Päivän raamatunlukukappale! Sisältää kristinuskoon liittyvää tekstiä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liinuska74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liinuska74

Vieras
------------------------------------------------------------
UUDEN TESTAMENTIN LUKUKAPPALE
Matt. 9:27-34
KOLME IHMEPARANTUMISTA

Jeesus parantaa kaksi sokeaa
Matt. 9:27
Kun Jeesus jatkoi sieltä matkaansa, hänen peräänsä lähti kaksi sokeaa. He huusivat: "Armahda meitä, Daavidin Poika!"
9:28 Ja kun Jeesus tuli perille, sokeat tulivat sisälle hänen luokseen. Jeesus kysyi: "Uskotteko te, että minä voin auttaa teitä?" "Uskomme, Herra", he vastasivat.
9:29 Silloin hän kosketti heidän silmiään ja sanoi: "Tapahtukoon teille niin kuin uskotte",
9:30 ja heidän silmänsä aukenivat. Jeesus varoitti heitä ankarasti: "Katsokaa, ettei kukaan saa tietää tästä."
9:31 Mutta lähdettyään sieltä he levittivät hänestä tietoa koko sillä seudulla.

Jeesus parantaa mykän
9:32 Kun miehet olivat poistumassa, Jeesuksen luo tuotiin mykkä mies, jota vaivasi paha henki.
9:33 Jeesus ajoi hengen ulos, ja mykkä alkoi puhua. Ihmiset hämmästyivät ja sanoivat: "Tällaista ei Israelissa ole koskaan nähty."
9:34 Mutta fariseukset sanoivat: "Pääpaholaisen voimin hän pahoja henkiä karkottaa."

ALUSTUS TEKSTIIN
Sokeiden miesten ja mykän parantaminen olivat tunnustekoja, joka suoraan yhdistivät Jeesuksen Vanhan testamentin messiasprofetioihin:

"Silloin AUKENEVAT SOKEIDEN SILMÄT ja kuurojen korvat avautuvat, rampa hyppii silloin kuin kauris, MYKÄN KIELI LAULAA RIEMUAAN. Lähteitä puhkeaa autiomaahan, vuolaina virtaavat purot arolla." (Jes. 35:5-6)

Ja 'messias-Jeesukseen' uskoivat kertomuksen kaksi rampaa miestäkin, sillä he kutsuivat Jeesusta Daavidin Pojaksi. Nimitys ei viitannut vain Jeesuksen sukujuuriin Daavidin sukuhaaran jälkeläisenä, vaan se oli yleinen juutalainen nimitys odotetulle messiaalle (esimerkiksi Matt. 12:23; Matt. 20:30).

Sokeat miehet yhdistävät sotilaallisena ja valtapoliittisena voimahahmona pidetyn messiaan hänen rooliinsa hengellisenä johtajana. He tiesivät Vanhan testamentin kirjoitusten pohjalta Jumalan olevan ihmisen terveyden yläpuolella (2. Moos. 4:11; Sananl. 20:12), joten he edelleen tiesivät luottaa Jumalan vastaavan Jeesuksen rukouksiin parantavalla voimalla niin kuin hän oli tehnyt jo useita kertoja aiemmin.

Sokeat miehet eivät tulleet Jeesuksen luo kokeilemaan onnea 'narunvedossa' tyyliin "Kokeillaan nyt tätäkin,onko tästä mihinkään." , vaan he olivat vaivalla hankkiutuneet Jeesuksen luo, koska vakaasti uskoivat Jeesuksen auttavan heitä (Matt. 9:28). He tiesivät inhimillisesti toivottaman tilansa, mutta he tunsivat myös Jumalan voiman ja uskoivat Jeesuksen olevan luvattu messias.

Matteus ei kirjoita miesten tulleen Jeesuksen luo toivoen parantuvansa, jos Jeesus sattuisi olemaan se jokin messias, ja että Jumala mahdollisesti kykenisi auttamaan heitä. Ei näin. Miehet lähestyivät Jeesusta tunnistaen hänet Jumalan Voidelluksi tietoisina siitä, että Jumala on terveyden Herra. He uskoivat saavansa avun. Ja Jeesus vastaa heille heidän uskonsa mukaisesti: "Tapahtukoon teille niin kuin uskotte."

Tekstin herättämänä voin kääntää katseen itseeni ja pohtia, millaisella asenteella lähestyn Herraa. Ovatko rukoukseni toiveita vai ovatko ne uskonrukouksia? Uskallanko luottaa Jeesuksen vastaavan rukoukseeni vai toivonko vain niin? Odotanko Jeesuksen täyttävän toiveeni vai olenko valmis kohtaamaan uskossa myös ennakkonäkemyksistäni poikkeavan rukousvastauksen?

