Päiväunet kun vauva 11 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippäz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippäz

Vieras
Kyselisin teiltä muilta äideiltä, että miten teillä sujuu päiväunille meno ja kuinka monet päiväunet nukutaan?
Meillä poitsu n. 11 kk vanha ja on aina ollut huono menemään päikkäreille, vaunuissa nukkuisi, mutta kun ei aina jaksa ulos lähteä tai ei kelit salli. Miten saisi omaan pinnasänkyyn nukkumaan päikkärit? Vaikka poika on väsynyt, niin sänkyyn laittaessa riehaantuu täysin, alkaa hirveä pyöriminen ja riekkuminen ja väsymys ikäänkuin katoaa... Olen välillä ottanut hänet meidän sänkyyn nukkumaan niin, että itse menen mukamas myös ja tällöin hän nukahtaa suht´koht kivuttomasti. Mutta tässä on huononapuolena se, että en uskalla jättää häntä yksin meidän vanhempien sänkyyn, ettei vaan pääse tippumaan. Lisäksi olisihan se muutenkin hyvä, että oppisi omassa sängyssä ne päiväunet nukkumaan.
Syksyllä olisi tarkoitus aloittaa päiväkoti ja vähän jännittää minkälaista taistelua siellä tulee olemaan päikkäreille meneminen...

Meillä ipana nukahtaa rinnalle, kun on syönyt ruuan ja valvonut aamuheräämisen jälkeen n. 4 t. Puen tekoturkishaalarin ennen imetystä ja kun vauva tuntuu nukahtaneen, irrotan rinnasta ja tuikkaan tutin suuhun ja kannan sitten vaunuihin parvekkeelle. Herää yleensä 1,5 - 3 tunnin päästä, yleensä menee runsaat 2 t. Siinä meidän pikkuisen päikkärit jo pitkään näin. Muulloin nukahtaa rattaisiin ulkona, jos ollaan liikkeellä suunnileen samaan aikaan.

Meillä tyttö 11kk nukahtaa päikkäreille rattaisiin, syliin tai viereen. Omaan sänkyyn vain, jos on todella todella väsynyt. Sylistä tai vierestä nostan sitten pinnikseen, eikä hän siihen koskaan herää.
Nukkuu vain tunnin, max 1½, mutta onkin aina ollut "huono" nukkuja.

Meillä 11-kuisena siirryttiin yksiin päiväuniin. Kesto 1,5-2,5 tuntia. Samalla tavalla ollaankin menty jo useampi kuukausi. Tyttö on nukkunut nuo ns. pitkät päikkärit aina ulkona (lyhyempiä puolen tunnin unia nukkui pienempänä sisällä). Muutaman kerran on kokeiltu sisällä nukkumista, mutta unet ovat jäänet n. 45 minuutin pituisiksi. Omaan sänkyyn ei meidänkään tyttö päivällä rauhoitu, vaikka illalla nukahtaa ihan hyvin. Olen sisällä siis nukuttanut meidän sänkyyn ja laittanut itkuhälyttimen jalkoihin, hälyttimen "rapinasta" kuulee kun lapsi herää, kun lapsi alkaa liikkumaan. Sitten ehtii itse juoksemaan makuuhuoneeseen ennen kuin lapsi tipahtaa sängystä. ;)

Yhteistyössä