Päiväunet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pippuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pippuri

Vieras
Kuinka nukutatte vauvanne?

Meidän neiti, tasan 6 viikkoa, kun on nyt päättänyt että päivällä nukkuminen on ihan turhaa. Välillä saataa kymmeneksi minuutiksi simahtaa tissille ja sit on vihanen kuin mikä....Ja täysin läheisriippuvainen, vain sylissä eli minä en saa koko päivänä tehtyä yhtään mitään, en edes syötyä...Yöt nukkuu hyvin, herää noin kolmen tunnin välein syömään.vaunuissa yleensä nukkuu, mutta vain niin kauan aikaa kun vaunut liikkuu....

Meillä neiti nyt tasan kuukauden ja ihan sama on meillä ongelma. Yöllä nukkuu yhdeksän tuntia ja herää vaan kerran syömään. Eilen ei esimerkiksi nukkunut päivällä kun muutaman vartin pätkän, nukahtaa kans tissille ja on tosi kiukkuinen kun herää. Sit koko ajan pitäis olla viihdyttämässä tai sit pitää sylissä. Tosi rasittavaa kun ei saa päivällä tehtyä yhtään mitään. Jos häviää näkyvistä heti alkaa huuto. Ruokaa pitäis saada koko ajan. Oon nyt yrittäny opettaa neitiä tuttiin joskus onnistuu joskus ei. Imemisen tarve tuntuu olevan ihan hirvee ja sit kun toi väsymys menee yli niin rinnalla pitäis olla koko ajan. Yöunille nukuttaminen saattaa alkaa jo illalla kahdeksalta ja sit nukutaan muutama tunti vartin pätkissä. Kymmenen aikoihin nukahtaa yleensä yöunille, mut tosiaan kahdeksan aikoihin tuntuu olevan jo tosi väsyny. Meillä toi vaunuun nukkuminenkin on aika huonoo. Aika usein meillä sit joka toinen päivä nukutaan univelkoja pois eli nukutaan lähes tulkoon koko päivä, eikä nukahtaminen oo sillon mikään ongelma. Eli vinkkejä kaivataan. Olis ihan kiva joskus syödä ja käydä vessassa...

Vinkkejä ei kyllä valitettavasti ole mutta vertaistukea olisi:)Meilläkin oli alkuun juuri samanlaista.. Tosin vaunuissa ei ole viihtynyt koskaan eikä viihdy nyt 4 kk:n iässäkään. Nykyään on vähän helpottanu paitsi että päivisin syödään vähän kerrallaan noin tunnin välein:/ Nykyään kuitenkin neiti viihtyy hetken esim. puuhamatolla kun syön tai tiskaan tms. Vieläkään ei nuku päiväunia kuin ihan pikkupätkissä silloin tällöin vaikka välillä selvästi on tosi väsynyt. Neuvolastakin huolestuneena olen useastikin kysellyt että onko haitallista jos ei nuku päiväunia, mutta siellä vaan sanottiin että jotkut vauvat ei vain yksinkertaisesti nuku! Viime aikoina olen alkanut lenkkeillä tyttö liinassa ja siitä hän nauttii suunnattomasti! Vaunuissa on armoton huuto kun sieltä ei näe mitään mutta liinaan kun päästään niin voi sitä ihanuutta:) Yhdesti pidemmällä lenkillä jopa nukahti liinaan. Jotkut vauvat vaan ilmeisesti on niin touhukkaita ettei jouda nukkumaan.. Raskastahan se välillä on mutta lapset on niin vähän aikaa vauvoja että koitetaan nauttia siitä ajasta:)

Kuulostaa tosi tutulle touhulle teidän molempien tarina. No, tyydytään vertaistukeen, kaiketi aikansa kutakin. Mies kun tulee töistä kotiin, niin kaikki hommat aina kaatuu sen niskaan, kun oon koko päivän tuijotellut tekemättömiä töitä ja sit pitää ruveta toimimaan! Toivon, että tyttö rupee viihtymään omissa oloissaankin pikkuhiljaa kun kasvaa. jossain vaiheessa varmaan itken, kun se ei oo enää ikinä sylissä....

Nyt sitte neiti nukkuu kohta jo kolmatta tuntia. Nukahti tissille sänkyyn, kun mä katoin samalla telkkaa. Mitenkähän nukkuu yöunille?

Tuttua hommaa...Tyttö meilläkin, tänään tasan 7 viikkoa. Päikkäreitä nukutaan tosi huonosti. Vaunuissa nukkuu välillä pitempiä pätkiä, mutta vähän väliä pitää käydä lykkimässä uudelleen uneen...Kaiken lisäksi neiti nukahtaa nykyään yöunillekin vasta joskus 00.00-02.00 välillä:/ Yritetään jaksaa:)

Meillä oli kans tuota tissillä roikkumista 5-6 vkon iässä yhdistettynä hirveisiin mahakipuiluitkuihin jotka ei ollu koliikkia.Ilmeisesti vauva tilasi lisää maitoa kun tilanne rauhoittui pikkuhiljaa sen katkounen osalta. Vaunuissa ei ruvennut nukkumaan ollenkaan! Harmitti jo koko vaunuostos! Kunnes keksin että hitto, siellähän on sittenkin liian kuuma olla siellä vaunuissa! On niin tiiviitä nää nykyset vaunut.Tosin tuolloin oli se kaamee hellejaksokin. Niinpä en oo ees hattua pitäny vauvalla vaunuissa enää kun nukkuu partsilla, tuuli jos on kova paan enemmän tuulensuojaa.Muuten kevyt vaatetus ja peittoa kevyesti + hyttysverkkoa suojaksi.Nyt kun alkaa olla viileempi laitan sitä kantopussin ""kannen"" kevyesti päälle.Hyvin alkoi tottumaan vaunuun alun kauhujen jälkeen.

Lisäksi alkaa meillä olla hallinnassa päivän rutiinit, pyrin tiettyyn aikaan nukuttamaan ulkona ja ulkoilemaan, samoin iltakylvyt jne. on samoihin aikoihin, syömisrytmit+unijaksot vielä hakusessa mutta suurinpiirtein alkaa hahmottumaan arjen aikataulu.Tämä rauhoittaa ainakin äitiä ja siitähän se heijastuu vauvaan!! Minä olin välillä tosi väsy kun en saanut nukkua kuin pätkiä ja oli yhtä kaaosta masuvaivojen takia.Varmaan oma hermostuneisuus ja epävarmuus heijastui vauvaankin, olen kuullut että vauvat ei uskalla nukkua ja rentoutua jos äiti/hoitaja ihan piipussa, vauvan vaisto sanoo että nyt ei ole turvallista vaipua uneen. Tiedä pitääkö paikkansa mutta kun sain muutaman yönä pitemmät unet miehen hoitaessa vauvaa minun kuuloetäisyyden ulottumattomissa niin jopas alkoi elämä taas hymyilemään.

Minua henk.koht. auttoi myös kantoliina.Vauva rauhoittuu siinä hyvin ja nukkuu ja saa ennenkaikkea läheisyyden tarpeen lisäksi äiti tehdä askareita! Veskissäkin käynti onnistuu! Hommasin ton kantoliinan siksi että meillä koiruus jota on päivällä pakko minun kerran käyttää tarpeillaan, miehellä on niin pitkät työpäivät.

Tämä oli minun vertaistukeni, pikkuinen on nyt 2 kk ja risat. Voimia!

Vauvoilla on suunnilleen siin 6-viikon iässä tehoimukausi..
Sinulla taitaa nyt olla sellaanen vaativa vauva.

http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen.html

Siin ois hyvä juttu.

Yhteistyössä