KYSYMYS
Miten minä lähestyn Herraa?

http://www.kronologinenraamattu.fi

ei uskonto ärsytä. Uskonnosta on myös mielenkiintoista keskustella. Mutta en vieläkään ymmärrä miksi kopsaat noita juttuja tänne kommentoimalla itse millään tavalla. Onko sananjulistamis/tuputtamistarkoitus vai mikä? anteeksi ilkeä sanamuotoni mutta tosiaan mietin miksi viitsit tänne kopioida jos kukaan ei oikeasti kommentoi etkä varsinkaan itse mainitse mitä ajatuksia nuo itsessäsi herättää

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
ei uskonto ärsytä. Uskonnosta on myös mielenkiintoista keskustella. Mutta en vieläkään ymmärrä miksi kopsaat noita juttuja tänne kommentoimalla itse millään tavalla. Onko sananjulistamis/tuputtamistarkoitus vai mikä? anteeksi ilkeä sanamuotoni mutta tosiaan mietin miksi viitsit tänne kopioida jos kukaan ei oikeasti kommentoi etkä varsinkaan itse mainitse mitä ajatuksia nuo itsessäsi herättää

Peesi

...äiti 40plusplussahan on toisaalta ihan oikeessa tossa, ku täähän on kuites keskestelupalsta... :whistle: mut minusta on ihan kiva lukea toi aina...tulee sanaa täs samal, ko kuites tällä sivulla tulee pyörittyä... :heart: :)

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Voisit lopettaa noi älyttömät raamatun kappaleiden lähetykset..ei ketään varmaan kiinnosta.
Miksi avasit, jos on susta älytöntä?
En mäkään kommentoi muiden aloituksia älytömiksi tai ihmettele, että miksi tait ko. aloituksen. Pitääköhän nyt laittaa esim. äiti 40plussan aloitukset erityis tarkkailuun... Jos johonkin aloitukseen ei tule vastausta, kysyn heti; miksi teit aloituksen, vaikka siitä ei haluta keskustella???
Mun mielestä täällä on tyhmemmistäkin aiheista aloituksia tosi usein, mitä vikaa tässä on muihin verrattuna? En tyrkytä enkä tuputa, annan vain mahdollisuuden lukemiseen. Tuskin olen itse ainut laiska, joka ei viitsi kaivaa raamattua hyllystä, netissä tulee luettua paljon muutakin, miksei tätäkin? Kenenkään ei todellakaan ole pakko avata yhtäkään mun aloitusta!

Kelpaako vastaus mm. äiti40++:lle?

Yhdyn äiti 40 plusplussan kirjoitukseen. Olen pitänyt sinua kivana ja järkevänä palstailijana. Nyt en enää. Ole rauhassa uskossasi. Mutta uskosi ei ole aitoa. Koska yritat arsyttaa silla muita

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli:
Voisit lopettaa noi älyttömät raamatun kappaleiden lähetykset..ei ketään varmaan kiinnosta.
Miksi avasit, jos on susta älytöntä?
En mäkään kommentoi muiden aloituksia älytömiksi tai ihmettele, että miksi tait ko. aloituksen. Pitääköhän nyt laittaa esim. äiti 40plussan aloitukset erityis tarkkailuun... Jos johonkin aloitukseen ei tule vastausta, kysyn heti; miksi teit aloituksen, vaikka siitä ei haluta keskustella???
Mun mielestä täällä on tyhmemmistäkin aiheista aloituksia tosi usein, mitä vikaa tässä on muihin verrattuna? En tyrkytä enkä tuputa, annan vain mahdollisuuden lukemiseen. Tuskin olen itse ainut laiska, joka ei viitsi kaivaa raamattua hyllystä, netissä tulee luettua paljon muutakin, miksei tätäkin? Kenenkään ei todellakaan ole pakko avata yhtäkään mun aloitusta!

Kelpaako vastaus mm. äiti40++:lle?

ei täysin koska et itse kertonut mitä tuo lukukappale ajatuksia itsessäsi herätti vai kuuluuko edes herättää. Minä olen oppinut että raamattua tulkitaan eikä lueta sanasta sanaa. Missä se tulkinta sitten on ja teetkö sitä?
Kyllä minä itse jos mielipidettä kysyn, heitä jossakin välissä sen oman mielipiteeni, mutta pyrin olemaan tuputtamatta.
Mutta et vielä kertonut miksi teet näitä aloituksia (joka päiväkö). luetko muuten miten ajatuksella tuon tekstin ja pyritkö soveltamaan omassa elämässäsi? Ja kysymykset oli pyritty tekemään ihan ystävällisessä sävyssä ja uteliaana vain

