Päivän touhut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maama

Vieras
Mitä touhuilette äipät , jotka olette lapsen kanssa kotona? Siis saatteko tehtyä kotihommia, otatteko lapsen mukaan touhuun? Meillä 1v4kk touhuaa mukana monessa hommassa. Mutta... Ruoan laitto on äipän hermoja raastavaa hommaa ja kaipa myös lapsosen. Pikkuihminen ei millään antaisi äidin laittaa ruokaa, vaikka hänellä on omat "välineet" ja äiti huomioi ja "hyöntelee" ruoanlaiton lomassa. Useimmiten huutoa ja lahkeessa roikkumista on se touhu. Onko vinkkejä, hermostuttaa!?

Touhuaako muiden saman ikäiset lapset vielä mitään itteksen? Meillä touhuaa itteksen vaan, jos joku on "toimettomana" ja katsoo leikkiä, mutta jos siinä koittaa tehdä jotain hommaa, lapsi haluaa heti huomion. Missä iässä ja millä konstilla ovat alkaneet touhuta omia touhujaan muilla?

Ja vielä... Leikittekö paljon kotona lapsen kanssa lattialla? Vai onko päivän askareet niitä kotihommiin mukaan ottamista? Itsestä kun tuntuu, että kotona on niin paljon hommaa, että päivällä tulee enimmäkseen kotihommia tuppastua lapsen kanssa, ulkona tulee sitten leikkiä enempi yhdessä.

Olisi mukava kuulla muiden kommentteja ja kokemuksia! =)

Käymme kolmena aamuna viikossa kerhossa tapaamassa muita lapsia ja äitejä. Päivällä teen kotitöitä ja silloin lapsi touhuaa mitä milloinkin, yleensä levittää tavaraa pitkin taloa. Sitten tietysti laitan ruokaa ja lapsi sen kun jatkaa vaan tavaan kuljetusta pisteestä a pisteeseen b. iltapäivällä mennään ulos ja siellä yleensä kuljen lapsen perässä minne hän milloinkin menee. En taida varsinaisesti leikkiä lapsen kanssa lattialla ollenkaan joskus kun olen väsynyt on helppo asetua lattialle makaamaan kun silloin lapsikin jää yleensä siihen ihmettelemään, tutkimaan ja esittelemään lelujaan.

Kertokaapa ihan vaikka näin gallupmuodossa miten päivät sujuvat:

- Aamulla maito + puuro n. klo 7
- Ulos n. klo 9.30 aikaan yleensä ollaan hiekkalaatikolla tai lähipuistossa
- Kauppaan n. klo 10.30
- 11 syömään
- 12 maito ja päiväunille ulos
- 14 välipala ja leikkiä sisällä
- 15 ulos hiekkalaatikolle
- 16-17 päivällinen
- mahdollisesti vielä ulos klo 19 asti
- klo 19 iltapuuro
- klo 20 nukkumaan

Harvemmin leikin lattialla. Meillä päivät sujuvat parhaiten ulkoillessa. Välillä hiekkalaatikko korvautuu rataslenkillä.

Ei meilläkään leiki juuri koskaan yksin. Katselee ehkä kirjoja, mutta silloinkin pitää olla silmien lähettyvillä. Joskus tuntuu, että rai-vost-tut-ta-vaa, mutta kai tää ohi menee. Ois niin helppo, ku ois kaks lasta :D Niistä ois varmaan seuraa toisilleen.. :whistle:

Jaaa, sitten ku jotain kotitöitä teen, niin tehdään yhdessä :D Aika hyvin tuo piskuinen osaa olla jo avuksi. Parhaiten tyhjentää apkonetta. :D ;)

