Päivän raamatunlukukappale!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liinuska74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liinuska74

Vieras
------------------------------------------------------------
UUDEN TESTAMENTIN LUKUKAPPALE
Matt. 12:46-50; Mark. 3:31-35; Luuk. 8:19-21
JEESUS PUHUU HENGELLISESTÄ SUKULAISUUDESTA

Jeesuksen oikeat omaiset
Matt. 12:46
Jeesuksen vielä puhuessa väkijoukolle hänen äitinsä ja veljensä olivat tulleet paikalle. He seisoivat ulkona ja tahtoivat puhua hänen kanssaan.
12:47 Joku tuli sanomaan Jeesukselle: "Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja haluavat puhua kanssasi."
12:48 Mutta Jeesus vastasi sanantuojalle: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
12:49 Hän osoitti kädellään opetuslapsiaan ja sanoi: "Katso, tässä ovat minun äitini ja veljeni.
12:50 Jokainen, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Jeesuksen oikeat omaiset
Mark. 3:31
Jeesuksen äiti ja veljet olivat saapuneet paikalle. He jäivät ulos seisomaan ja lähettivät hakemaan häntä.
3:32 Hänen ympärillään istui paljon ihmisiä, ja hänelle tuotiin sana: "Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja kysyvät sinua."
3:33 Mutta Jeesus vastasi heille: "Kuka on äitini? Ketkä ovat veljiäni?"
3:34 Hän katsoi ihmisiin, joita istui joka puolella hänen ympärillään, ja sanoi: "Tässä ovat minun äitini ja veljeni.
3:35 Se, joka tekee Jumalan tahdon, on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Jeesuksen oikeat omaiset
Luuk. 8:19
Jeesuksen äiti ja veljet tulivat tapaamaan häntä, mutta eivät tungoksessa päässeet hänen luokseen.
8:20 Jeesukselle ilmoitettiin: "Äitisi ja veljesi ovat tuolla ulkona ja haluavat tavata sinut."
8:21 Mutta hän vastasi: "Minun äitini ja veljeni ovat nämä, jotka kuulevat Jumalan sanan ja tekevät sen mukaan."

ALUSTUS TEKSTIIN
Tekstin tilanne tapahtui Jeesuksen kotona Kapernaumissa, minne Jeesuksen äiti ja veljet olivat tulleet tapaamaan häntä Nasaretista noin 50 km matkan takaa (Mark. 3:21, 31). Se, että Joosefia ei enää mainita, merkinnee sitä, että Joosef Mariaa huomattavasti iäkkäämpänä oli jo kuollut.

Entä miksikö Jeesuksen perhe oli tullut Jeesusta tapaamaan? Tulivatko he kenties iloitsemaan hänen valtavasta suosiostaan? - Eivät, he tulivat "sinne ottaakseen hänet huostaansa, sillä he luulivat, että hän oli poissa tolaltaan." (Mark. 3:21)

Jeesuksen vastaus äidin ja veljien tuloon on hämmästyttänyt monia lukijoita. Hän sanoi:
"Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?" ja "Katso, minun äitini ja veljeni! Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini",
mikä kuulostaa käsittämättömän töykeältä. Aivan kuin hän olisi halveksinut perhettään, mitä hän ei tehnyt, koska sehän olisi neljännen käskyn rikkomista.

Jeesuksen sanoihin sisältyi toki pieni piikki hänen äidilleen ja veljilleen heidän hengellisen sokeutensa tähden. Jeesuksen sanat on tulkittava vastaukseksi omaisten aikomukseen ottaa Jeesuksen huostaan. Kovat sanat herättivät heidät vääristä kuvitelmista samaan tapaan kuin Jeesuksen sanat "Väisty tieltäni, Saatana!", jotka hän sanoi apostoli Pietarille hänen estellessä Jeesusta (Mark. 8:33).

Tokaisu pitääkin tulkita liioitteluksi, jota Jeesus käytti paljon opetuksen tehokeinona (vrt. Luuk. 7:28; Luuk. 18:25). Hän ei siis kieltänyt eikä aliarvostanut perhesuhteitaan, vaan Jeesus 1) herätti omaiset näkemään asiat oikein ja 2) korotti seuraajiensa arvoa vertaamalla heitä rakkaisiin perheenjäseniinsä.

He, jotka tekevät Jumalan tahdon, ovat Jeesuksen veljiä ja sisaria - erottamattomasti hänen läheisimpiään. On suuri ero olla jonkun veli tai sisar, verrattuna ystävyyteen tai kaveruuteen. Ystävyys voi hiipua tai jopa sammua, mutta sukulaissiteet säilyvät, vaikka toinen tekisi kuinka pahoja virheitä tahansa. Muista tämä ero etenkin silloin, jos koet rikkoneesi Herraasi vastaan. Herra ei kiellä rakkauttaan sinua kohtaan, vaikka sinä olisit rikkonut kuinka pahasti tahansa häntä vastaan.

Ja muistathan myös, että uskovat ovat veljiä ja sisaria keskenään? Ystävät ja toverit toki valitsemme itse, mutta keskinäinen veljeys perustuu yhteiseen Isään. Keskinäistä veljeyttä ei tule koskaan kiistää, vaikka veljen tai sisaren 'naama' ei miellyttäisi alkuunkaan. Hän on veljesi tai sisaresi, vaikka et häntä ystävänäsi pitäisikään.

KYSYMYS
Mitä eroa on veljeydellä ja toveruudella?

http://www.kronologinenraamattu.fi

Yhteistyössä