Alkuperäinen kirjoittaja Vakkari:
Yhdyn äiti 40 plusplussan kirjoitukseen. Olen pitänyt sinua kivana ja järkevänä palstailijana. Nyt en enää. Ole rauhassa uskossasi. Mutta uskosi ei ole aitoa. Koska yritat arsyttaa silla muita
Sä et onneksi pysty päättämään, kenenkä usko on aitoa ja kenenkä ei.
Otsikossa lukee; älä avaa, jos uskonto ärsyttää.
Miksi mun muuten pitäisi ihan kaikki ajatukseni kertoa täällä, ette te muutkaan ihan kaikkea varmaan kerro. Jos mä ajattelen jotain noista kappaleista ja kerron sen täällä, joku vetää siitäkin herneet nenään, kun yritän tyrkyttää omia ajatuksiani.
Mä laitan näitä sen takia, että muutkin saavat mahdollisuuden lukea raamattua, jos haluavat, pakkohan ei ole. Ja jos se herättää ajatuksia, niin niistä voi kirjoittaa, jos haluaa, pakko ei ole.
Ja mä en tunne olevani tilivelvollinen ajatuksistani, tekemisistäni ja soveltamisistani kenellekään teistä.
Korostan, että kenenkään ei ole pakko avata mun aloituksia ja pyrin muotoilemaan otsikot siten, että niistä heti näkee, mitä sisältää. Ettei kukaan vahingossa joutuisi lukemaan sellaista, mikä ei kiinnosta ja mitä ei halua lukea.

Nyt tämä taitaa olla jo ihan hyväksyttävä ketju; tässä on keskustelua!? :D
Hyvää päivän jatkoa kaikille!
Yyveetä saa laittaa! :wave:

Mutta jos et ole valmis keskustelemaan tekemästäsi aloituksesta, silloin tämä puuhasi täyttää massapostittamisen merkit.
Näin ajattelen itse, koska sitähän se silloin on.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Mutta jos et ole valmis keskustelemaan tekemästäsi aloituksesta, silloin tämä puuhasi täyttää massapostittamisen merkit.

Eikö tässä ole jo keskustelua ollutkin?
En ole sanonut, etten olisi valmis keskustelemaan, mutta onko mun ihan pakko tuoda julki ihan kaikki ajatukseni? Ei kai sellaista vaadita keneltäkään muultakaan.

Mitä tuo massa postittaminen oikeastaan pitää sisällään??Kaikkia mielipiteitään omasta uskostaan ei tarvi kertoa se on selvä.Niistä asioista puhutaan mistä haluaa puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:

Eikö tässä ole jo keskustelua ollutkin?
En ole sanonut, etten olisi valmis keskustelemaan, mutta onko mun ihan pakko tuoda julki ihan kaikki ajatukseni? Ei kai sellaista vaadita keneltäkään muultakaan.

Ei tietenkään ole pakko :D

Alkuperäinen kirjoittaja jonna-76:
No, eiköhän jokainen osaa lukee raamattua kotonaan jos haluaa ettei tartte palstalle raamattua kopsailla... :whistle:

Näit otsikosta mitä tämä pitää sisällään.Ei olisi tarvinnut avata,ellet sitten välttämättä halua tulla suuta soittamaan ja intteleen??

Alkuperäinen kirjoittaja Miimari harmaana:

Mitä tuo massa postittaminen oikeastaan pitää sisällään??Kaikkia mielipiteitään omasta uskostaan ei tarvi kertoa se on selvä.Niistä asioista puhutaan mistä haluaa puhua.

Se on juuri sitä, että kopioidaan tekstejä keskustelupalstalle, eikä jatketa aiheesta keskustelua itse lainkaan.

Minusta on ihan kiva, että Liinuska laittaa tekstin tarjolle. Otsikosta käy selvästi ilmi, mitä ketju sisältää, joten sen voi helposti ohittaa. Minäkin ohitan päivittäin suurimman osan otsikoista, jotka eivät kiinnosta.

En lue täältä näitä Liinuskan laittamiakaan päivän tekstejä, sillä itselleni ne tulevat sähköpostiin päivää myöhemmin, ja luen näitä kronologisen Raamatun tekstejä siihen tahtiin, kun ne sähköpostiin tulevat. Mielestäni tekstiin liittyvissä selityksissä on ollut erinomaisia näkökulmia ja huomioita, joten aina saa uutta, vaikka teksti sinänsä olisi tuttua. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Miimari harmaana:

Se on juuri sitä, että kopioidaan tekstejä keskustelupalstalle, eikä jatketa aiheesta keskustelua itse lainkaan.

Okra=)