Olen kylläkin töissä mutta samanikäisen tytön tyllerön äiti.
Eipä hän juurikaan yksikseen leiki vaan koko ajan seuraa mitä minä tai isä tehdään. Meillä on hyväksi todettu keino ottaa hänet syöttötuolin kanssa istumaan lavuaarin eteen keittiössä, laitetaan altaaseen vähän vettä ja hän saa "tiskata" pulloharjalla tms. astioita. Siinä hän viihtyy ja me saadaan kokata rauhassa kun ollaan lähellä kuitenkin.
Yritän kyllä leikkiä hänen kanssaan lattialla, palapelejä tai legojen tms lelujen kanssa mutta aika nopeasti hän kyllästyy. Hän on nyt niin kiinnostunut sohvalla ja sängyllä möyrimisestä ja kiipeilystä että saadaan olla silmät tarkkana häntä koko ajan vahtimassa. Yhtään häntä ei voi yksin jättää touhuamaan, putoaa varmasti heti jostain tuolilta.
Mutta kai ne lelutkin alkaa kiinnostaa kunhan tämä kiipeily villitys menee ohi. Niin ja ulkona hän viihtyy hiekkalaatikolla ja keinussa hyvin.

Meillä on poika 1v9kk ja oikeastaan nyt vasta on alkanu leikkiin ittekseen. Tähän asti on aina halunnu että on joku leikkimässä tai kattelemassa hänen leikkejään vieressä. Saan kyllä tehtyä koti hommat päivän aikana ihan hyvin. Meillä oli kans vaihe kun äiti ei olis millään saanu tehdä ruokaa vaan roikku lahkeessa ja kiukutteli mutta asia korjaantu sillä että laitoin jotain lasten musiikkia olkkariin soimaan niin poika viihty omien leikkien parissa kun oli musiikkia..ihme juttu =)

Mä olen myös laittanut nyt titi-nallea videoilta tulemaan, jotta ruoanlaitto ei olisi niin hermoja raastavaa. Pienen hetken sitä katselee, mutta kun äipän pitäis olla vieressä katsomassa tietenkin...

Pitää kokeilla "tiskihommia" tänään iltapäivällä, kun taaaas laitetaan iltaruokaa, kiitos vinkistä.

Ja joku kyseli päivän ohjelmasta...
7.30-8.30 heräillään, aamutouhuja, aamupuuro, pyykkäystä jne.
10-10.30 ulos leikkipuistoon / lenkille tai kauppaan
12 ruoka
13-14/15 unilla, jonka jälkeen välipalaa
15 Ulos leikkipuistoon ja mahdllisesti lenkille
17 ruoka, jonka jälkeen leikkiä sisällä tai rattaissa ulkoilua
19 iltapalasta ja iltatouhut
19.45 Unille

Ja lohdullista kuulla, että muitakin joskus hermostuttaa toi lahkeessa roikkuminen =)

Minulla on 1v 3kk ikäinen tyttö.
Suurimmat kotityöt koitan tehdä tytön nukkuessa päiväuniaan, mutta tytön ollessa hereillä on hän innokas äidin pikku apulainen... Tiskaamme yhdessä, levitämme pyykkejä, imuroimme ym.... Usein tyttö on myös mukana ruuanlaitossa, vaikka vain laittamassa perunoita uunivuokaan, mutta sekin tekee tytön iloiseksi!!!

Jos haluan kokata ihan vain omassa rauhassa, laitan tytön yleensä syöttötuoliin pöydän ääreen ja hän piirtelee siinä, lukee kirjoja, herkuttelee hedelmiä, muovailee...
Kyllä äiti aina keinot keksii =)

Onhan meilläkin hetkiä jolloin mikään muu ei kelpaa kuin äidin syli... Mutta eikös meillä kaikilla lapsiperheillä oo välillä niitä känkkäränkkä päiviä ... ?

Olen huomannut että tyttö leikkii parhaiten itsekseen iltaisin puuron jälkeen, hän on jo rauhoittunut ja ehkä vähän uninenkin. Päivisin hän tarvitsee enemmän järjestettyä tekemistä, yhdessä leikkiä, ulkoilua...

