yhdessä lattialla jne. Ja sit poika katsoo kun teen kotihommia. Ulkoillaan myös joka päivä. Minä en oo turhan tarkka mistään rytmeistä, nukutaan kun nukuttaa, ne unet voi ottaa vaunuissa tai sisällä, riippuu tilanteesta. Ruoatkin saa mukaan otettua joka paikkaan, ja syödään silloin kun on nälkä. Tietysti nyt suurinpiirtein samaan aikaan päivästä. :)

Minulla 3,5 kk poika ja ajan kuluksi täällä jutellaan, luetaan äityispakkauksen lorukirjaa, tehdään kotihommia ja poika tillotttaa sitterissä äidin puuhia. Vähän tylsänpuoleiseksi tämä välillä käy, myös pojankin mielestä kun se mielellään uusissa paikoissa hyvin tarkkaan sylistä katselee uudet maisemat. Väsyy vain jo kahdessa tunnissa ja alkaa kätistä, nukkumaan päivällä suostuu vain omiin vaunuihin joten aika vähän on missään käyty. Mielelläni lähtisin sen kanssa vaikka vaunuttamaan kaupungille, mutta en halua että löytäisin itseni kauppakeskuksesta parkuva nälkäinen vauva vaunuissa (tuttia ei huoli, imettäminen onnistuu vain makuultaan). JOTEN; tylsistyminen on tuttua, jospa se aika tässäkin tapauksessa auttaa kun poika kasvaa ja alkaa liikkua. Sitten lienee hommaa enemmän kuin tarpeeksi.

Opiskelen ja sitten hoidetaan tätä eläinlaumaa. Kyläillään kavereilla ja sukulaisilla. Ja sitten ihan perus kotihommia.

Vauvan viihdyttämisestä huolehtii tosin enemmänkin isosiskot kuin minä.
Ja kun tuo osaa (ja saa luvan jatkossakin osata) päikkärinsä nukkua kantoliinassa tai autossa tms., niin mennään ihan sitä mukaa, kun mieli tekee, eikä minkään unirytmin tahdissa.

Tylsää on harvoin, ja jos on niin olen siihen tyytyväinen sen hetken, kun sitä kestää.

Yhteistyössä