Meillä poika 1,5v ja viihtyy pitkiäkin aikoja itsekseen omien leikkien parissa, mutta leikin kyllä päivittäin jonkin verran(joskus enemmän joskus vähemmän) lattiallakin pojan kanssa. Yleensä suunnittelen ruuan etukäteen. En voi alkaa tehdä mitään sellaista ruokaa, mikä vie paljon aikaa hellan ääressä. Esim.broilerikastike on näpsäkkä tehdä vaikka poika vaatisi äidin huomiota. Perunat keitän usein kuorineen helppouden takia. Käytän pakastevihanneksia aika paljon. Usein teen myös ruuan vasta miehen kotiuduttua ja silloin ruoka voi olla pitemmän kaavan mukaan tehtävääkin. Siitä sitten riittää seuraavaankin päivään. Siivoukset ym. kotityöt hoituu myös siinä sivussa paitsi en nyt ala mitään vessoja pestä, mut imurointi, tiskien laitto koneeseen jne..

Meidän poika 1v7kk vaatii kanssa paljon seuraa. Teemme iltaisin ruuan, jonka voin vain lämmittää seuraavana päivänä. Myös isommat siivoushommat on tehtävä iltaisin. Yksinkertaisia juttuja kuten astianpesukoneen tyhjennystä voi pojan kanssa hyvin tehdä yhdessä. Pääasiassa leikimme ja ulkoilemme. Joskus hän saattaa hetken leikkiä yksin omassa huoneessaan, mutta melko pian kuulee jotain "mielenkiintoista" ja muistaa äidin/isin ja tulee leikkiautoineen ja kirjoineen paikalle. :)

Mulla on la. tammikuussa ja hieman huolestuttaa kuinka poika sopeutuu siihen, ettei saa enää täyttä huomiota. Toisaalta toivon, että heistä sitten on aikanaan seuraa toisilleen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.10.2005 klo 13:12 Maama kirjoitti:
Mä olen myös laittanut nyt titi-nallea videoilta tulemaan, jotta ruoanlaitto ei olisi niin hermoja raastavaa. Pienen hetken sitä katselee, mutta kun äipän pitäis olla vieressä katsomassa tietenkin...

Pitää kokeilla "tiskihommia" tänään iltapäivällä, kun taaaas laitetaan iltaruokaa, kiitos vinkistä.

Ja joku kyseli päivän ohjelmasta...
7.30-8.30 heräillään, aamutouhuja, aamupuuro, pyykkäystä jne.
10-10.30 ulos leikkipuistoon / lenkille tai kauppaan
12 ruoka
13-14/15 unilla, jonka jälkeen välipalaa
15 Ulos leikkipuistoon ja mahdllisesti lenkille
17 ruoka, jonka jälkeen leikkiä sisällä tai rattaissa ulkoilua
19 iltapalasta ja iltatouhut
19.45 Unille

Ja lohdullista kuulla, että muitakin joskus hermostuttaa toi lahkeessa roikkuminen =)

Meillä on aivan samanlainen päivärytmi ja sama ongelma ruuanlaiton suhteen. Odottelen vain kunnes kausi vaihtuu.... ;) Tsemiä ja hermoja :D :wave:

Itse teen kotitöitä yleensä päiväunien aikaan.Mutta esim. imurointi tehdään yhdessä.Ja illalla korjataan lelut lattialta.
Minä olen kyllä touhuamassa usein leikeissä lattialla pojun kanssa.
Meillä on tämän hetken suosikki majan rakennus,joten majassa istuskellaan usein kauankin aikaa =)

Nimenomaan on hienoa, kun unien aikaan saa hetken itselle, omaa aikaa. Saa juoda kaffet rauhassa ja lukea lehteä tms. Välilä tietty tekee mieli siivota rauhassa, järjestellä kaappeja jne. Miten milloinkin.

Yhteistyössä